کشاورزی قراردادی در کشور توسعه می یابد

به گزارش خبرنگار اقتصادی بیگ نیوز از قزوین؛ مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول و آغاز سال زراعی جدید روز پنجشنبه با حضور شاهپور علایی مقدم معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، سهراب سهرابی مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم ، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رجب رحمانی، روح الله عباسپور و فاطمه محمد بیگی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی، کشاورزان و بهره برداران نمونه و تشکل های خصوصی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

شاهپور علایی مقدم در این مراسم اظهارداشت: فعالیت در بخش کشاورزی از آنجا که همه عوامل تولید در دست کشاورز نیست بسیار پر ریسک و خطرپذیر محسوب می شود و به توانمندی و تلاش بسیار بیشتری از سایر بخش ها نیاز دارد.

image_2022_10_13-15_15_38_231_uPJ

وی بیان کرد: کشاورزان از آنجا که با خدا معامله کرده اند از لطف الهی نیز برخوردارند و با تلاش خود به موفقیت هایی رسیده اند که برای ما اهمیت مضاعف دارد.

علایی مقدم اظهارداشت: در کشور ما بارش ها کمتر از 500 میلیمتر است و در پهنه کم بارشی قرار داریم و منطقه خشک محسوب می شویم که ریسک و خطرپذیری کشاورزی در آن بسیار بالاست لذا باید حتما از یافته های علمی و تحقیقاتی استفاده کنیم تا خسارتها را به کمترین میزان برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: گزارش ها نشان می دهد میانگین بارش های ثبت شده در 70 ساله گذشته در کشور حدود 240 میلیمتر بوده که شاهد کاهش 50 درصدی بارشها نسبت به دهه های قبل هستیم به طوری که در سال زراعی 1400-1399 سومین کشورکم بارش دنیا بودیم هر چند در سال گذشته مقداری وضعیت بهتر شد و در رده سیزدهم جهان جای گرفتیم.

آب مجازی را جدی بگیریم

علایی مقدم اضافه کرد: ارزش آب امروز در جهان تحت عنوان آب مجازی محاسبه می شود و ارزش محصول را بر اساس میزان آب مصرفی آن محاسبه می کنند و برای کشوری که در نیم قرن گذشته اقلیمش دچار تغییر و تحول شده باید برنامه مدونی داشته باشیم.

وی اظهارداشت: پتانسیل آبی کشور حدود 400 میلیارد مترمکعب است که 130 میلیارد مترمکعب آن تجدیدپذیر تلقی می شود و 270 میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و هدر می رود لذا بایستی از این میزان ذخایر آبی بهترین استفاده را ببریم تا دچار چالش نشویم.

11

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: در حالی که سرانه آب هر ایرانی در یک قرن گذشته 13 هزار مترمکعب بود امروز با تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت و مصرف، تغییر در الگوی کشت این سرانه به 1400 مترمکعب رسیده و 10 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: کاهش 10 درصدی سرانه آب در حالی است که مصرف و جمعیت چند برابر شده و این ناهماهنگی چالش برانگیز است.

علایی مقدم افزود: متاسفانه مردم ما بسیار پر مصرف هستند و در مصرف روغن که در جهان سرانه هر نفر 11 کیلوم ثبت شده در ایران این میزان 17 کیلوگرم، مصرف نوشابه در جهان 4 لیتر و در ایران 11 لیتر، قند، شکر و برنج و نان نیز چند برابر میانگین جهانی است.

رعایت الگوی مصرف را جدی بگیریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای این که خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم باید الگوی مصرف در همه عرصه های غذایی را رعایت و مصرف آب را نیز مدیریت و بهینه کنیم تا امنیت غذایی کشور دچار چالش نشود.

این مسئول افزود: در بسیاری از فعالیتهای خود نیازمند پیوست فرهنگی هستیم و باید با کمک رسانه ها با اطلاع رسانی مناسب زمینه همراهی همه مردم و کشاورزان با الگوهای مصرف را فراهم کنیم.

وی گفت: در استاندارد جهانی برای تولید 2.5 کیلوگرم محصول کشاورزی حدود یک هزار لیتر آب مصرف می شود در حالی که در ایران با این میزان آب فقط 900 گرم محصول تولید می شود و در بخش خانگی نیز مصرف سرانه آب در جهان 70 لیتر در شبانه روز و در ایران 220 لیتر است .

علایی مقدم اظهارداشت: فعالیت های کشاورزی باید سودآور باشد تا بهره بردار، هزینه و ریسک حضور در آن را بپذیرد در غیر این صورت شاهد خالی شدن روستاها به عنوان مراکز تولید و مهاجرت به شهرها خواهیم بود و حاشیه نشینی گسترش خواهد یافت.

این مدیر تصریح کرد: راندمان آبی در کشور حدود ۴۰ درصد است یعنی از ۱۰۰ لیتر آب فقط ۶۰ لیتر آن را استفاده می کنیم و بقیه هدر می رود و متاسفانه راندمانی آبیاری ما از کشورهای مصر، لبنان و سوریه نیز پایین تر است و باید برای آن تدبیر کنیم.

وی گفت: با مصوبه مجلس برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب موضوع ارائه الگوی کشت جدی گرفته شده و باید بدانیم چه بکاریم، کجا بکاریم و چه میزان بکاریم تا این الگو پیاده شود.

1223

کشاورزی قراردادی توسعه می یابد

علایی مقدم اضافه کرد: از آنجا که 98 درصد فعالیت کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود با دستور نمی توان کاری کرد و لازم است انگیزه و جذابیت لازم را در این عرصه مهیا کنیم تا استقبال از فعالیت های کشاورزی بیشتر شود.

وی اظهارداشت: درصددیم کشاورزی قراردادی را توسعه دهیم و با توزیع مناسب نهاده ها، ارائه تسهیلات بانکی و دادن مشاوره های تخصصی و کارشناسی این طرح مهم را عملیاتی کنیم. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: با ابلاغ الگوی کشت به استانها سهم همه مناطق مشخص شده و کمک می کنیم بهره وری و راندمان مصرف آب بهبود یافته و تولید افزایش یابد.

خرید تضمینی گندم از 7 میلیون تن فراتر رفت

علایی مقدم در ادامه از وضعیت خرید گندم ابراز رضایت کرد و اظهارداشت: در سال قبل خرید تضمینی گندم حدود 4 میلیون تن و میزان سن زدگی ۳۸ هزار تن بود که امسال میزان خرید به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت در حالی که سن زدگی به ۷ هزارتن کاهش یافت که بیانگر همراهی و تلاش کشاورزان بود.

وی گفت: قیمت گذاری خرید گندم نیز جهش یافت و از کیلویی ۵ هزار تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که انگیزه کشاورزان را برای تولید بشدت افزایش داد.

کشاورزی محور استقلال کشور است

وی افزود: باید بپذیریم که کشاورزی محور استقلال کشور است و انتظار داریم به میزانی که به خودروسازان کمک دولتی می شود به این بخش که امنیت غذایی و سیاسی کشور ا تضمین کرده نیز توجه جدی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: در برنامه هفتم توسعه باید تحول اساسی در رویکردهای مرتبط با کشاورزی ایجاد شود تا بتوانیم برنامه های مهم خود را عملیاتی کنیم.

3333333

این مسئول اضافه کرد: در قبل از انقلاب ( سال 1350) با جمعیت 29 میلیون نفری، تولیدات کشاورزی کشور حدود 56 میلیون تن بود که در سال گذشته با هعمه مشکلات اقتصادی، تغییرات آب وهوایی و افزایش جمعیت به 84 میلیوننفر میزان تولید ما به 125 میلیون تن رسیده است.

علایی مقدم اظهارداشت: در کشور بیش از 4 میلیون و 200 هزار بهره بردار داریم و سرانه تولید هر کشاورز حدود 30 تن محصول است که این میزان بی نظیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سرانه دسترسی به غذا در کشورمان 1500 کیلوگرم برای هر نفر است و خوشبختانه با تلاش شما کشاورزان از اقتدار بالایی غذایی برخورداریم.

وی در خصوص اهمیت امنیت غذایی نیز گفت: امنیت غذایی یعنی این که غذای سالم به میزان کافی در اختیار همه مردم باشد و اقتدار غذایی یعنی تولید مناسب داشته باشیم تا به دیگران وابسته نشویم.

علایی مقدم بیان کرد: بدون تردید امنیت غذایی مقدمه امنیت نظامی کشور است که جنگ اخیر روسیه و اکراین این جایگاه را بخوبی نشان داد.

image_2022_10_13-15_40_53_229_aWf

قزوین ظرفیت خوبی برای توسعه فعالیتهای کشاورزی گلخانه ای دارد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشاورزی کشور یادآورشد: استان قزوین در بخش کشاورزی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که می تواند مکان مناسبی برای انتقال کشت های سبزی و صیفی جات از مزرعه به گلخانه باشد.

علایی مقدم اضافه کرد: در استان قزوین فقط 80 هکتار گلخانه ایجاد شده که بایستی توسعه گلخانه ها در حد چندین برابر افزایش یابد ومورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صادرات ضامن پایداری تولید است اما در قزوین میزان صادارات بسیار پایین است که باید در این عرصه نیز شاهد جهش قابل توجهی باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری محصول و سرمایه گذاری بیشتر در این عرصه نیز می تواند جایگاه کشاورزی قزوین را در تامین نیازهای غذایی کشور بالا ببرد.

image_2022_10_13-15_40_45_719_RHG

در ادامه از  10 کشاورز نمونه ملی و 9 کشاورز نمونه استانی تجلیل شد.

اجرای موسیقی محلی توسط گروه دختران لر دبیرستان اورکن کرد طارم سفلی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا