مکان های تفریحی دامغان

شهرستان دامغان یکی از شهرستان های استان سمنان است که در مسیر جاده اصلی مشهد قرار دارد، به طوری که گردشگران زیادی بدون اینکه بدانند چه تاریخ جالبی در پس این شهر نهفته است و چه جاذبه های زیبایی دارد از آنجا عبور می کنند. برای آشنایی با جاذبه ها و جاذبه های گردشگری دامغان تا پایان این مقاله با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.

معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری دامغان

دامغان شهری با جاذبه های گردشگری دیدنی است که کمتر مسافری هنگام گذر از آن باخبر می شود. اگر بدانید که زیبایی و ظاهر تاریخی دامغان چقدر شگفت انگیز است، قطعا سفر به این شهر را در اولویت مقاصد گردشگری خود قرار خواهید داد.

بنای تاریخی چسمه علی

قوش علی یکی از مکان های تاریخی است که در سفر به دامگان باید حتما از آن دیدن کنید. این نقطه دیدنی در فاصله 30 کیلومتری این شهر قرار دارد و دو اثر تاریخی مهم آقا محمد خانی و فتحعلی شاه در نزدیکی این آبشار قرار گرفته اند که بر اهمیت این پدیده تاریخی افزوده می شود. هر دو بنا زمانی محل استراحت پادشاهان تیمور، صفوی و قاجار بوده و بسیار زیبا هستند.

مسجد تاریخی یا مسجد دامغان با چهل ستون

در سفر به دامغان حتما از قدیمی ترین مسجد ایران دیدن کنید.مسجد تاریخی 1300 ساله دامغان یا مسجد چهل ستونی در کنار آتشکده ای ساخته شده که از زمان ساسانیان وجود داشته است.

مسجد جامع دامغان

مسجد جام دامغان یکی از زیباترین مکان های شهرستان دامغان است که قدمت زیادی دارد و در طول سالیان متمادی چندین بار بازسازی شده است.

آرامگاه پیر علمدار دامگا

همانطور که گفته شد دامگان شهری تاریخی است که در طول سالیان گذشته آثار زیادی در آن باقی مانده است. آرامگاه پیر علمدار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دامگان است که به کتیبه کوفی معروف است و آرامگاه او آجری است. قدمت این بنا را به قرن پنجم هجری نسبت می دهند.

گنبد ناقوس دامغان

در میان آثار و دیدنی های دامغان یکی از بناهای تاریخی به نام گنبد زنگوله به ثبت آثار ملی رسیده است. ساختمان این خانه از خشت و به صورت گنبدی است که برای علاقه مندان به تاریخ و معماری بسیار جالب است.

برج چهل دختر دامگان

اگر به دیدن برج چهل دوشیزه دامغان بروید، شما را به یاد برج طغرل شهر ری می اندازد، البته با دیدن این بنا از نزدیک! کارشناسان تخمین می زنند که ساخت این بنا قبل از اسلام است. به عبارت دیگر این بنا در حدود قرن پنجم ساخته شده است.

محوطه تاریخی تپه دامغان

در قسمت جنوبی شهرستان دامغان منطقه ای تاریخی وجود دارد که به محوطه تاریخی تپه حصار معروف است و بسیاری از آثار به دست آمده در اینجا مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است که بسیار ارزشمند است. از این رو در آثار ملی ایران ثبت شد.

بازار تاریخی دامغان

همانطور که به نظر می رسد، تقریبا اکثر گردشگران و گردشگران در طول سفر خود از بازارها دیدن می کنند. بازار شهر دامغان به قدری چشمگیر است که به دلیل معماری افسانه ای و زیبای دوران قاجار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه گردکوه دامگان

این قلعه که به دژ گنبدان نیز معروف است از دوره اسماعیلیان تا به امروز باقی مانده است. برای بازدید از این قلعه باید 15 کیلومتر با شهر دامگان فاصله داشته باشید. گردشگران زیادی به دلیل فاصله کم این بنا با شهر دامگان از این قلعه دیدن می کنند.

قلعه دامکان مهرانگر

در مسیر چشمه علی قلعه ای وجود دارد که گویا از دوره اسماعیلیه متروکه شده است. این قلعه در منطقه ای کوهستانی در شمال دامغان واقع شده و قلعه مهرانگر نام دارد.

خانه تاریخی دامگان

خانه تاریخی لطفی و خانه تاریخی صدیقه از دیگر مکان های دیدنی دامغان هستند که فاصله کمی با یکدیگر دارند. قدمت این بناها به دوران قاجار می رسد. خانه تاریخی لطفی امروز ساختمان موزه شهر دامغان است.

یک نقاشی دیواری معروف

بعد از قلعه بم بزرگترین بنای خشتی ایران دیوار دامغان است. بنای آجری بزرگی که تنها بخشی از آن باقی مانده است. این بنا یکی از بناهای تاریخی معروف شهرستان دامغان است. بد نیست بدانید این بنا زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارواسر قوش دانگهان

کاروانسرای قوشه در 38 کیلومتری دامغان است. این کاروانسرا برای گردشگران بسیار قابل توجه و ارزش دیدن است.

قدر شمس آباد

یکی از مکان های باستانی کشورمان که نام آن در فهرست آثار ملی کشور به چشم می خورد، تپه شمس آباد است. این تپه به عنوان یکی از مکان های باستانی ایران که از دیگر جاذبه های گردشگری دنگان به شمار می رود، معروف است.

امامزاده هفت تنان و امامزاده محمد و جعفر

این نقطه توریستی برای کسانی که علاوه بر تاریخ به مذهب نیز اعتقاد دارند توصیه می شود. می توانند در راه دامگان از این بزرگواران دیدن کنند. یادتان باشد امامزاده هفت تنان در روستای ابراهیم آباد است که در 24 کیلومتری شهر دامگان قرار دارد.

از دیگر مکان های دیدنی دامغان می توان به غار شیربند، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، زیندان گاج، منطقه حفاظت شده جهان نام، کویر حاجی علی کولی، چشمه پیرخشتر، آبشار نصروا، چشمه کل کول، چشمه کلاشان، چشمه انگستانی، بدل اشاره کرد. گنجانده شده اند. جبل، ابسی دبایی، مصدر دبایی، اشاره به مصدر بادخان است.

بهترین زمان برای سفر به دامغان

از آنجایی که شهرستان دامگان دارای هوای سرد و گرم است، در تابستان و فصل گرما گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. بنابراین در گرم ترین روزهای سال سردترین روزها را دارد.

نتیجه

در سفر به دامغان، سوغات این شهر که همان پسته خندان است را فراموش نکنید. از جمله سوغاتی های بسیار معروف و گران قیمت می توان به باقلوای دامغان، سمنو، تره حلوا، براشتوک، حلوای برنج و… مجموعه سوغات این شهر اشاره کرد. اگر قصد خرید صنایع دستی از شهرستان دامغان را دارید، سفال دامغان بسیار معروف و با کیفیت است.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا