توسعه ایستگاه های هواشناسی استان ها طی برنامه ۵ ساله

این پست از سایت خبرگذاری بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” توسعه ایستگاه های هواشناسی استان ها طی برنامه ۵ ساله ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

سازمان هواشناسی |شهرسازی

بیگ نیوز/گیلان رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طی یک برنامه پنج ساله در تمام استان ها توسعه ایستگاه های هواشناسی را براساس طرح شبکه سازمان در دستور کار داریم که این ایستگاه ها شامل ایستگاه های ویژه پایش گرد و خاک و باران سنجی است.

سحر تاج بخش امروز در حاشیه سفر به گیلان و دیدار با استاندار، با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان در توجه به ارتقای جایگاه و فعالیت های هواشناسی استان، اظهار ‌کرد: سازمان هواشناسی نقش مهمی در برنامه ریزی و رشد تولید انواع محصولات کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اهمیت پیش بینی درست بحران‌ها در گیلان از سوی سازمان هواشناسی، گفت: گیلان یکی از استان‌های مهم به لحاظ هواشناسی است و ایستگاه‌های حائز اهمیتی در این استان وجود دارد، زیرا هر ساله شاهد بروز بلایای طبیعی به مانند سیل، زلزله و برف در گیلان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر لزوم توجه به نگهداری صحیح از ایستگاه‌های هواشناسی در گیلان، بیان کرد: در این استان ۱۴ ایستگاه هواشناسی مستقر است و براساس آمار هر ساله هشت میلیارد تومان برای نگهداری تجهیزات ایستگاه هواشناسی در گیلان اختصاص می‌یابد.

تاج بخش گیلان را یکی از مجهزترین استان ها در حوزه هواشناسی دانست و بیان کرد: در گیلان رادار و ایستگاه جو بالا و تجهیزات دریایی و کشتی تحقیقاتی و… داریم و بیشترین ظرفیت های سازمان در گیلان دیده شده است.

وی با اشاره کمبود نیرو در ایستگاه‌های هواشناسی گیلان، یادآور شد: برخی از ایستگاه‌های هواشناسی در گیلان باید با چهار نفر هدایت شوند ولی در این خصوص با کمبود نیرو مواجه هستیم که با برنامه ریزی انجام شده برای رفع این مسئله تدابیری اندیشیده می شود.

رئیس سازمان هواشناسی، با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ ایستگاه کشور بین المللی بوده و داده های آنان به صورت بین المللی توزیع می شود، گفت: ایستگاه های ۲۴ ساعته هم داریم و بناست ۵۰ ایستگاه دیگر به شبکه ایستگاه های «RBSN» اضافه کنیم تا اطلاعاتش را در اختیار مدل های جهانی قرار دهیم که خروجی آن صحت بیشتر هواشناسی در منطقه و ایران است.

وی اضافه کرد: طی یک برنامه پنج ساله در تمام استان ها توسعه ایستگاه های هواشناسی را براساس طرح شبکه سازمان در دستور کار داریم که این ایستگاه ها شامل ایستگاه های ویژه پایش گرد و خاک و رادارهای هواشناسی و ایستگاه های دریایی و اقلیم شناسی و باران سنجی است.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز، با بیان اینکه گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: سازمان هواشناسی با پیش بینی‌های خود نقش بسیار مهمی در انجام درست فرآیند کشاورزی دارد.

وی با اشاره به نقش اثربخش سازمان هواشناسی در اجرای درست تقویم زراعی گیلان، گفت: در دو سال اخیر شاهد کاهش بارش باران در بالادست سد سفیدرود بودیم ولی توانستیم با پیش بینی درست سازمان هواشناسی، تقویم زراعی بسیار خوبی را برای شالیکاران تنظیم کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به پیش بینی درست سازمان هواشناسی در هنگام بروز بحران‌های طبیعی در این استان بیان کرد: گیلان یکی از پر مخاطره ترین استان‌های کشور به لحاظ بلایای طبیعی است و هواشناسی نقش مهمی در پیش بینی این مهم و نیز کاهش خسارات احتمالی دارد.

عباسی یکی از نیازهای استان را تجهیز و بروزرسانی ایستگاه‌های هواشناسی برشمرد و افزود: محقق شدن این مهم با همراهی سازمان هواشناسی کشور و نیز مساعدت استانی، به پیش بینی دقیق تر شرایط جوی کمک می‌کند.

وی از اختصاص پنج‌ میلیارد تومان به هواشناسی گیلان از محل سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهوری به استان خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم برای توسعه شبکه و ایستگاه‌های سازمان هواشناسی و نیز ارتقای جایگاه هواشناسی استان، برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا