چرا باید خرید ویلا در شمال را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

بازار مسکن، جولانگاهی برای سرمایه‌گذاری

اگر سرک بکشیم به گذشته‌های دور و دراز، متوجه می‌شویم در بازار مسکن و خرید ویلا در خانه دریا، از دیرباز توجیه‌پذیر بوده است. فعالان دنیای مسکن دائماً از کم ریسک بودن بازار مسکن سخن می‌گویند و عنوان می‌کنند سرمایه‌گذاری گره کوری است که به دستان باز می‌شود. مسیر سرمایه‌گذاری به نتیجه‌ای خوب منتهی خواهد شد مشروط به این که فوت و فن کوزه‌گری بیاموزیم و قواعد بازی را حفظ کنیم تا حتی‌الامکان خلاهای موجود کمرنگ شده و عواقب ناشی از اشتباهات رایج به صفر نزدیک شود.

پُر کردن خلاهای موجود با چند روش ساده

نقطه قوت آنجاست که توامان با تورم پیش می‌رود، بنابراین با خرید ویلا ارزان در خانه دریا، حتی اگر سودی هم عایدمان نشود، مطئنیم ضرری گریبانمان را نخواهد گرفت. با همه این‌ها، لازم است نگاهمان را معطوف کنیم به نکاتی که در ادامه آمده‌اند.

منظورمان از خرید مسکن، خرید ویلا ست یا زمین؟

وقتی از مسکن می‌گوییم مخاطبان توامان مسکن و زمین است. عده‌ای را ارجح‌تر می‌دانند و برخی معتقدند به سودآوری بیشتری ختم می‌شود. فعالان دنیای اقتصاد، خرید مسکن را پرسودتر می‌دانند که دلیلش به تقاضای بالا برای خرید مسکن بر می‌گردد. (اگر امروز ویلایی بخرم در آینده برای فروشش با هفت خان مواجه نخواهم شد.)

خرید ویلا شهرک خانه دریا یا اقصی نقاط ایران، مزایای دیگری هم به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین اش بازگشت سرمایه است. ویلایی را در شمال خریداری می‌کنم و آن را رهن و اجاره می‌دهم، این یعنی بازگشت سرمایه و کسب درآمد از راه سرمایه‌گذاری (زمین‌های شمال هم قابلیت اجاره دارند، می‌توان زمین کشاورزی و یا باغ‌های میوه را اجاره نمود و از این طریق به درآمد رسید اما باز هم باید بپذیریم ، کوتاه‌ترین و کم زحمت‌ترین مسیر را برای کسب درآمد نشانمان خواهد داد.)

مزایای خرید زمین در شمال

در مقابل، زمین از قسمت قیمت، امتیاز می‌گیرد، یعنی اگر پول کمتری در چنته داریم، ، بهتر است به علاوه این که ساخت و سازهای مشارکتی بهترین فرصت است برای خریداران زمین، تا وارد یک بازی دوسر برد شوند. حتی اگر ساخت و سازهای مشارکتی به مذاقتان خوش نمی‌آیند، باز هم ساخت و سازهای انفرادی، به یا مسکن منجر خواهد شد که با بازگشت سرمایه، گره‌ای کور دارد. نتیجه این که، یا هر گوشه دیگری از ایران، اقدامی سودآور، به نظر می‌رسد.

زمان، زمان و باز هم زمان

سرمایه‌گذاری در ایران، اشباع شده به نظر می‌رسد. چند وقت پیش گزارشی پیش‌رویم بود که از 2 میلیون و 500 مسکن خالی در ایران خبر می‌داد، اتفاقی که اعتراض مسئولان را در پی داشت (هرچه باشد این حجم واحد خالی معنایش کاهش عرضه است و وقتی عرضه کم باشد و تقاضا زیاد، جز گرانی ارمغانی حاصل نخواهد شد). اگر نتیجه سرمایه‌گذاری را از برخی افراد جویا شویم، نتیجه‌اش را ضرر و زیان می‌دانند. باور ما این است که مغفول ماندن برخی نکات مهم، شانس شکست را افزایش می‌دهد و ما را به قهقرا خواهد برد که یکی از آن‌ها زمان است.

باید بدانیم بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری چه موقع است؟

ناگفته پیداست بهترین زمان برای ، زمانی است که ثبات بر بازار حاکم است و ردی از تلاطم و آشفتگی به چشم نمی‌خورد. زمانیکه بازار با رونق کامل فاصله دارد، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است. ما نیز با شما هم عقیده‌ایم که در شرایط پرتلاطم کنونی، پیش‌بینی آینده مسکن هرگز ساده نیست، کمک گرفتن از آن‌هایی که از نوسانات دنیای مسکن، آگاهند، می‌تواند کمک کننده باشد. به پشتوانه تقاضا هم می‌توان را محک زد و  اقدام به سرمایه‌گذاری نمود. عرضه و تقاضا، دو کفه ترازو در بازار مسکن‌اند، اوج گرفتن تقاضا، مایه گرانی خواهد شد، تقلیل عرضه نیز به گرانی دامن خواهد زد، برای آگاهی از بهترین زمان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، باید نگاهمان را به هر دو (عرضه و تقاضا)، بدوزیم.

چشم بسته هرگز!

بارها به شرط چاقو، هندوانه خریده‌ایم اما آیا خرید مسکن، حکایت مشابهی دارد؟ در حوزه ملک، همان جایی است که باید با چشمان باز و چراغی پُرنور وارد عمل شد. موقعیت ملک را زیر ذره‌بین ببرید و همه جوانب‌اش را بر مدار سنجش، بگذارید. دست بگذارید روی واحدهایی که جای پیشرفت دارند، این یعنی سرمایه‌گذاری. موقعیت قرارگیری مسکن مهم است. به عنوان مثال، واحدهایی که سر دو نبش هستند و یا در مجاورت مسیرهای اصلی شهر، سکنی گزیده‌اند، به ارزش و قُرب بیشتری دست خواهند یافت.

قیمت که جای خود دارد

برآورد هزینه پیش از سرمایه‌گذاری

یک خوب، نمونه‌ای است با قیمت مناسب. مقایسه قیمت بهترین میانبری است که شما را به این هدف نزدیک خواهد کرد. به لطف اینترنت، مقایسه قیمت، سهل‌الوصول شده است کافی است به دور از عجله و پاندول‌وار، فرآیند بررسی قیمت ویلا را استارت بزنید و پس از بررسی قیمت‌ها و مشورت با فردی زبده، پایه‌های سرمایه‌گذاری را با خرید مناسب یک ملک بنا نهید. در انتها به یک نتیجه‌گیری کلی بسنده می‌کنیم: سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، ایده ارزشمندی است، به شرطی که مقوله‌های مهم همچون موقعیت ویلا در کانون توجه گذاشته شوند.

موقعیت ویلا، کجا بهتر از شمال؟

شمال که به شهر پرتقال‌های سبز و سروهای بلند، معروف است، یک نقطه کانونی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. زمانیکه مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری را تشریح می‌کردیم، این نکته را بولد نمودیم که سرمایه‌گذاری در مناطق پرتقاضا، یک نکته نغز است. پُرواضح است که مکان‌هایی که با تقاضای عدید، رابطه تنگاتنگ دارند، شانس موفقیت در سرمایه‌گذاری را تصاعدی بالا خواهند برد (در این مناطق، ارزش واقعی ملک روی ریل صعودی قرار دارد و دائماً رو به رشد است، ضمن این که رهن، اجاره و حتی فروش آن‌ها هم در زمانی سریع و هم با قیمت خوب، عملی می‌شود.)

وقتی از مکان‌های پرتقاضا در ایران می‌گوییم اولین نامی که در ذهنمان زنده می‌شود، شمال است. جائیکه سبزینگی و تازگی را از طبیعت وام می‌گیرد و بذر امید را در وجودمان می‌کارد. این دلایل،  هجوم خریداران ویلا به این دیار را توجیه می‌کنند و عیار ویلای شمال را به درجه خلوص نزدیک‌تر می‌سازند.

شمال تنها منجی کشاورزی

کم آبی‌های اخیر، کشاورزان و زارعانی که سال‌ها پنجه در پنجه کشاورزی پیش رفته بودند را به سمت شمال کشاند تا به این بهانه، باز هم بتوانند زراعت را در پیش بگیرند و تولید محصول، را به عنوان رسالتی مهم عهده‌دار شوند.

هدفم از سرمایه‌گذاری در شمال چیست؟

اگر شما کشاورز مهربانی هستید که هدفتان از سرگرفتن کشاورزی در شمال است، ، یعنی رسیدن به هدف.

اما چند نکته

پیشه تان کشتِ چه محصولی بوده است؟ آیا زمین انتخابی برای کشت و پرورش چنین محصولی حاصلخیز است؟ آیا از آب مکفی برخوردار است و مصائب گذشته برایتان تکرار نخواهد شد؟ آیا موقعیت زمین به نوعی است که امنیت را برایم رقم بزند و دائماً نیاز نباشد با مسائل این چنینی دست به گریبان باشم؟ اگر قصدتان صرفاً سرمایه‌گذاری است (به این فکر می‌کنید که زمینی را خریداری کنید و بعد از مدتی با قیمت گران‌تر بفروشید)، در این حالت با اعتنا به موقعیت زمین و آینده ملک، پیشنهاد می‌شود.

بررسی موقعیت ملک در تیتری جداگانه

زمان ، به پروژه‌های عمرانی و ساختمانی اطراف زمین دقت کنید، برخی از پروژه‌ها ارزش ملک‌های مجاور خود را تصاعدی بالا می‌برند که خرید چنین املاکی مصداقی واقعی از سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسند. اطراف زمین را زیر ذره‌بین ببرید و به این پرسش پاسخ دهید که آیا این منطقه محبوب است؟ میزان ساخت و ساز در آن چقدر بالاست؟ آیا این منطقه در شمال وجهه خوبی دارد؟ با ریز شدن در میزان ساخت و سازهای منطقه تا قدری می‌شود متوجه روی بورس بودن منطقه شد.

حتی اگر بخواهید زمین را بخرید، دیوارکشی کنید و تا مدت‌ها دست نخورده آن را باقی بگذارید، باز هم لازم است موقعیت ملک، در تیررس نگاهتان باشد و لحظه‌ای از آن غافل نشوید. اگر هدفتان ویلاسازی در زمین است. باید پارامترهایی را برای مدنظر قرار داد، باید مشرف بود بر این که چه زمینی به رونق اجاره و رونق فروش در آینده منتهی خواهد شد.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری ویلا و زمین در شمال

پیش‌تر پیرامون زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در شمال صحبت کردیم و ادعا نمودیم پیش از رسیدن بازار به رونق کامل، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است (در زمان رکود هم، قیمت ارزان بهترین شانس را برای خرید ویلایی مناسب در اختیارتان خواهد گذاشت). اگر در آستانه فروش ویلا یا زمین در شمال قرار دارید، پیش از آن که وارد چرخه رکود شود، ملک خود را بفروشید.

اصلاً زمین یا ویلا؟

سوالاتی از قبیل بهتر است یا خرید زمین، مدت‌هاست که رنگ تکراری به خود گرفته، با این حال هنوز هم صدور رای نهایی، یکی از دشوارترین کارها به نظر می‌رسد. به زعم این که چنین مقوله‌ای را قبلاً مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم اما نکاتی جدید به گفته‌های قبلی‌مان اضافه خواهیم کرد که دانستنشان نیکوست.

رطوبت و فرسودگی، دو مقوله وابسته

از معایبی که به ، نسبت می‌دهند، فرسودگی ویلا در گذر زمان است، آن هم شمالی که با رطوبت رابطه تنگاتنگ دارد. در حضور رطوبت، هزینه‌های مرمت و بازسازی ویلا در آینده‌ای نزدیک گریبانگیرمان خواهد شد (خلاصه این که نگهداری از ویلای شمال، اجتناب‌ناپذیر است، کافی است مدتی از فضای سبز ویلا غافل شوید تا گرایش گیاهان سبز به خشک شدن را از نزدیک مشاهده کنید، هزینه‌های نگهداری ویلا متفاوت است اما در نوع خود مهم است.

اگر دقت کرده باشید بیشتر ، برای خرید ویلاهای نوساز دست و پا می‌زنند اما رغبتی به خرید ویلاهای چند سال ساخت ندارند، مهم‌ترین دلیلش به هوای حاکم بر شمال بر می‌گردد که ظرف مدتی کوتاه، بنا را تا پای تخریب پیش می‌برد. ل، پایانی است بر این مشکلات. ممکن است زمینی را خریداری کنید و چند سال بعد، توام با نوسانات بازار مسکن، بی آن که هزینه‌ای را صرف نگهداری و یا حتی بازسازی ویلا کرده باشید، با چند برابر شدن ارزش واقعی ملک، مواجه خواهید شد (به ویژه اگر زمین شما از موقعیت مکانی ویژه امتیاز بگیرد که مشاوران املاک در این راه، همراهتان خواهند بود).

نگهداری ویلا تنها در سبز نگه داشتن محیط خلاصه نمی‌شود

البته نگهداری ویلا تنها در سبز نگه داشتن محیط خلاصه نمی‌شود، با رهن و اجاره ویلا، باز هم هزینه‌هایی را باید اختصاص داد به تعمیرات. مخلص کلام این که ارزش خالصی که در ل، عایدمان خواهد شد، اغماض‌پذیر نیست. با همه این‌ها یک اصل را نباید فراموش کرد، خرید ویلا و یا حتی آپارتمان در شمال یک سرمایه‌گذاری است.

 سرمایه‌گذاری بر مفهوم سودآوری دلالت دارد، مواردی قید گردید به این معنا نیست که ، چنان هزینه‌تراش است که به عنوان مثال هزینه نگهداری ویلا از میزان سودش، پیشی می‌گیرد، اگر چنین بود چرا خریداران ویلای شمال، برای خرید یک وجب از خاک این خطه، چنین تب می‌کنند و حتی به معاوضه اتومبیلشان با زمین در ویلا هم رضایت می‌دهند؟

سرمایه‌گذاری همانطور که بارها گفته‌ایم و گفته‌اند با کسب سود، برابری می‌کند که  یکی از راه‌های موجود با ضریب اطمینان بالاست. در این میان ممکن است هزینه‌هایی صرف مالیات، عوارض و یا هزینه‌های پنهان شود، اما آنچه عیان و عریان است، بالاتر بودن سود ویلا از هزینه‌های سبکی همچون مالیات و عوارض می‌باشد. پس باز هم کنار خرید ویلای شمال یک ستاره بگذارید و این اصل را بپذیرید که ، راهی است برای کسب سود.

کاربری زمین که یادمان نرفته!

اگر دست گذاشتید روی ، کاربری زمین را مدنظر قرار دهید و به این نکته واقف باشید که متناسب با غایت شما، کدام زمین برای خرید ارجح‌تر است. اگر هدفتان همان ویلا سازی است، زمین‌هایی که چسبیده به ساحل یا جنگلاند و به فراخور این مسئله، زمین ساحلی یا جنگلی نام می‌گیرند، آینده بهتری پیش‌رو خواهند داشت اما کاربری زمین‌هایی که برای زراعت در نظر گرفته می‌شوند لازم است زراعی و کشاورزی باشد.

بهترین شهرهای ساحلی و تجاری را برای برگزینید، شهرهایی مثل آمل و بابل. شهرهایی که هم توریستی هستند و هم ساحلی هم به نوبه خود ارزشمندند که مهم‌ترینشان نوشهر است. چمستان و نور از دیگر شهرهای پیشنهادی برای خرید ویلای شمال، به نظر می‌رسند که دلیلش به قابلیت‌های پیشرفت در آینده بر می‌گردد و اتفاقا بهترین گزینه برای آنان‌اند که به سرمایه‌گذاری علاقه ویژه‌ای دارند.

خرید زمین و ویلا در شمال یک راه سرمایه‌گذاری است، باور کنید!

از ابتدای مقاله مدعی شدیم که محوریت سرمایه‌گذاری در نوشته پیش‌رو، تشدید می‌یابد. این‌بار ملموس‌تر سرمایه‌گذاری از طریق را تشریح خواهیم کرد تا حجت را تمام کنیم و مُهر نهایی را پای مفید بودن خرید ویلا و زمین در شمال به ثبت برسانیم.

خرید ویلا و زمین در شمال، راهی است برای سرمایه‌گذاری چون:

ارزش واقعی ویلا و زمین خریداری شده در شمال، با گذشت زمان، افزایش می‌یابد. بنابراین حتی اگر دست به هیچ کاری نزنید و زمین و ویلای خریداری شده را به حال خود رها کنید نیز همگام با رشد تورم، ارزش ملک شما فزونی خواهد یافت. مدتی است افت ارزش پول ملی، نمود پیدا کرده و توأمان با اوج گرفتن قیمت در بازارهای موازی همچون سکه و ارز، قیمت مسکن نیز بر ریل صعود سوار شده است.

 از آنجا که ما ایرانیان بر این نکته واقفیم که آنچه گران شد دیگر ارزان نمی‌شود، آنان که دست به زده بودند، به نوعی برگ برنده‌ای را به نام خود زدند. این حکایت به قوت خود باقی است و آن که امروز خرید ویلا و زمین شمال را انجام می‌دهد در آینده‌ای نزدیک، رسیدن به سود را نظاره‌گر خواهد بود.. یک قانون نانوشته وجود دارد که در حضور نرخ بالای تورم، ارزش واقعی ملک با گذشت زمان فزونی می‌یابد و ایران کشوری است با نرخ تورم بالا. میزان رشد قیمت ملک خریداری شده وابسته به موقعیت مکانی آن است. با خرید ویلا و زمین در چمستان و نور، دست انداخته‌ایم در دست سرمایه‌گذاری.

خروج از نسخه موبایل