ضربان ساز قلب چیست؟ ( بررسی نکات مهم + قیمت ضربان ساز)

ضربان ساز یکی از روش های درمانی است که برای بهبود بیماران نارسایی قلبی استفاده می شود و وظیفه آن منقبض کردن قلب برای ایجاد ضربان طبیعی است. در این مقاله از دکتر حکمت متخصص قلب و عروق در اصفهان با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این موضوع مهم و حیاتی صحبت کنیم.

 پیس میکر قلب در اصفهان - دکتر حکمت

ضربان ساز چیست؟

ضربان ساز قلب یا به عبارتی باتری قلب وسیله کوچکی است که به عنوان ضربان ساز در زیر پوست و اطراف ناحیه قلب بیماران قلبی کاشته می شود و وظیفه آن کنترل ریتم قلب است. یک ضربان ساز از دو قسمت تشکیل شده است، ژنراتور پالس و سیم ها که محفظه های فلزی کوچکی هستند و از باتری و مدارهای الکتریکی تشکیل شده اند که وظیفه تنظیم سرعت پالس های الکتریکی متصل به قلب را بر عهده دارند.

بهتر است بدانید ضربان ساز فقط در مواقع ضروری به کار برده می شود و پس از شروع، فعالیت الکتریکی قلب را عادی و تنظیم می کند. نحوه فعالیت ضربان ساز یا همان باتری قلب به صورتی است که اگر ضربان قلب کند باشد، ضربان ساز به کار می افتد. در این مواقع ضربان ساز سیگنال های الکتریکی را به عضله قلب می فرستد تا این اندام حیاتی منقبض شود.

انواع پیس میکر

تاکنون ضربان سازهای مختلفی وجود دارند و به روش های مختلفی به کار برده می شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  1. داخل وریدی: پیس میکر داخل وریدی در نوع تک لید و دو لید وجود دارد و روش کار به این صورت است که سیم ها به عروق کرونری قلب متصل می شوند و پالس هایی را به سمت قلب می فرستند. لازم به ذکر است که این دستگاه کمی قدیمی است.
  2. دو بطنی: یک ضربان ساز دو بطنی، پالس ها را به یک دهلیز از حفره های تحتانی و فوقانی قلب می فرستد.
  3. Epicardial: در این نوع ضربان ساز قلب، پالس ها به جای رفتن به داخل حفره های قلب، در تمام سطح قلب پخش می شوند.
  4. بدون لید: این یک نوع یک ضربان ساز است که در حفره قلب قرار می گیرد و در این ناحیه شروع به کار می کند.

اکنون که با انواع پیس میکرها آشنا شدید، در مورد نحوه نصب این دستگاه ها باید بدانید که ژنراتور زیر استخوان ترقوه قرار می گیرد، سیم ها از طریق رگ ها عبور کرده و در قلب قرار می گیرند و انتهای آنها به ژنراتور متصل می شود.

برخی از افراد برای کاشت ضربان ساز به جراحی نیاز دارند. اما برای اکثر بیماران این کار به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود که حدود دو ساعت طول می کشد.

هزینه پیس میکر قلب

پیس میکر دستگاه بسیار کوچکی است که روی قفسه سینه بیماران قلبی قرار می گیرد و ضربان قلب را تنظیم می کند.

در مورد هزینه نصب دستگاه پیس میکر نیز باید گفت که راه اندازی این دستگاه توسط متخصص پیس میکر قلب در بیمارستان های دولتی بین 2 تا 8 میلیون تومان و در مراکز خصوصی باید بین 15 تا 50 میلیون تومان پرداخت شود. البته لازم به ذکر است که هزینه کاشت پیس میکر بسته به نوع بیمارستان برای افراد تحت پوشش بیمه درمانی متفاوت است. همچنین هزینه تهیه خود دستگاه پیس میکر نیز به موارد مختلف دیگری بسنگی دارد.

  دکتر حکمت؛ متخصص قلب در اصفهان

عوارض جانبی باتری قلب چیست؟

ضربان ساز عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنند.

  1. در ناحیه ای که پیس میکر نصب شده عفونت به وجود بیاید.
  2. افرادی که قبل از این روش از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند ممکن است پس از کاشت دستگاه تورم، کبودی یا خونریزی در محل ضربان ساز را تجربه کنند.
  3. لخته شدن خون در قفسه سینه و ناحیه ضربان ساز
  4. آسیب به عروق یا اعصاب نزدیک به محل نصب پیس میکر
  5. تکان حوردن سیم ها که باعث ایجاد سوراخ در قلب می شود
  6. تجمع خون بین ریه ها و دیواره قفسه سینه

علاوه بر این، بسیاری از افرادی که پیس میکر کاشته شده اند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند که نشان دهنده مشکل در ضربان ساز است.

  1. از دست دادن هوشیاری
  2. تپش قلب و کندی ضربان قلب
  3. درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی
  4. سرگیجه
  5. سکسکه
  6. انقباض عضلات شکم

جراحی پیس میکر قلب در اصفهان

قبل از انجام هر کاری جراحی و نصب باتری در اصفهان مستلزم تزریق داروی خواب به بیمار یا استفاده از بی حسی موضعی در اطراف قفسه سینه است.سپس پزشک یک برش کوچک در زیر استخوان ترقوه ایجاد می کند و الکترود پوشش داده شده را با اشعه ایکس از طریق رگ های خونی در این ناحیه به قلب می فرستد و نوک الکترود را به ضربان ساز متصل می کند.

این روش همانطور که گفته شد حدود دو ساعت طول می کشد و عوارض جدی ایجاد نمی کند.

چندین نکته وجود دارد که بیماران قبل و بعد از قرار دادن ضربان ساز قلب باید به خاطر بسپارند که برخی از آنها به شرح زیر است.

  • قبل از این عمل ممکن است برخی از داروها توسط پزشک به طور موقت برای بیماران قطع شود.
  • تا چند ساعت قبل از کاشت ضربان ساز از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • توصیه می شود موهای زائد ناحیه ای که پیس میکر نصب شده است را بتراشید و دوش بگیرید.
  • پس از عمل ضربان ساز، ممکن است دو هفته طول بکشد تا بیمار به طور کامل بهبود یابد.

اما اقداماتی که در این شرایط باید انجام شود عبارتند از:

  • تمیز کردن زخم و تمیز نگه داشتن آن
  • آب و رطوبت به مدت دو هفته به محل جراحی نمی رسد
  • تکان دادن بازو در سمتی که پیس میکر نصب شده است
  • دستگاه را دستکاری نکنید و از ضربه زدن به آن خودداری کنید
  • در صورت احساس تورم، قرمزی و درد در ناحیه قفسه سینه با پزشک مشورت کنید

این نکته را در نظر بگیرید که افرادی که عمل ضربان ساز قلب لنجام داده اند، نباید در مکانی قرار بگیرند که میدان مغناطیسی آن بسیار قوی است. مثلا این افراد نباید از دستگاه ام آر آی استفاده کنند. نصب و جراحی پیس میکر در اصفهان توسط متخصصین قلب بسیاری انجام می شود و یکی از پزشکان متخصص در این زمینه دکتر مصطفی حکمت نام دارد.

دکتر مصطفی حکمت متخصص قلب و نارسایی قلب در اصفهان است که اینگونه عمل ها را برای بیماران قلبی به بهترین نحو انجام می دهد و به افراد زیادی برای درمان این بیماری کمک می کند. اگر می خواهید با خدمات ( اکوکاردیوگرافی در اصفهان، آنژیوگرافی در اصفهان و …) دکتر  مصطفی حکمت آشنا شوید به مطب ایشان مراجعه نمایید یا با مراجعه به ادرس اصلی سایت دکتر حکمت اطلاعات کورد نیاز خود را بررسی کنید.

  نارسایی قلب در اصفهان - دکتر حکمت

آخرین سخن

استفاده از پیس میکر یک روش درمانی برای بیماران قلبی است که با استفاده از این دستگاه قلب آنها می تواند به طور طبیعی کار کند و ضربانشان منظم شود.

به دلیل اهمیت زیاد این مورد در درمان بیماری های قلبی، عمل کاشت ضربان ساز باید توسط یک پزشک ماهر و با تجربه انجام شود.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا