انتقاد شدید از وزارت نیرو/دریچه سدها به‌روی دریاچه ارومیه بسته شده است

محیط زیست |مصاحبه

مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام دفتر احیای دریاچه ارومیه ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در پرداخت هزینه های آب دریاچه ارومیه ، گفت: متاسفانه سدها در طول سال آبی 1400-1399 ارومیه را بسته و ممکن است آب به دریاچه نرسد. ”

مسعود تجریشی در مصاحبه با بیگ نیوز گفت: در مناطق حوضه آبریز مانند دریاچه ارومیه ، دارای سدها ، وزارت نیرو طبق توافقات صورت گرفته آب را در پشت سدها نگهداری می کند و در یک زمان مشخص آب را به دریاچه رهاسازی می کند ، اما متأسفانه در طول سال تمام سدها بسته شدند و نمی توانند آب وارد دریاچه شوید ، به ارومیه برسید.

به گفته وی ، سطح آب دریاچه ارومیه در طول سال آبی 1499-1999 640 میلیون متر مکعب برآورد شده است که تنها حدود 160 میلیون متر مکعب آن به دریاچه ارومیه پرداخت شده است.

تجریشی با اشاره به اینکه طبق مصوبات هیئت عالی آب و ستاد احیای دریاچه ارومیه ، آب آشامیدنی و پرداخت عوارض آب زیست محیطی باید در اولویت وزارت نیرو باشد ، خاطرنشان کرد: متأسفانه وزارت نیرو وظایف خود را انجام نداده است تعهدات در این زمینه “

مکاتبات ما با وزیر نیرو بی فایده بود

مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست با وزیر نیرو و مدیران استانی مکاتبه کرده اما بی فایده است ، گفت: بارش باران در کشور تعارضات را افزایش می دهد علاقه بین کاربران و محیط.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها می تواند با بهره برداران و دولت برخورد کند. آب یک مجموعه است و هر زمان که بخواهد حق آب می دهد و وقتی که بخواهد این کار را نمی کند. متأسفانه در این زمینه خلا legal قانونی وجود دارد.

حقوق آب دریاچه ارومیه امسال عملا از بین رفته است

تجریشی افزود: در این سال سطح آب دریاچه ارومیه عملاً از بین رفته است ، زیرا اگر اکنون فصل کشاورزی است و اگر آب به دریاچه ارومیه رها شود ، کشاورزان آن را مصرف می کنند.

سرانجام ، مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت که در مورد دریاچه ارومیه ، توافق کرده ایم که کشاورزی ، آشامیدنی و دریاچه ارومیه را گرد هم آوریم: در کشورهای پیشرفته ابتدا سهم محیط زیست پرداخت می شود ، پس برای هزینه های دیگر برنامه ریزی شده است ، اما متاسفانه در کشور ما تمام آب موجود مصرف می شود و هیچ چیز به محیط زیست تعلق ندارد.

به گزارش بیگ نیوز ، فرهاد سرخوش – رئیس استان ستاد احیای دریاچه ارومیه – پیش از این گفته بود که سطح فعلی دریاچه ارومیه 1271.43 و دریاچه ارومیه 60 سانتی متر عمق دارد و افزود: دریاچه در حال حاضر 3 میلیارد و 810 میلیون متر مکعب است. . آب دارد

به گفته وی ، اگر زهکش دریاچه ارومیه قطع شود ، به دلیل نزدیک شدن به تابستان و تبخیر آب ، و با بازگشت دریاچه ارومیه به کمبود آب ، معیشت و زندگی تقریبا 15 میلیون نفر ، وضعیت دریاچه بحرانی می شود. در منطقه تهدید خواهد شد.

به گزارش بیگ نیوز ، سال آبی 1399-1499 از اکتبر سال گذشته آغاز شده و تا پایان ژوئن سال جاری ادامه دارد.

انتهای پیام

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا