چاپ سیلک اسکرین چگونه انجام می‌شود؟

چاپ سیلک چیست؟ راهنمای قدم به قدم چاپ سیلک اسکرین

خدمات چاپ سیلک اسکرین فرآیندی است که یک تصویر به وسیله فشار جوهری که از روی یک توری رد می‌شود، روی جسم مورد نظر چاپ می‌شود چاپ سیلک اسکرین یک روش محبوب از چاپ است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی‌ دارد و این بدان معناست که حتی اگر تا به حال نام این نوع از چاپ را نشنیده باشید هم احتمالا تا به امروز از محصولاتی که از این مدل چاپ بهره برده‌اند استفاده کرده‌اید.

سیلک اسکرین یک روش موثر در خلق آثاری حرفه‌ای از جمله طرح‌های هنری و نقاشی‌ها و پوسترهاست، اما ازاین روش می‌توان در چاپ پارچه هم استفاده کرد و به همین دلیل می‌توان انواع لباس‌ها و منسوجات پارچه‌ای را با این روش تهیه کرد. در این نوشته سعی خواهیم کرد تا تمامی نیازهای و سوالات شما در خصوص چاپ سیلک را با پاسخ مناسب و علمی و دقیق جواب دهیم.

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین فرآیندی است که در آن یک تصویر طراحی شده با استفاده از توری‌های اسکرین، جوهر و پاروهای مخصوص روی یک سطح مسطح چاپ می‌شود. این سطح صاف اغلب اوقات کاغذ یا پارچه است اما با استفاده از جوهر‌های مخصوص امکان چاپ روی چوب، فلز، پلاستیک و یا حتی شیشه با استفاده از روش چاپ سیلک اسکرین فراهم است.

اصول اولیه این روش بر پایه تهیه شابلون روی توری‌هایی است که دارای شبکه‌های بسیار ریزی هستند. فشار وارده از طرف اپراتور روی رنگ یا جوهر ریخته شده روی این توری‌ها می‌تواند تصویر را به سطح پارچه مورد نظر انتقال دهد.

این فرآیند گاهی سیلک اسکرین یا چاپ سیلک اسکرین نامیده می‌شود که در همه‌ی آن‌ها اصول اولیه یکسان است اما ممکن است روش تهیه شابلون در روش‌‌های گوناگون و با در نظر گرفتن سطحی که قرار است چاپ روی آن انجام شود متفاوت باشد. روش‌های مختلف تهیه شابلون عبارتند از:

  • استفاده از نوار پوشاننده یا نوعی خاص از رزین برای پوشاندن سطح مورد نظر از تصویر.
  • نقاشی شابلون روی توری با استفاده از مسدودکننده‌هایی خاص مانند چسب و لاک.
  • استفاده از مواد شیمیایی خاصی ( امولوسیون) های حساس به نور به منظور تهیه شابلون .

با توجه به طرح مورد نظر برای چاپ ممکن است از یک رنگ جوهر یا رنگ‌های متفاوتی از جوهر استفاده شود. رنگ‌‌ها در لایه‌های متعددی با شابلون‌های خاص به سطح مورد نظر اضافه‌ می شوند.

چرا از چاپ سیلک استفاده می‌شود؟

یک از دلایلی عمده استفاده از چاپ سیلک اسکرین در صنعت پارچه و چاپ پوستر این دلیل است که محصولات تهیه شده توسط این روش دارای رنگ‌های واضح و کیفیت چاپ بالاتری نسبت به سایر روش‌های چاپ روی پارچه را دارا هستند . یک دیگر از دلایل محبوبیت فراوان این روش این است که این امکان را به چاپگران می‌دهد که یک طرح را بارها و بارها بدون هزینه اضافی روی سطح مورد نظر چاپ کنند. این امکان به دلیل استفاده از شابلون‌هایی که طرح را به پارچه منتقل می‌کنند، مهیاست و همین دلیل است که چاپ سیلک اسکرین را به عنوان یک روش محبوب در تولید عمده مسنوجات پارچه‌ای تبدیل کرده است.

در کنار همه موارد ذکر شده بهره‌مندی از تخصص و استفاده از مواد و ابزار خوب و حرفه‌ای در این صنعت، این قابلیت را به چاپگران می‌دهد که طرح‌های پیچیده و چند رنگ را روی پارچه با کیفیتی بسیار عالی چاپ کنند. یکی از پیچیدگی‌هایی که چاپ سیلک اسکرین در تهیه تصاویر چند رنگ دارد این است که باید با استفاده از چند رنگ اصلی نظیر آبی ، قرمز ، زرد و مشکی (CMYK) طیف رنگ‌های گسترده‌ای را فراهم کرد.

رسیدن به این مقصود نیازمند تخصص بسیار بالا در طراحی و تجربه کافی در زمینه تهیه شابلون‌ها و انتقال تصاویر به سطح مربوطه است.

نکات مهم و کاربردی چاپ سیلک

کار با دستگاه چاپ سیلک اگرچه کار سخت و دشواری نیست و هر فردی می‌تواند با آموزش دیدن این کار را انجام دهد، اما برخی از مراحل چاپ نیاز به تجربه بالا دارد که ما در این مقاله تجربیات خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1. نحوه آماده کردن جوهر چاپ سیلک

برای ارائه تصویر با کیفیت توسط دستگاه چاپ سیلک، نحوه آماده سازی و انتخاب درست جوهر سیلک تاثیر زیادی دارد. اگر مقدار جوهر را خیلی نازک یا خیلی ضخیم روی صفحه پخش کنید، تنظیم و کیفیت چاپ سخت و دشوار می‌شود و ممکن است کیفیت تصویر آن چیزی نباشد که شما انتظار داشتید.

برای تنظیم جوهر روی صفحه می‌توان ماده‌ی مخصوص چاپ سیلک را به آن اضافه کنید که به غلظت و رقیق شدن رنگ کمک می‌کند.

استفاده از ماده نرم و شفاف برای چاپ سیلک، پخش جوهر را راحت و کار چاپگر را هم کمتر و آسان می‌کند.

با ایجاد بافت صحیح، باید جوهر را قبل از ریختن و استفاده از آن در چاپگر صفحه خود هم بزنید.

زمانیکه یک رنگ را به درستی هم بزنید، با اینکار کیفیت جوهر تضمین می‌شود و احتمال خراب شدن رنگ چاپ را از بین می برد.

هنگامی که جوهر شما صاف شد و ساختار “خامه‌ای”به وجود آمد، آماده ریختن بر روی صفحه چاپ است.

2. آماده سازی طرح برای انجام چاپ

تنظیم طرحی که برای چاپ انتخاب کردید، به اندازه آماده کردن جوهر برای چاپگر صفحه نمایش ضروری است.

برای انجام اینکار می‌توانید تصویر را روی یک لایه شفاف کپی کنید که با هزینه بسیار کمی از طریق چاپخانه‌ها این کار برای شما امکان پذیر است.

برای ایجاد طرح بهتر است پس زمینه محصول واضح و روشن باشد؛ برای اطمینان از اینکه طرح شما به درستی آماده شده است به کمک یک متخصص چاپ نیاز دارید.

3. صفحه نمایش را تا حد امکان محکم نگه دارید

شل بودن صفحه نمایش می‌تواند فرآیند چاپ روی صفحه را خراب کند زیرا کیفیت تصویر نهایی چاپ شده را به خطر می‌اندازد. اگر صفحه نمایش محکم نباشد کیفیت خوبی ارائه نمی‌دهد و در این مرحله دستگاه جوهر پس می‌دهد.  هنگامی که صفحه نمایش سفت باشد، محصول نهایی کیفیت عالی خواهد داشت و به دلیل فشار کمتر، تولید آسان‌تر خواهد بود.

4. انتخاب توری چاپ سیلک

برای انتخاب توری شابلون مناسب باید بدانید تعداد روزنه‌های هر صفحه نمایش متفاوت است و هر کدام مخصوص کاری طراحی و تولید شده‌اند.

روزنه‌های شابلون مش هم نامیده می‌شود که تعداد مش‌های بالاتر جوهر کمتری را از طریق صفحه بر روی چاپ منتشر می‌کند؛ تعداد روزنه یا مش کمتر شابلون بر عکس عمل می‌کند.

تعداد مش‌های مورد نیاز شما به پیچیدگی طرحی که چاپ می‌کنید و تعداد رنگ‌های استفاده شده بستگی دارد. برای داشتن ظاهری پر رنگ، از صفحه نمایش تعداد مش کمتر استفاده کنید.

برای طرح‌های پیچیده‌تر باید از صفحه نمایش با تعداد مش بالاتر استفاده کنید.

روش های چاپ سیلک

روش های مختلف برای چاپ سیلک وجود دارد اما پایه و اساس همه آنها یکی است. روش چاپی که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد از یک امولسیون از چسب واکنش دهنده در برابر یک نور مخصوص استفاده میشود.

این روش  محبوب ترین نوع در چاپ تجاری است چون می توان از این روش برای ساخت شابلون های پیچیده و با جزیات استفاده کرد.

حال در مورد مراحل چاپ سیلک قدم به قدم صحبت خواهیم کرد.

مرحله 1: برای شروع طرح مورد نظر را بر روی کاغذ کالک پرینت کنید (از آن برای ساخت شابلن استفاده میشود).

مرحله 2: یک شابلون انتخاب میکنیم. شابلن چهارچوبی فلزی یا چوبی است که روی آن یک توری کشیده شده است.

مرحله 3: ماده حساس به نور را که با یک لاک مخصوص ترکیب شده است روی طوری میکشیم و میگذاریم خشکشود.

مرحله 4: پس از خشک شدن توری را بر روی سطحی قرار میدهیم و کاغد کالک که طرح ما بر روی آن چاپ شده است را بر روی آن قرار میدهیم و از بالا به آن نور میدهیم. قسمت هایی از کاغذ کالک که بر روی آن رنگ قرار دارد (چاپ شده است) اجازه عبور نور را نمیدهد. در نتیجه نور فقط به قسمت هایی از شابلن میخورد که در طرح ما سفید است. ماده حساس به نور بعد از نور خوردن سخت میشود.

نکته!!! اگر طرح نهایی شامل بیش از یک رنگ باشد باید از صفحه جداگانه برای اعمال هر کدام از رنگ ها استفاده کنیم. و هر رنگ را به طوری که کاملا منطبق بر هم باشد به طور جداگانه چاپ کنیم.

مرحله 5: بعد از اینکه صفحه برای مدت زمان مشخصی در معرض نور قرار گرفت قسمت هایی که توسط طرح پوشیده نشده به قسمتهای سفت تبدیل خواهد شد تمام قسمت های سفت نشده با دقت شسته میشود و از روی طوری پاک میشوند. به این ترتیب دوباره منفذ های توری در قسمت هایی که نور نخورده بود باز میشوند تا جوهر بتواند عبور کند. اثری واضح از طرح بر روی صفحه برای عبور جوهر باقی می ماند. سپس صفحه خشک شده و آماده استفاده است.

مرحله 6: سپس الگو روی پرس قرارداده می‌شود پارچه یا لباس مورد نظر را جهت چاپ به صورت صاف روی صفحه زیر الگو قرار می دهیم پرس های متفاوت وجود دارد از جمله دستی و اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، اما بیشتر از پرس هاس مدرن تجاری تمام اتوماتیک چرخشی (دستگاه اختاپوسی) استفاده می کنند، چون اجازه می دهد که چندین صفحه همزمان کار کنند. برای  چاپ های چند رنگ می‌توان از این پرس ها برای چاپ کردن رنگ خای مخطلف استفاده کرد.

 این کار جوهر را با فشار کاردک از منافذ باز الگو عبور میدهد. در نهایت امولسیون با یک مایع حلال مخصوص برداشته می شود تا بتوان از شابلون دوباره استفاده شود.

مرحله 7: محصول نهایی از یک خشک کن عبور میکند و تا جوهر پخته شود. جوهر را صاف و یکدست میکند

برای به دست آوردن یک چاپ تمیز و واضح، به ابزار مناسب برای کار نیاز هست. در اینجا، ما در مورد هر یک از تجهیزات چاپ سیلک صحبت خواهیم کرد ، از جمله اینکه چه عملکردی در طول فرآیند چاپ دارند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا