آشنایی با هنر خاتم کاری اصفهان و تاریخچه آن | امیران تبلیغ

محتوای خبر پنهان کن

خاتم کاری چیست مراحل ابزار و وسایل آن

خاتم کاری چیست؟ هنر خاتم کاری یکی از انواع صنایع دستی در ایران است که به علت قدمت بالا، در دروه‌های متفاوتی از تاریخ حضور داشته است. اگر چه در کشور‌های زیادی، آثار متفاوتی از این هنر ساخته می‌شود اما برترین نمونه آن ایرانی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی هنر زیبای خاتم کاری مانند جعبه چوبی بپردازیم و طی آن به مواردی از جمله جایگاه این هنر در ایران و جهان، تاریخچه، جنس و مراحل ساخت آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از اصیلترین صنایع دستی ایران به حساب می‌آید. اگر بخواهیم هنر خاتم کاری را با تشبیه توضیح دهیم، می‌توانیم آن را به منظومهای رنگین نسبت دهیم. هنر خاتم کاری از ظریفترین هنرهای ایران به شمار می‌رود که دارای پیشینه‌ای بلند و ارزشی بالا در میان مردم کشور و توریست‌های خارجی است. اگر قصد دارید که با این هنر زیبای ایرانی آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

  • هنر خاتم کاری چیست؟
  • هنر خاتم کاری در ایران و جهان
  • تاریخچه هنر خاتم کاری
  • آثار خاتم کاری در ایران
  • جنس خاتم کاری
  • کاربردهای آثار هنر خاتم کاری
  • مراحل ساخت لوازم خاتم کاری
  • ابزارهای مورد استفاده در هنر خاتم کاری
  • ویژگی‌های محصولات خاتم کاری مرغوب
  • پیشنهادات امیران تبلیغ برای محصولات خاتم‌کاری

اسب |اسلام

هنر خاتم کاری چیست؟

خاتم کاری به نوعی هنر گفته می‌شود که در آن از چند ضلعیهای منظم در رنگهای متفاوت استفاده می‌شود. این چند ضلعی‌ها بر مبنای طرحهای هندسی (معمولا مثلثی) به صورت موزاییک‌وار کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. در نهایت یک طرح منظم زیبا و چشم‌نواز خلق می‌گردد.

مثلث‌های به کار رفته در خاتم معمولا از انواع چوب، فلز یا استخوان حیوانات ساخته می‌شوند. در بعضی از خاتم کاری‌ها از قطعات طلا و نقره و همچنین عاج فیل نیز استفاده می‌شود. از آن‌جا که هر چه مثلث‌ها ریز‌تر باشد، کار نیاز به دقت و زمان بیشتری دارد، طرح خاتم کاری مرغوب‌تر است.

در ساخت یک طرح خاتم، برای ساخت کوچکترین طرح هندسی نیاز به سه مثلث است و برای ساخت بزرگترین طرح هندسی، حدود چهارصد مثلث لازم است.

اکثر کارشناسان این حوزه، محل پیدایش و خواستگاه این هنر را شهر شیراز می‌دانند. اما با توجه به علاقه و احترامی که شاهان صفوی برای هنر قائل بوده‌اند، هنر خاتم کاری نیز مانند بسیاری از هنر‌های دیگر در شهر اصفهان رواج پیدا کرده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

هنر خاتم کاری در ایران و جهان

امروزه، مهم‌ترین مرکز تولید و پخش آثار خاتم کاری، کشور ایران است. هر چند در کشور‌های دیگری مانند هندوستان، عراق، سوریه و فلسطین نیز این هنر و صعنت رواج پیدا کرده است؛ اما هنر خانم‌ کاری در کشور‌های نام برده مانند ایران پیشینه طولانی و ظرافت بالا ندارد. به همین علت است که مردم جهان خاتم کاری را به ایران نسبت داده و به خرید آن از کشور ایران علاقه‌مند هستند.

خاتم کاری‌های ایرانی همواره در نمایشگاه‌های بین المللی در رده اول قرار داشته و جز برترین آثار صنایع دستی به شمار می‌رود. برترین اثر معاصر خاتم کاری کشور نیز میز خاتمی است که در سال هزار و نه‌صد و پنجاه و هشت مدال طلای نمایشگاه بروکسل را از آن خود کرده است.

خاتم کاری اصفهان

یکی از مهم‎‌ترین و برجسته‌‎ترین هنرهای صنایع دستی، خاتم کاری در اصفهان است. هنرمندان و استادکاران این عرصه با دقت و ظرافتی به چیدمان و در کنار هم قرار دادن قطعات متساوی الاضلاع با استفاده از مواد اولیه‎‌ای نظیر چوب ، استخوان و فلز اقدام می‎کنند و باعث خلق آثاری ماندگار و چشم نواز می‌‎شوند . به جرات می‌‎توان اذعان داشت که یکی از هنرهای فاخر و ارزشمند اصفهان ، خاتم کاری این شهر است . این دست سازه‌‎های نفیس، ظاهری زیبا دارند و هم به عنوان اجناس تزئینی و هم کاربردی قابل استفاده هستند.

خاتم کاری شیراز

بر اساس روایت‌‎های موجود خاستگاه خاتم کاری شهر شیراز است زیرا قدیمی‌‌ترین آثار خاتم کاری در این شهر موجود است و کهن‎‌ترین استفاده از هنر خاتم کاری مربوط به منبر مسجد عتیق شیراز با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال است. شواهد بسیاری موجود است که نشان می‎دهد شهر شیراز را باید به عنوان خاستگاه و پایتخت خاتم کاری ایران به شمار آورد، هرچند که در دوره صفویه این هنر به اصفهان منتقل شد و در این شهر به عنوان حرفه به تولید انبوه رسید.

خاتم کاری شیراز یکی از هنرهای خاص این شهر است و به دلیل سبک خاصی که در تولید آن به کار می‌‎رود این خاتم از خاتم کاری‌‎های شهرهای دیگر متمایز می‌‎شود. در واقع هنرمند خاتم کار چندین هنر را با هم دارد. هنرهایی نظیر نجاری، منبت، حکاکی، مینیاور و… و این موجب متمایز شدن خاتم شیراز با دیگر شهرها می‌‎شود .

تاریخچه هنر خاتم کاری

برخی از کارشناسان معتقدند شروع کار خاتم کاری در ایران در عهد استیلای ایلخان مغول بوده است. در آن دوره رابطه مستقیمی میان ایران و چین شکل گرفته است که یکی از آثار این رابطه، رواج خاتم کاری در ایران است. برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند که خاتم کاری یک هنر اصیل ایرانی است که در دوره دیلمان در شهر شیراز خلق شده و در دوره صفویان در اصفهان رواج یافته است.

همان طور که می‌دانید عصر صفویان یکی از عصر‌های طلایی برای هنر ایران بوده است. از آن‌جا که در این دوره پادشاهان از هنرمندان حمایت می‌کردند و از طرفی روابط بازرگانی میان ایران با کشور‌های دور و نزدیک بسیاره گسترده بوده است، هنر خاتم کاری به اقسا نقاط جهان معرفی شده و بسیار رشد کرده است.

جالب است بدانید که قبل از آمدن اسلام به ایران، در واقع در دوران ایران باستان، نمونه‌ای از خاتم کاری وجود داشته است. در این خاتم کاری چوب‌های یک‌رنگ در قالب معکبی به اضلاع چهار میلیتری بریده و با طرح‌های گوناگون بر صفحه‌ای نصب می‌شده است. در مرحله بعد با میخ‌کوب کردن چوب‌ها را بر روی صفحه تثیبت می‌کردند. این روش از خاتم کاری تا چند قرن بعد از پیدایش اسلام در کشورمان نیز مرسوم بوده است.

هنر خاتم کاری در دوران صفویان و قاجاریه

اوج شکوفایی هنر خاتم کاری در دوران صفوی بود. حاکمان صفوی، هنرمندان این حوزه را از شیراز به اصفهان دعوت کردند تا به خاتم کاری، منبت کاری، گره چینی، کاشی کاری و… برای ساختمان‌های حکومتی و کاخ‌ها بپردازند.

بعد از دوران صفویه، با روی کار آمدن پادشاهان قاجار و نابه‌سامان شدن اوضاع سیاسی ایران، بازار خاتم کاری نیز مانند سایر هنر‌ها کساد شد. اما سال‌ها بعد از سرنگونی حکومت قاجار، رشته‌های هنری به کوشش استاد کمال الملک دوباره رونق گرفتند و کارگاه‌های خاتم سازی مجددا بنا شدند.  نمونه‌های بسیاری از آثار تاریخی از جمله دیوارهای کاخها و رحلهای قرآن خاتم کاری شده در شهر اصفهان موجود هستند.

آثار خاتم کاری در ایران

آثار خاتم کاری در شیراز

در دوران زندیه، خاتم کاری یکی از صنایعی بود که بسیار رونق گرفت. از نمونه آثار خاتم کاری آن دوران می‌توان به صندوق خاتم حرم امام علی (ع) در نجف، صندوق خاتم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا اشاره کنیم. در این دوره بسیاری از استادان خاتم کاری اصفهانی نیز به شهر شیراز مهاجرت کردند.

هنر خاتم کاری در تهران

در دوران قاجاریه و پهلوی نیز نمونه‌هایی از آثار هنر خاتم کاری در تهران ساخته شده است. برای مثال درب ورودی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و همچنین امام زاده زید بازار تهران، خاتم کاری اتاق کاخ مرمر، تالار عمارت بهارستان، میز بزرگ خاتم با طراحی استاد فرشچیان، میز گل در یکی از باغهای شیراز‌ (عفیف آباد)، و همچنین حرم مطهر امام هشتم (ع) از نمونه‌های خاتم کاری در دوران پس از قاجار هستند.

جنس خاتم کاری

 فلزاتی که در این اثر هنری به کار می‌روند معمولا از جنس فلزات گران‌بهایی مانند طلا، نقره، برنج، مس و مفتول است. قطعاتی که از استخوان ساخته می‌شود بیشتر از عاج فیل تشکیل شده‌اند اما در ساخت آن‌ها از استخوان گاو، اسب، شتر و نیز استفاده می‌کنند. قطعات چوبی نیز از چوب درختان و گیاهانی مانند آبنوس ( رنگ سیاه)، گردو (قهوه ای)، عناب (قهوه ای روشن مایل به قرمز)، فوفِل (سیاه و قهوه ای تیره)، نارنج (قهوه ای روشن)، بَقَّم (قرمز)، شمشاد (زرد)، کیکم تبریزی (سفید) و افرا (قهوه ای روشن) تهیه و ساخته می‌شوند.

بعضی از چوب‌هایی که در خاتم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از کشور هند وارد ایران می‌شود. البته امروزه به خاطر بالا رفتن قیمت ارز، از چوب‌های هندی در هنر خاتم‌ کاری کمتر استفاده می‌شود. رنگ هر چوبی را می‌توان با رنگ‌های شیمیایی تغییر داد تا تنوع رنگ‌ها در اثر خاتم کاری بیشتر شود و از تمام رنگ‌های زرد، سیاه و قرمز در ساخت اثر استفاده شود.

علاوه بر چوب‌ها، می‌توان رنگ عاج و استخوان‌ها را نیز تغییر داد، در برخی از آثار خاتم کاری شاهد رنگ سبز هستیم که از تغییر رنگ استخوان به وجود آمده‌اند.

کاربردهای آثار هنر خاتم کاری

در گذشته، هنر خاتم کاری فقط در خانه‌های اشرافی که توانایی پرداخت هزینه این هنر را داشتند دیده می‌شد. اشراف زادگان برای تزئین قاب‌های نقاشی، دیوار، پنجره و… از این هنر اصیل ایرانی استفاده می‌کردند. همان طور که در بند‌های قبل اشاره کردیم، قدیمی‌ترین اثر خاتم کاری در مسجد عقیق شیراز است که حدود هزار سال پیش خلق شده است. در بعضی از آثار هنری نیز برای جلوه بیشتر از خاتم کاری استفاده می‌شود. امروزه به علت قیمت مناسب خاتم کاری، اغلب افراد می‌توانند آثار این هنر زیبا را خریداری کنند و در بسیاری از خانه‌ها شاهد انواع مختلفی از این هنر هستیم.

مراحل ساخت لوازم خاتم کاری

برای ساخت وسایل خاتم کاری ابتدا چوبرنگی مورد نظر (یک یا چند مدل از چوب‌هایی که در بالا به آن اشاره شده) را به صورت نوارهایی به طول شصت سانتی متر در می‌آورند و اجازه می‌دهند تا آب داخل آن کامل خشک شود. در کار‌های با کیفیت‌تر از انواع استخوان حیوانات نیز استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد از استخوانی برای ساخت وسایل هنر خاتم کاری استفاده شود؛ ابتدا باید سه ماه در آب آهک قرار گیرد تا رنگ آن کاملا سفید شود.

در مرحله بعد، نوار‌های چوب و استخوانی که از قبل آماده شده را برش داده و سوهان کاری می‌کنند تا به سطح مقطع مثلثی منظم برسند که در اصطلاح سنتی به آن شش ضلعی می‌گویند. این قطعات آماده شده در کنار همدیگر قرار می‌گیرند تا شکل هندسی منظمی تشکیل دهند. البته اگر قرار باشد از فلز نیز در ساختار این کار استفاده شود، حتما آن را حدیده می‌کنند تا شبیه به قطعات استخوانی و چوبی شود. در نهایت این قطعات با چسب سریش کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

ساخت لنگه

برای اینکه شش ضلعی‌ها با انواع متریال کنار یکدگیر قرار گیرند از یک نخ بسته استفاده می‌کنند و یک گل با ارتفاع شصت سانتی‌متر از آن می‌سازند. بعد از آماده شدن چند گل، آن‌ها را روی یک تخته قرار می‌دهند و لابه‌لای آن را با چسب سریش پر می‌کنند. محصول نهایی یک تخته خاتم کاری است که به آن قامه می‌گویند.

پیاده سازی خاتم بر وسایل چوبی

استادان هنر خاتم کاری با استفاده از اره مویی لایه‌هایی به ضخامت یک تا یک و نیم میلی‌متر از سطح قامه را برش می‌دهند که به آن لنگه می‌گویند. پس از آماده زیر ساخت خاتم توسط نجار، با استفاده از چسب و اعمال حرارت، لنگه روی کار نصب می‌شود. بعد از بتانه کاری و ساییدن و ترمیم سطح، کار خاتم آماده می‌شود. در نهایت کار با لایه‌ایی از سیلر کلیر پوشانده می‌شود. هر چقد وسایلی که با استفاده از هنر خانم کاری ساخته می‌شود، ظریف‌تر، مقاوم‌تر باشد، ارزش آن بالاتر خواهد بود. البته جنس متریال به کار رفته در خاتم، مهم‌ترین موضوع در تعیین قیمت اثر است.

مواد اولیه خاتم کاری

از مهم‎ترین مواد اولیه در ساخت ظروف، محصولات و قطعات خاتم کاری شده؛ می‎توان از سیریشم و لاک نام برد. هم چنین برای تولید این صنعت و هنر دستی بی نظیر از مواد اولیه بومی همچون انواع چوب گردو (قهوه ای)،  چوب آبنوس (سیاه رنگ)، چوب درخت عناب (قهوه‎ای مایل به قرمز)، شمشاد (زرد)، نارنج، کبوده و غیره استفاده می‎شود.

دستگاه مخصوص برای بریدن مصالح چوبی، صدف، نخ پرک،  انواع استخوان نظیر عاج فیل، استخوان اسب و استخوان شتر و هم چنین مفتول‎های فلزی از جنس آلومینیوم، برنج و در برخی مواقع هم مفتول نقره و ابزارآلاتی مانند انواع اره‌ها، انواع سوهان، انواع رنده، پرس، تیره‌دار یا خط‌کش قفل، مقار، انواع تنگ‌ها، چسب‌های مخصوص، شال چکش، اره،‌ اره فلکه،‌ دریل و مته، دستگاه دینام و …، از جمله مواد اولیه خاتم سازی هستند.

رنگ های مورد استفاده در خاتم کاری

درباره نوع رنگ‎هایی که در ساخت و رنگ آمیزی مثلث‎های رنگی موجود در محصولات خاتم کاری شده استفاده می‎شود باید گفت که در گذشته این رنگ‎ها تماماً منشا طبیعی داشتند و اغلب گیاهی بودند و خاتم سازان تنها رنگ سبز را  با استفاده از رنگ زنگاری تهیه و استفاده می‌کردند.

ابزارهای مورد استفاده در هنر خاتم کاری

در مراحل مختلف خاتم سازی و خاتم کاری، ابزارهای مختلفی توسط صنعتگر مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چوب کیکم

چوب کیکم دارای الیاف ریز و ظریفی است که فاقد هرگونه طعم و بو است و علاوه‌بر خاتم سازی، در منبت‌کاری و کنده‌کاری بر روی چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این نوع چوب در مراحل خاتم سازی برای قالبریزی مثلث استفاده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ابتدا شیاری مثلث مانند روی چوب ایجاد می‌کنند، سپس اطراف مثلث‌ها را با استفاده از سوهان صاف و هموار می‌کنند.

چوب آبنوس

چوب آبنوس که رنگ آن قهوهای متمایل به مشکی است، زیبایی بی‌نظیر و استحکام بالایی دارد و همین عوامل موجب شده تا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای خاتم سازی مورد استفاده قرار گیرد. هنگام ساخت محصولات هنر خاتم کاری، از این نوع چوب، برای ایجاد مثلث‌های سیاه رنگ استفاده می‌شود. چوب آبنوس که از کشور هند وارد می‌شود کم‌یاب و گران‌قیمت است و درصورت در دسترس نبودن، به‌جای آن از چوب گردوی رنگ‌شده استفاده می‌شود.

ابزارهای مورد استفاده در هنر خاتم کاری: چوب فوفل

چوب فوفل نیز از کشور هند وارد می‌شود و رنگ قهوهای تیره دارد. در خاتم کاری، از این نوع چوب برای ایجاد مثلث در حاشیه کار استفاده می‌شود. درصورت در دسترس نبودن آن، از شاه چوب برای ساخت محصولات خاتم کاری استفاده می‌شود.

چوب عناب

چوب عناب، استحکام بالا و الیافی یکدست و موازی دارد. رنگ سطح بیرونی این چوب بین زرد روشن تا قهوه‌ای روشن متغیر است و رنگ قسمت داخلی آن نیز قهوه‌ای تیره است. علاوه‌بر خاتم سازی، در معرق‌کاری، خراطی و منبت‌کاری نیز از این نوع چوب استفاده می‌شود.

عاج فیل

عاج فیل که از کشور هند و برخی از کشورهای آفریقایی وارد می‌شود؛ بسیار گرانقیمت است و برای تولید رنگ سفید در خاتم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌کار بردن عاج فیل در خاتم کاری، موجب افزایش دوام و ماندگاری و مرغوبیت بیشتر محصولات می‌شود.

استخوان حیوانات

درگذشته از استخوان حیواناتی نظیر اسب و شتر، پس از پاکسازی و رنگ‌آمیزی در خاتم کاری استفاده می‌شده است؛ امروزه باتوجه به خظر انقراض این حیوانات، از پودر استخوان وارداتی برای ساخت محصولات خاتم کاری بهره گرفته می‌شود.

نخ پرک

از نخ پرک که ضخامت مناسبی دارد در خاتم کاری برای پیچیدن پرهها، مثلثها و گلها استفاده می‌شود.

لاک

سطح محصولات خاتم کاری شده را پس از بستن با نخ پرک، در 3 مرحله با استفاده از لاک مخصوص صاف و هموار می‌کنند.

سایر ابزارهای مورد استفاده در هنر خاتم کاری

از دیگر ابزارهای مورد استفاده در هنر خاتم کاری، می‌توان به میخ کار، تخته رند، اره مثلث‌بر، اره دست، اره سرقطع‌کن، انواع سوهان‌ها، چکش، آهن‌ربا، قیچی، پرگار، گازانبر، گونیای فلزی، خط‌کش قفل مشابه با کولیس آهنگری، تیشه و مغار اشاره کرد.

انواع نقوش هنر خاتم کاری

هنگام ساخت محصولات، خاتم کاری در دو بخش خاتم حاشیه و خاتم متن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برترین نقوش خاتم حاشیه شامل جوسیمی، لوزی، شمسهدار، برگی، نیمطره و کپهای هستند. همچنین محبوب‌ترین نقوش خاتم متن شامل طاقی، پره واروی شمسه دار، توگلو سبز، پره واروی بغل شش سیمی، چهارترنج و هشت ترنج هستند.

ویژگی‌های محصولات خاتم کاری مرغوب

  • سطح چوبی محصولات خاتم کاری باید صاف و هموار بوده و چوب مورد استفاده در آن، نیز باکیفیت، مقاوم و زیبا باشد. درصورت مشاهده هرگونه حفره یا ناهمواری در سطح چوب محصولات هنر خاتم کاری، نامرغوب بودن آن‌ها مشخص می‌شود.
  • قرینهبودن طرحها و نقوش مورد استفاده در خاتم کاری به‌خصوص در حاشیه و گوشه‌های محصول موردنظر، از دیگر ویژگی‌های یک محصول خاتم کاری مرغوب است. علاوه‌براین، رنگ‌آمیزی این محصولات نیز باید در قسمت‌های مختلف یکدست و هماهنگ با هم باشد.
  • لاککاری کامل محصولات خاتم‌ کاری نیز در مرغوب بودن آن‌ها نقش بسزایی دارد؛ به‌طوریکه در ساخت محصولات باکیفیت خاتم کاری، تمام قسمت‌های آن‌ها با ضخامت یکنواخت لاک‌کاری می‌شوند و هیچ نقطه‌ای بدون لاک‌کاری باقی نخواهد ماند. درصورتیکه حتی نقطه کوچکی از محصول، عاری از لاک باشد؛ با گذشت زمان و نفوذ گرد و غبار به آن، دچار پوسیدگی خواهد شد.
  • درصورتیکه در ساخت محصولات خاتم کاری از قطعه‌های فلزی نظیر مس و برنج استفاده شده باشد؛ کیفیت و ارزش آن افزایش می‌یابد.
  • محصولات خاتم کاری که صفر تا صد تولید آن‌ها با دست انجام شده باشند؛ مرغوبیت بیشتری دارند و از ارزش بالاتری نیز برخوردارند.
  • به‌کار بردن نقوش اصیل و پیچیده و استفاده از ورق‌های زاویه‌دار روی محصولات خاتم کاری، اصالت و ارزش آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پیشنهادات امیران تبلیغ برای محصولات خاتم‌کاری

آجیل خوری مس و خاتم

مس یکی از بهترین فلزاتی است که در کنار خاتم از آن استفاده می‌شود. استفاده از آجیل خوری مس و خاتم به عنوان دکور در منزل، به خانه شما روح می‌بخشد و سالن پذیراییتان را مانند یک کاخ، لوکس و ارزشمند جلوه خواهد داد.

تخت نرد درون خاتم طرح شکار

تخت نرد یکی از بازیهای اصیل ایرانی است که بسیاری از ایرانیان به آن علاقه دارند. با خرید تخت نرد درون خاتم طرح شکار می‌توانید از قسمت داخلی آن به عنوان تخت نرد و از قسمت خارجی آن به عنوان صفحه شطرنج استفاده کنید. از طرفی نیز می‌توانید از آن به عنوان یک دکور زیبا و اصیل در گوشه سالن خود استفاده کنید.

جا انگشتری خاتم

جا انگشتری خاتم یکی از زیباترین آثار این هنر زیبا است. از آن می‌توانید به عنوان یک دکور روی کنسول و یا داخل ویترین استفاده کنید یا داخل آن جواهرات ریز خود را قرار دهید.

قلمدان خاتم کاری

کسانی که دستی در خوشنویسی دارند همیشه نگران هستند که چه وسیله‌ای برای نگهداری از قلم‌هایشان مناسب است. یک قلمدان خاتم کاری شده می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای قلم‌های شما باشد. برند امیران تبلیغ قلمدان خاتم کاری ویژه‌ای را به فروش می‌رساند. این قلمدان هم می‌تواند جایگاه مناسبی برای قلم‌های شما باشد و هم اینکه به دلیل زیبایی می‌تواند نقش مهمی در زیباسازی فضای اتاقی که در آن کار می‌کنید را ایفا کند.

خاتم‌کاری  به هنری گفته می‌شود که با رنگ‌های متفاوت، چندضلعی‌هایی منظم به‌صورت موزاییک روی کار کشیده می‌شوند. خلق و پیدایش این هنر اصیل و بسیار زیبا به شهر شیراز بازمی‌گردد. اما با گذشت زمان این هنر در شهر اصفهان نیز رواج بسیار یافت. مهم‌ترین کاربرد لوازم و آثار خاتم‌کاری شده این است که اغلب از آن‌ها برای تزئین و دکور خانه و ادارات استفاده می‌شود. ساخت آثار خاتم‌کاری دارای مراحل مختلفی مانند ساخت لنگه، پیاده‌سازی خاتم بر روی ظروف و ترمیم سطح است.

نکات مهم درباره هنر خاتم کاری و مراحل انجام آن

در مطلب فوق به شرح جزئیاتی درباره هنر خاتم کاری پرداختیم؛ اگر از علاقه‌مندان به صنایع دستی ساخته شده با این هنر برجسته ایرانی هستید می‌توانید از سایت فروشگاه امیران تبلیغ دیدن نمایید. در انتهای مطلب نیز قصد داریم تا به چند نکته درباره نحوه نگه داری از وسایل خاتم کاری اشاره کنیم.

  • دور نگه داشتن آثار از رطوبت و نوسانات رطوبتی به دلیل تغییر در ابعاد چوب و همچنین انبساط و انقباض در محصول که موجب سست شدن الیاف و اتصالات و تخریب اثر میگردد.
  • بهتر است آثار خاتم کاری را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چرا که موجب پوسیدگی چوب آن و تغییر رنگش خواهد شد.
  • توصیه میشود که آثار خاتم کاری در معرض نوسانات دمایی زیاد قرار نگیرند چرا که موجب ترک خوردن آثار و همچنین تغییر رنگ در چوب آنها خواهد شد.
  • هر گونه ضربه فیزیکی باعث تخریب اثر، سستی و یا شکستگی آن خواهد شد.
  • در اثر گذر زمان، پوشش پلی استری اثر خاتم کاری دچار آسی میشود. بهتر است در بازههای زمانی منظم به تعویض پوشش اثر اقدام نمایید.
  • بهتر است اثر را در جایی دور از حضور موریانه و حشرات نگهدارید تا از خورده شدن و آسیب دیدن آن در برابر این حشرات جلوگیری شود.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا