قوانین مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان و شرایط آن

یکی از روش های اقامت و مهاجرت به آلمان، ویزای تحصیلی آلمان است. آلمان یکی از معدود کشور هاییست که برای تحصیل، راحت تر از کشور های دیگر ویزا صادر می کند. این کشور، یکی از 5 کشوری است که تحصیل در آن به صورت رایگان می باشد؛ به همین دلیل، متقاضی زیادی را برای مهاجرت از طریق تحصیل دارد. مهاجرت تحصیلی در آلمان مستلزم داشتن شرایط خاصی است که ما در این مقاله به صورت تخصصی و جامع این شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان می توانید با مشاوران و وکلای موسسه حقوقی پارس رادین در تماس باشید.

هنگامی که به مهاجرت کردن فکر می کنیم، سوالاتی ذهنمان را درگیر خود می کند به عنوان مثال من چطور می توانم برای مهاجرت تحصیلی در آلمان، اقامت دائم بگیرم؟ آیا داشتن مدرک زبان آلمانی برای گرفتن اقامت لازم است؟ چه شرایطی را برای تحصیل باید داشته باشیم؟ در چه مقطعی می توانم به گرفتن پذیرش و مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان اقدام کنم؟ و… که می توانید در این مقاله پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

مهاجرت تحصیلی و تحصیل رایگان در آلمان

طی سال های اخیر، مهاجران زیادی از طریق گرفتن ویزای تحصیل و ویزای کار به کشور آلمان مهاجرت کرده اند؛ اما چرا بیشتر متقاضیان برای تحصیل در آلمان اقدام به مهاجرت می کنند و این کشور را مناسب تحصیل می دانند؟ همان طور که گفتیم نظام تحصیلی کشور آلمان کاملا رایگان است و هزینه ای برای داشنجویان آن کشور ندارد. همین دلیل باعث شده اکثر مهاجرت ها به آلمان از طریق تحصیل باشد؛ اما تحصیل در این کشور رایگان رایگان هم نیست و باید سالیانه مبلغ بسیار کمی را به دانشگاه پرداخت کنید که این مبلغ حداقل 300 یورو است.

آلمان هفتمین کشور بزرگ قاره اروپا است که بزرگ ترین و پیشرفته ترین اقتصاد را در این قاره دارد. واحد پول این کشور یورو است و حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد. زبان تحصیل در دانشگاه های این کشور آلمانی می باشد که یکی از شرایط تحصیل در این کشور داشتن مدرک زبان آلمانی است که در مقاطع مختلف سطح آن متفاوت می باشد؛ اما اگر شما مدرک زبان انگلیسی داشته باشید می توانید به کمک موسسه پارس رادین در دانشگاه های غیر رایگان آلمان برای تحصیل و ادامه تحصیل پذیرش بگیرید.

برای گرفتن ویزای تحصیلی کشور آلمان، باید از سفارت این کشور وقت بگیرید که مدت انتظار برای متقاضیان ایرانی ممکن است 18 تا 24 ماه باشد. البته شما اگر شرایط تحصیلی را دارا نیستید می توانید برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری نیز اقدام کنید. تحصیل در آلمان در هر مقطع شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم؛ اما قبل از آن بهترین دانشگاه های برتر آلمان را معرفی می کنیم.

نام دانشگاه               رتبه جهان

دانشگاه فنی مونیخ 64

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ       66

دانشگاه روبرت کارلز هایدلبرگ            68

دانشگاه فنی KIT      107

دانشگاه هامبولت برلین           120

دانشگاه آزاد برلین   123

دانشگاه فنی آخن     146

دانشگاه فرایبورگ   163

دانشگاه ایبرهارد کارل            173

دانشگاه فنی برلین   178

دانشگاه صنعتی درهزن          210

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع لیسانس

اگر می خواهید در مقطع لیسانس در کشور آلمان تحصیل کنید، باید مدارک معتبر دیپلم و پیش دانشگاهی را داشته باشید. بدون داشتن این مدارک گرفتن پذیرش تحصیلی در آلمان ممکن نخواهد بود. دوره کارشناسی در کشور آلمان 6 ترم  است که دسته کم 3 سال برای دریافت مدرک طول می کشد و در دانشگاه های علوم کاربردی به دلیل وجود دوره های عملی، مقطع کارشناسی 6 تا 7 ترم می باشد؛ اما تحصیل در دانشکده های هنر و موسیقی در مقطع کارشناسی، 8 ترمه است و 4 سال زمان می برد. همچنین می توانید در آکادمی های حرفه ای و آموزشی، مدت زمان تحصیل تان را به 3 سال کاهش دهید.

شما در کشور آلمان اجازه دارید به صورت پاره وقت حدود 20 ساعت در هفته کار کنید. این نکته را نیز فراموش نکنید که پس از ورود به کشور آلمان باید سطح مدرک زبان خود را ارتقا دهید و آن را به سطح B2 برسانید.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس آلمان عبارت است از:

اگر شما در کنکور سراسری قبول شده و پذیرش یکی از دانشگاه های ایران را نیز گرفته باشید می توانید با ارائه مدرک قبولی خود شرایط تان را برای تحصیل در کشور آلمان تسهیل نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که از سال اخذ دیپلم 4 یا 5 سال بیشتر نباید گذشته باشد؛ در غیر این صورت قابل قبول نخواهد بود.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس به شرح زیر است:

متقاضیانی که می خواهند در مقطع کارشناسی مهاجرت تحصیلی به آلمان بگیرند و در این کشور ادامه تحصیل دهند باید مدرک Abitur یا Fach GebundeneHochschulreife را دارا باشند و یا معادل خارجی این مدارک را به همراه داشته باشند. این مدارک را پس از گذراندن مقاطع راهنمایی و متوسطه در مدارس آلمان می توان به دست آورد؛ اما اگر مدارک شما در سیستم آلمان قابل اعتبار سنجی نباشد، باید در دوره آماده سازی و امتحان ورودی شرکت نمایید.

در موسسات عالی آموزشی آلمان مثل دانشکده های هنر و رشته های ورزشی شما باید قبل از ورود در امتحان پذیرشی این موسسات نمره قبولی را به دست آورید. این امتحان برای سنجش میزان استعداد در موضوعات اصلی رشته شما برگذار می شود.

در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آلمان، تمام رشته های تحصیلی به زبان آلمانی است. به همین دلیل افرادی که می خواهند در این دانشگاه ها و موسسات عالی آموزشی تحصیل کنند، باید دانش زبان آلمانی و مدرک بین المللی زبان را دارا باشند.

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان در مقطع فوق لیسانس

یکی از مهم ترین شرایط برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، داشتن مدرک لیسانس از دانشگاه های ایران است؛ اما داشتن مدرک لیسانس از چه دانشگاه هایی مورد تایید آلمان است؟

باید بگوییم که آلمان به دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی کمتر از دیگر دانشگاه ها پذیرش می دهد و بهتر است مدرک لیسانس تان از این دانشگاه ها نباشد. مدت زمان تحصیل برای مقطع فوق لیسانس در آلمان بین 1 تا 2 سال است. این مدت زمان به رشته ای که می خواهید در آن تحصیل کنید بستگی دارد. افرادی هم که گپ تحصیلی شان از 4 یا 5 سال بیشتر نیست، برای مهاجرت تحصیلی به آلمان می توانند اقدام نمایند.

هزینه های تحصیل در آلمان از طریق مهاجرت

همچنین دانشجویانی که مدرک لیسانس شان را در کشور آلمان نگرفته اند، نیاز دارند که مدرک شان توسط دفتر بین المللی آلمان بررسی شود. مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش در آلمان در مقطع فوق لیسانس عبارت است از:

این نکته را در نظر داشته باشید که مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس می تواند آلمانی یا انگلیسی باشد که بستگی به رشته و دانشگاه محل تحصیل شما دارد. اگر می خواهید به زبان آلمانی در مقطع فوق لیسانس تحصیل کنید باید حداقل مدرک زبان آلمانی شما در سطح A1  باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکترا

اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان، کار نسبتا سختی است؛ اما نشدنی نیست. داشتن رزومه قوی برای پیدا کردن یک استاد راهنما خوب بسیار مهم است. هنگامی که فرد استاد مورد نظر خود را پیدا کند باید با او جلسه مصاحبه بگذارد. پس از مصاحبه با استاد راهنما، اگر فرد دانشجو مورد قبول وی بود، می تواند پذیرش مقطع دکترا را اخذ نماید. سابقه تحصیلی قوی شامل، داشتن سابقه تحقیقاتی و پژوهشی، معدل بالا در مقطع لیسانس، داشتن مقاله های ISI، مدرک زبان در سطوح بالا، داشتن توصیه نامه و انگیزه نامه است. تحصیل در مقطع دکترا در آلمان حدود 4 سال به طول می انجامد.

شما می توانید در این مقطع به زبان آلمانی یا انگلیسی تحصیل نمایید. اگر زبان تحصیل شما آلمانی است، مدرک زبان شما حداقل باید در سطح C1 باشد و اگر زبان تحصیل شما انگلیسی است باید علاوه بر مدرک آیتلس و تافل، مدرک زبان آلمانی A2 را به سفارت ارائه دهید.

هزینه های تحصیل در آلمان برای مهاجرین

همان طور که گفتیم تحصیل در دانشگاه های آلمان به صورت رایگان است؛ اما دانشجو باید پس از پذیرش، توانایی مالی اش را برای تامین هزینه های زندگی در آلمان بالا ببرد. هزینه های زندگی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بستگی به فرد و سبک زندگی اش دارد. این هزینه ها برای یک فرد ماهیانه 700 یورو تا حداکثر 1000 یورو است.

شرایط اقامت تحصیلی در آلمان

اخذ اقامت دائم در آلمان با استفاده از مهاجرت تحصیلی یکی از روش های محبوب برای متقاضیان مهاجرت است. برای اینکه بتوانید اقامت دائم به کشور آلمان را به دست آورید، باید شرایط زیر را دارا باشید.

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجران زیادی در سال های اخیر به کشور آلمان وارد شده اند که بخش زیادی از آن ها از طریق ویزای تحصیلی و ویزای کار آلمان به این کشور مهاجرت کرده اند. رایگان بودن تحصیل در آلمان، یکی از دلایل اصلی تعداد بالای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، این کشور پیشرفته و صنعتی اروپایی می باشد.

آلمان هفتمین کشور بزرگ اروپا می باشد و از سمت شمال با کشور دانمارک، از سمت جنوب با اتریش و سوئیس، از سمت شرق با کشورهای لهستان و جمهوری چک و هم چنین از سمت غرب با کشورهای فرانسه، بلژیک و هلند همسایه می باشد. واحد پول آلمان یورو بوده و بزرگ ترین اقتصاد ملی در اروپا را دارا می باشد. جمعیت این کشور حدود 80 میلیون نفر می باشد و 7/7 درصد آن را مهاجرین و اتباع دیگر کشورها تشکیل می دهند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در سال های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. سطح علمی بالای دانشگاه های آلمان، تضمین کار بعد از تحصیل و همکاری دانشگاه ها با موسسات و شرکت های مختلف، هزینه های معقول تحصیل، از دلایل مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می باشد.

از شرایط مهمی که متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشند، شرط سنی مهاجرت به آلمان می باشد. متقاضی برای مقطع کارشناسی حداکثر 23 سال و برای ارشد حداکثر 30 سال سن می بایست داشته باشد. نداشتن گپ زیاد تحصیلی نیز اهمیت زیادی در اخذ ویزای تحصیلی خواهد داشت. دو گونه دانشگاه در آلمان وجود دارد: دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار ارزان و در حدود 200 یورو می باشد و تحصیل در دانشگاه های خصوصی هزینه بالایی دارد. برای اخذ ویزای تحصیلی در آلمان مدرک زبان آلمانی یکی از مدارک اصلی مورد نیاز می باشد. در صورتی که فردی تمایل به ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان داشته باشد می تواند با داشتن مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه های خصوصی و غیر رایگان آلمان، در صورت دارا بودن شرایط پذیرش بگیرد.

پس برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل نیاز به ارائه مدرک زبان می باشد و متقاضی متناسب با انتخاب دانشگاه می بایست مدرک زبان ارائه دهد. ارائه مدرک کارشناسی و ریز نمرات این مقطع یکی دیگر از مدارکی است که متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می بایست ارائه دهند.

لازم به توضیح است که در حال حاضر، وقت سفارت آلمان برای ویزای تحصیلی در ایران بسیار طولانی می باشد و مدت زمان انتظار برای وقت سفارت 1 سال و یا بیشتر می باشد. در صورتی که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان با داشتن اقامت تحصیلی از طریق دوره های زبان در یکی از کشورهای همسایه آلمان، می توانند مدت زمان انتظار وقت سفارت را برای درخواست ویزای تحصیلی به 15 روز کاهش دهند.

شرایط ویژه برای وقت سفارت آلمان

بر اساس اطلاعیه اخیر کشور آلمان، دارندگان بورسیه تحصیلی و پذیرفته شدگان در فرصت مطالعاتی، دوره دکترا و دوره فوق لیسانس با مدرک زبان در زمانی بسیار کوتاه تر نسبت به سایر متقاضیان می توانند مصاحبه سفارت را انجام دهند. زمان اعلام شده برای انجام مصاحبه در حال حاضر بین 3 تا 4 هفته می باشد.

مهاجرت دانش آموزی به آلمان

برای مهاجرت تحصیلی و ویزای دانش آموزی آلمان در ابتدا باید با سیستم آموزشی این کشور آشنا شد. کودکان در آلمان از سن 3 تا 6 سالگی می توانند به مهدکودک ها بروند و پس از آن، 4 سال تحصیل پایه در مقطع ابتدایی برای همه کودکان در Grundschule ها اجباری و یکسان می باشد. پس از اتمام سال چهارم ابتدایی دانش آموزان با توجه به توانایی ها و استعداد هایشان به یکی از سه نوع مختلف مدرسه زیر با سطوح علمی متفاوت می روند و ادامه تحصیل می دهند.

    Hauptschule

    دانش آموزانی که نمرات 5 تا 9 را کسب می کنند، تا سن 18 سالگی در این مدارس به ادامه تحصیل می پردازند. این مدارس مانند مدارس فنی و حرفه ای هستند و مخصوص دانش آموزانی می باشد که از نظر سطوح علمی توانایی کمتری دارند و تحصیل همزمان با دوره های کارآموزی  همراه  می باشد.

    Realschule

    این مدارس مناسب دانش آموزانی می باشد که نمرات 5 تا 10 را کسب می کنند و می توانند پس از اتمام تحصیل دوره های کارآموزی را سپری کنند و یا با ادامه تحصیل در مدارس دیگر به دانشگاه ورود پیدا کنند.

    Gymnasium

    این مدارس مخصوص افرادی است که نمرات 10 تا 13 را کسب می نمایند و قصد ادامه تحصیلات در بهترین رشته های دانشگاهی را دارند و پس از اتمام تحصیل در این مدارس باید در یک آزمون سراسری شرکت کنند و در صورت قبول شدن در آزمون به دانشگاه های عالی آلمان وارد شوند.

کودکان زیر 18 سال در صورتی که بخواهند در مدارس آلمان تحصیل کنند، نیاز به مدرک زبان آلمانی ندارند و در مدارس زبان آلمانی را نیز آموزش می بینند. تحصیل در آلمان در مقطع مدارس برای کودکان بالای 12 سال از نظر افسر ویزا منطقی به نظر می رسد و برای اخذ ویزا ریسک پایین تری دارد نسبت به کودکان زیر 12 سال.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مدرسه های خصوصی نیز امکان پذیر می باشد. این مدرسه ها می توانند شبانه روزی باشند و تمامی امکانات تحصیلی و زندگی را به دانش آموزان ارائه می دهند. هزینه های این مدارس بسیار متغیر می باشد و می توان هزینه سالیانه تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه روزی آلمان را 30 هزار یورو تخمین زد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

اولین قدم برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را دارند، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان می باشد. کیفیت تحصیل در آلمان بسیار بالا می باشد و همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایلی است که تحصیل در آلمان طرفداران بسیاری دارد و حدود 35% از دانشجویان مقطع کارشناسی در آلمان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی باید این نکته را در نظر داشت که از سال اخذ مدرک دیپلم نباید بیشتر از 4 یا 5 سال گذشته باشد. در واقع گپ تحصیلی برای اخذ پذیرش نکته ی مهمی است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید در نظر داشته باشند. برای ورود به دانشگاه های رایگان آلمان داشتن مدرک حداقل b1 آلمانی مورد نیاز است و فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در صورت اخذ پذیرش می بایست پس از ورود به آلمان ابتدا سطح زبان خود را تقویت کند و مدرک b2 زبان آلمانی را اخذ نماید و پس از آن می تواند وارد دانشگاه شود.

طول دوره کارشناسی در آلمان 4 ساله می باشد و فرد در حین تحصیل اجازه کار پاره وقت (40 ساعت در هفته) خواهد داشت. تحصیل رایگان در آلمان بدین منظور نیست که تحصیل کاملا به صورت رایگان باشد و دانشگاه های رایگان آلمان سالیانه مبلغ بسیار کمی حدود 700 تا 800 یورو از دانشجو اخذ می کنند. برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در آلمان، فرد متقاضی باید مدرک آیلتس حداقل 6 را اخذ نماید.

شهریه دانشگاه های خصوصی در آلمان از سالیانه 12 الی 13 هزار یورو تا 20 هزار یورو بسته به رشته و شهر و دانشگاه متفاوت می باشند. یکی از اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای دانشجویی آلمان، نامه تمکن بانکی می باشد که این نامه تمکن نشان دهنده این موضوع می باشد که دانشجو هزینه های تحصیل و زندگی یک سال اول را تامین می کند. این هزینه ها توسط دولت آلمان برای یک فرد حدودا ماهیانه 750 یورو تخمین زده شده است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی از دانشگاه های ایران یکی از مهمترین نکاتی است که مورد سوال بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد است. اینکه مدرک شما از چه دانشگاهی از ایران باشد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بسیار نکته مهم و حائز اهمیتی است، امروزه دانشگاه های آلمان به دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی کمتر رغبت نشان داده و تنها در بعضی از دانشگاه های این کشور به آنان پذیرش تحصیلی می دهند.

طول دوره مقطع کارشناسی ارشد در آلمان می تواند 1 ساله، 1 سال و نیمه و یا 2 ساله باشد. این تفاوت کاملا به رشته و ترم های دانشگاه بستگی دارد. افرادی که دارای مدرک لیسانس بوده و گپ تحصیلی آن ها بیشتر از 4 یا 5 سال نیست، می توانند برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند.

دانشجویان بین المللی و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان که مدرک لیسانس خود را در آلمان اخذ نکرده اند، نیاز است که مدرک تحصیلی آن ها توسط یک دفتر بین المللی در آلمان به نام Akademisches Auslandsamt مورد ارزیابی با مدارک لیسانس آلمانی قرار گیرد. داشتن مدرک زبان آلمانی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز یکی از اصلی ترین مدارک برای افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشند، می باشد و سطح دانش زبان آلمانی مورد نیاز کاملا بستگی به رشته مورد نظر تحصیلی دارد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق دوره کار تحصیل

اگه علاقه مند به کار در حین تحصیل هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره های کار تحصیل آلمان هست. این دوره ها شامل مدیریت تجاری، امور اجتماعی، فیزیوتراپی، مکاترونیک و مدیریت، می شود. شما با شرکت در این دوره ها علاوه بر معاف بودن از پرداخت شهریه، حقوق نیز دریافت خواهید کرد و برای کار در آینده آماده می شوید و پس از اتمام تحصیلتان به راحتی ویزای کاری دریافت خواهید کرد.

از جمله شرایط شرکت در این دوره ها می توان به داشتن دیپلم 12 ساله و مدرک زبان آلمانی تا C1 اشاره نمود که در صورتی که زبان آلمانی شما از این حد کمتر و تا A2 هست، می توانید در دوره های فاندیشن شرکت کنید و پس از فراگیری زبان آلمانی تا سطح مورد نظر، وارد دوره های کار تجصیل آلمان شوید. شروع ترم برای این دوره ها اکتبر می باشد اما برخی از رشته ها نیز از آپریل شروع می شوند. هزینه هایی که پرداخت می کنید شامل 200 یورو برای ثبت نام دانشگاه و 620 یورو برای رشته می باشد و از پرداخت شهریه دانشگاه معاف هستید. در ماه به طور میانگین 300 الی 500 یورو حقوق دریافت خواهید کرد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری

اخذ پذیرش در مقطع دکتری امر نسبتا مشکلی می باشد. برای این امر فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری باید در صورت داشتن رزومه قوی برای پیدا کردن یک استاد راهنما اقدام کند و پس از پیدا کردن استاد راهنما چند جلسه با وی مصاحبه خواهد داشت و پس از بررسی رزومه و مصاحبه ها در صورتی که استاد راهنما فرد متقاضی را قبول کند، وی می تواند در مقطع دکتری پذیرش خود را اخذ نماید.

داشتن رزومه قوی بدین منظور می باشد که دانشجو حتما باید حداقل مقاله های ISI، سابقه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، معدل بالا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، مدرک زبان در سطح بالا و توصیه نامه و انگیزه نامه قوی داشته باشد. عموما تحصیل در مقطع دکتری در آلمان 4 سال به طول می انجامد.

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، در ابتدا افراد باید مراحل مختلف را طی نمایند که با توجه به مقطع تحصیلی می‌ تواند متفاوت باشد. متقاضیان به طور کلی برای تحصیل در آلمان می بایست مراحل تحصیلی زیر را طی نمایند:

مهاجرت تحصیلی به آلمان به همراه بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان برای افراد خاص و با استعداد امکان پذیر می باشد. مهاجرت تحصیلی به آلمان به همراه بورسیه تحصیلی بدون در نظر گرفتن درآمد شخص و یا والدین اعطا می شود و ملیت نیز برای اعطای آن اهمیتی ندارد. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت از روش تحصیلی را دارند، تمایل به اخذ بورسیه تحصیلی دارند و باید این نکته را در نظر داشته باشند که بورسیه تحصیلی تنها به افراد خیلی خاص و با استعداد تعلق می گیرد.

 متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید این نکته را در نظر داشته باشند که اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امر بسیار مشکلی می باشد. اما در مقطع دکتری برای افراد با رزومه قوی امکان پذیر می باشد. در آلمان برنامه های بورسیه ای متفاوتی وجود دارد. این برنامه ها توسط سازمان DAAD ارائه می شوند و طیف وسیعی از برنامه های بورسیه ای را که توسط موسسات گوناگون در آلمان ارائه می شوند را معرفی می کند. در ادامه به چند مورد از بورسیه های کشور آلمان اشاره می کنیم. این بورسیه ها به افراد خاص و دارای رزومه تحصیلی بسیار قوی و با استعداد تعلق می گیرد:

بورسیه Mailcheck               1,500 دلار ماهیانه                 مقطع کارشناسی

بورسیه trendhim talent   2,000 یورو ماهیانه               مقطع کارشناسی

بورسیه بنیاد فردریش ایبرت 1,000 یورو ماهیانه              مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه بنیاد علمی علوم آلمانی              1,250 یورو ماهیانه              مقطع دکتری

بورسیه stipendiumplus    1,350 یورو ماهیانه               مقطع دکتری

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

همانطور که در بخش های قبلی این مقاله توضیح داده شد، تحصیل در کشور آلمان به زبان آلمانی در تمامی مقاطع تحصیلی رایگان می باشد و دانشجویان بین المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند نیز از این قائده مستثنی نیستند و در صورت دارا بودن دانش زبان آلمانی و اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان می توانند در این کشور به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار کم به ادامه تحصیل بپردازند.

لازم به توضیح است که تحصیل رایگان بدین منظور است که تنها شهریه دانشگاه رایگان می باشد. دانشجو پس از اخذ پذیرش باید توانایی مالی خود را برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان در طول مدت تحصیل به سفارت ارائه دهد. تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور امکان پذیر می باشد و حدودا سالیانه می تواند تا 20 هزار یورو برای فرد دانشجو هزینه داشته باشد. برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان باید از دانشگاه های خصوصی این کشور پذیرش گرفت.

هزینه های زندگی برای افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشند، بسته به نوع و سبک زندگی فرد و عوامل دیگر متفاوت می باشد. به طور میانگین هزینه های زندگی در آلمان برای یک نفر ماهیانه 700 تا 1000 یورو متغیر می باشد.

خروج از نسخه موبایل