اصول و روش های یادگیری زبان + کتاب های آموزش زبان

تا نزدیک به یک دههٔ قبل، یادگیری زبان انگلیسی یک مزیت قابل توجه بود که افراد به‌واسطهٔ آن، نسبت‌به سایرین متمایز می‌شدند. به‌عنوان مثال، اگر برای دریافت برخی مشاغل اقدام می‌کردید، افرادی که به زبان انگلیسی مسلط بودند نسبت‌به آن‌ها که اطلاعاتی در این حوزه نداشتند، برتر به حساب می‌آمدند. در حال حاضر نیز در بسیاری از مشاغل، تسلط عالی بر مفاهیم به زبان انگلیسی یک مزیت است.

اما دانش پایهٔ این زبان تقریباً برای همهٔ افراد ضرورت محسوب می‌شود. به همین خاطر این روزها اغلب خانواده‌ها از سنین کودکی، فرزندان خود را در کلاس‌های زبان ثبت‌نام کرده و آن‌ها را با یک زبان دوم پرورش می‌دهند. حالا اگر به‌عنوان یک بزرگسال قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید، حتماً راه‌های مختلفی را از نظر گذرانده‌اید. اما به دنبال بهترین روش آموزش زبان می‌گردید. در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در خصوص آموزش زبان را بررسی کنیم.

آموزش |آموزش زبان

یادگیری زبان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

در حال حاضر یادگیری زبان یکی از دغدغه‌های ذهنی اغلب جوانان و نوجوانان است. از آنجا که تب‌وتاب مهاجرت نیز در بین افراد به فراوانی دیده می‌شود، اهمیت یادگیری زبان انگلیسی چندین برابر شده است. برای آن‌که به تسلط خوبی بر دانش زبان انگلیسی برسید، راه‌های متفاوتی وجود دارد. متأسفانه در مدارس ما با وجود آن‌که واحدهای زبان انگلیسی برای سال‌های متوالی تدریس می‌شوند، اما آموزش زبان به‌نحوی نیست که بتوان نتیجه‌ای گرفت. بنابراین همهٔ آن‌ها که سطح بالایی از زبان انگلیسی را دارند، همگی در مؤسسه‌های آزاد به یادگیری پرداخته‌اند. در حال حاضر چند روش پرطرفدار برای یادگیری زبان وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یادگیری با کلاس‌های متداول

این روزها تقریباً اغلب افراد از طریق همان روش متداول یعنی مراجعه به مؤسسهٔ آموزش زبان و شرکت در کلاس‌های حضوری، زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. این روش می‌تواند مزایا و معایب متعددی داشته باشد. ازجمله مزایای آن می‌توان به ارتباط رودررو با اساتید و امکان مطرح کردن سوالات اشاره کرد. همچنین تعامل مستقیم با همکلاسی‌ها می‌تواند پیشرفت شما را تسریع کند. در مقابل محدودیت جغرافیایی و زمانی ازجمله معایب این سبک آموزش زبان است.

  • یادگیری به روش آنلاین

یادگیری به روش آنلاین در چند سال اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌است. از زمان شیوع کرونا، بسیاری از افراد کلاس‌های آنلاین را راه‌حل خوبی برای شرکت در کلاس‌های مختلف از داخل خانه دانستند. از این رو حتی پس از دوران کرونا نیز کلاس‌ها را به همان شکل ادامه دادند. اگرچه در یادگیری به روش آنلاین ارتباط چشمی مستقیم با اساتید وجود ندارد و ممکن است تمرکز لازم نیز ایجاد نشود، اما مزایای این روش نیز برای همهٔ ما به‌خوبی اثبات شده‌است.

  • یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

یکی دیگر از روش‌های یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری آن به‌صورت خودآموز است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در این روش شما بدون شرکت در هیچ کلاس خاصی، اقدام به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید. در این روش دست شما برای مطالعهٔ منابع بسیار بازتر است. می‌توانید با مطالعهٔ کتاب های آموزش زبان، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بررسی تدریس‌های آفلاین، اطلاعات خود را در خصوص زبان انگلیسی بالا ببرید. این روش موردعلاقهٔ کسانیست که وقت کافی برای شرکت در کلاس‌ها را ندارند و می‌خواهند بخشی از روز را به‌صورت رندوم، به مطالعهٔ زبان اختصاص دهند.

آموزش |آموزش زبان

آیا یادگیری به روش خودآموز کاربردی است؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که یادگیری به روش خودآموز نمی‌تواند به اندازهٔ شرکت در کلاس بازده داشته باشد. این در حالیست که رعایت اصول، شما را چندین پله از کسانی که در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند نیز بالاتر می‌برد. به شرط آن‌که منابع مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده باشید و طبق یک برنامهٔ مستمر پیش بروید. بدون شک می‌توانید زبان انگلیسی را ظرف مدت معقولی یاد بگیرید. یکی از مهم‌ترین نکات در یادگیری به روش خودآموز، این است که کتاب‌هایتان را به‌درستی انتخاب کنید. اصلی‌ترین منبع ما برای آموزش زبان کتاب‌ها هستند. از این رو دقت کافی را در انتخاب کتاب داشته باشید. علاوه‌بر این، نکات مهم دیگری نیز در یادگیری به صورت خودآموز وجود دارند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نکات مهم دربارهٔ یادگیری به روش خودآموز و انتخاب منابع

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان در یادگیری زبان انگلیسی، این است که بر روش اشتباه خود پافشاری می‌کنند. اگر مدتی از مطالعهٔ شما گذشته و نتیجهٔ معقولی را کسب نکرده‌اید، شاید بهتر باشد نحوهٔ آموزش زبان خودخوان را تغییر دهید، یعنی اگر با برنامهٔ فعلی خود نمی‌توانید بازدهٔ خوبی داشته باشید، برخی جزییات آن را به روشی دیگر انجام دهید. نکاتی که در ادامه گفته می‌شوند را نیز در مسیر مطالعات خود در نظر بگیرید:

  • نخستین مورد این است که در مطالعه پیوستگی داشته باشید. مطالعهٔ روزانه به‌صورت مداوم می‌تواند نقش مؤثری در بهبود عملکرد شما داشته باشد.

  • حتماً منابع خود را به دقت انتخاب کنید. کتاب‌هایی که برای مطالعه و آموزش زبان انگلیسی خریداری می‌کنید، باید براساس اصول و قواعد انتخاب شوند. بسیاری از زبان‌آموزان تعداد زیادی کتاب خریداری می‌کنند؛ بدون آن‌که به چیستی و کاربرد آن توجهی داشته باشند.

  • کتاب زبان را هم سطح با عملکرد خودتان انتخاب کنید. کتاب‌های سخت‌تر از سطح شما نه تنها کمکی به پیشرفتتان نخواهند کرد، بلکه روند حرکت را کندتر هم می‌کنند. درنتیجه حتماً با شرکت در یک آزمون تعیین سطح، کتاب‌ها را در همان محدوده انتخاب کنید.

  • خودتان را به کتاب‌های آموزشی محدود نکنید. کتاب داستان، مجله، نقد، روزنامه و… نیز می‌توانند شما را با اصطلاحات، لغات و گرامرهای جدید آشنا کنند.

  • کتاب‌هایی مثل American English File، English grammar in use ، speak out، English Result و … ازجمله کتاب‌های خودآموز درزمینه‌های مختلف هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • همیشه نیازی به پرداخت هزینهٔ زیاد برای یادگیری زبان نیست. شما می‌توانید هر یک از کتاب های آموزش زبان را به‌صورت pdf نیز دانلود کنید. جالب است بدانید منبع کاملی از کتاب های آموزش زبان pdf وجود دارد که همهٔ این کتاب‌ها را با حداقل قیمت در دسترس شما قرار می‌دهد. «پروکتاب» وب‌سایتی است که می‌توانید هر کتابی را به‌صورت pdf از آن خریداری کنید.

آموزش |آموزش زبان

کلام آخر

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تلفن‌های همراهی با صفحه نمایش بزرگ ، با یک گوشی موبایل نیز می‌توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. کافیست کتاب‌های آموزش زبان را با کمترین قیمت از پروکتاب (proketab.ir) خریداری کرده و pdf آن‌ها را مطالعه کنید. شک نداشته باشید استمرار در این مسیر شما را به اهدافتان خواهد رساند. مدتی این کار را تکرار کنید تا به بخش جدانشدنی زندگی‌تان تبدیل شود.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا