طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و لذیذ

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و لذیذ

خورش فسنجان نوعی خورش ایرانی است که طرفداران خود را دارد. این خورش سفره های باکلاس ایرانی را می آراید و بسیاری از مردم طعم شیرین آن را به طعم های دیگر ترجیح می دهند. خورش خوشمزه، خوش رنگ و خوش طعم فسنجان را در کارمادیو به شما معرفی می کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان

مواد ضروری فسنجان در طعم، رنگ و عطر آن بسیار موثر است. در این قسمت شما را با مواد لازم برای پخت ملس فسنجان آشنا می کنیم. اما در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که برای افزودن طعم ترش یا شیرین، چه موادی را باید کم یا زیاد کنید.

مواد لازم برای تهیه آش فسنجان برای 8 نفر:

گردوی فسنجانی: نیم کیلو

رب انار با عسل: 2 قاشق بزرگ

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

شکر: 1 قاشق چایخوری

سینه و ران مرغ: 2 کیلوگرم یا 8 قطعه بزرگ

نمک: به مقدار لازم

پیاز ناگینی خرد شده یا رنده شده: 2 عدد بزرگ

پودر دارچین: یک سوم قاشق چایخوری

پودر گشنیز: نصف قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه: 1/3 قاشق چایخوری

اگر طعم شما شیرین است، می توانید شکر بیشتری به فرنی خود اضافه کنید. اگر طعم ترش را دوست دارید بهتر است انار ترش تهیه کنید یا شکر مواد خورش را کم کنید.

برخی افراد نیز ترجیح می دهند قرقاول خود را با گوشت چرخ کرده تهیه کنند. این افراد همچنین می توانند به جای تکه های مرغ از 800 گرم گوشت چرخ کرده برای خورش خود استفاده کنند.

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و لذیذ
طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و لذیذ

طرح تهیه غذا فسنجان

مرحله 1: مرغ را آماده کنید

این بخش برای افرادی است که از بوی زخم مرغ متنفرند. این گونه افراد باید مرغ را در قابلمه آب بریزند و روی آتش بگذارند تا بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و آب مرغ را بیرون بریزید و تکه های مرغ را کاملا بشویید. این نوع خورش فسنجان به هیچ وجه بوی زخم مرغ نمی دهد.

مرحله دوم: بادام زمینی را بدون آب تفت دهید

گردوی آسیاب شده را به تابه اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. حدود 7 دقیقه همینطور ادامه می دهیم. نیازی نیست به تابه روغن اضافه کنید. تفت دادن گردو روغن آن ها را ترمیم می کند. تهیه مغز گردو که مخصوص دستور فسنجان است را فراموش نکنید. نسبت به گردو معمولی قیمت بهتری دارد و روغن بیشتری می دهد و غذای شما را خوشمزه تر می کند.

مرحله 3: بقیه مواد را در اجاق گاز فاسینگن تفت دهید

حالا نوبت سرخ کردن پیاز رنده شده یا نگین های کوچک است. داخل ماهیتابه روغن بریزید و پیاز را اضافه کنید. وقتی پیاز کمی روشن شد و تغییر رنگ داد تکه های مرغ را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. پس از تغییر رنگ تکه های مرغ، نوبت به اضافه کردن زردچوبه، گوجه فرنگی و رب انار می رسد. مواد را هم بزنید تا کمی قهوه ای شود. حالا وقت اضافه کردن نمک، شکر، پودر دارچین، فلفل سیاه و تخم گشنیز است.

مرحله چهارم: به خورش قرقاول آب اضافه کنید

بعد از اینکه همه مواد سرخ شدند، گردوی تفت داده شده را به بقیه مواد اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن آب برای تهیه خورش فسنجان است. به یاد داشته باشید که فسنجان برای پخت نیاز به آب زیادی ندارد. بسته به نوع گلدان مناسبی که انتخاب می کنید؛ پر کردن کمتر از نصف کافی است. در قابلمه را ببندید، حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد، بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا خورش با حرارت ملایم بپزد. اگر حرارت زیر ماهیتابه خیلی زیاد است، به گردوها روغن اضافه نکنید. حرارت ملایم علاوه بر اینکه تمام روغن های گردو را آب می کند، رنگ زیبایی نیز ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید خورش خود را با گوشت چرخ کرده تهیه کنید، بعد از حدود 45 دقیقه از پخت، گوشت را در روغن تفت دهید و سپس به آبگوشت اضافه کنید. گوشت قلقلی را در ابتدای پخت نباید اضافه کرد، زیرا پخت زیاد باعث خراب شدن گوشت قلقلی می شود.

مرحله آخر: سرو خورش فسنجانی

بعد از یک ساعت و نیم تا دو ساعت خورش فسنجان تمام روغن آن را آزاد می کند و قوام خوبی می گیرد. حالا نوبت خدمت فسنجان است. ابتدا روغن را در یک کاسه کوچک بریزید. فسنجان را در ظرف مناسبی بریزید و در ظرفی از روغن جدا کرده و روی فسنجان در بشقاب بگذارید و با زعفرانی پلو سر میز سرو کنید. سرو فسنجان، ماست بادمجان بورانی، سبزی خوردن و سیر ترشی میل شود.

دکمه بازگشت به بالا