چه عواملی باعث ایجاد مال اکلوژن دندان می شود؟

مال اکلوژن چیست؟

به نقل از ایران دنتال مال اکلوژن به نامناسب بودن سطح تماس دندان ها با یکدیگر گفته می شود. دندان های بالا و پایین در هنگامی که دهانمان را می بندیم باید تماس درستی با هم داشته باشند تا هنگام جویدن غذا و همچنین در حال استراحت، کمترین فشار به دندان‌ها وارد شده و بیشترین طول عمر را داشته باشند. از طرفی عملکرد درستی در جویدن غذا یا صحبت کردن داشته باشند بدون این که فشاری بر عضله های دهان و مفاصل فک وارد آورند. اما اگر تماس دندان ها به صورتی که تعریف شده است مناسب نباشد، مشکلات زیادی برای سلامت دهان و دندان و صورت و زیبایی آنها ایجاد می شود.

آلرژی |آموزش

درمان مال اکلوژن

درمان ارتودنسی می تواند نحوه قرارگیری دندان ها و فک ها را اصلاح کند و این ممکن است به فرد کمک کند تا از نظر ظاهری احساس بهتری داشته باشد. دندانپزشکانی که بطور ویژه برای اصلاح مال اکلوژن آموزش دیده اند ، متخصص ارتودنسی نامیده می شوند. آنها از ابزارها و تکنیک های مختلف برای انتقال دندان ها و گاهی فک به موقعیت مناسب استفاده می کنند و راه موفقیت در درمان را می دانند.

چه عواملی باعث مال اکلوژن می شود ؟

مال اکلوژن معمولاً به دلیل مشکلاتی در شکل یا اندازه فک یا دندان ها ایجاد می شود. دلیل عمده آن وجود فضای زیاد یا اندک در فک است. اگر فک کودک کوچک باشد، دندان ها ممکن است به صورت شلوغ یا کج رشد کنند. اگر فضای زیادی در فک وجود داشته باشد ، دندان ها ممکن است از جای خود خارج شوند. از دیگر دلایل آن می توان به مکیدن انگشت شست ، استفاده از پستانک و از دست دادن دندان اشاره کرد.

علائم مال اکلوژن چیست ؟

بارزترین علامت ، دندانهایی است که کج یا بیرون زده هستند. اما انواع مختلف مال اکلوژن وجود دارد. به عنوان مثال : برخی از افراد دندان ها و فک بالایشان بیرون زده است ( که به آنها اورجت گفته می شود ). این بدان معناست که دندان های جلویی فوقانی به سمت خارج رانده می شوند. دندانهای جلویی پایین آنها نسبت به دندانهای جلویی بالا عقب تر قرار دارند.

مال اکلوژن چگونه تشخیص داده می شود ؟

یک دندانپزشک معمولاً در هنگام ویزیت های منظم دندانپزشکی ، مال اکلوژن را در کودکان بررسی می کند. اگر فک یا دندانها از خط خارج شده باشد ، ممکن است دندانپزشک مراجعه به متخصص ارتودنسی را پیشنهاد کند. انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کند که همه کودکان از 7 سالگی به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

یک متخصص ارتودنسی :

  • درباره دندان ها ( مشکلات دندان و فک اگر دارید و در گذشته داشته اید هم خودتان و فرزندتان ) به پزشک اطلاع دهید و سوال کنید.
  • دهان و دندان ها را بررسی می کند.
  • از صورت و دندان کودک عکس می گیرد.

نکته : کودک خود را از 12 ماهگی برای معاینه پیش دندانپزشک کودکان ببرید و 2 بار در سال معاینه را انجام دهید. این به دندانپزشک کمک می کند هرگونه مشکلی را زود پیدا کند قبل از رشد و شکل گرفتن فک.

مال اکلوژن چگونه درمان می شود ؟

در کودکان و نوجوانان ، شلوغی و روی هم رفتگی دندان ها شایع ترین مشکل است. بنابراین اولین قدم در درمان ممکن است برداشتن برخی از دندان های شیری باشد تا جایی برای رشد دندان های دائمی ایجاد شود. متخصصان ارتودنسی از برداشتن دندان های دائمی در صورت امکان جلوگیری می کنند.

برخی از کودکان ممکن است به یک درمان زودهنگام به نام اصلاح رشد نیاز داشته باشند. برای این ، کودک از وسیله ای استفاده می کند که به حرکت فک به موقعیت بهتر کمک می کند. این روش درمانی در هنگام رشد کودک بهترین نتیجه را دارد. مرحله بعدی انجام ارتودنسی است. بریس ها به آرامی دندان ها را حرکت می دهند تا اصلاح شوند و فرم مناسب را به خود بگیرند. همچنین می توانند به حرکت فک کودک در موقعیت مناسب کمک کنند.

نکته : بریس ها می توانند دندان های بزرگسالان را نیز با موفقیت صاف کنند. اما تنها راه اصلاح مشکل فک بزرگسالان جراحی است.

درباره درمان ارتودنسی چه چیز دیگری باید بدانید؟

درمان ارتودنسی غالباً حدود 2 سال به طول می انجامد ، اما ممکن است بیش از زمان برنامه ریزی شده طول بکشد. درمان معمولاً برای بزرگسالان بیشتر از کودکان طول می کشد. از دندانپزشک خود بپرسید چه مدت درمان می تواند برای شما طول بکشد.

اگر متخصص ارتودنسی شما می گوید برای مشکل فک نیاز به جراحی دارید ، پیش یک جراح دهان یا ارتودنسی دیگر بروید و سریع دست به جراحی نزنید. این می تواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد و به شما کمک کند تا تصمیمی مناسب برای جراحی خود بگیرید.

درمان مال اکلوژن چیست؟

درمان مال اکلوژن دندان شامل استفاده از وسایل ثابت یا متحرک برای اصلاح تراز بندی دندان ها و موقعیت فک است. در کودکان و نوجوانان ممکن است لازم باشد چند دندان شیری کشیده شود تا جایی که هنوز به رشد آنها احتیاج ندارد.

اصلاح مال اکلوژن کودک نسبت به بزرگسالان آسان تر است زیرا استخوان ها هنوز در مرحله رشد هستند. با استفاده از وسایلی مانند بریس ، دندان ها صاف می شوند و فک نیز حرکت می کند. با این حال ، دندان های بزرگسال می توانند توسط ارتودنسی تراز شوند ، اما موقعیت فک فقط با جراحی قابل اصلاح است.

هزینه درمان مال اکلوژن

بریس و انواع دیگر درمان ارتودنسی هزینه زیادی دارند. اما کسانی که از داشتن بیمه برخورداند بخشی از هزینه ها کم می شود. قبل از شروع درمان ، مطمئن شوید که هزینه آن چقدر است. معمولاً مال اکلوژن ارثی است اما فقط وراثت عامل آن نیست و عوامل دیگری مانند عادت های دوران کودکی هم می‌توانند شکل و ساختار استخوانها و دندانها را تغییر بدهند. از جمله  عوامل غیر ارثی مال اکلوژن دندان ها عبارتند از:

  • شکاف لب و کام
  • پستانک مکیدن بعد از ۳ سالگی
  • مصرف طولانی مدت شیشه شیر در اوایل کودکی
  • مکیدن انگشت
  • جراحت در ناحیه سر
  • وجود تومور در دهان یا فک
  • ناهنجاری در شکل دندان ها و یا نهفتگی دندان
  • عدم مراقبت های مناسب به دهان و دندان
  • انسداد مسیر تنفسی که باعث می شود کودک دائماً از دهان نفس بکشد مانند آلرژی بزرگی لوزه‌ها یا لوزه سوم

علائم مال اکلوژن و درمان آن

اگر مال اکلوژن شدید نباشد ممکن است علائم آن را متوجه نشوید اما در موارد متوسط تا شدید علائم زیر را ممکن است ایجاد نماید:

  • هم ردیف نبودن یا کج شدن دندانها
  • عدم توازن پایین صورت
  • گاز گرفتن زبان یا گونه به دفعات زیاد
  • احساس ناراحتی در هنگام جویدن یا گاز گرفتن غذا
  • عدم تلفظ صحیح کلمات مانند نوک زبانی صحبت کردن
  • تنفس از راه دهان به جای بینی

انواع مال اکلوژن

مال اکلوژن به طور کلی به سه دسته اصلی کلاس یک کلاس ۲ و کلاس ۳ تقسیم می‌شود. مال اکلوژن کلاس یک به وضعیتی می گویند که در آن دندان های بالایی و پایینی در جلوی دهان کمی همپوشانی دارند. در این نوع مال اکلوژن، وضعیت بایت دندانها نرمال است.‌

مال اکلوژن کلاس ۲ به این معنی است که اوربایت شدید وجود دارد یعنی به دلیل کمبود رشد فک پایین یا رشد بیش از حد فک بالا و یا موقعیت نامناسب دندان‌ها، فک بالایی نسبت به پایینی جلوتر از حد نرمال قرار می گیرد.  در مال اکلوژن کلاس ۳ فک پایین جلوتر از فک بالا قرار میگیرد و آندربایت دیده می شود.

مال اکلوژن را چگونه می توان درمان کرد؟

موارد خفیف معمولاً نیازی به درمان ندارند اما موارد متوسط تا شدید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند. نوع درمان بسته به این که نوع مال اکلوژن شما چه باشد انتخاب می شود.

به طور کلی اقدامات زیر برای درمان مال اکلوژن ممکن است در پیش گرفته شود:

  • براکت ارتودنسی برای حرکت دادن دندانها
  • کشیدن دندان برای ایجاد فضای کافی در دهان
  • تغییر شکل باندینگ یا روکش کردن دندان
  • عمل جراحی برای تغییر شکل یا تغییر اندازه فک
  • استفاده از سیم یا پلیت برای پایدار کردن استخوان فک

منبع : مجله بلاگرز

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا