کود ریشه زایی درخت گردو

معرفی بهترین کود برای درخت گردو + لیست  قیمت نهال گردو

برای کود دادن به درختان گردو نباید تنها به استفاده از کودهای دامی اکتفا کنید. برای رسیدن به بهترین باروری نیاز است تا برنامه ای 3 تا 4 ساله منظمی را تدوین نمایید تا به بهترین رشد و باروری در درختان گردو دست یابید. در این صورت است که می توانید محصول دهی با کیفیت و بازار پسندی ایجاد نمایید. درختان مانند صیفی جات نمی توانند سریعا باروری داشته باشند. لازم است تا به آن‌ها مدت زمان بیشتری دهید تا به مقصود خود برسید. اما در این جا یک راه وجود دارد تا بتوانید در مدت زمان کوتاه محصول دهی عالی داشته باشید و آن استفاده از کود اسید هیومیک شوک مایع است.

کود اسید هیومیک بهترین کود برای درخت گردو است. این کود به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد می تواند درختان گردو را در عرض یک سال بارور نماید. اما همان طور که در قبل ذکر کردیم حتما استفاده از یک برنامه اصولی و صحیح برای درختان گردو نیاز است. این همان کاری است که کشاورزان نمونه هر استانی انجام می دهند. بهترین کود برای درخت گردو را باید بر اساس برنامه منظم به آن ها داد.

آهن |انتظار

کود کامل ده ایکس شوک بهترین کود برای درخت گردو

کودهای شیمیایی علی رغم اینکه می توانند برخی مواد مفید را به درختان برسانند می توانند به علت داشتن برخی مواد مضر نیز باشند. برخی کودهای شیمیایی تقلبی در بازار وجود دارند که حاوی کلر و سدیم زیادی هستند. بنابراین به علت زیاد بودن این مواد در کود، خاک می تواند شور شود. شوری خاک سبب می شود تا ریشه درختان سوزانده شود و خشک گردد. از طرفی دیگر کودهای شیمیایی بسیار گران هستند. در این میان استفاده از کود ده ایکس شوک کامل توصیه می شود. این کود ساخت کشور آمریکا است و با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها ساخته شده است.

استفاده از فن آوری نانو در این کود سبب شده است تا مواد غذایی بتوانند بهتر و سریع تر به ریشه درختان برسند. این کود حاوی ده نوع ماده مغذی و آلی است که بسیار برای رشد درختان مناسب هستند. همچنین این کود می تواند کمبودهای غذایی در خاک را جبران نماید و به اصلاح خاک بپردازد. غنی شدن خاک سبب می شود تا درختان نیز غنی شوند و تمام کمبودهای غذایی خود را از طریق خاک جبران نمایند. لازم است تا این کود را تنها از مراکز معتبر تهیه نمایید تا بهترین نتیجه برای شما ایجاد شود. زیرا بسیاری از کودهای تقلبی موجود در بازار هستند که به نام کود ده ایکس شوک به فروش می رسند.

استفاده از این کودها نه تنها سبب سلامت درختان گردو نمی شود بلکه می تواند موجبات مریضی درختان را نیز فراهم آورد.کود ده ایکس شوک کامل  اصل سبب می شود تا درختان گردو در مدت زمان بسیار کمی به حداکثر رشد و باروری برسند. همچنین این کود سبب حاصلخیزی خاک می گردد. استفاده از این کود برای تغذیه درختان سبب می شود تا درختان بتوانند در برابر تمام عوامل بد بیرونی به خوبی مقاومت کنند. زیرا با تغذیه از این کود سیستم دفاعی آن‌ها قوی می گردد. بنابراین در برابر حشرات موذی و آفات قوی می گردند.

تاثیر عناصر موجود در کود شوک ده ایکس بر روی درخت گردو

جلبک دریایی موجود در این کود سبب می شود تا محصولات درشت تر و با کیفیت بالایی به دست آورید. همچنین آمینو اسید موجود در این کود باعث می شود تا درختان در برابر تنش‌های بیرونی مقاوم شوند. این کود به شکل مایع است و از غلظت بالایی برخوردار است. بنابراین هنگام استفاده لازم است تا آن را با میزان مناسبی آب مخلوط نمایید. این کود دارای انحلال پذیری بالایی است. بنابراین می توانید این کود را به شکل آیاری و محلول پاشی به درختان گردو بدهید. این کود کامل قابلیت اختلاط با سایر کودها را دارا است. بنابراین می توان آن را به راحتی با کود اسید هیومیک مخلوز کرد بدون اینکه هیچ گونه تئاخلی ایجاد نماید.

کود کامل ده ایکس شوک به علت داشتن مواد ریز مغذی می تواند در بالا بردن کیفیت و مرغوبیت محصولات کمک شایانی کند. با استفاده از این کود دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی را نخواهید داشت. آهن موجود در این کود سبب می شود تا مزه میوه‌های درختان بسیار بهتر شود و از این نظر محصولات بازار پسند تر شوند. از طرفی نیتروژن موجود در این کود نیز سبب می شود تا رشد رویشی درختان افزایش پیدا کند. کلسیم موجود در این کود نیز سبب استحکام درختان می شود. اسید فولیک موجود در کود کامل ده ایکس شوک سبب می شود تا جذب و انتقال مواد ریز مغذی به ریشه درختان بهتر صورت گیرد و درختان بتوانند با سهولت بیشتری به جذب مواد غدایی بپردازند.

اثرات این کود به قدری شدید است که در مدت زمان کوتاه می توانید نتایج حیرت انگیز این کود را ببینید. پتاسیم موجود در این کود سبب بهبود رنگ محصول در درختان می شود. این ماده سبب می شود تا اندازه محصولات  یکنواخت شود و سیستم دفاعی گیاهان بسیار افزایش یابد. همچنین میوه‌ها دارای طعم عالی شوند. بنابراین نباید نقش پتاسیم موجود در این کود کامل را دست کم بگیرید. فسفر موجود در ساختمان  این کود باعث ریشه زایی خوب گیاه، ترغیب گیاه به گل دهی، تشکیل پروتئین‌ها، بالغ شدن محصول، پر شدن مغز گردوها و افزایش کیفیت محصولات می شود. بور در این کود  سبب گرده افشانی بهتر در گیاهان، افزایش تولید گل و ساخته شدن دیواره سلولی می شود.

بهترین کود مخصوص افزایش باردهی گردو

افزایش باردهی گردو  فقط منوط به کوددهی درختان از اواخر زمستان تا زمان برداشت نمی باشد.برای افزایش باردهی درخت گردو نیاز است که یک برنامه غذایی مناسب و در زمان مناسب در طول سال کشاورزی را داشته باشیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.بسیاری از کشاورزان انتظار دارند که با یک کود دامی در زمستان و بهار و یا مصرف کودهای حاوی اوره بتوانند در اواخر شهریور و اواسط پاییز گردوی با کیفیتی برداشت کنند.و یا اینکه برخی هم با استفاده از عناصر غذایی مانند کودهای NPK در زمان تشکیل میوه انتظار دارند گردوی خوب و سفیدی را داشته باشند.در واقع حال سوال این است که برای افزایش باردهی گردو چه اقدامی باید انجام داد؟چرا با وجود مصرف کود اما میزان باردهی گردو ما کم است و یا گردو ما کیفیت مطلوبی ندارد.

عدم باردهی درخت گردو:

تحقیقات نشان داده است که یک از دلایل اصلی عدم باردهی درختان گردو مربوط به ۲ عامل اصلی می باشد.که اولا عدم تغذیه مناسب و دوم مصرف اصولی در زمان مناسب می باشد.معمولا در زمانهای که درخت ما بار مناسب ندارد و میزان باردهی آن کم است و درخت بار خود را رها می کند تازه به فکر استفاده از عناصر و مواد غذایی هستیم.که عملا در این زمان مصرف انها خیلی تاثیرات چندانی در حل مشکل به وجود امده نخواهد داشت و فقط به خسارت کمتر کمک خواهد کرد.پس می توان نتیجه گرفت که در زمان درست و کود مناسب آن زمان را استفاده کنیم

 از طرفی برای افزایش باردهی گردو صرفا مصرف عناصر غذایی کافی نمی باشد.چه بسا ما کوددهی هم انجام می دهیم اما تاثیر خاصی مشاهده نمی کنیم.به دلیل اینکه بخش مهمی از تغییرات در داخل خاک اتفاق می افتد. پس لازم است که در کنار مصرف مواد غذایی برای درخت شرایط خاک برای جذب مواد غذایی توسط ریشه را نیز فراهم کنیم.برای این امر نیز باید خاک را تقویت کرد به عقیده اکثر کارشناسان تغذیه کشاورزی اصلاح و اماده سازی خاک مقدم بر کوددهی است.که حتما توصیه میکنیم ازمایش خاک انجام شود.در غیر این صورت افزایش هزینه های اضافی و مصرف تصادفی کود را در بر خواهد داشت.

اما به صورت کلی و عمومی برای اصلاح و تقویت خاک باید میزان ماده آلی را افزایش دهیم تا میکرو ارگانیسم خاک بهبود یابد.هر چقدر میکرو ارگانیسم خاک بهتر فعالیت کند عناصر غذایی بهتر توسط ریشه دریافت می گردد.اصطلاحاٌ گفته می شود که خاک حاصل خیزی و یا عمل آوری خوبی دارد مواد آلی یکی از عوامل اصلی برای افزایش فعالیت این میکرو ارگانیسم ها می باشد.پس در کنار عناصر غذایی باید از مواد آلی نیز استفاده کنیم تا عملکرد عناصر را بهبود ببخشیم.می توان به صورت مجزا و یا از کودهای که دارای مواد آلی مانند کودهای دامی گاوی و یا مرغی و اسید هیومیک استفاده کرد اگر خاک شما دارای اهک و یا PH بالا می باشد بهتر است که حتما از گوگرد مایع الی برای گردو نیز استفاده نمایید.

برنامه غذایی جهت افزایش باردهی گردو:

همان گونه که بیان شد برای افزایش باردهی گردو نیاز به یک برنامه غذایی یک ساله داریم.تغذیه فقط از اواخر اسفند تا زمان برداشت نیست.حتما لازم است که پس از برداشت محصول شما برای افزایش باردهی در سال اینده اقداماتی را انجام دهید.و بعد از برداشت تا اواخر زمستان درخت را رها نکنید.

بهتر از قبل از اقدام به کوددهی در زمستان حتما ازمایش خاک داده شود هزینه ازمایش خاک برای هر هکتار بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه های کود دهی بسیار کم خواهد.برنامه غذایی  عمومی برای افزایش باردهی درخت گردو برای یک سال فصل کشاورزی به شرح زیر می باشد.

قبل از بیدار شدن درختان:

در این زمان باید حتما درختان را با بردو به نسبت ۵ یا ۱۰ در ۱۰۰۰ محلول پاشی کرد.

در زمان تورم جوانه ها:

برای افزایش باردهی بهتر است که به همراه صابون محلول پاشی و فروتست را محلول پاشی نماییم.صابون محلول پاشی به نسبت ۱٫۵ در ۱۰۰۰و فروتست به نسبت ۲ در ۱۰۰۰ مصرف شود.حتما دقت کنید فاصله زمانی بین محلول پاشی  بردو و فروتست را بین ۴ الی ۶ روز در نظر بگیرد.

اواخر اسفند و فروردین:

استفاده از کود اوره فسفات به همراه اسید بوریک و  گوگرد و ریز مغذی ها مانند(آهن،منگنز،منیزیم) در اب آبیاری در این زمان بهترین فرصت برای تامین کلسیم درختان از طریق ریشه می باشد.

اردیبهشت و خرداد:

مصرف کودهای مانند NPK سه بیست و سولفات روی،سولفات منگنز و سولوپتاس و یا (گوگرد،پتاسیم) در آب ابیاری که می توانید با فاصله زمانی یک هفته آنها را استفاده نمایید.و همچنین محلول پاشی کلسیم و بور به نسبت ۱ یا ۲ در ۱۰۰۰ و سیلیکات پتاسیم ۲ یا ۳ در ۱۰۰۰

تیر و مرداد:

در تیر و مرداد ماه نیز استفاده از کود NPK سه بیست همراه با گوگرد و ریز مغذی ها در آب ابیاری توصیه می شود.و مجدا محلول پاشی کلسیم و بور به نسبت ۱ الی ۲ در ۱۰۰۰ و سیلیکات پتاسیم ۲ یا ۳ در ۱۰۰۰

شهریور ماه:

استفاده از هیومیک اسید و نیترات کلسیم به همراه با آبیاری توجه داشته باشید که مصرف کلسیم در این زمان از فصل بسیار مهم می باشد.که برای اطلاع از اهمیت آن مقاله بهترین زمان مصرف کلسیم را مطالعه نمایید.توجه داشته باشید که اسید هیومیک و نیترات کلسیم را نباید با هم ترکیب کرد زیرا با یکدیگر قابلیت انحلال را ندارند.

محلول پاشی سیلیکات پتاسیم به نسبت ۲ یا ۳ در هزار

آبان و آذر:

در این ماه می توانید در چالکود پاییزه از کودهای دامی بایوجمی و گوگرد پودری و یا مایع و فسفر و پتاسیم استفاده کنید استفاده از هیومیک اسید و همچنین محلول پاشی بردو پس از اینکه ۹۰ درصد برگ درختان خزان کردند.محلول پاشی بردو به نسبت ۵ یا ۱۰ در ۱۰۰۰ انجام دهید. در اواخر بهمن می توانید قبل از بیدار شدن درختان حتما جهت پیشگیری از آفات در شروع فصل سم پاشی زمستانه همراه با روغن ولک را انجام دهید.روغن ولک باعث می شود پوسته تخم های آفات نرم شود و سم به داخل آنها نفوذ نمایید.

سخن آخر

بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که بهترین کود برای درخت گردو، کود کامل ده ایکس شوک کامل است. لازم است تا با مشورت با کارشناسان کشاورزی بهترین برنامه غذایی و اصولی با کود ده ایکس شوک را برای درختان گردو مدون نمایید و بر طبق آن پیش بروید تا بهترین نتیجه ممکن برسید.

به نقل از:

 salty-savory-sweet.com

timtebowfoundation.org

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا