جشن ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه در قزوین برگزار شد

این پست از سایت سایت اطلاع رسانی بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.borna.news ” در مورد مقاله ” جشن ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه در قزوین برگزار شد ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی بیگ نیوز ازقزوین؛ جشن اعلام ثبت جهانی کاروان سرای تاریخی سعدالسلطنه پنجشنبه شب با حضور  رضا سامه مدیرکل پایگاههای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، علیرضا خزائی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، حسین برجی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، اعضای شورای شهر و جمعی از شهروندان در سرای بهشتیان سعدالسلطنه برگزار شد.

photo_2023-09-28_22-28-15

در حاشیه این مراسم رضا سامه مدیرکل پایگاههای ملی و جهانی وزارزت میراث فرهنگی در خصوص تعداد پرونده های بررسی شده در سطح جهانی به خبرنگار بیگ نیوز اظهارداشت: پیش از این که پرونده کاروانسراها به ثبت جهانی برسد ما در کشور 153 پایگاه ملی و جهانی داشتیم که 100 پایگاه آن ملی و 53 پایگاه نقطه ای جهانی بود چون برخی آثار ما به صورت زنجیره ای ثبت شدند و اگر به لحاظ پرونده بررسی کنیم تعداد 26 پرونده داشتیم.

وی اضافه کرد: با ثبت پرونده کاروانسرای ایرانی سعدالسلطنه این تعداد به 27 پرونده افزایش یافته است.

photo_2023-09-28_22-27-50

سامه تصریح کرد: در پرونده کاروانسرای ایرانی 54 نقطه سرزمینی از 24 استان مورد بررسی قرار گرفت که با آثار نقطه ای جهانی قبلی این تعداد به 107 مورد رسید و دو برابر شد که با در نظر گرفتن وسعت و گسترش و تراکنش به نوعی یک افتخار ملی محسوب می شود.

این مسئول یادآورشد:تهیه پرونده های ثبت جهانی توسط معاونت وزارت میراث فرهنگی برای ارزیابی هایی که همه ساله توسط یونسکو برای کشورها به صورت سهمیه تعیین می کند تهیه می شود و پس از این که بررسی میدانی توسط کمیته ایکونوس انجام شد برای داوری نهایی در مجمع سالانه جهانی مطرح می شود.

photo_2023-09-28_22-28-38

مدیرکل پایگاههای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی اظهارداشت: امسال پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین موفق به  احراز این صلاحیت شد که افتخار بزرگی است.

سامه بیان کرد: بعد از این ثبت تمام آثاری که ثبت جهانی شده اند برای برنامه ریزی و مدیریت و ارتقای زیرساختها تحویل اداره کل پایگاههای ملی و جهانی میراث فرهنگی می شوند. 

وی گفت: پیش بینی ما این بود که بزودی این مجموعه زیرساختهایش مهیا شود و مدیریت متمرکزی در ستاد برای آن پیش بینی کردیم اما به لحاظ میدانی برای هر 54 نقطه مدیریت منطقه ای و استانی خواهیم داشت.

سعدالسلطنه

این مدیر یادآورشد: گام اول این است تعهداتی که در پرونده درج شده را دنبال کنیم و بعد از یک سال و چند ماه باید گزارش های ادواری و اقداماتی که جمهوری اسلامی بعد از ثبت باید انجام می داد را به یونسکو ارائه کنیم و سپس زیرساختهای اولیه برای  رونق گردشگری و معرفی این آثار مهیا شود تا از این ظرفیت بعنوان محرک توسعه برای هر شهر و استان استفاده کنیم.

وی در خصوص دستاورد دیگر ثبت جهانی آثار تاریخی بیان کرد: فضای ثبت جهانی فقط معطوف به یک نقطه نیست لذا فضای  رقابتی خوبی بین استانها ایجاد کرده و ما پیشنهادها و اولویت های استانها را دریافت می کنیم سپس در یک شورای تخصصی با عنوان «شورای سیاست گذاری ثبت اثار جهانی» آنها را آماده و ارسال می کنیم.

سامه تصریح کرد: درحال حاضر حدود 10 پرونده با تعیین اولویت در دستور بررسی است و پرونده بعدی ما «اثر تاریخی هگمتانه» است که در جریان قرار گرفته و ارزیابی میدانی آن انجام شده و پرونده «ماسوله» نیز در سال آینده پیگیری خواهد شد.

وی گفت: اعتراف جهانیان به ارزش برجسته و اهمیت فرهنگی این آثار از مهمترین دستاوردهای ثبت است که این کار موجب می شود مسئولان دیگر نسبت به حفاظت و صیانت از این آثار بی تفاوت نباشند و هر کسی بر اساس مدیریت خود برای حفاظت و رونق گرفتن آن همت کند.

photo_2023-09-28_22-29-05

اجرای سرود، نمایش طنز و سرودن شعر در خصوص سعدالسلطنه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد.

photo_2023-09-28_22-27-37

قزوین یکی از شهرهای تاریخی و توسعه یافته ایران است. سابقه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانی است که به دستور شاپور رونق یافت. قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده‌ است و به همین دلیل اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری دارد.

این بنا یکی از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی قزوین است. کاروانسرای سعدالسطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه،  سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام‌خمینی و در نزدیکی بازار قدیم قزوین و عمارت چهلستون قرار دارد. 

090

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه یکی از ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه و یکی از ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی کشور است.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا