محمدی: نسبت به زندانیان خطرناک تسامح نداریم/ اشتری: اجازه نمی‌دهیم مجرمین راحت باشند

رئیس سازمان زندان ها و فرمانده ناجا در نشستی مشترک، افزایش همکاری ها در قالب کارگروه ها و تعاملات فی مابین در راستای تامین امنیت جامعه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش بیگ نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها و سردار اشتری فرمانده ناجا بر لزوم همکاری بیشتر این دو دستگاه تاکید کردند.

رئیس سازمان زندان ها در این دیدار با یادآوری اینکه زندان یکی از حلقه های امنیتی کشور است، گفت: اگرچه رسالت اصلی ما در سازمان زندان ها اصلاح و تربیت زندانیان است اما این موضوع نباید مسائل امنیتی را تحت الشعاع قرار دهد. “

وی با بیان اینکه برای نگاه امنیتی به زندان ها و اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی نیازمند تعامل با ناجا هستیم، تصریح کرد: در این راستا باید با ناجا برخورد کنیم.

غلامعلی محمدی ادامه داد: خوشبختانه هر زمان که سازمان به همکاران ناجا نیاز داشت در کمترین زمان ممکن با قدرت بازدارندگی مناسب به کمک زندانیان آمده و اجازه بروز مشکلی را ندادند.

وی همچنین با اشاره به مصائب دوران کرونا نکاتی را برای تعامل هر چه بیشتر بیان کرد و این امر مشکلات تبعید و تبعید را حل کرد.

محمدی دعوای الکترونیکی را در برخی استان ها قابل توجه دانست و با اشاره به برخی استان ها توضیح داد: حتی در برخی استان ها مانند مازندران شاهد هستیم که 80 درصد مراحل قضایی به صورت الکترونیکی انجام می شود و این اقدام به سایر استان ها نیز کشیده می شود.

محمدی اعلام کرد: تاکنون 192 زندان به سامانه الکترونیکی مجهز شده اند و حتی در 16 زندان شاهد برگزاری جلسات الکترونیکی هستیم و تلاش داریم به زودی این تعداد را به 30 زندان برسانیم. همچنین سه زندان بزرگ ما در حال حاضر مجهز به سیستم های کنترل میکروپرندگان هستند.

رئیس سازمان زندانها همچنین به وضعیت امنیتی زندانها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه امنیتی به زندانها و کارکنان یگان حفاظت زندانها، اولین درخواست ما این است که طبق مصوبات اخیر 500 نفر از پرسنل ناجا در نظر گرفته شوند. به مدت دو سال بازداشت.» به سازمان زندانیان منصوب شود.

وی گفت: امیدوارم با توجه به تکمیل کادر آموزشی شهید کچویی تعدادی از نیروهای ناجا به سازمان زندان ها اختصاص یابد.

محمدی در ادامه درباره زندانیان در زندان ها گفت: برخی از زندانیان ما دزد یا زندانی خطرناکی هستند که امنیت کشور را به خطر انداخته اند و به تناسب جرمشان امتیازات اعطایی به آنها محدود می شود. ما باید با این افراد سخت گیری کنیم. در عین حال زندان باید کارکرد انسانی و اسلامی خود را در عمل نشان دهد.

وی گفت: ما در اعطای عفو به سوابق افراد توجه کرده ایم و قطعا چنین امتیازی شامل سارقان خطرناک نمی شود. بخشنامه های خشونت آمیز برای زندانیان عقیدتی و سرقت مسلحانه مستثنی است.

محمدی با تاکید بر اینکه انتقال زندانیان از خارج از شهرستان ها در دستور کار است، در خصوص تعاملات سازمان زندان ها با ناجا تصریح کرد: نیازمند تشکیل کارگروه مشترک با ناجا هستیم. اقدامات جدیدی در زندان ها در حال انجام است از جمله اینکه تا پایان سال نزدیک به 11 هزار اوراق الکترونیکی استفاده می شود و امیدواریم در نیمه اول سال آینده این تعداد به 30 هزار فقره افزایش یابد.

ناجا در کنار زندانیان تامین امنیت جامعه را بر عهده دارد

در ادامه این نشست سردار اشتری فرمانده ناجا نیز با استقبال از برگزاری چنین دیداری گفت: ساختمان ما ارتباط تنگاتنگی با قوه قضائیه در عرصه های مختلف دارد. در رابطه با سازمان زندان ها نیز می توان این همکاری را در دو سطح نیاز سازمان به یگان حفاظت و نیز اقدامات مربوط به حوزه پیشگیری از وقوع جرم توسعه داد.

وی افزود: باید به اطلاعات مجرمان دسترسی داشته باشیم و در عین حال با اصلاح آیین نامه، زندانیان را باهوش کنیم. در مورد پلیس نیز چنین رویه ای را اجرا کرده ایم که برای زندانیان نیز محقق شده است و از تشکیل کارگروهی بین ناجا و سازمان زندان ها نیز استقبال می کنیم و مراجع مربوطه را برای تشکیل آن معرفی می کنیم.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه ناجا از اقدامات سازمان زندان ها حمایت می کند، گفت: هر نیازی که زندان داشته باشد کمک می کنیم زیرا این کمک ها به رسالت ما که تامین امنیت جامعه است کمک می کند. اجازه نمی دهیم مجرمان راحت باشند و کنترل های لازم انجام خواهد شد. بنابراین شناسایی خلأها، تشکیل کارگروه ها و همکاری با زندان در زمینه های مختلف ضروری است.

سردار اشتری نیز در این جلسه گفت: تکلیف مشمولان غایب مرخصی مشخص شود. ضمناً دفاتر هماهنگی ناجا و سازمان زندانهای موجود را مجدداً ایجاد خواهیم کرد. امیدوارم موضوع مهم انتقال زندانیان از جمله مددجویان مستقر در زندان های البرز به خارج از شهرستان ها عملیاتی شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا