ساخت موزه بزرگ شهر تاریخی گنبدکاووس تسریع شود

این پست از سایت خبرگذاری بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” ساخت موزه بزرگ شهر تاریخی گنبدکاووس تسریع شود ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

حوزه |گام دوم انقلاب

بیگ نیوز/گلستان نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی احداث موزه بزرگ شهر تایخی گنبدکاووس را تحول بزرگی در حوزه فرهنگ و مردم شناسی دانست و خواستار تسریع در روند ساخت آن شد.

به گزارش بیگ نیوز، امانقلیچ شادمهر شامگاه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان که با حضور “محمود شالویی” رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و “علی محمد زنگانه” استاندار گلستان برگزار شد، با اشاره به اینکه در کشور ما همیشه مسئله فرهنگ مغفول مانده و کمترین میزان اعتبارات ما به مسائل فرهنگی اختصاص یافته است، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب فرهنگ و معیشت دید شده و ما باید به این مسئله توجه کنیم که اگر توسعه فرهنگی نداشته باشیم توسعه سیاسی و اقتصادی نیز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر مفاخر و منابع ما را مصادره کرده اند، گفت: ابوسعید ابوالخیر که متعلق به خراسان است، کشور ترکمنستان تلاش می کند به نام خودش ثبت کرده و برای آن مراسم جهانی برگزار می کند و یا مختومقلی فراغی که متولد استان گلستان است و در همین استان فوت کرده را با برگزاری همایش های جهانی به نام خودش مصادره کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصادره کردن مولوی توسط کشور ترکیه افزود: شکوه و ابهت جرجان قدیم که مرکز تمدن اسلامی و تاریخی بوده انسان را شگفت زده می کند و گردآوری آثار بزرگان این خطه و معرفی آن ها سرآغازی برای تحول فرهنگی خواهد بود.

شادمهر افزود: حداقل ۲۰۰ مورد از ادبا و بزرگان که پسوند اسم آن ها جرجانی و خوارزمی است، متعلق به منطقه جرجان و کشور ایران است که اسامی این افراد در کتب عربی و ترکی آمد است و گردآوری نام این افراد می تواند در شناخت مفاخر بزرگان کمک کند.

وی با بیان اینکه در معرفی مفاخر باید از نگاه قومیتی پرهیز کرده و به این مقوله نگاه ملی داشته باشیم، گفت: باید مجموعه نگهداری از دست نوشته ها را داشته باشیم تا نام این بزرگان به فراموشی سپرد نشود.

نماینده مردم گنبدکاووس و بخش داشلی برون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موزه فرهنگ گنبد ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اگر این موزه بزرگ راه اندازی شود مردم شناسی بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا