چرا اسید اسکوربیک ویتامین C نامیده می شود؟

خواص ویتامین Cو نقش آن در بدن

خواص ویتامین C در ساخت کلاژن، که یک پروتئین مهم در ساختمان پوست و استخوان و بسیاری از بافت‌های بدن است؛ نقش مهمی دارد. همچنین خواص ویتامین C در ساخت ال کارنیتین و برخی از مواد شیمیایی که برای انتقال پیام‌های عصبی مورد استفاده بدن هستند؛ نقش مهمی را ایفا می‌کند. ویتامین C برای عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن ضروری است و در بهبود زخم‌ها با تولید کلاژن لازم، موثر است. همچنین ویتامین C جذب آهن از روده‌ها را افزایش می‌دهد که این خود در جلوگیری از کم‌خونی بسیار موثر است.

مهم‌ترین خواص ویتامین C، اثر آنتی‌اکسیدانی در برابر رادیکال‌های آزاد است که توسط آن در مقابل سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کند. علاوه‌بر آن اثر آنتی‌اکسیدانی ویتامین C از رسوب‌گیری دیواره شریان‌ها و ایجاد تصلب شراین (آترواسکلروز) پیشگیری کرده و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مهم است. همچنین ویتامین C موجب ترشح ماده‌ای طبیعی از دیواره رگ‌ها می‌شود که در گشاد کردن رگ‌ها و کاهش فشار خون تاثیر زیادی دارد.

همچنین ویتامین C با تاثیرگذاری بر روی سنتز انتقال دهنده‌های عصبی و فعالیت مغزی اثر گذاشته و عملکرد مغز را بهتر می‌نماید. اثر شناخته شده ویتامین C در جلوگیری از سرماخوردگی بر همگان محرز است و همچنین اثر ویتامین C در رفع خستگی ماهیچه‌ها در ورزشکاران شناخته شده است. پس از خواندن این مقاله جهت خرید آسکوربیک اسید به سایت ما مراجعه نمایید.

آهن |اسکوربیک اسید صنعتی

علائم کمبود ویتامین C

از علائم کمبود ویتامین C این است که می تواند موجب بیماری آسکوروی ‌شود که علائمی مثل خونریزی‌های زیر پوستی و مخاطی، عدم بهبود زخم‌ها، درد مفاصل، خونریزی لثه‌ها و از دست دادن دندان‌ها را ایجاد می‌کند و در مراحل شدیدتر کمبود ویتامین C موجب کم‌خونی نیز می‌گردد که علت آن را پیشتر گفتیم و به توانایی ویتامین C در کمک به جذب آن برمی‌گردد. ویتامین سی را می‌توان به صورت طبیعی از میوه و سبزیجات و یا به صورت مکمل‌های دارویی از داروخانه‌ها و سایت basf.com تهیه کرد.

قرص ویتامین C بهتر است یا قرص جوشان ؟!

مکمل‌ ویتامین C به صورت قرص‌های ساده ویا قرص‌های جوشان وجود دارد. مصرف روزانه تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C برای افراد مجاز است. البته افرادی سیگاری باید ۳۵ میلی‌گرم بیشتر از افراد معمولی استفاده کنند تا بتواند تاثیر خود را روی سلامتی آن‌ها داشته باشد. در پاسخ به سوال «قرص ویتامین C بهتر است یا قرص جوشان؟!» باید بگوییم هردو جذب خوبی دارند، اما قرص جوشان می‌تواند روی معده تاثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد رفلاکس معده ویا درد و ناراحتی شود. به همین دلیل از نظر پزشکان اغلب قرص ویتامین C ارجحیت دارد و توصیه می‌شود. همچنین لازم است بدانید که مکمل ویتامین C را با آب زیاد مصرف نکنید، زیرا محلول در آب بوده و با سرعت از بدن دفع می‌شود.

آمپول ویتامین C برای چیست ؟

طی سالیان متمادی بیمارانی که به علت نارسایی کلیوی، دیالیز و همودیالیز می‌شدند؛ از خستگی و احساس ضعف شدید رنج می‌بردند. در بررسی‌های انجام شده معلوم شد که تزریق آمپول ویتامین C به این بیماران موجب کاهش خستگی و افزایش انرژی آنها می‌گردد. در حقیقت آمپول ویتامین C خاصیت درمانی دارد و به دلیل سرعت ورود آن به بدن می‌‌تواند سریع‌تر در واکنش‌ها استفاده شده و بهبودی ایجاد کند. همچنین ممکن است این دارو برای افرادی که به بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی مبتلا هستند و نمی‌توانند تغذیه خوبی داشته باشند ویا دچار استفراغ و حالت تهوع هستند، تزریق شود تا در بهبود آن‌ها تاثیر گذاشته و سرعت بهبودی و سیستم ایمنی آن‌ها را افزایش دهد.

عوارض ویتامین C

ویتامین C که از مواد طبیعی وارد بدن شما می‌گردد، چون قابل ذخیره شدن نیست هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما در مقابل چنانچه شما ویتامین سی مورد نیاز بدن خود را از مکمل‌های دارویی به صورت پودر و قرص جوشان یا مایع استفاده کنید، ممکن است استفاده بیش از حد از آن در شما ایجاد عوارضی همچون درد شکم، گرفتگی عضلات، سردرد، تهوع و اختلال در خواب کند. عوارض ویتامین C در صورت مصرف زیاد تنها به ایجاد حالت اسیدی در بدن بازمی‌گردد که بهتر است همراه با مصرف غذاهایی باشد که این حالت را خنثی کنند. همچنین مصرف برخی از مرکبات همچون لیموترش ممکن است در طب سنتی برای برخی از افراد منع شود که باید به این نکته توجه کرده و از سایر منابع ویتامین C برای تامین نیاز بدن خود، استفاده کنند.

ویتامین C و رژیم لاغری

همانطور که گفتیم ویتامین‌ها، همچون ویتامین C باید توسط رژیم غذایی جذب شوند، زیرا در بدن ساخته نمی‌شوند. به همین دلیل افرادی که تحت رژیم لاغری قرار می‌گیرند، باید نسبت به میزان جذب مواد مغذی از غذای خود حساسیت به خرج دهند و از رژیم‌های اصولی استفاده کنند که به آن‌ها این اطمینان را بدهد که سلامتی آن‌ها به خطر نمی‌افتد. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد. رژیم‌های بهاره غفاری که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است، نه‌تنها به تناسب اندام شما توجه می‌کند، بلکه اجازه نمی‌دهد سلامت شما به خطر بیفتد و چنانچه مواد مغذی کافی از مواد غذایی جذب نمی‌کنید، به کمک این رژیم‌ها سبک غذایی خود را اصلاح کرده و با میل کردن غذاهایی که ارزش غذایی بالایی دارند، سلامت خود را ارتقا می‌دهید.

چنانچه انگیزه کافی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود را دارید و به دنبال یک رژیم لاغری اصولی هستید، همین حالا بر روی کلیک کنید. چنانچه می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره رژیم‌های بهاره غفاری داشته باشید؛ بر روی کلیک کنید تا به سایت اصلی هدایت شوید

اسید اسکوربیک چیست؟

اسید اسکوربیک که به عنوان ویتامین C نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی ضروری است که نقش حیاتی در سلامت انسان دارد. این ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای و بروکلی یافت می شود. همچنین در برخی از محصولات حیوانی مانند گوشت خوک، گوشت گاو و تخم مرغ یافت می شود. یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین به جذب آهن در بدن کمک می کند که برای تولید گلبول های قرمز مهم است. علاوه بر این، به بدن کمک می کند تا کلاژن، پروتئینی که به تشکیل بافت همبند مانند پوست، تاندون ها و رباط ها کمک می کند، بسازد.

نام “ویتامین C” برای اولین بار در اوایل دهه 1900 توسط بیوشیمیدان مجارستانی آلبرت زنت گیورگی استفاده شد. Szent-Györgyi در حال مطالعه ترکیب شیمیایی میوه ها و سبزیجات بود که را کشف کرد. او معتقد بود که این ماده برای زندگی ضروری است و نام آن را «ویتامین C» گذاشت زیرا سومین ویتامینی بود که کشف شد. اصطلاح “ویتامین C” از آن زمان به یک روش محبوب برای اشاره به تبدیل شده است. در حالی که این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، مهم است که توجه داشته باشید که نام شیمیایی ماده مغذی است، در حالی که ویتامین C نام خود ماده مغذی است.

مزایای سلامتی ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به بدن کمک می کند آهن را جذب کند که برای تولید گلبول های قرمز مهم است. علاوه بر این، به بدن کمک می کند تا کلاژن، پروتئینی که به تشکیل بافت همبند مانند پوست، تاندون ها و رباط ها کمک می کند، بسازد. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. این می تواند به کاهش خطر برخی بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کند. علاوه بر این، ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

به چه مقدار ویتامین C نیاز دارید؟

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان 90-75 میلی گرم در روز است. این را می توان از طریق یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه ها و سبزیجات است به دست آورد. توجه به این نکته ضروری است که بدن ویتامین C را ذخیره نمی کند، بنابراین دریافت مقدار کافی آن از طریق غذا یا مکمل ها ضروری است.

به نقل از:

 basf.com

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا