انواع قهوه و مزایا و معایب هر یک؟

فواید مصرف قهوه

خرید عمده قهوه گانودرما: فواید قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان موضوعی اثبات شده است و همین امر باعث شده است که این نوشیدنی بی نظیر در گذر زمان جایگاه خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند. در همین راستا جالب است بدانید که بعد از نفت بزرگترین صنعت جهان در اختیار قهوه می باشد.

از آن جایی که اکثر مردم به خواص فوری قهوه یعنی نشاط آوری، افزایش تمرکز و هوشیاری توجه بیشتری دارند اما از فواید قهوه بر سلامتی بدن در دراز مدت بی‌اطلاع هستند، که اگر آنها را بدانند بیش از پیش نسبت به آن وفادار خواهند شد. در ادامه به 10 مورد از مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. مصرف قهوه حاوی مواد غذایی ضروری است

فروش گانودرما در کرج: از مهمترین خواص و فواید قهوه می توان به این موضوع اشاره کرده که به صورت طبیعی در دانه های قهوه مواد مغذی بسیار زیادی یافت می شود که باعث شده قهوه از لحاظ ارزش غذایی در رتبه بسیار بالایی قرار بگیرد.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه
  • منگنز: 3 درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه
  • منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه
  • فسفر: 1 درصد ارزش روزانه

خرید محصولات گانودرما: ممکن است مقدار این مواد ارزشمند در نگاه اول برای شما زیاد به نظر نرسد ولی اگر آن را در تعداد فنجان‎های قهوه‎ای که روزانه می‎نوشید ضرب کنید، بخش زیادی از مواد غذایی ضروری روزانه بدن خود را تامین می‎کنید.

اما خاصیت و ارزش واقعی قهوه زمانی خود را بهتر نشان می دهد که به مقدار بالای آنتی اکسیدانهای آن توجه می‎کنیم. سه منبع اصلی برای جذب آنتی اکسیدان ها قهوه، میوه و سبزیجات می باشد که طبق بررسی های جهانی، قهوه مهمترین منبع در بین این سه مورد می باشد، اما مگر آنتی اکسیدان چقدر فایده و خاصیت برای بدن ما دارد؟ ()

برای درک بهتر اهمیت و وجود آنتی اکسیدان ها در مصرف قهوه به همین نقل قول از ویکی پدیا فارسی بسنده می‌کنیم که:

فعالیت برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. آنتیاکسیدانها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده شناخته می‌شوند. چرا که موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند.

  1. محافظت از مغز از مهمترین فواید قهوه

بیماری آلزایمر مشهورترین بیماری مخرب سیستم عصبی و یکی از دلایل اصلی زوال عقل است.

یکی دیگر از خواص و فواید قهوه کمک به حافظه انسان است، تحقیقات نشان داده است افرادی که قهوه می‎نوشند تا 65 درصد از احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر خود کم می‎کنند. ( ، )

پارکینسون پس از آلزایمر دومین بیماری است که بیشترین تخریب را به سیستم عصبی وارد می‎کند و علت آن مرگ نورون‎های تولیدکننده دوپامین در مغز است.

افرادی که قهوه می‎نوشند 32 تا 60 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند. هر چه افراد منظم تر به مصرف قهوه بپردازند، میزان این خطر کاهش پیدا می‎کند. ( ، )

  1. افرادی که قهوه مصرف میکنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبد قرار دارند

کبد انسان یک عضو فوق ‎العاده مهم است که در بدن شاید صدها نقش متفاوت را ایفا می‎کند، در علم پزشکی از این اندام داخلی به عنوان اصلی ترین سم زدای بدن یاد می شود.

لازم است بدانید مرحله نهایی آسیب به کبد را در اصطلاح سیروز نمی نامند که شما با مصرف قهوه می توانید احتمال بروز سیروز را تا 84 درصد کم کنید و آن‎هایی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه می‎خورند بیشترین مقاومت را نسبت به ابتلا به سیروز نشان می‎دهند. ( ، )

سرطان کبد همچنین یک بیماری شایع است که دومین بیماری سرطان با بیشترین آمار مرگ و میر به شمار می‎رود، که از خواص و فواید قهوه و مصرف آن این است که شما تا 40 درصد احتمال ابتلا به بیماری سرطان کبد را در بدن خود کاهش می دهید.()

  1. کاهش ابتلا به سرطان با مصرف قهوه

در دنیای امروز و عصر جدید می توان ابتلا به سرطان را یکی از شایع ترین دلایل مرگ معرفی کرد که افزایش مواد آلاینده در هوا و مواد غذایی باعث تشدید این موضوع شده است، تا جایی که کمتر خانواده ای پیدا می شود که از نزدیکان و آشنایان کسی به سرطان مبتلا نشده باشد.

بررسی ها نشان می دهد که عامل اصلی سرطان در بدن انسان رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن می باشد که تحقیقات نشان می دهد قهوه قادر است به خاطر افزایش آنتی اکسیدان در بدن و بالا بردن سیستم ایمنی در مقابل رادیکال های آزاد، آمار ابتلا به سرطان را به شکل ویژه ای کاهش دهد.

برای درک بهتر خواص و فواید قهوه در مورد این موضوع تنها کافیست به آمار خیره کننده آن دقت کنیم:

  • ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است در حالی که سرطان کبد سومین دلیل عمده مرگ در جهان به حساب می آید.
  • خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر می باشد در جالی که سرطان روده بزرگ چهارمین عامل مرگ در اثر بیماری سرطان در دنیا می باشد.
  1. لاغری و کاهش وزن در طولانی مدت از فواید قهوه

اگر چاقی را هم یک بیماری در نظر بگیریم، قهوه راهکار بسیار کاربردی برای مبارزه با آن است. کافئین قهوه در مصرف طولانی مدت باعث می‌شود افزایش پیدا کند و در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته می‌شود و حتی منجر به کاهش وزن هم می‌شود. البته نباید انتظار داشته باشید که مثلا در یک ماه مصرف قهوه ۱۰ کیلوگرم لاغر شوید.

از خواص و فواید قهوه می توان به این موضوع اشاره کرد که این نوشیدنی به خودی خود یک محرک و انرژی زا طبیعی فوق العاده می باشد که می تواند با ترغیب شما به ورزش کردن و فعالیت بدنی روزانه، باعث شود که وزن شما به صورت آهسته و مداوم به سمت کم شدن و در نهایت لاغری پیش برود.

برای بیشتر شدن تاثیر تلاش کنید از برای نوشیدن استفاده کنید و از اضافه کردن افزودنی هایی مانند شکر و خامه به قهوه خود داری کنید اما به طور دقیق تر باید گفت برای لاغری یکی از 3 گزینه زیر را انتخاب کنید.

  1. غلیظ با درصد روبوستا بالای 50 درصد
  2. یا همان قهوه تفت داده نشده خام و سبز رنگ
  3. که ترکیبی از قهوه و پودر گانودرمای سرخ می باشد.

شاید در ابتدا کاهش وزن را خودتان هم متوجه نشوید چرا که بسیار آهسته است اما بعد از مدتی می‌بینید که همان پیراهن‌های محبوبتان که خیلی وقت پیش تنگ شده بودند و گوشه کمد افتاده بودند، دوباره اندازه‌تان شده‌اند و این از خواص و فواید قهوه و مصرف آن است. ?

  1. کاهش افسردگی با مصرف قهوه

افسردگی شایعترین اختلال روانی دنیا است و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می‎شود.

در یکی از تحقیقات دانشگاه هاروارد روی 2011 مصرف‌کننده قهوه، مشخص شد که احتمال ابتلا به افسردگی در آن‎ها 20 درصد کمتر است. ()

در بررسی یکی از 3 تحقیقی که انجام شده بود مشخص شد، افرادی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه مصرف می‎کنند 53 درصد کمتر به خودکشی فکر می‌کنند.

  1. بعضی از تحقیقات نشان میدهد که مصرف قهوه طول عمر را زیاد میکند

با توجه به این که مصرف قهوه باعث کاهش احتمال ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‎های رایج کشنده و همچنین خودکشی می‎شود، باید بگوییم قهوه می‎تواند به طول عمر بیشتر کمک کند.

در یک تحقیق طولانی مدت که 402.260 فرد از گروه سنی 50 تا 71 سال حضور داشتند، مشخص شد کسانی که قهوه مصرف کرده بودند در طول بازه زمانی 12 تا 13 سال تحقیق، به مراتب کمتر در معرض خطر مرگ بودند.()

روزانه مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه بیشترین تاثیر مفید آن را در پی دارد، به نحوی که این مقدار مصرف احتمال مرگ در مردان و زنان را به ترتیب 12 و 16 درصد کم می‎کند.

  1. افرادی که قهوه مینوشند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند

یکی از ویژگی‎های دیابت نوع 2 بالا بردن سطح قند خون به علت مقاومت به اثرات انسولین است. تعداد مبتلایان به این بیماری متداول در عرض چند دهه 10 برابر شده است و حالا بیش از 300 میلیون نفر اسیر آن هستند.

جالب است بدانید تحقیقات نشان می‎دهد افرادی که قهوه می‎نوشند 23 تا 67 درصد شانس کمتری در ابتلا به این بیماری دارند.

محققان با بررسی 18 تحقیق انجام شده روی 457922 نفر که روزانه یک فنجان قهوه می‎خورند متوجه شدند شانس آن‎ها برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هفت درصد کمتر بوده است.

آلزایمر |اختلال روانی

فواید قهوه تلخ

تا اینجا برای شما تلاش کردیم که تمام خواص و فواید قهوه را به طور دقیق بررسی کنیم، اما در این بین قهوه تلخ یکی از مواردی می باشد که توجهات بیشتری را به خود جلب می کند.

قهوه تلخ در واقع همان قهوه معمولی دم شده می باشد که هیچگونه افزودنی مثل شیر یا شکر به آن اضافه نشده است و در اصطلاح به آن اسپرسو تلخ نیز گفته می شود.

در بین تمام مدل های قهوه، اسپرسو تلخ بهترین گزینه برای حفاظت از مغز می باشد. بررسی ها نشان می دهد که نوشیدن 2 فنجان اسپرسو در روز می تواند حافظه ی بلند مدت افراد را تقویت کند.

از طرفی نوشیدن قهوه تلخ می تواند تا ۶۵ درصد از ابتلا افراد به جنون و آلزایمر جلوگیری کند. همچنین تلخ بودن قهوه نشانه های خستگی و ترس را در بدن کاهش داده و باعث افزایش تمرکز می شود

دکمه بازگشت به بالا