پیشگیری از آسیب کمر با کفش ایمنی

در مشاغل پرخطر و مشاغلی که افراد به مدت طولانی مشغول به کار هستند، استفاده از کفش ایمنی استاندارد و سازگار با شغل افراد و دیگر تجهیزات ایمنی بسیار ضروری می باشد. یک کفش ایمنی استاندارد به نحوی عالی از پاها در برابر خطرات و صدمات احتمالی در محیط کار محافظت می کند و ایمنی لازم را در محیط کار افزایش می دهد. همچنین کفش های ایمنی به دلیل برخورداری از ساختاری راحت، بهداشتی و ارگونومیک، از خستگی پا، هنگام ایستادن و راه رفتن های طولانی مدت جلوگیری می کند.

برخوردار بودن کفش ایمنی از این ویژگی ها بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که به سلامت افراد آسیبی نمیزند و از خستگی پاها نیز در حین فعالیت جلوگیری می کند و همین دلیل باعث می شود افراد بازدهی عالی در ساعات کاری خود داشته باشند. از جمله آسیب های ناشی از راه رفتن طولانی و ایستادن می توانیم به درد شدید پا، دیسک کمر و کمردرد، گرفتگی عضله های شانه، گردن و… اشاره کنیم. کلیه این آسیب ها می توانند در طول زمان شدید تر شوند. برای مثال، افرادی که در خط های مونتاژ، ساخت و ساز و دیگر مشاغلی که افراد در ساعت های طولانی سرپا می باشند، ابتلا شدنشان به این نوع آسیب ها بسیار بالا بوده و به همین دلیل استفاده از کفش ایمنی مناسب و استاندارد برای آنها از الزامات می باشد.

استاندارد |بهره وری

بعضی از آسیب های ایستادن طولانی مدت در محیط کاری

همانطور که ذکر کردیم بهره وری از کفش ایمنی مناسب و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در صورت کم اهمیت شمردن آن در صورت عدم استفاده از کفش کار مناسب، افراد دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند. همچنین خستگی شدید بعد از ساعات کاری نیز از علائم مناسب نبودن کفش ایمنی می باشد. خستگی شدید و درد پا در طولانی مدت، عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته و باعث حواس پرتی، افتادن، لیز خوردن، عدم تمرکز و… افراد می شود و همانطور که ذکر شد بازدهی و راندمان افراد را در ساعات کاری بسیار کاهش می یابد.

تاثیرات جبران ناپذیر و مخرب عدم بهره وری از کفش مناسب بسیار سریع نمایان نمی شوند و در طولانی مدت و به تدریج اتفاق می افتد. از دیگر آسیب های خطرناک و جدی ایستادن طولانی مدت در محیط کاری می توانیم به اختلال های اسکلتی، کشیدگی عضلات، صدمه به بافت نرم بدن و… نیز اشاره کنیم.

راهکارهای مهم جهت جلوگیری از بروز آسیب های ایستادن طولانی

به طور کلی بهره وری و خرید کفش ایمنی تخصصی و سازگار با کار افراد، بهترین شیوه جهت جلوگیری از به وجود آمدن صدمات ناشی از ایستادن در محیط کاری می باشد. یک کفش ایمنی مناسب و راحت از فشار کاذب بر پا در حین کار جلوگیری کرده و به شدت باعث کاهش خستگی پا می شود. همچنین، طراحی و ساخت داخلی کفش کار، می بایست طوری باشد، که از تعریق پا پیشگیری کرده و بهداشتی لازم را برای افراد به ارمغان بیاورد، تا مانع به وجود آمدن بیماری های دیگر، مانند بیماری های قارچی و پوستی و.. شود.

برخوردار بودن کفش از کفی های ضربه گیر و زیره میانی بالشتکی یکی دیگر از خصوصیات کفش کار استاندارد برای فعالیت های سرپایی بوده و افزون بر آن، انجام دادن حرکاتی کششی و نرمشی در حین فعالیت از خستگگی کاذب بدن مخصوصا پاها جلوگیری می کند. تمامی افرادی که مشغول به فعالیت در این نوع محیط های کاری می باشند، الزامی است از کفش ایمنی حرفه ای و متناسب با شغل خود استفاده کنند و به سلامتی خودشان اهمیت بدهند. بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی همانند ارک، فروشگاه ایمن آرتا، یحیی و… در حوزه کفش ایمنی با تولید و عرضه محصولاتی با استاندارد و با کیفیت تلاش می کنند، تا حد امکان راحتی وسلامتی مشتریان خود را افزایش دهند.

ویژگی های کفش ایمنی مناسب

  • راحتی
  • حفظ ایمنی پا
  • ضدلغزش
  • عایق برق
  • بهداشتی آنتی باکتریال
  • دوام بالا
  • طراحی ارگونومیک
  • ضدحریق
  • حفظ اانری و کاهش خستگی
  • مقاومت بالا در برابر گرما و سرما

وزن مناسب کفش ایمنی چقدر است؟

از دیگر خصوصیات کفش های کار وزن مناسب آن ها می باشد. بدیهی است، که وزن این محصولات در مقابل کفش های عادی اندکی بیشتر می باشد. ولی با این حال، نباید افراد مشغول به کار، حس این را داشته باشند که در حال حمل کردن دو وزنه سنگین می باشند. معمولا کفش های کار مناسب از وزنی حدود 0.49 تا 1.5 کیلوگرم برخوردار می باشند. دلیل اصلی سنگین وزن تر بودن این نوع کفش ها نسبت به کفش های دیگر، بهره وری از قطعات فلزی در قسمت سرپنجه آن ها می باشد.

جنس زیره کفش ایمنی

استفاده از زیره ضد اسید TPU در کفش های ایمنی مانع نفوذ و ورود انواع مواد اسیدی به داخل کفش می شود و در برابر جریانات الکتریکی و حرارت بسیار مقاوم می باشد و بر اثر گرما فرسوده نیز نمی شوند. افزون بر بهره وری از زیره TPU در تولید کفش های کار از انواع دیگر زیره مانند، PU، robber، چرم، پلی استر، پلی اتر و دودانستیه نیز استفاده می شود.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا