بهترین کشورها برای تحصیل رشته‌های مهندسی کدامند؟

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی و بررسی برترین دانشگاههای مهندسی دنیا

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی و بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج از کشور در این مقاله مورد بررسی علمی قرار خواهند گرفت. رشته مهندسی خصوصا مهندسی کامپیوتر یکی از رشته های پر متقاضی در میان دانشجویان است و سالانه سیل عظیمی از دانشجویان قصد تحصیل در رشته مهندسی را در کشورهای دیگر دارند. به همین منظور ما تصمیم گرفتیم با نگارش این مقاله، اطلاعات دقیق و جامعی در خصوص شرایط تحصیل در رشته مهندسی در کشورهای مختلف جهان و همینطور بهترین کشور برای تحصیل مهندسی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چنانچه شما همراهان عزیز تمایل دارید شرایط  تحصیل در رشته مهندسی و بهترین کشور برای تحصیل مهندسی عمران و تحصیل در رشته برق در خارج از کشور و سایر رشته ها را بدانید، می توانید با کارشناسان ما  تماس بگیرید، مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید و بر اساس شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل مهندسی را انتخاب نمائید.

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی و شرایط عمومی

رشته هایی مثل مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندس کامپیوتر و مهندسی عمران از جمله رشته های پر طرفدار از زیر شاخه مهندسی هستند که تحصیل در آن ها هدف اکثر دانشجویان علاقه مند به مهاجرت تحصیلی می باشد. برای انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در رشته مهندسی، آیتم های مختلفی مثل سن ، مدرک تحصیلی، سطح زبان و پشتوانه مالی متقاضی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به عبارتی دیگر، وضعیت و شرایط دانشجو تعیین کننده برای انتخاب مقصد برای ادامه تحصیل می باشد. برای مثال سن و گپ تحصیلی دانشجو برای تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، سوئیس و آلمان بسیار مهم می باشد.

پس تحصیل مهندسی در این کشورها مناسب دانشجویانی است که از تاریخ فارغ التحصیلی آن ها حداکثر 4 سال گذشته باشد. در اکثر کشورهای انگلیسی زبان ارائه مدرک زبان برای تحصیل در رشته مهندسی الزامی می باشد. شما عزیزان مهم ترین فاکتوری که برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی باید در نظر بگیرید، تمکن مالی و مقدار هزینه ای است که برای تحصیل خود در نظر گرفته اید که بر اساس آن کشورتان را انتخاب کنید. تحصیل مهندسی در کشورهای انگلیسی زبان به مراتب پر هزینه تر از کشورهای دیگر است.

تحصیل مهندسی در کشورهای اروپایی مثل آلمان، اتریش، اسپانیا و فرانسه رایگان است، در صورتی که شما عزیزان به زبان بومی آن کشور تحصیل کنید. در صورتی که قصد تحصیل رایگان در رشته مهندسی را دارید و آشنایی هم با زبان آن کشور ندارید، می توانید در کالج های آمادگی ورود به رشته مهندسی در آن کشور ثبت نام کنید و در طول دوره هم زبان آن کشور را یاد بگیرید و هم برای ورود به رشته مهندسی آماده شوید.

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی

تحصیل در رشته مهندسی در اکثر کشورها 3 الی 4 سال طول می کشد. برای تحصیل در رشته های مهندسی در کشور انگلستان و کانادا ارائه آیلتس 6 الزامی است ؛ البته افراد با داشتن آیلتس 5.5 و با گذراندن دوره های فاندیشن می توانند در رشته های مهندسی درس بخوانند. دوره های کار به همراه تحصیل مهندسی در کشور انگلستان وجود دارد که افراد طی آن در کنار تحصیل خود 1 سال دوره کارآموزی در رشته خود را طی می کنند و حقوق کامل دریافت می کنند. بهترین کشور برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در مقطع لیسانس فنلاند می تواند باشد.

در کشور فنلاند افراد با تسلط به زبان انگلیسی و بدون مدرک زبان، پس از با موفقیت پشت سر گذاشتن مصاحبه آنلاین دانشگاه درس خود را در بهترین دانشگاه های کشور فنلاند شروع می کنند. در کشور فنلاند این امکان وجود دارد که دانشجو در سال های بعد بتواند بورسیه تحصیلی دریافت کند در صورتی که به زبان فنلاندی تحصیل کند. از جمله کشورهایی که تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار پایین در رشته های مهندسی امکان پذیر است، فرانسه، اتریش و آلمان هستند.

در این کشورها شما می توانید رشته های مهندسی را به صورت رایگان بخوانید و قبل از ورود به دانشگاه و شروع تحصیل در رشته مورد نظر، در کالج های آمادگی ورود به رشته مهندسی تحصیل کنید و بعد از یادگیری زبان آن کشور درس خود را در رشته مهندسی شروع کنید. در مورد تحصیل در رشته های مهندسی در کشورهای آلمان و اتریش باید افراد آزمون ورودی دانشگاه را شرکت کنند و در صورت قبول شدن مجاز به تحصیل در این رشته ها هستند. البته لازم به ذکر است که دانشجویانی که قبولی در دانشگاه سراسری در رشته مورد نظر خود را دارند، بدون آزمون ورودی با ارائه مدرک زبان آلمانی می توانند در رشته مهندسی تحصیل کنند.

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد با توجه به نوع رشته 1 سال یا 2 سال طول می کشد. برای ورود به رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در اکثر کشورها، دانشجو باید آزمون ورودی دانشگاه را شرکت کند و پس از آن درس خود را شروع کند. البته بعضی از کشورها از این قاعده مستثنی هستند. به عنوان مثال تحصیل رشته های مهندسی در کشور اتریش در دانشگاه ملی وین یا دانشگاه پلی تکنیک وین در صورتی امکان پذیر است که دانشجو لیسانس خود را در یکی از دانشگاه های سراسری، پیام نور و غیرانتفاعی ایران خوانده باشد و تنها در این صورت است که دانشجو می تواند فوق لیسانس خود را در دانشگاه های فنی مهندسی اتریش به صورت رایگان بخواند. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز امکان تحصیل در رشته های مهندسی وجود دارد.

تحصیل در کشور نروژ در رشته های مهندسی برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی در صورت ارائه آیلتس 6.5 رایگان است. در کشوری مثل فرانسه نیز این امکان وجود دارد که در این مقطع در رشته مهندسی به صورت رایگان تحصیل کنید و هزینه ای بابت تحصیل خود پرداخت نکنید. فارغ التحصیلان لیسانس می توانند 1 سال در کالج زبان فرانسه تحصیل کنند و پس از یادگیری زبان فرانسه، در رشته مورد علاقه خود به صورت رایگان درس بخوانند. ارائه آیلتس 6.5 برای متقاضیانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی هستند، الزامی می باشد.

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی در مقطع دکترا

مهم ترین موضوع برای تحصیل مهندسی در مقطع دکترا، پیدا کردن سوپروایزر است. دانشجویان مقطع دکترا در صورتی که رزومه علمی قوی، نمرات خوب، مقالات پژوهشی تحقیقاتی و نمره آیلتس 7 داشته باشند، شانس خوبی برای اخذ پذیرش از مقطع دکترا خواهند داشت. علاوه بر این، پیدا کردن سوپروایزری که حیطه کاری او منطبق با رشته تحصیلی و پروپوزال دانشجو باشد، از اهمیت زیادی بر خوردار است. لازم به ذکر است که دانشجویان در صورتی که در دانشگاه های دولتی ایران درس خوانده باشند، مجاز به تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش در مقطع دکترا هستند. به آن دسته از دانشجویانی که تمایل به تحصیل رایگان در مقطع دکترا در رشته های مهندسی دارند، کشور فرانسه را نیز پیشنهاد می کنیم.

برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری نیازی به تحصیل در دانشگاه های دولتی ایران نیست و دانشجویان با دانش زبان فرانسوی می توانند از تحصیل رایگان در این کشور بهره ببرند. در کشورهایی مثل انگلستان، هلند و مجارستان نیز امکان تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی وجود دارد. برای تحصیل در مقطع دکترا در کشور انگلستان، چنانچه آیلتس 7 ندارید، می توانید با ارائه آیلتس 6.5 وارد دوره های pre phd شوید و پس از گذراندن آن وارد مقطع دکتری شوید.

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی از نظر هزینه را در قسمت های قبلی بررسی کردیم و شما عزیزان از شرایط تحصیل رایگان در رشته های مهندسی در کشورهای مختلف آشنا شدید. با این وجود، خیلی از دانشجویان رشته مهندسی از شرایط اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی سوال می پرسند. بورسیه های تحصیلی رشته مهندسی بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان اعطا می شود. لازمه اخذ بورسیه تحصیلی در کشورهای مختلف، رزومه علمی قوی، مقاله ISI، آیلتس 7 و نمرات بالا می باشد. در زیر چندین بورسیه های رشته مهندسی را در کشور های مختلف نام برده ایم :

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندسان 2021

مهندسان نیروی محرکه جامعه به سمت پیشرفت و ترقی هستند. آن‌ها دستاورد‌های جدید علمی را تبدیل به ابزاری کارآمد برای زندگی روزمره ما می‌کنند. رشته  مهندسی کامپیوتر در اغلب کشورها از بازار کار بسیار خوبی برخوردار بوده و افراد متخصص در این حوزه درآمد نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل می‌توان این شغل را از جمله مشاغل آسان برای مهاجرت کاری دانست که فرصت‌های شغلی متنوعی را در بر می‌گیرد.

گرایش‌های متفاوت مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع و… همواره در لیست مشاغل مورد نیاز کشورهای توسعه‌یافته جهان قرار گرفته و متخصصان این حوزه از شانس بالایی برای مهاجرت کاری برخوردارند. در این مطلب می‌خواهیم بهترین کشورهای جهان را برای مهندسان معرفی کنیم. این کشورها بر اساس معیارهایی چون درآمد، چشم‌انداز و امنیت شغلی، رفاه و ثبات اقتصادی، فرآیند و رویه‌های مهاجرتی انتخاب شده است.

1-کانادا

کشور کانادا در سال اخیر به عنوان رتبه اول مهاجرت در جهان انتخاب شد. دلایل مختلفی چون ثبات اقتصادی، فرآیند سریع اخذ اقامت دائم، رفاه، امنیت اجتماعی، سیستم آموزشی برجسته و از همه مهم‌تر تنوع قومی و پذیرش فرهنگی نسبت به مهاجران موجب محبوبیت این کشور در جهان گشته است. جای تعجب نیست که کانادا در صدر فهرست مهاجرت کاری مهندسان قرار بگیرد. این کشور پیشرفته و اقتصاد توسعه‌یافته با دسترسی به منابع طبیعی ارزشمندی چون گاز و الوار فرصت‌های متعددی برای استخدام را در اختیار مهندسان قرار می‌دهد.

همچنین سیاست‌های محیط‌زیستی و قانون‌گذاری اجتماعی شرایط مطلوبی را برای زندگی مهاجران فراهم کرده که با آرامش خاطر بیشتری بر شغل خود تمرکز کنند. افرادی که در حوزه مهندسی پتروشیمی و شیمی مشغول به کار هستند، می‌توانند از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی کانادا برخوردار شده، اگرچه برای برخی از موقعیت‌های شغلی تخصصی باید ابتدا دوره‌ای را در این کشور گذرانده و از طرف اتحادیه مهندسان کانادا (Professional Engineering Association in Canada) مجوز مربوطه را دریافت کنند. متوسط درآمد سالیانه مهندسان در این کشور 81000 دلار کانادا است.

2-نیوزلند

جزیره زیبا و آرام نیوزلند در نیمکره جنوبی کره زمین یکی دیگر از بهترین مقصدهای مهاجرت کاری برای مهندسان به شمار می‌رود. این کشور یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان محسوب شده و بهترین گزینه برای مهندسان عمران و شهرسازی است که می‌خواهند یک محیط ساختاری امن را طراحی کرده تا همگان از زندگی در آن لذت ببرند. نیوزلند کشوری بی‌نظیر برای مهاجرت خانوادگی نیز هست که در مجموع چهار میلیون جمعیت داشته و با کمبودهایی اساسی در گرایش‌های مختلف مهندسی روبه‎‌رو است. به عبارت دیگر مهندسان علاقه‌مند به مهاجرت به نیوزلند از فرصت‌های شغلی متعددی برخوردار خواهند بود. متوسط درآمد سالیانه مهندسان در این کشور 75000 دلار نیوزلند است.

3-سوسیس

سوییس یکی از زیباترین، مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که در همسایگی آلمان و در کوهپایه آلپ قرار گرفته است. این کشور را می‌توان بهشت اروپایی مهندسان دانست که از طریق مهاجرت به آن می‌توانند از رفاه و ثبات اقتصادی و سیاسی بی‌نظیری بهره‌مند شوند. کشفیات علمی، تکنولوژی‌های روز و صنعت تولید مهم‌ترین ارکان اقتصاد سوییس را تشکیل می‌دهند. در نتیجه مهندسان مکانیک و مهندسان شیمی می‌توانند شانس بسیار بالایی برای استخدام و مهاجرت کاری به این کشور داشته باشند. متوسط درآمد سالیانه مهندسان در این کشور 75000 فرانک سوییس است.

4-آلمان

کشور آلمان را بسیاری پایتخت صنعتی اروپا می‌دانند که از دیرباز محل تحصیل و پرورش بزرگ‌ترین مهندسان جهان بوده است. شهرت جهانی آلمان در حوزه صنعت اتومبیل و داروسازی، مهندسان زیادی را به ویژه در گرایش‌های مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. دانشگاه‌های فنی و مهندسی این کشور در ردیف بهترین‌های جهان قرار گرفته و فرصت‌های شغلی بی‌شماری نیز برای فعالیت مهندسان در آن وجود دارد. متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان می‌توانند از طریق اخذ ویزای جستجوی کار به این کشور رفته و در عرض چند ماه به کمک دانش و تخصص خود، شغلی مناسب پیدا کنند. متوسط درآمد سالیانه مهندسان در این کشور 60000 یورو است.

5-انگلستان

کشور انگلستان یکی از سخت‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود که برای مهاجرت به آن باید علاوه بر داشتن جاب آفر از طرف کارفرمایی معتبر داخل انگلستان، در سیستم امتیازبندی آن شرکت کنید. البته داشتن سابقه کار در این کشور انگلیسی زبان بسیار ارزشمند بوده و از آنجایی که مهندسی به عنوان مشاغل مورد نیاز انگلستان به شمار می‌رود، درآمد مناسبی را برای افراد به همراه دارد. متوسط درآمد سالیانه مهندسان در این کشور 33000 پوند است.

منبع: مهندسین ایران

خروج از نسخه موبایل