زعفران دسته چیست؟

زعفران دسته دختر پیچ یا زعفران رشته کامل: بسیاری از مردم هنگام خرید زعفران گمان می‌کنند که زعفران فقط همان رشته‌های کوتاه و قرمزرنگی است که در بازار موجود است؛ اما این‌طور نیست! زعفران انواع مختلفی دارد که این نوع، تنها یکی از انواع زعفران است که اصطلاحاً به آن زعفران سرگل می‌گویند؛ اما زعفران یک نوع دیگر هم دارد که به زعفران دسته دختر پیچ یا زعفران رشته کامل معروف است. بد نیست بدانید که کشاورزهای زعفران کار منطقه قائنات، خودشان زعفران را به‌صورت رشته کامل مورداستفاده قرار می‌دهند.

 

انرژی |خواب

زعفران رشته کامل یا زعفران دسته دختر پیچ چیست؟

زعفران دسته دختر پیچ یا رشته‌ی کامل زعفران، همان رشته های اصلی زعفران است! وقتی کشاورز رشته‌های زعفران را از گلبرگ جدا می‌کند، آن را به همان شکل خشک کرده و کنار هم قرار می‌دهد. بالای این رشته‌های کامل، قرمزرنگ و انتهای آن نارنجی مایل به زرد است.

ویژگی‌های اصلی رشته کامل زعفران

زعفران رشته کامل یا همان زعفران دسته چند ویژگی برجسته و مهم دارد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • دارا بودن تمام خواص زعفران
  • عدم تقلب و تضمین اصل بودن محصول
  • قیمت کمتر در وزن مساوی

زعفران رشته کامل: دارا بودن خواص اصلی زعفران

اگرچه بسیاری از مردم به علت اینکه زعفران رشته کامل را کمتر دیده یا اصلاً ندیده‌اند، گمان می‌کنند که قسمت زردرنگ زعفران بدون خاصیت است و قسمت‌های اضافی زعفران است! اما به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست. طبق تحقیقات و آزمایش‌های علمی، قسمت زردرنگ و تمام گل زعفران به صورت کامل، سرتونین و دوپامین را در بدن متوازن می کند و شادی آور است.

زعفران رشته کامل: عدم تقلب در آن

یکی دیگر از خواص و ویژگی‌های اصلی رشته کامل زعفران کیفیت و اصالت آن است. کشاورز رشته‌های زعفران را به همان شکلی که از گلبرگ جدا کرده خشک می‌کند و به‌صورت دسته می‌فروشد؛ بنابراین به این نوع از زعفران نه می‌توانند رنگ بزنند و نه با باقی زعفران‌ها قاطی کنند.

زعفران رشته کامل: قیمت ارزان‌تر

از دیگر مزیت‌های زعفران دسته دختر پیچ یا همان رشته کامل این است که قیمت این زعفران نسبت به مقدار مساوی زعفران سرگل ارزان‌تر است.

خرید زعفران رشته کامل از کشاورز

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به کیفیت مواد غذایی اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنیم که با  از کشاورز علاوه بر تجربه ی کیفیت بالای محصول، حس خوب یک خرید را تجربه کنید. برای خرید زعفران رشته کامل، به  بروید و زعفرانشان را با نام خودشان خریداری کنید.

زعفران رشته کامل به مادر ها معروف است. در واقع چشم نوازترین و پرخواص ترین نوع زعفران است. در زعفران رشته کامل ما رنگهای سفید و زرد و قرمز را کنار هم میبینیم و در واقع شاهد یه دنیای رنگین کمونی هستیم!

چرا به زعفران رشته کامل، زعفران «دخترپیچ» می گویند؟!

از زمان های گذشته تا قبل از صنعتی شدنِ داشت، کاشت و برداشتِ زعفران، دسته بندی و بسته بندی زعفران رشته کامل به دختران محول شده بود و زنان زحمتکش دوشادوش مردان پرتلاش در مزارع زعفران کار می کردند.

امروزه نیز در برخی از نقاط جهان بسته بندی بصورت صنعتی صورت نمی گیرد و دختران مسئول انجام این کار هستند.

چرا زعفران رشته کامل به مادر زعفران ها معروف است؟

از دیرباز زعفران دخترپیچ معمولا به همان حالت رشته ای که در ابتدا چیده و از گلبرگ جدا میشود داخل بسته بندی قرار می گیرد و تغییر خاصی روی آن انجام نمیشود. در نتیجه (زعفران سرگل، ریشه زعفران و…) به صورت یکجا در این نوع زعفران قرار دارد و به همین دلیل، به آن مادر زعفران ها می گویند.

زعفران رشته کامل اصلا چیه ؟

کشاورزان زحمت کش برای تهیه ی این نوع زعفران، بعد از اینکه رشته های زعفران را از گلبرگ ها جدا می کنند، در کنار هم قرار داده و خشک می کنند.

سپس رشته ها را با نخ می بندند تا بصورت رشته باقی بماند و نمای شکیل و رنگیِ رشته را حفظ کند. (برای این کار معمولا از نخ سفید استفاده می شود تا رنگ های شیمیایی نخ به رشته های زعفران منتقل نشود)

زعفران دسته کامل متشکل از سه قسمت است:

  1. قسمت سفیدرنگ که پایینی ترین قسمت آن است و به «» معروف است.
  2. قسمت زرد که مابین قسمت سفید و قرمز قرار دارد .
  3. قسمت قرمز که همان زعفران سرگل است و اکثر مردم آن را بعنوان زعفران میشناسند.

زعفران دسته به دو چینش تک سویه و دو سویه به بازار عرضه می شود. در چینش تک سویه کلاله و خامه روی هم قرار میگیرند اما در چینش دو سویه کلاله ها در وسط و خامه ها در دو طرف هستند.

چرا باید زعفران رشته کامل بخرم ؟

اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده، ما برایتان جواب های قانع کننده ای داریم.

۱-خواص اعجاب انگیز زعفران دختر پیچ

همانطور که در بالا گفته شد زعفران دختر پیچ، متشکل از بخشها و انواع مختلف زعفران است و درنتیجه تمام خواص مختلف زعفران را به طور کامل داراست. شما میتوانید برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، مغزی، پوستی، بیماری های دستگاه عصبی، اختلالات روانی از جمله افسردگی، دردهای قاعدگی، کاهش اضطراب، اختلالات خواب و افزایش انرژی از زعفران دسته استفاده کنید.
در بخش «زعفران درمانی»میتوانید به طور مفصل با خواص بخش های مختلف زعفران آشنا شوید و همه آنها را در زعفران دخترپیچ پیدا کنید. با  از تمامی خواص بی نظیر طلای سرخ بهره مند شوید.

توجه: تصور بسیاری از مردم که فقط با زعفران نگین آشنایی دارند، این است که قسمت زردرنگ زعفران کاربردی ندارد و فقط قسمت قرمز آن مفید و قابل استفاده است. اما تقریبا تمام خواص قسمت سرگل در قسمت های زرد و سفید (ریشه زعفران) نیز وجود دارد.

2- عدم امکان تقلب در تهیه زعفران دخترپیچ

در زعفران نگین که تنها از قسمت کلاله و قرمز رنگ زعفران تهیه می شود امکان تقلب بسیار بالاست و دلالان قسمت های زرد و سفید زعفران ریشه را همرنگ سرگل رنگ می کنند تا وزن آن بیشتر از مقدار واقعی شود. اگر از عوارض این رنگ های شیمیایی و آسیبی که می تواند به سلامتی افراد وارد کند فاکتور بگیریم، باید بگوییم که این زعفران های تقلبی عطر و رنگ و خواص مطلوبی نخواهند داشت.

اما در زعفران دخترپیچ چون تمامی قسمت های زعفران با هم دیده می شود در نتیجه این افراد سودجو شانسی برای تقلب و دستکاری ندارند و شما می توانید از کیفیت زعفران دسته ای که می خرید اطمینان حاصل کنید.

3- قیمت ارزانتر آن نسبت به زعفران نگین یا سرگل

اگر سری به جدول قیمت زعفران ماهچین بزنید متوجه میشوید قیمت زعفران دختر پیچ از سرگل و نگین کمتر است. علت این اختلاف نسبی نیز خلوص پایینتر زعفران دسته دختر پیچ نسبت به این دو نوع زعفران است. در واقع دارای قسمت های سفید و زرد رنگ است و رنگدهی آن کمتر است. اگر شما یک گرم زعفران دختر پیچ را دم کنید رنگ کمتری را نسبت به زمانی که یک گرم زعفران سوپر نگین را دم میکنید تحویل میگیرید.

منبع: وبسایت زعفرانت

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا