شهردار: اِلمان‌های مشهد باید علاوه‌بر فرهنگ رضوی، فرهنگ ایرانی را نیز دربر گیرد

این پست از سایت سایت اطلاع رسانی بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” شهردار: اِلمان‌های مشهد باید علاوه‌بر فرهنگ رضوی، فرهنگ ایرانی را نیز دربر گیرد ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

کلان‌شهر |مشهد

بیگ نیوز/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: در حوزه المان‌های شهری بایستی به سمتی برویم که قسمت اعظم المان‌ها به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر موضوعات هنری مرتبط با مشهد و هماهنگ با بحث فرهنگ رضوی و فرهنگی ایرانی و دینی و اسلامی باشد که ماندگاری داشته باشد.

محمدرضا قلندرشریف امشب ۱۸ تیر، در اختتامیه جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد که در کارخانه نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی دارد. مشهد یک شهر هنری محسوب می‌شود و یک کلان‌شهر مذهبی و بین‌المللی است. محوریت و مرکزیت این شهر امام رضا(ع) و فرهنگ آن دینی و اسلامی و فرهنگ رضوی است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ویژه‌ای در مدیریت شهری در چند سال اخیر برای توسعه پایدار مشهد در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و… شکل گرفته است. حدود ۱۵ سال است که به بحث استقبال از بهار به صورت ویژه نگاه شده است.

شهردار مشهد با اشاره به این‌که المان‌های شهری و ایجاد موضوعات هنری توقعات مردم را بالا برده است، تصریح کرد: مشهد برای سایر کلان‌شهرهای کشور الگو شده و زائران و مجاوران توقعشان از مدیریت شهری و هنرمندان روز به روز ویژه‌تر و خاص‌تر می‌شود. هر سال باید ویژه‌تر از سال قبل به آن نگاه کرد. در این دوره از شورای شهر نیز نگاه ویژه فرهنگی و هنری به مشهد بسیار خاص شده است. این موضوع تکلیف ما و هنرمندان را ویژه‌تر می‌کند.

قلندرشریف تاکید کرد: در حوزه المان‌های شهری بایستی به سمتی برویم که قسمت اعظم المان‌ها به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر موضوعات هنری مرتبط با مشهد و هماهنگ با بحث فرهنگ رضوی و فرهنگی ایرانی و دینی و اسلامی باشد که ماندگاری داشته باشد. المان‌هایی که برای جایگاه‌های خاص طراحی می‌شود و ماندگاری ندارد، باید طوری طراحی شوند که در سال‌های بعد در مکان‌های مختلف شهر جابه‌جا شوند.

شهردار مشهد با بیان این‌که پیام المان‌ها ماندگار است، عنوان کرد: فردی هم که در حوزه هنری درک کمی داشته باشد، پیام المان را متوجه می‌شود. المان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که هرکسی هم که آن را نگاه می‌کند متوجه منظور هنرمند شود. سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم که ۱۵ درصد آن زائران خارجی هستند. در ایام نوروز و ایام خاص بسیار اهمیت دارد که به گونه‌ای فرهنگ خود را به زائران ارائه دهیم که زائران خارجی یک سفیر مناسب برای فرهنگ و هنر کشور خودشان باشند.

قلندرشریف گفت: با توجه به تجربه‌ای که در مشهد داشته‌ایم زائران توجه ویژه‌ای به بحث‌های هنری و المان‌های شهر مشهد داشته‌اند و این توقعات مردم و زائران را بالا برده و هنرمندان باید روز به روز ویژه‌تر فرهنگ مشهد و رضوی را مدنظر قرار دهند. سال گذشته دیدگاه مدیریت شهری ایجاد المان‌های هنری با دیدگاه تعاملی بوده که بازدید آن‌ها برای مردم راحت‌تر باشد. باید المان‌های سال گذشته را در شهر پراکنده کنیم تا جلوه بیشتری در شهر داشته باشد.

شهردار مشهد گفت: این آثار علاوه بر اینکه در جایگاه هنری خود مورد توجه قرار گرفته‌اند یک ذخیره آخرت برای هنرمندان نیز هستند. از امروز ۸ ماه فرصت دارید که به استقبال بهار ۱۴۰۳ بروید و نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید و دیدگاه‌های جدیدی در این حوزه ارائه دهید. نقاط ضعف و قوتی که وجود داشته را نیز مورد توجه قرار دهید. هنرمندان با دیدگاه فرهنگ رضوی و هویت شهری و موضوعات مختلف برای جایگاه‌های خاص، المان طراحی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا