دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

در پاسخ به تقاضای فزاینده جهانی برای حفظ محیط‌زیست، دوچرخه اکنون به عنوان مهم‌ترین وسیله حمل و نقل دوستدار محیط‌زیست توجه‌ها را به خود جلب کرده است و کارخانه بزرگ شیمانو برای تحقق این امر در مناطق مختلف جهان به تامین قطعات با کیفیت و کارایی بالا برای انواع مختلف دوچرخه‌های ساخته شده، از دوچرخه برای مسابقه‌دهنده‌های برتر جهان تا کاربران روزانه می‌پردازد.شیمانو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات در جهان است و تقریباً یک قرن است که قطعات دوچرخه را تولید می‌کند. محصولات و قطعات این کمپانی بعنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ قطعات پیشرانه، همیشه خوب ساخته می‌شوند، بخوبی مورد توجه قرار می‌گیرند و اغلب قیمت مناسبی دارند. در این مقاله بیشتر به بررسی این کمپانی بزرگ و محصولات متنوع آن می‌پردازیم.

درباره شرکت شیمانو

کمپانی شیمانو یکی از تولیدکنندگان پیشرو قطعات دوچرخه و تجهیزات ماهیگیری است که با تصاحب 70 درصد سهم بازار جهانی، به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات دوچرخه مانند سیستم دنده و ترمز شناخته شده است. قدمت این کمپانی به سال 1921 بازمی‌گردد، زمانی که شوزابورو شیمانو کارخانه آهن شیمانو را در شهر ساکای ژاپن، نزدیک اوزاکا تأسیس کرد و اولین محصولی که تولید کرد یک دوچرخه تک سرعته بود. کمپانی شیمانو که دفتر مرکزی آن در نزدیکی اوزاکا ژاپن قرار دارد، در اواخر دهه 1990 شروع به خرید دوچرخه و فروش تجهیزات گلف، اسنوبورد و سایر ورزش‌ها کرد و اکنون دارای بیش از ۴۰ نمایندگی در سراسر جهان بویژه در کشورهای مالزی، چین و سنگاپور است؛ شیمانو به نماد کارایی و نوآوری معروف است.

تولیدات شرکت شیمانو

  • مجموعه طبق‌قامه یا ست زنجیر: این مجموعه که بزرگترین قسمت هر دوچرخه است، شامل حلقه‌های زنجیر، بازوهای قامه  و طبق است که بازوها را در برمی‌گیرد.
  • توپ تنه که ست طبق‌قامه حول محور آن می‌چرخد؛ توپ تنه اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد و تا آنجا که به مجموعه‌های جاده‌ای مربوط می‌شود، همه آنها در یکی از دو دسته پرس فیت یا رزوه‌دار قرار می‌گیرند.
  • شیفترها: در بیشتر موارد دوچرخه‌های مدرن جاده‌ای و کوهستان از شیفترهای دوگانه استفاده می‌کنند که اهرم‌های دنده جدا از کتی‌های ترمز قرار می‌دهند.
  • خودرو دوچرخه: خودرو مجموعه‌ای از چرخ دنده‌ها است که روی چرخ عقب نصب شده‌اند؛ هرچه تعداد چرخ‌دنده‌های یک خودرو بیشتر باشد، گروه هرزگرد بیشتری دارد.
  • شانژمان عقب و طبق انداز جلو: شانژمان مکانیسم‌هایی هستند که زنجیر را از یک چرخ‌دنده به چرخ‌دنده دیگر حرکت می‌دهند؛ طبق انداز جلو این کار را برای حلقه‌های زنجیر جلو و شانژمان عقب برای خودرو انجام می‌دهد. هردو دنده‌ریل‌ها توسط شیفترها کنترل می‌شوند.
  • زنجیر: زنجیر یک جزء اغلب نادیده گرفته شده دوچرخه است؛ تعداد چرخ‌دنده‌ها نوع زنجیر مورد نیاز دوچرخه را تعیین می‌کنند، بطوریکه گروه‌هایی با تعداد دنده‌های بالاتر به زنجیر باریک‌تری نیاز دارند.
  • ترمز: ترمز دوچرخه‌ها اشکال مختلفی دارند، اما اساساً در دو نوع ترمزهای ویبریک و دیسکی خلاصه می‌شوند.

رده‌بندی لوازم دنده شیمانو مربوط به دوچرخه کورسی

همانطور که اشاره شد قطعات شیمانو دارای دو گروه مهم دوچرخه کورسی و کوهستان است؛  مجموعه‌ای از پیشرانه، شیفترها و ترمزهاست که دارای رتبه‌بندی زیر است:

  1. Claris: مجموعه قطعات این کمپانی با شیمانو کلاریس ارزان‌قیمت شروع می‌شود که معمولاً در مقرون به‌صرفه‌ترین دوچرخه‌های موجود یافت می‌شود. کلاریس یک سیستم با 8 دنده در عقب است که با یک طبق‌قامه دو یا سه دنده در جلو ترکیب شده است و ترمزهای لقمه‌ای قدرت توقف را فراهم می‌کنند.
  2. Sora: گزینه بعدی شیمانو سورا است که می‌توان آن را در دوچرخه‌های سطح پایه نیز یافت و یک سیستم 9 سرعته است که به دو صورت طبق‌قامه دوبل استاندارد یا سه‌گانه با رنج دندانه وسیع موجود است؛ سورا نیز مانند کلاریس فقط با ترمزهای ویبریک در دسترس است.
  3. Tiagra: شیمانو تیاگرا یک گروه 10 سرعته است که بیشتر عملکرد شیمانو 105 رده بالا را ارائه می‌دهد، اما در موارد خاصی صرفه‌جویی کرده است؛ به عنوان مثال از لنت ترمز یک تکه به جای لنت کارتریج با کیفیت بالاتر استفاده می‌کند. از سال 2019 تیاگرا ترمزهای دیسکی هیدرولیک خود را با اهرم‌هایی شبیه ترمزهای 105 در نظر گرفته است و یک ترمز ویبریک نیز دارد.
  4. 105: شیمانو 105 مقرون به‌صرفه‌ترین گروه متمرکز بر عملکرد این شرکت ژاپنی است و روی بسیاری از دوچرخه‌های جاده‌ای موجود در بازار عرضه می‌شود. این گروه 11 سرعته مورد توجه بسیاری از دوچرخه ‌سواران برای ارائه بهترین ترکیب از عملکرد، دوام و ارزش در نظر گرفته شده و راه‌اندازی جدیدترین گروه 105 اهرم‌های هیدرولیک و ترمزهای دیسکی را به همراه داشت.
  5. Ultegra: شیمانو اولتگرا که تعویض مکانیکی را کنار گذاشته و تماماً الکترونیکی شده، یک سطح پایین‌تر از سطح حرفه‌ای Dura-Ace قرار دارد؛ هر دو گروه در سال 2021 به طور کامل اصلاح شدند و به 12 سرعته تبدیل شدند و در گروه ترمز دیسکی به تعویض دنده نیمه بی‌سیم تغییر یافتند، طوری که شیفترها بصورت بی‌سیم با دنده‌هایی که به باتری مرکزی متصل هستند، ارتباط برقرار می‌کنند. تنها تفاوت اولتگرا با Dura-Ace افزایش اندک وزن در ازای کاهش قابل توجه قیمت است.
  6. Dura-Ace: شیمانو Dura-Ace اوج ویژگی‌های شیمانو در بسیاری از دوچرخه‌های سطح حرفه‌ای تور جهانی است؛ این محصول طراحی پیشرفته را با مواد سبک وزن مانند آلیاژهای درجه بالا، فیبرکربن و تیتانیوم ترکیب کرده است. شیمانو Dura-Ace جدید که در سال 2021 و همزمان با اولتگرا و با پیشرفت‌های مشابه بازسازی شد، اکنون دنده‌های 12 سرعته و تعویض دنده نیمه بی‌سیم را ارائه می‌کند که ادعا می‌کند سریع‌تر از نسل قبلی همین گروه است. همانند اولتگرا، گزینه دنده‌های مکانیکی برای Dura-Ace نیز حذف شده و از نظر عملکردی یکسان هستند، اما Dura-Ace گران‌تر و سبک‌تر است.

آهن |تشخیص شیمانو اصل

رده‌بندی لوازم شیمانو برای دوچرخه کوهستان

سازنده ژاپنی شیمانو گسترده‌ترین مجموعه گروه‌ها را برای دوچرخه‌سواری در کوهستان ارائه می‌دهد که سلسله‌ مراتب قطعات  از نظر کم‌هزینه‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری به شرح زیر است:

  1. Tourney: محدوده دوچرخه‌های کوهستان با شیمانو تورنی شروع می‌شود که بسته به کاربرد در نظر گرفته شده در چند پیکربندی مختلف از جمله دوچرخه‌سواری در تور، جاده یا کوهستان ملایم ارائه می‌شود. تورنی آخرین بروزرسانی خود را در سال 2020 انجام داد و دو دستگاه 6 و 7 سرعته جدید و بروزرسانی‌های بیشتر برای شیفترها، دستگاه‌های جلو، طبق‌قامه و خودرو را به انجام رساند.
  2. Altus: گروه بعدی شیمانو آلتوس است که احتمالاً در دوچرخه‌های کوهستانی سطح پایه پیدا خواهید کرد. آخرین نسخه آلتوس یک خودرو 9 سرعته با یک طبق‌قامه سه‌گانه است که دنده عقب آن از فناوری کلاچ Shadow Plus شیمانو برای پایداری زنجیر استفاده نمی‌کند.
  3. Acera: گروه شیمانو آسرا شروع ترازهای کوهستانی با مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد ضدزنگ است؛ این گروه 9 سرعته می‌تواند با طبق‌قامه سه‌گانه استفاده شود و خودرو با دامنه وسیع‌تری ارائه دهد.
  4. Alivio: شیمانو آلیویو در رتبه بالای آسرا قرار دارد و همانند آن 9 سرعته با طبق‌قامه سه یا دو در دسترس است. آلیویو اولین گروه از رتبه‌بندی کوهستانی شیمانو است که از یک طبق‌قامه دو تکه با براکت پایین خارجی برای افزایش مقاومت استفاده می‌کند. در سال 2020 این مجموعه برخی بروزرسانی‌ها را در مورد دنده‌های جلو، تعویض دنده، طبق‌قامه، خودرو و زنجیر دریافت کرد.
  5. Deore: شیمانو دئور 12 سرعته، تقریباً تمام ویژگی‌های گروه‌های رده بالاتر این برند را دارد. این مدل در سال 2020 بطورکلی بازسازی شد و گروه را از مدل 10 سرعته اصلی تا 11 و 12 سرعته ارتقا داد.
  6. SLX: این مجموعه یک گروه بسیار مهم در سلسله مراتب شیمانو است که سرعت آن برابر رده بالاتر خود یعنی XTR است، ولی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به طور کلی SLX همان ویژگی‌ها و عملکردهای گروه‌های رده بالاتر را با وزن بیشتر و کیفیت تعویض کمی پایین‌تر ارائه می‌دهد و ویژگی برجسته آن استفاده از کاست 12 سرعته است.
  7. XTR: شیمانو XTR در سال 2015 معرفی شد که به عنوان اولین گروه دنده الکترونیکی در دوچرخه‌سواری کوهستان، جای تعجب نیست که گران‌ترین آن نیز باشد. با برداشتن کابل مکانیکی در این مدل 12 سرعته، گل‌و‌لای و آلودگی کیفیت تعویض دنده را مختل نمی‌کند و عملکرد شیفت آن عالی است.

خرید دوچرخه از معتبرترین برندها نظیر جاینت و ویوا با ضمانت، ارزان‌ترین قیمت دوچرخه کوهستان و کورسی، تنوع بی‌نظیر از دوچرخه کودک و دوچرخه دخترانه. از  فروشگاه آریا چرخ بخواهید

 

دکمه بازگشت به بالا