بیشترین باردهی درخت پسته چه زمانی است؟

همانگونه که می‌دانید درختان پسته نیز همچون سایر موجودات زنده و گیاهان دارای دوره‌های مختلف حیات هستند که در هر دوره سیر تکاملی را طی کرده و تغییرات بسیاری می‌کنند؛ برای مثال باردهی یک نهال پسته تازه کاشته شده با یک درخت پسته بالغ ۱۵ ساله قابل مقایسه نخواهد بود، به این معنی که میزان باردهی درختان پسته در یک دوره‌ای از سن حیات آن بیشترین مقدار خود است که به این زمان طلایی، زمان توجیه اقتصادی گونه گفته می‌شود.

انتظار |ایا درخت پسته بدون پیوند بار میدهد

عوامل تاثیر گذار در زمان باردهی

جالب است بدانید که زمان رسیدن درخت پسته به توجیه اقتصادی و سودآوری و به بار نشستن در هر نژاد متفاوت خواهد بود و با توجه به زودبازده یا دیربازده بودن آن قیمت نهال پسته نیز متغییر خواهد بود. ارقام نهال پسته هیبریدی، پسته کله قوچی و پسته اکبری از جمله پرطرفدارترین ارقام نهال پسته در بازار هستند؛ چرا که زمان باردهی آنها از سال پنجم پس از کاشت خواهد بود و در شمار زودبازده‌ترین گونه‌ها نیز قرار می‌گیرند.

عامل تاثیر گذار دیگری که بر زمان باردهی نهال پسته موثر خواهد بود، شیوه‌ی تکثیر نهال پسته است؛ به این صورت که امروزه این گونه پرطرفدار و سودآور تجاری را با شیوه‌های متفاوتی تکثیر می‌دهند که زمان باردهی هر یک متفاوت خواهد بود. شیوه ‌های رایج تکثیر نهال پسته عبارتند از:

  • تکثیر غیر جنسی بذر
  • قلمه زدن
  • پاجوش
  • پیوند با گونه‌های مقاوم‌تر

رایج‌ترین شیوه تکثیر نهال پسته استفاده از روش‌های بذر و پاجوش است اما امروزه با توجه به تنش‌های محیطی غالبا این نهال را با روش پیوند تکثیر می‌کنند تا گونه‌هایی زودبازده‌تر و مقاوم‌تر تولید شود.

انتظار |ایا درخت پسته بدون پیوند بار میدهد

از آن جایی که در تکثیر نهال پسته با روش بذر صبر و حوصله‌ی بسیاری لازم است و ممکن است توجیه اقتصادی درختان در سن ۱۵ سالگی باشد بهتر است ارقام نهال پسته پیوندی را خریداری نمایید؛ چرا که از سن ۷ سالگی به بعد باردهی آنها توجیه اقتصادی خواهد داشت.

پس از کاشت نهال پسته چه مدت زمانی صبر کنیم تا باردهی افزایش یابد؟

دوره حیات نهال پسته به سه دوره طلایی و مهم تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

۱. دوره نونهالی

۲. دوره بلوغ

۳. دوره کهنسالی

بلافاصله پس از کاشت نهال پسته نمی‌توان انتظار باردهی بیشینه یا حتی کمینه را از آن داشت، لذا حداقل باید ۲ الی ۳ سال صبر کرد تا شاهد به بار نشستن اولیه درخت پسته بود و حتی در این برهه زمانی نیز میزان باردهی درخت پسته چندان زیاد نخواهد بود و نمی‌توان از آن انتظار توجیه اقتصادی و سودآوری داشت.

رسیدن نهال پسته به سن باردهی و توجیه اقتصادی نیازمند رفع نیازهای نهال تازه کاشته شده است که باغداران این نیازها را با توجه به شرایطی اقلیمی و بافت خاک و …. به بهترین نحو رفع خواهند نمود تا به درختی بالغ و بارور تبدیل شود که سالانه باغدار را به سود قابل توجهی خواهد رسانید.

زمان طلایی باردهی که درخت پسته بیشترین میزان باردهی خود داشته و در واقع بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد، سنین بلوغ درخت است که بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ سالگی گونه خواهد بود و همانطور که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز گفته شد این زمان برای واریته‌های مختلف نهال پسته متفاوت خواهد بود اما همه ارقام نهال پسته پس از رسیدن به سن بلوغ باردهی قابل توجهی خواهند داشت؛ به گونه‌ای که سالانه بیش از ۲۰ کیلوگرم محصول از هر درخت پسته برداشت می‌شود.

آیا میزان باردهی در سنین کهنسالی درخت پسته کاهش می‌یابد؟

پس از گذشت سنین بلوغ درخت پسته، همزمان با ورود این گونه به سنین کهنسالی پس از گذشت ۵۰ الی ۶۰ سال کم کم از میزان باردهی سالانه درخت در واحد هکتار کاسته خواهد شد و نه تنها از کمیت کاسته می‌شود، بلکه کیفیت محصولات نیز افت بسیاری خواهند کرد و در واقع نمی‌توان بر روی سودآوری و توجیه اقتصادی آنها حساب ویژه باز کرد، البته ناگفته نماند که با پیشرفت علم روش‌های بسیاری برای افزایش سن حیات و عمر اقتصادی درختان پسته وجود دارد که در ادامه به شرح انها می‌پردازیم.

انتظار |ایا درخت پسته بدون پیوند بار میدهد

نتیجه گیری

همانگونه که گفته شد نهال پسته، نهال بسیار مقاومی در برابر شرایط و تنش‌های محیطی خواهد بود به گونه‌ای که تاب آوری سرمای زمستان و گرمای تابستان به راحتی امکان پذیر خواهد بود و هیچ گونه تغییری در زمان باردهی بیشینه این گونه ایجاد نخواهد شد اما باید توجه داشته باشید که همواره رفع نیازهای نهال پسته باید در اولویت قرار گیرد؛ به خصوص رفع نیاز سرمایی این نهال در فصل تابستان به منظور تولید برگ‌های بیشتر و تنظیم زمان گلدهی درختان در فصل بهار؛ در غیر این صورت شاهد تغییرات شگرفی در زمان باردهی درختان پسته خواهیم بود.

در صورتی که قصد خرید نهال پسته را دارید مطلوب است از طریق شماره‌های درج شده در سایت برترنهال با ما ارتباط بگیرید و ضمن استعلام قیمت نهال پسته، سفارش خود را ثبت نمایید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا