حمایت کانون پرورشی از پروژه‌های حوزه فلسطین

این پست از سایت خبرگذاری بیگ نیوز برگرفته از سایت ” borna.news ” در مورد مقاله ” حمایت کانون پرورشی از پروژه‌های حوزه فلسطین ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

به گزارش باشگاه جوانی خبرگزاری بیگ نیوز، نشست تخصصی «فلسطین، سرزمین مقدس» هم‌زمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و با حضور مسئولان کانون، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرکز پویانمایی صبا برخی از مسئولان دانشگاه‌ها و جمعی از پژوهش‌گران و فعالان حوزه فلسطین عصر دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ایجاد کارگروه برای تولید اثر

محمدرضا کریمی صارمی دبیر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران نشست «فلسطین، سرزمین مقدس» را محفلی دوستانه و خالصانه عنوان کرد که با هدف ایجاد جریانی جدید در جشنواره‌ها برای نشان دادن جنایات اسرائیل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به یک انیمیشن کوتاه خارجی با موضوع جنایت اسرائیل در روستایی فلسطینی که در یکی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به نمایش درآمد و باعث واکنش منفعلانه رژیم صهیونیستی شد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم کارگروهی تشکیل دهیم تا در آن آثاری با موضوع فلسطین تولید شود و بتوانیم حضور تولیدات در این حوزه را در جشنواره‌ها هموار کنیم.

ادامه ساخت «بازمانده» در صبا

رئیس مرکز پویانمایی صبا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این نشست، موضوع فلسطین را در مرحله نخست یک موضوع انسانی که کودکان فلسطینی بیش از دیگران در آن درگیر هستند، عنوان کرد و گفت: جنایات روزانه علیه کودکان فلسطینی دیگر بهانه‌ای برای سکوت کسانی که می‌خواهند از انسانیت دفاع کنند، باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: مرکز پویانمایی صبا در سال‌های گذشته با موضوع فلسطین تولیدات کوتاهی داشته و به تازگی هم با بازسازی فیلم «بازمانده» به صورت یک مینی سریال هفت قسمتی در این مسیر قدم برداشته است. در فصل اول این انیمیشن اتفاقات فیلم سینمایی «بازمانده» به تصویر درآمده و بنا داریم در فصل دوم آن داستان بزرگ شدن کودکی که محور داستان بود و پیوستنش به گروه‌های مقاومت را به تصویر بکشیم.

محمدرحیم لیوانی با اشاره به دوچندان شدن انگیزه‌ ساخت آثار مربوط به فلسطین با توجه به اتفاق‌های اخیر غزه عنوان کرد: قصد داریم این فصل را نسبت به مسائل اخیر بازنویسی کنیم. در سال ۹۸ پس از دیدار با رهبر انقلاب به این فکر افتادیم که در راستای تبیین ماهیت اشغالگری، برای کودک، کار تولید کنیم که نتیجه آن ایده‌ای به نام «دشت پر ماجرا» شد که هم‌اکنون تولید شده و نوروز امسال از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

وی گفت: همین حالا هم اعلام می‌کنم از ساخت سه کار در حوزه فلسطین حمایت می‌کنیم تا در سال آینده با همکاری و هماهنگی کانون در جشنواره‌ها به نمایش درآید و البته چنانچه این کارها در ابعاد کوتاه امکان ساخت سریال داشته باشند، از ساخت آن حمایت خواهیم کرد.

پاسخ به سوال‌های ذهنی کودکان درباره فلسطین

در ادامه امیرحسین صالحی کارگردان مجموعه انیمیشن «دشت پر ماجرا»، موضوع این اثر را دشمن‌شناسی و آشنایی کودکان با اشغالگری عنوان کرد و ساخت کارهای شناختی را در زمینه کودک بسیار پراهمیت برآورد کرد.

الهام ابراهیم تهیه‌کننده انیمیشن «بازمانده» نیز وارونه جلوه‌دادن اتفاقات غزه را دردناک و آزاردهنده دانست و گفت: بچه‌های ما آن‌قدر در شبکه‌های اجتماعی در معرض اخبار ضد و نقیض قرار می‌گیرند که دیگر نمی‌توانند به راحتی راست را از دروغ تشخیص دهند. بنابراین تولید انیمیشن که می‌تواند دست ما را در به تصویر کشیدن واقعیت‌ها بازتر بگذارد، می‌تواند به بسیاری از سوال‌های ذهنی کودکان پاسخ دهد.

پیشنهادی برای حمایت از فیلم‌سازان خارجی حوزه مقاومت

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از جشنواره پویانمایی برای انتخاب این موضوع گفت: در آخرین جشنواره سینماحقیقت، ما صندوق حمایتی با حساب ارزی برای کسانی که می‌خواهند در زمینه ساخت اثر در زمینه فلسطین فعالیت کنند، ایجاد کردیم. در حال حاضر نیز دو کار در حوزه غزه در حال ساخت داریم و در اینجا هم قول همکاری برای ساخت سه اثر دیگر در این زمینه را اعلام می‌کنم.

محمد حمیدی‌ مقدم ادامه داد: با توجه به بازخورد خوب هنرمندان لبنانی و فلسطینی پیشنهاد می‌کنم از فیلمسازان خارجی نیز که در حوزه فیلم کوتاه با محوریت فلسطین فعالیت می‌کنند با محوریت کانون حمایت کنیم. همچنین دوستان حوزه هنری هم در این زمینه حاضر به سرمایه‌گذاری هستند. در جشنواره برلین دیدیم که در حمایت از فلسطین موجی ایجاد شد و من فکر می‌کنم سال آینده این موج در جشنواره‌هایی مانند زاگرب و توکیو بزرگ‌تر خواهد بود.

حمایت کانون از سه پروژه پویانمایی در حوزه فلسطین

در ادامه مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به فجایع انسانی در فلسطین و غزه و شهادت چندین هزار کودک و نوجوان گفت: ما هر کاری در دنیا می‌کردیم، نمی‌توانستیم ثابت کنیم که رژیم صهیونیستی چقدر وحشی است، ولی با اتفاقات اخیر خودشان این موضوع را اثبات کردند. کانون هم با توجه به ابزارهایی که دارد، می‌تواند در این زمینه موثر و فعال باشد. در دنیای امروز نمی‌توان تک صدا بود و باید همه نهادهای دغدغه‌مند با هم تجمیع شوند تا کارهای بزرگ را به سرانجام برسانند.

حامد علامتی با اشاره به نقش حمایتگری کانون در سال‌های اخیر ادامه داد: امسال با توجه به اتفاقات غزه قسمتی با عنوان «فلسطین، سرزمین مقدس» اضافه کردیم، چرا که سینمای کودک و نوجوان یک کار راهبردی است و پویانمایی یکی از مؤثرترین ابزارها برای انتقال مفاهیم است. امروز از طریق پویانمایی هم می‌توانیم چهره پلید و خبیث اسرائیل را به مخاطبان انتقال دهیم و هم در آینده اثرگذار باشیم.

وی با بیان این‌که کانون از افرادی که از این دست کارها بسازند، حمایت خواهد کرد گفت: امروز کانون از تکنیک فنی بسیار خوبی برخوردار است، ولی باید محتوای خوبی هم داشته باشیم که مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، مثل «بچه زرنگ» که یک میلیون و ۷۰۰هزار مخاطب داشته است. امروز دست ما به فلسطین نمی‌رسد ولی در کنار هم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، ما هم از تولید سه پروژه در این زمینه حمایت می‌کنیم.

علامتی در پایان صحبت‌هایش با بیان اهمیت پژوهش برای تولید آثار، ابراز امیدواری کرد که بتوان نویسنده‌هایی را برای لمس بهتر به فلسطین فرستاد.

تولید فیلم و محصولات جانبی در دستور کار

در ادامه این نشست کریمی صارمی دبیر جشنواره با ابراز خرسندی از وعده مسئولان سینمایی برای تولید ۹ اثر که در این نشست مطرح شد، عنوان کرد: کانون چاپ کتاب‌های کمیک این آثار به زبان عربی و انگلیسی را هم بر عهده خواهد گرفت و از تولید محصولات جانبی آنها حمایت خواهد کرد. از این تریبون از تمام انیمیشن‌سازهای دغدغه‌مند دعوت می‌کنیم تا بیایند. ما یک کارگروه تشکیل خواهیم داد که در آن فیلم‌نامه‌ها را بررسی و انتخاب و سپس آثار تولید شده را به تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا ارسال خواهیم کرد.

خبرنگار فلسطینی: اوضاع غزه فاجعه‌بار است

در پایان این نشست ارتباطی تصویری با خبرنگار فلسطینی حاضر در غزه انجام شد. این خبرنگار با فاجعه‌بار خواندن اوضاع غزه، وضعیت کودکان آسیب‌دیده را وحشتناک توصیف کرد.

وی با نشان دادن کودکانی که برای گرفتن آب و نان به مقابل بیمارستان‌ها آمده بودند، عنوان کرد: کودکان هر روز گرسنگی را تحمل می‌کنند و از گرسنگی جان می‌دهند. آن‌ها به بیمارستان‌ها می‌روند تا گالن‌های خود را پر کنند. این وضعیت بسیار فاجعه‌آمیز است. کودکان شاید در بیمارستان‌ها بتوانند به دلیل دیدن پزشکان و خبرنگاران آرامش پیدا کنند ولی آنها در چادر زندگی می‌کنند و غذای کافی برایشان وجود ندارد. یک مادر پس از ۱۱ سال انتطار فرزند تازه به دنیا آمده‌اش را در جنایات رژیم صهیونیستی از دست داد. اینجا همه چیز متوقف شده است. کودکانی که امروز زنده هستند و می‌توانند نانی برای خوردن بدست بیاورند، خوش شانس هستند.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از روز ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا