خرابی گیربکس اتوماتیک 206

علت خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس ها اتفاقی است که می تواند به مرور زمان برای هر گیربکسی با هر مدلی پیش بیاید. خرابی در ساختمان گیربکس ها می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از تقه زدن گیربکس گرفته تا خراب شدن تجهیزات گیربکس به خصوص در نوع اتومات آن. در این مقاله قصد داریم درباره خرابی گیربکس های دستی و گیربکس های اتومات صحبت کنیم. دلایل خراب شدن گیربکس را توضیح دهیم، علائمی که با بررسی آن می توانید به خراب بودن گیربکس پی ببرید را بررسی کنیم و سپس راه حل هایی را برای تعمیر گیربکس 206 اتوماتیک و جلوگیری از تخریب زودهنگام آن ها به شما بیاموزیم.

پژو |پژو 206

خرابی گیربکس

گیربکس ها سیستم های هیدرولیک هستند که آن ها را باید قلب خودرو به حساب آورد. گیربکس ها وظیفه دارند تا قدرت تولید شده توسط موتور خودرو را به سیستم حرکتی ماشین و چرخ های آن انتقال بدهند. این انتقال قدرت به کمک یک سری چرخ دنده داخلی با قطرهای متفاوت و تعویض چرخ دنده ها صورت می گیرد.

حال گاهی ممکن است عملکرد این سیستم به دلایلی مختل شود. اگرچه کاری که گیربکس های اتومات انجام می دهند مشابه همان کاری است که با گیربکس های دستی صورت می گیرد، اما به خاطر ساختمان متفاوت، دلایل خرابی گیربوکس های دنده اتومات متفاوت تر از دلایل خرابی گیربکس های دستی است.

خرابی گیربکس 206

گیربکس های دستی ساختمان ساده ای دارند و از اجزای ساده ای ساخته شده اند. ساختار کلی گیربکس های دستی شامل کلاچ، جعبه دنده و دسته دنده می شود. تعویض دنده با فشار آوردن به دسته دنده و رها سازی فشار روی چرخ دنده ها به کمک کلاچ ماشین انجام می شود. حال خرابی هر کدام از این سه جزء را می توان خرابی سیستم گیربکس در نظر گرفت و برای تعمیر آن اقدام کرد.

برای مثال ممکن است در داخل جعبه دنده یکی از چرخ دنده ها دچار خوردگی شود. در این صورت انتقال قدرت به درستی صورت نگرفته و حرکت خودرو مختل می شود. یا اینکه ممکن است کلاج و صفحه کلاچ ماشین تان خراب شود. در این حالت چرخ دنده ها به خوبی روی هم نمی لغزند و در نتیجه به مرور زمان تخریب می گردند. خرابی دسته دنده نیز می تواند رخ بدهد.

خرابی گیرباکس اتوماتیک

خرابی گیربکس اتومات، به خاطر ساختمان متفاوت و اجزای پیچیده تر می تواند دلایل بیشتری داشته باشد. اگرچه ساختمان کلی جعبه دنده های اتوماتیک مشابه جعبه دنده های دستی است، ولی تعویض دنده در این گیربکس ها به کمک یک سنسور و کامپیوتر داخلی صورت می گیرد. همچنین اجزایی برای ارتباط این دو جزء به هم دیگر وجود دارد که به تعویض دنده کمک می کند. تعویض دنده در گیربکس های اتومات با توجه به محدوده سرعت خودرو انجام می گیرد.

برای مثال در گیربکسهای al4 ما با چهار دنده جلو و یک دنده عقب رو به رو هستیم که هر دنده مخصوص حرکت با سرعتی مشخص است. در جعبه دنده های اتومات دیگر خبری از کلاج نیست. خرابی گیرباکس های اتوماتیک می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از خرابی هسته مرکزی گیربکس یعنی کامپیوتر آن گرفته تا خورده شدن چرخ دنده های گیربکس که ممکن است به مرور زمان اتفاق افتاده باشد. همچنین اجزای مرتبط کننده این دو جزء نیز امکان دارد دچار خرابی شده باشند و نیاز به تعمیر گیربکس اتومات باشد.

خرابی گیربکس اتومات

خودرو پژو 206 یکی از خودروهای تولید داخل به حساب می آید. بر روی این خودرو هم می توانید از گیربکس های دستی استفاده کنید و هم از گیربکس های دنده اتومات. اگر این خودرو را به عنوان نماینده همه خودروهای داخلی به حساب بیاوریم، می توانیم علل خرابی های گیربکس این خودرو را بررسی کرده و سپس نتایج را به دیگر خودروهای داخلی نیز تعمیم دهیم.

خرابی های گیربکس اتوماتیک

باید بگوییم خرابی های گیربکس ها معمولاً به خاطر خوردگی چرخ دنده های داخلی آن است. جنس اجزای اصلی گیربکس ها از فولاد و چدن است. فلزاتی که به مرور زمان ممکن است دچار زنگ زدگی، خوردگی و ضرب دیدگی شوند. به همین خاطر برای روان سازی حرکت این اجزاء باید در داخل گیربکس از روغن گیربکس استفاده شود.

روغن وظیفه روان سازی و همچنین محافظت از اجزاء در برابر خوردگی و زنگ زدگی را داراست. حال ممکن است گاهی بر اثر استفاده نادرست، کم شدن روغن گیربکس، آلوده شدن روغن و … این اتفاق به درستی رخ ندهد. در نتیجه اجزاء گیربکس به مرور زمان دچار خوردگی شده و خراب شوند.

خرابی گیربکس اتوماتیک 206

گیربکس اتوماتیک خودروی پژو 206 از نوع گیربکس al4 است. این گیربکس، یک گیربکس چهار دنده به حساب می آید که قابلیت انتقال قدرت تا سرعت دویست و بیست کیلومتر در ساعت را نیز به خودروی شما می دهد. معمولاً در گیربکس های اتومات از دو محور تعویض دنده مجزا استفاده می شود.

یکی از محورها وظیفه تعویض دنده های فرد و محور دیگر وظیفه تعویض دنده های زوج را بر عهده دارد. استفاده از دو محور به افزایش سرعت تعویض دنده ها کمک می کند. تعویض دنده نیز به وسیله یک مغز متفکر داخلی که همان سنسور گیربکس است انجام می گیرد.

سنسور با توجه به دور موتور و سرعت خودرو به اجزاء جعبه دنده دستوری را صادر می کند که نتیجه این دستور تعویض دنده خودرو است. خرابی در گیربکس های اتومات می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از خرابی محورها گرفته تا خوردگی اجزای داخلی. همچنین ممکن است در این نوع از گیربکس ها سیستم کنترل کامپیوتری به دلایلی از کار بیفتد یا عملکردش دچار مشکل شود. همچنین گاهی اجزایی که وظیفه انجام دادن دستورات صادر شده از طرف سنسور را دارند دچار خرابی می شوند.

علل خرابی گیربکس اتوماتیک

اگر قرار باشد به دلایل خرابی گیربکس های اتوماتیک بپردازیم می توانیم از عملکرد اجزای داخلی آن بحث را شروع کنیم. گیربکس های اتومات نیز یک سیستم هیدرولیک به حساب می آیند و اجزای داخلی آن اغلب از چدن و فولاد ساخته شده اند. آلیاژهایی که ممکن است در طول زمان استفاده دچار خوردگی شده یا اینکه در اثر ضربه تخریب شوند. برای اینکه این اتفاق کمتر رخ بدهد لازم است برای روان سازی حرکت اجزاء گیربکس از روغن مخصوص به آن گیربکس استفاده شود.

استفاده از روغن گیربکس علاوه بر اینکه حرکت اجزاء گیربکس را آسانتر می سازد، آن ها را در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز محافظت می کند. یکی از مهم ترین علت های خرابی این نوع از گیربکس ها استفاده از روغن نامناسب یا آلوده شدن این روغن است. روغن های گیربکس با توجه به ویژگی های گیربکس و میزان قدرت آن ها تولید می شوند. حال اگر از روغنی نا مناسب استفاده کرده باشید، این روغن کارایی مورد نظر را نخواهد داشت و در نتیجه در ساختار حرکتی گیربکس خلل ایجاد می شود.

همچنین گاهی روغن ها در اثر مصرف طولانی مدت آلوده می شوند یا اینکه بر اثر تحمل دماها و فشارهای بالا خاصیت خود را از دست می دهند.از دیگر دلایل خرابی گیربکس های اتومات می توان به سرویس نکردن مرتب آن اشاره کرد. لازم است با توجه به دفترچه راهنمای گیربکس آن را به طور مرتب سرویس کرد. در سرویس گیربکس و پاورگیربکس اگر فیلتر یا روغن احتیاج به تعویض داشته باشند حتماً این کار انجام می شود. ولی اگر این کار به طور مرتب انجام نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری را به شما وارد کند.

تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیکتشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک

راه های زیادی برای تشخیص خرابی در گیربکس های اتوماتیک وجود دارد. احتمالاً اصطلاح تقه زدن را شنیده باشید. تقه زنی اتفاقی است که در گیربکس های اتومات گاهی پیش می آید. شنیدن صدای تقه و حرکت های تقه مانند خودرو نشان دهنده این اتفاق است. یکی از راه های خرابی گیربکس های اتوماتیک همین احساس تقه زدن گیربکس است. همچنین این امکان وجود دارد که در هنگام رانندگی متوجه گاز خوردن الکی خودروی خود شده باشید.

این گاز خوردن های بیهوده را نیز باید کاملاً جدی بگیرید. زیرا می تواند یکی از نشانه های خرابی گیربوکس اتوماتیک باشد. ضمن اینکه اگر گیربکس شما به خوبی عمل نکند چراغ مخصوص به گیربکس در خودروی شما روشن می شود. بهتر است به محض روشن شدن این چراغ به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید.

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

برای اینکه متوجه خرابی گیربکس های اتوماتیک شوید لازم است برخی نشانه ها را چک کنید. بهترین روش جهت چک کردن نشانه ها، سرویس کردن مرتب و منظم خودرو است. معمولاً درون دفترچه راهنمای هر گیربکس توصیه شده است که پس از چه میزان کارکرد حتماً سرویس شود.

نشانه دیگری که می توان از روی آن به خرابی گیربکس پی برد، چک کردن وضعیت ظاهری کیفیت روغن گیربکس است. می توانید خودتان کیفیت و میزان روغن گیربکس خودرو را چک کنید. ظاهر روغن باید روشن و مایل به قرمز باشد. اگر ظاهر روغن کدر باشد نشان دهنده آلوده بودن آن است که می تواند به گیربکس نیز آسیب وارد کند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک 206

در ساختمان گیربکس های اتومات پژو 206 نیز از یک چراغ گیربکس استفاده شده است. اگر در هنگام رانندگی متوجه روشن شدن این چراغ شدید می توانید احتمال خرابی گیربوکس تان را بدهید. این خرابی البته می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از عملکرد ناصحیح روغن گیربکس گرفته تا نحوه عملکرد سیستم کنترل داخلی گیربکس. همچنین اگر احساس کردید 206 شما در هنگام توقف (مثلاً پشت چراغ قرمز) بیهوده گاز می خورد، می توانید این را از علائم خرابی ساختمان گیربکس به حساب بیاورید.

در هنگام رانندگی هایی که نیاز به تعویض دنده های پیاپی دارد نیز می توانید نسبت به خراب بودن گیربکس اطلاعاتی را به دست بیاورید. تعویض دنده در این گونه موارد باید به طور صحیحی انجام گیرد. تقه زدن گیربکس را نیز می توانید در هنگام رانندگی با گیربکس های خراب متوجه شوید. به طور کلی پیشنهاد ما این است که اگر با هرکدام از این موارد گفته رو به رو شدید در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرکار مراجعه کنید.

علائم عیب یابی در پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6، SD V9) و پژو 207

روشن شدن و چشمک زدن * , S (دکمه اس و برف Sport-Snow)

روشن شدن نمایشگر S و * با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است (نه لزوما فقط شیر برقی)، در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت آن هستند:

    ضعیف یا خراب شدن شیر برقی. که در این حالت گیربکس به دنده 3 رفته و از آن خارج نمی شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.

    رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده ای است که بسته به فشار وارده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می کند)، که در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی شوند.

  • کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده.
  • موارد دیگر نادر هستند:
  • مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس.
  • نقص در تامین ولتاژ
  • قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل.
  • پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز،
  • چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس (ECU، گیربکس، سلکتور، لیور و … )

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا