تفاوت اکسیژن سازهای ثابت و قابل حمل

اکسیژن ساز برقی بخرم یا پرتابل شارژی؟

اکسیژن ساز برقی یا پرتابل شارژی؟ سوالی است که مکررا از ما سوال می شود. اگر قصد خرید اکسیژن ساز داشته باشید حتما برایتان سوالاتی پیش می آید. اکسیژن ساز چیست؟ برای خرید اکسیژن ساز به کجا مراجعه کنم؟ چه اکسیژن سازی با چه برندی تهیه کنم؟ و سوالاتی از این قبیل (راهنمای خرید اکسیژن ساز). یکی از مهمترین سوالاتی که اغلب مشتریان گرامی از ما میپرسند تفاوت دستگاه اکسیژن ساز برقی و اکسیژن سازپرتابل یا باطری دار چیست و اینکه کدامیک برای بیمارشان مناسب است. در این مقاله بطور مختصر به بررسی تفاوت های بین این دو دستگاه پرداخته ایم. هرچند که تصویر بالا تا حدودی ابهام ذهنتان را برطرف خواهد کرد.

اکسیژن ساز برقی (ثابت)

اکسیژن ساز خانگی یا اکسیژن ساز ثابت دستگاهی است که میتواند با استفاده از برق شهر بطور پیوسته و 24 ساعته شبانه روز برق تولید کند. (مشاهده انواع اکسیژن سازهای خانگی کلیک کنید) اجزای اصلی دستگاه اکسیژن ساز خانگی عبارتند از :

اکسیژن ساز پرتابل شارژی (باطری دار)

اکسیژن ساز پرتابل شارژی یا اکسیژن ساز دارای باطری دستگاهی قابل حمل است که میتواند بطور ناپیوسته اکسیژن تولید کند. منظور از ناپیوسته یعنی بصورت پالسی و با هر بار تنفس (دَم) بیمار اکسیژن دهی میکند. باطری طراحی شده برای اکسیژن ساز پرتابل شارژی این امکان را فراهم میکنند تا در هر مکانی بدون نیاز به انرژی برق اکسیژن رسانی کنند.

اکسیژن ساز پرتابل شارژی (باطری دار) از ظرافت خاصی در طراحی برخوردارند یعنی ضمن داشتن وزن بسیار پایین، به راحتی قابل حمل و جابه جایی می باشند. درون اکسیژن ساز پرتابل شارژی فضایی برای اتصال باطری تعبیه شده است. شما به راحتی میتوانید با یک باطری چیزی در حدود 4 ساعت اکسیژن مصرف کنید. ظرفیت اکسیژن های باطری دار اکثرا 1.5 لیتر دقیقه است. برای خرید اکسیژن ساز پرتابل شارژی (باطری دار) در youtube کلیک کنید.

تفاوت اکسیژن ساز برقی و اکسیژن ساز پرتابل شارژی

اکسیژن ساز پرتابل شارژی و برقی تفاوت هایی در ظاهر و عملکرد خود دارند. در این قسمت به بررسی تفاوت بین اکسیژن ساز برقی و پرتابل شارژی می پردازیم و در انتها یک مقایسه کلی از این دو دستگاه خواهیم داشت.

     تامین انرژی قطعات دستگاه مهمترین تفاوت اکسیژن ساز برقی و پرتابل شارژی می باشد. اکسیژن ساز برقی برای تامین انرژی لازم کمپرسور و شیر برقی از برق شهر استفاده میکند ولی اکسیژن ساز پرتابل شارژی از باطری استفاده میکند. بنابراین بیمارانی که در فضاهایی مثل پارک، خیابان، مترو، خودرو و… نیاز به اکسیژن رسانی دارند باید از اکسیژن سازی استفاده کنند که باطری دار است. در مقابل بیمارانی که در یک مکان مشخص (منزل، بیمارستان) بستری هستند و نیاز به اکسیژن رسانی پیوسته دارند بهتر است از اکسیژن ساز برقی استفاده نمایند.

    وزن دستگاه دومین تفاوت بین اکسیژن ساز برقی و شارژی می باشد. معمولا اکسیژن ساز پرتابل شارژی که با باطری کار میکنند برای راحتی حمل و نقل وزن بسیار کمی در حدود 2 کیلوگرم دارند در صورتی که اکسیژن سازهای برقی حداقل وزنی برابر با 15 کیلوگرم دارند.

    نحوه اکسیژن دهی سومین تفاوت اکسیژن ساز برقی و اکسیژن ساز پرتابل شارژی میباشد. در اکسیژن ساز پرتابل شارژی دستگاه بصورت پالسی به بیمار تنفس دهی میکند در صورتی که اکسیژن دهی در اکسیژن ساز برقی بصورت پیوسته و دائم است.

    حجم اکسیژن دهی : اکسیژن ساز های برقی در 3 حجم 5، 8 و 10 لیتری در نیا ساخته می شوند در صورتی که اکسیژن ساز پرتابل شارژی نهایتا بتواند 1.5 لیتر اکسیژن در دقیقه تولید کند.

    قیمت خرید یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع دستگاه اکسیژن ساز است. اکسیژن سازهای شارژی بدلیل طزاحی و تکنواوژی خاصی که دارند قیمت بسیار بالاتری نسبت به اکسیژن سازهای برقی دارند.

    هزینه تعمیر و نگهداری که اغلب به آن توجه نمیکنند. هزینه تعویض زئولیت و سرویس دستگاه اکسیژن ساز پرتابل شارژی حداقل 3 الی 4 برابر هزینه تعمیر و تعویض زئولیت دستگاه های اکسیژن ساز برقی میباشد. این تفاوت در هزینه سرویس و نگهداری سبب وجه تمایز بارز بین این دو نوع اکسیژن ساز می باشد.

    طول عمر بالای اکسیژن سازهای برقی نسبت به اکسیژن ساز پرتابل شارژی یکی دیگر از تفاوت های بین این دو نوع دستگاه است.

اکسیژن ساز ها چگونه کار می کنند؟

این دستگاه با جذب هوای اطراف و جدا سازی گازها اکسیژن تولید می کند. از آنجا که میزان نیتروژن در هوا 78 درصد و اکسیژن 21 درد میباشد، اکسیژن ساز پس از جذب هوای اتاق و حذف نیتروژنِ آن، اکسیژن با خلوص 95 درد تولید می کند و آن را توسط ماسک یا نازل در اختیار مرف کننده قرار می دهد.

    قطعات اصلی تشکیل دهنده دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

فیلتر اول، فیلتر دوم، فیلتر سوم، بدنه، کمپرسور، سیلندر، دریچه، مخزن مرطوب کننده.

    جنس فیلتر اول در دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

از جنس پلی اورتان بوده و موجب جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون دستگاه می شود.

    جنس فیلتر دوم در دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

از جنس کاغذی (هپا) بوده و براساس مدت زمان استفاده از دستگاه باید تعویض شود.

    جنس فیلتر سوم در دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

فیلتر سوم که آخرین فیلتر یا همان فیلتر خروجی می باشد، یک فیلتر آنتی باکتریال بوده که از ورود عوامل بیماری زا به درون نازال یا ماسک اکسیژن جلوگیری می کند.

     بدنه

    بدنه دستگاه اکسیژن ساز از مواد درجه یک و ضد ضربه ساخته شده است.

خروج از نسخه موبایل