چاپ لباس به روش دی تی اف

یکی از بهترین‌، جدیدترین، گران‌ترین و بی‌دردسرترین روش‌های چاپ روی پاچه به‌عنوان زیرشاخهٔ چاپ دیجیتال، روش دی تی اف نام دارد. DTF مخفف عبارت Direct To Film به معنی چاپ مستقیم روی برگه‌‌ای شفاف به نام فیلم است. چاپ پوشاک دی تی اف به‌عنوان یک فناوری مدرن در صنعت مد و صنعت چاپ، انقلاب بزرگی به‌وجود آورده‌است. بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک برای چاپ طرح‌های موردنظر روی محصولات خود، به جای روش‌های قدیمی از روش جدید چاپ دی تی اف استفاده می‌کنند‌. در این مقاله قصد داریم دربارهٔ فرایند چاپ با روش دی تی اف به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و مزایای استفاده از این روش برای چاپ روی پارچه و پوشاک صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با این روش جدید چاپ روی لباس، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهترین چاپ روی تیشرت |تولید

آشنایی با فرایند چاپ پوشاک دی تی اف به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

قبل از شروع فرایند چاپ با استفاده از روش دی تی اف، باید لوازم و مواد اولیهٔ موردنیاز آماده شوند. لوازم موردنیاز برای چاپ DTF عبارتند از: لپ‌تاپ یا کامپیوتر، دستگاه پرینتر، فیلم ترنسفر یا کاغذ دی تی اف، جوهر دی تی اف در رنگ‌های متنوع، پودر سفید و سیاه رنگ چاپ تی دی اف به‌عنوان چسب داغ مذاب برای چسباندن طرح‌های رنگی برای پارچه‌های روشن و تیره، دستگاه خشک‌کن و دستگاه پرس حرارتی.

فرایند چاپ پوشاک دی تی اف شامل مراحل زیر است:

  1. در مرحلهٔ اول از این روش چاپ لباس، کاغذ دی تی اف به‌عنوان کاغذی مخصوص برای این نوع چاپ، در داخل دستگاه پرینتر قرار می‌گیرد. پرینترهایی که برای این فرایند به‌کار می‌روند، انواع مختلفی دارند که عبارتند از: پرینتر‌های دی تی اف خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی. بعد از قرارگیری کاغذ در بخش کاغذکش دستگاه پرینتر، طرح موردنظر با کمک نرم‌افزار آماده و سپس روی کاغذ دی تی اف چاپ می‌شود.
  2. در مرحلهٔ دوم پودر دی تی اف ذوب داغ روی تصویری که روی کاغذ دی تی اف چاپ شده ریخته می‌شود‌. پودری که در داخل قسمت شیکر دستگاه پرینتر ریخته شده، باید به‌صورت کاملاً یکنواخت روی تصویری که چاپ آن هنوز خیس است پخش شود‌.
  3. در مرحلهٔ سوم تصویر چاپ شده روی فیلم که به پودر دی تی اف آغشته شده‌است، در داخل فر و در معرض حرارت قرار می‌گیرد. در صورت عدم دسترسی به کوره، از پرس حرارتی برای قرار دادن فیلم دی تی اف استفاده می‌شود. پودر ذوب داغ باید به مدت دو تا پنج دقیقه در معرض حرارت 160 الی 170 درجهٔ سانتی‌گراد قرار بگیرد.
  4. در مرحلهٔ چهارم چاپ با روش دی تی اف، پارچه‌ای که قرار است طرح موردنظر روی آن با روش دی تی اف چاپ شود، در داخل پرس حرارتی قرار می‌گیرد تا رطوبت موجود در آن به‌طور کامل از بین برود. رطوبت‌زدایی به بالا رفتن کیفیت چاپ روی پارچه کمک زیادی می‌کند‌.
  5. در مرحلهٔ پنجم یعنی مرحلهٔ پرس کردن به‌عنوان مهم‌ترین مرحله، طرح چاپ‌شده روی فیلم دی تی اف، با پرس حرارتی در دمای 160 الی 170 درجهٔ سانتی‌گراد روی پارچه یا پوشاک موردنظر انتقال داده می‌شود. پرس حرارتی باعث می‌شود که فیلم به‌خوبی به پارچه بچسبد‌. مدت زمان موردنیاز برای پرس کردن 15 الی 20 ثانیه است.
  6. در مرحلهٔ ششم به‌عنوان آخرین مرحله از فرایند این نوع چاپ، قبل از جدا شدن فیلم یا کاغذ مخصوص چاپ تی دی اف از روی پارچه، آن را در اتاق سرد قرار می‌دهند تا رنگدانه‌های تصویر به‌خوبی در سطح پارچه ثابت شود. بعد از خنک شدن فیلم، آن را از پارچه جدا می‌کنند. حالا دیگر طرح موردنظر به‌خوبی روی پارچه چاپ شده و فرایند چاپ پارچه به اتمام رسیده است.

بهترین چاپ روی تیشرت |تولید

چاپ پوشاک دی تی اف چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای چاپ روی پوشاک با استفاده از روش دی تی اف عبارتند از:

  • امکان استفاده از این روش چاپ روی انواع پارچه با الیاف طبیعی و مصنوعی؛
  • عدم نیاز به کوتینگ و آماده‌سازی قبل از شروع مراحل چاپ روی پارچه؛
  • دوام و ماندگاری بالای پارچه‌ها و پوشاک چاپ‌شده با روش دی تی اف؛
  • عدم عبور رنگ از پارچه و تماس آن با پوست افراد دارای حساسیت به رنگ لباس؛
  • عدم نیاز به فرایندهای بعد از چاپ مانند شستشو یا بخارشویی؛
  • کوتاه بودن مدت زمان موردنیاز برای آماده‌سازی لوازم موردنیاز و انجام مراحل چاپ؛
  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینهٔ این نوع چاپ؛
  • عدم محدودیت برای رنگ پارچه یا لباس در این نوع چاپ؛
  • امکان چاپ روی پارچه با لباس با استفاده از رنگ‌ تک؛
  • امکان استفاده از این روش برای چاپ لوگو یا آرم تولیدکننده روی دستکش، کلاه و غیره بدون محدودیت در جنس و رنگ؛
  • عدم نیاز به تجهیزات گران‌قیمت برای این نوع چاپ؛
  • بالا بودن کیفیت چاپ روی پارچه و پوشاک با روش دی تی اف؛
  • امکان چاپ با سرعت بسیار بالا در تولید عمدهٔ پوشاک؛
  • امکان استفاده از پوشاک بلافاصله بعد از به اتمام رسیدن مراحل چاپ دی تی اف؛
  • چاپ طرح موردنظر روی پارچه با ظرافت و شفافیت بالا؛
  • چاپ پوشاک در تیراژ موردنیاز مشتری حتی یک سفارش.

ارائه خدمات چاپ پوشاک با روش دی تی اف در مراکز معتبر

مراکز مختلفی درزمینهٔ ارائه خدمات چاپ پوشاک با روش دی تی اف مشغول فعالیت هستند. این مراکز در کنار روش‌های دیگر چاپ روی پارچه مانند روش سابلمیشن و سیلک، از روش مدرن و پرطرفدار دی تی اف نیز استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های مراکز ارائه‌دهندهٔ خدمات چاپ روی پوشاک به روش دی تی اف، می‌توان به استفاده از بهترین مواد اولیه و دستگاه‌های پرینتر موردنیاز برای این نوع چاپ اشاره کرد. این مراکز برای رفاه حال مشتریان خود، خدماتشان را به‌صورت آنلاین نیز ارائه می‌دهند. مشتری برای چاپ عمده یا تکی پوشاک، می‌تواند به سایت اینترنتی این مراکز مراجعه کرده و سفارش خود را به ثبت برساند. در این نوع چاپ، پوشاک در مدت زمان کوتاهی آماده و به آدرس مشتری ارسال می‌شوند. هزینهٔ چاپ با روش دی تی اف در این مراکز، منصفانه و مقرون‌به‌صرفه است.

بهترین چاپ روی تیشرت |تولید

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد مراحل چاپ روی پوشاک با روش دی تی اف و مزایای استفاده از این نوع چاپ صحبت کردیم و توضیح دادیم که برای دریافت خدمات باکیفیت این نوع چاپ، حتماً باید به یکی از مراکز معتبر مراجعه شود. کارن چاپ یکی از این مراکز جهت چاپ دی تی اف میباشد. امیدواریم با مطالعهٔ این مطلب، به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کرده باشید.

دکمه بازگشت به بالا