نحوه تمدید کیملیک ترکیه و شرایط جدید آن چیست؟

تمدید اقامت توریستی در سال 2022کیملیک ترکیه چیست؟

کیملیک در زبان ترکی به معنی هویت می باشد و اصطلاحا به کارت اقامت ترکیه (Residence of Turkey)، گفته می شود. افراد خارجی که درخواست اقامت و زندگی در ترکیه را میدهند اداره مهاجرت پس از قبول مدارک به آن ها کارتی میدهد که کیملیک نامیده میشود. با داشتن این کارت شما مقیم کشور ترکیه محسوب خواهید شد که امتیازاتی برای شما دارد. اما لازم است بدانید که شما شهروند ترکیه محسوب نمیشوید و دریافت این کارت هیچ امتیازی برای دریافت پاسپورت ندارد و نکته مهم تر اینکه با این کارت شما اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و اگر بخواهید در این کشور کار کنید باید اجازه کار دریافت کنید. برای تمدید کیملیک ترکیه به نیلان مراجعه کنید.

امنیت |ایران

مدت زمان دریافت کارت اقامت ترکیه

پس از اخذ راندوو و درخواست اقامت حدود ۱۰ تا ۱۵ روز  بعد به شما وقت تحویل مدارک داده می شود و پس از تحویل مدارک حدود ۱۰ روز نیز زمان صدور و ارسال کارت شما می باشد. یعنی از زمان درخواست شما تا تحویل کارت حدود ۳۰ روز زمان لازم است. و در زمان کمتر از این اصولا دریافت کارت اورجینال غیر ممکن می باشد.

ریجکت شدن درخواست اقامت ترکیه

چنانچه درخواست اقامت شما به دلایلی مانند تمدید توریستی سال دوم، اجاره نامه غیر واقعی، بیمه سلامت غیر معتبر و….رد شده باشد، در اداره مهاجرت به شما یک نامه ترک خاک ۱۰ روزه میدهند که ظرف این مدت باید ترکیه را ترک کنید. و در مبادی خروجی نیز جریمه اضافه اقامت شما در ترکیه اخذ میشود. بنا بر دلیل رد درخواست شما گاهی بین ۶ تا ۵ سال اجازه درخواست مجدد نخواهید داشت.

هزینه انواع اقامت ترکیه ( کیملیک) یکساله

اقامت توریستی یکساله ۱۲ میلیون تومان
اقامت دانشجویی یکساله + شهریه دانشگاه ۸۰ میلیون تومان
اقامت کاری یکساله ۳۰ میلیون تومان
تمدید اقامت توریستی  ۷میلیون تومان

دقت کنید با توجه به نوسان قیمت لیر در برابر دلار هزینه ها به دلار نوشته شده است اما پرداخت های شما به ادارات تماما واحد لیر می باشد. اقامت تحصیلی با توجه به رشته ها می تواند نوسان داشته باشد. قیمت های درج شده برای رشته های مهندسی می باشد. رشته های پزشکی حدود ۲۰ درصد گرانتر و رشته های علوم انسانی حدود ۲۵ درصد ارزان تر است. بیمه سلامتی اقامت های کاری و تحصیلی بیمه رایگان دولت ترکیه است که همه خدمات رایگان محسوب می شود.

اما بیمه اقامت های توریستی بیمه های با پوشش کم ۱۰ درصدی هستند. بعد از ۵سال اقامت کاری طبق قانون ترکیه به فرد شهروندی ترکیه تعلق می گیرد. تمامی مراحل اقامت می تواند توسط تیم نیلان انجام شود.

هر آن‌چه که باید از انواع راه‌های اخذ اقامت ترکیه بدانید

کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از راه‌های مختلفی، اقامت آن را به‌دست بیاورید. اما در این میان باید به این نکته هم توجه داشت که در این کشور اقامت‌های موقتی باید پیش از رسیدن موعد آن‌ها تمدید شوند. اما راه‌های اخذ اقامت ترکیه چه به صورت دائم و چه موقت چیست و آیا همه این راه‌های امکان تمدید دارند؟

۱- اقامت توریستی ترکیه

اولین روش دریافت اقامت ترکیه، اقامت توریستی ترکیه است.ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که سالانه پذیرای خیل کثیری از افرادی است که با قصد اقامت، تحصیل و یا گردش به این کشور وارد می‌شوند.

اما از جمله روش‌هایی که این سال‌ها به‌واسطه آن، تعداد زیادی از هموطنان ما توانسته‌اند به ترکیه مهاجرت کنند، دریافت اقامت توریستی در ترکیه است.این نوع اقامت طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت می‌گیرد که ایرانیان فراوانی با فراهم ساختن این‌شرایط و پرداخت هزینه‌های مربوطه، موفق به اخذ اقامت ترکیه شده‌اند.

این افراد با استفاده از روش‌های مختلف و ارائه مدارک لازم، می‌توانند در این کشور اقامت داشته و در صورت تصمیم به ادامه حضور در ترکیه، با رعایت برخی شرایط و انجام مراحل مورد نیاز، می‌توانند مدت اقامت خود در این کشور را تمدید کنند.برای اطلاع دقیق‌تر و کامل‌تر از شرایط اخذ اقامت توریستی در کشور ترکیه، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مدت زمان ویزای توریستی در ترکیه

به‌طورکلی، مدت زمان حضور در کشور ترکیه سه ماهه یا ۹۰ روزه است که برای اقامت در طی این مدت، هموطنان ما نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت. افرادی که قصد اقامت در کشور ترکیه را دارند، می‌توانند به ازای هر ۶ ماه، ۹۰ روز را بدون ویزا، ساکن ترکیه باشند. البته طی این‌مدت، فرد متقاضی نمی‌تواند هیچ‌گونه فعالیت تجاری و تحصیلی داشته باشد. اما برای اقامت طولانی‌تر در این کشور، راه‌های قانونی ارزان‌تر و بهتری هم وجود دارد که داشتن اجاره‌نامه و یا خرید ملک، از آن جمله محسوب می‌شوند. مدت زمان این نوع اقامت در ترکیه، یک‌ساله است که نیازمند دریافت ویزای اقامت توریستی می‌باشند.

از چه راههایی میتوان اقامت توریستی یکساله اخذ کرد؟

معمولا افرادی که قصد حضور به مدت بیشتر از ۹۰ روز در ترکیه را دارند می‌توانند با برخورداری از شرایط لازم، برای دریافت اقامت یکساله اقدام کنند. همانطور که گفتیم، برای کسب اقامت توریستی در ترکیه که مدت‌زمان آن یک سال است. روش‌ها و مدارک خاصی وجود دارد که از جانب دولت ترکیه در نظر گرفته‌شده و در صورت وجود دلایلی مانند آنچه در ادامه برخواهیم شمرد، می‌توانند از امکانات قانونی اقامت توریستی در کشور ترکیه بهره‌مند گردند. این دلایل و شرایط لازم برای دریافت اقامت یکساله توریستی از قرار زیر می‌باشد:

  • لزوم حضور در خاک ترکیه به دلیل تحقیقات علمی و تحصیلی
  • اخذ اقامت توریستی با استفاده از اجاره ملک
  • اخذ اقامت توریستی در ترکیه با استفاده از خرید ملک( حداقل ۷۵ هزار دلار)
  • شروع یک شغل و فعالیت تجاری براساس قوانین دولتی این کشور
  • حضور در خاک ترکیه به‌واسطه یادگیری زبان ترکی بر طبق دوره‌های تصویب‌شده از جانب دولت ترکیه
  • اخذ اقامت به‌واسطه ازدواج
  • اخذ اقامت به‌واسطه شرکت در دوره‌های آموزشی

پس از اتمام مدت‌زمان یکساله اقامت فرد در خاک ترکیه، با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده داشتن شرایط لازم جهت ادامه حضور در این کشور باشد، این امکان وجود دارد که جهت تمدید اقامت خود اقدام‌کرده و همچنان در این‌کشور حضور داشته باشد.

آیا امکان کار از طریق اقامت توریستی ترکیه وجود دارد؟

اگر مدت ۶ ماه از اقامت متقاضی در خاک ترکیه گذشته باشد و این اقامت به‌واسطه خرید یا اجاره ملک بوده‌باشد، می‌توان با اخذ مجوزهای لازم، در این کشور مشغول به کار شد. در حقیقت دریافت مجوز کار در این کشور، مستلزم برخورداری از کارت اقامت یا کیملیک است. این مجوز فعالیت در شرایطی به‌فرد داده می‌شود که استخدام او توسط یک کارفرمای ترک، صورت پذیرفته و در طول این مدت، حتمأ بیمه فرد نیز واریز شده باشد. در این‌صورت می‌توان جهت اخذ اجازه نامه کار در ترکیه، اقدام نمود.

قوانین اقامت توریستی ترکیه به چهصورتی است؟

اقامت توریستی در ترکیه آسان ترین و کم هزینه ترین راه دریافت اقامت در ترکیه می باشد. اما در سال های اخیر سختگیری در خصوص دریافت این اقامت برای سال اول زیاد شده است. شما علاوه بر اجاره نامه ، نیازمند نشان دادن گردش حساب بانکی یا همان تمکن نیز می باشید. و همچنین فرمی را در هنگام تحویل مدارک باید پر کنید که هدف از اقامت شما در ترکیه باید شرح داده شود. داشتن بستگان نزدیک در ترکیه شانس شما را برای دریافت اقامت از طریق اجاره بالا می برد.

اگر به هر دلیل اقامت شما در ترکیه رد شود، مجبور به ترک خاک ترکیه خواهند بود و پس از اینکه یک‌سال را در خارج از ترکیه سپری نمودند، می‌توانند مجددأ با اجاره‌نامه برای درخواست اقامت توریستی در ترکیه، اقدام کنند. دقت داشته باشید که برای دریافت اقامت ترکیه، فراهم‌کردن مدارک، موضوع بسیار مهمی است که می‌بایست به‌صورت کامل و صحیح، انجام شود. اگر قصد تمدید حضور خود در ترکیه را نیز دارید، حتمأ دو ماه قبل از پایان مدت اقامت خود، شروع به گذراندن مراحل و امور مربوط به تمدید کنید.

تمدید اقامت توریستی در ترکیه

تمدید اقامت توریستی در حال حاضر در ترکیه انجام می پذیرد. علی رغم سخت گیری ها برای سال اولی از طریق اقامت توریستی، برای تمدید اقامت توریستی در حال حاضر سخت گیری خاصی وجود ندارد و می توانید به سادگی اقامت خود را تمدید کنید. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که شاید در آینده تمدید های اقامت توریستی لغو شود. زیرا در سال ۲۰۱۹ قانون عدم تمدید اقامت توریستی تصویب شد اما مورد اجرا قرار نگرفت. در ادامه به روش های دیگر به همراه هزینه ها خواهیم پرداخت.

مدارک لازم دریافت اقامت یکساله ترکیه( اجاره خانه)

۱- فرم راندوو پرینت شده

۲- اجاره نامه نوتر شده که در آن حضور صاحبخانه در نوتر قید شده باشد

۳-بیمه سلامت

۴-کد مالیاتی

۵- رسید پرداخت حق خاک و هزینه کارت کیملیک

۶-کپی سند منزل ( تاپو) و نوماراتاژ

۷- چهار قطعه عکس ۶X4

۸- تکمیل فرم تعیین سورس درآمد فرد و پلن سفر

۹- ارائه مدارک برای اثبات توریستی بودن اقامت فرد در این مدت مانند رزرو هتل، پلن سفر

۱۰- ارائه تمکن مالی در حساب ترکیه (با پاسپورت خود می توانید در ترکیه حساب باز کنید و تمکن دریافت کنید. برای چگونگی مقاله را مطالعه کنید)

توجه داشته باشید اداره مهاجرت بستگی به پرونده شما ممکن است مدارک اضافه تر دیگری نیز از شما بخواهد .

ریسک اقامت توریستی در ترکیه از طریق اجارهنامه

در بخش‌های قبل به این‌موضوع اشاره‌کردیم که برای اقامت کوتاه‌مدت در کشور ترکیه، می‌توان از طریق کسب اقامت توریستی اقدام نمود که به آن، اقامت با اجاره‌نامه یا اجاره ملک نیز گفته می‌شود که از روش‌های مورد علاقه ایرانیان بوده و به‌عنوان یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه اخذ اقامت و با حداقل ثبات و حداکثر خطر، شناخته می‌شود.

علت این‌مسئله به امکان رد درخواست اقامت یا ریجکت‌کردن متقاضی باز می‌گردد که حتی با کامل بودن مدارک، بازهم ممکن است مورد قبول اداره مهاجرت ترکیه واقع‌نشده و متقاضی، مجبور به ترک خاک ترکیه ظرف ده روز خواهد شد و تا شش ماه نیز امکان پذیرش تقاضای مجدد اقامت این فرد، وجود ندارد. از دیگر مشکلاتی‌که در رابطه با اقامت توریستی در کشور ترکیه مطرح است، عدم حمایت قانون شهروندی از افرادی است که از این‌طریق، اقدام به حضور در ترکیه می‌کنند. درواقع، به رغم قانونی‌بودن این نوع اقامت، برای فرد سابقه شهروندی محسوب نمی‌شود.

۲- اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

روش دوم برای دریافت اقامت و تمدید آن ثبت شرکت می باشد. پس از ثبت شرکت میتوانید درخواست اجازه کار نمایید و اقامت توریستی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایید. بهتر است که حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ اتمام اقامت توریستی خود نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنید. برای اطلاع از هزینه ها و شرایط ثبت شرکت در سال 2022 مقاله را بخوانید.

۳- اقامت ترکیه از طریق کار

این روش جزء یکی از بهترین روش های اقامت در ترکیه می باشد. زیرا پس از ۵ سال کار در ترکیه می توانید شهروندی این کشور و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. برای این شما باید کار مجاز و قانونی در ترکیه انجام دهید و مجوز کار که در ترکی چالیشما ایزنی خوانده میشود دریافت کنید. برای آگاهی از شرایط و چگونگی کسب چالیشما ایزنی مقاله را مطالعه کنید.

برای پیدا کردن کار در ترکیه ۲ شرط را باید داشته باشید:

شرط اول تسلط به زبان ترکی (انگلیسی کافی نیست اما در بعضی مشاغل امتیاز محسوب می شود)

و شرط دوم داشتن مهارت حرفه ای در یک تخصص مورد نیاز کشور ترکیه

در صورتی که این ۲ ویژگی را دارید می توانید از طریق سایت های کاریابی کار مورد نظر خود را پیدا کنید. پیشنهاد ما ارسال رزومه از ایران برای کارفرما و سپس اقدام به مهاجرت می باشد. پس از دریافت مجوز کار به شما اقامت کاری ترکیه داده می شود که مزایای زیادی مانند بیمه رایگان پزشکی و… خواهید داشت.  برای یادگیری زبان ترکی استانبولی شرکت ترکیه هلپر در سطح A1 , A2 کلاس های ترکی استانبولی در شهر استانبول با اساتید Native ترکیه برگزار می کند.

۴-اقامت تحصیلی ( دانشجویی) ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه خود ۲ نوع دارد.

روش اول ثبت نام در دانشگاه های ترکیه و یا همان اخذ پذیرش میباشد که در واقع شما در یک رشته تحصیلی دانشجو می شوید و تحصیل می کنید.

نوع دوم که بیشتر برای تمدید اقامت کاربرد دارد از نوع ثبت نام در کلاس های آموزشگاه های زبان متعبر می باشد.

این اقامت هزینه ای حدود ۴ هزار لیر برای یکسال به همراه دارد که شامل ثبت نام در کلاس های ترکی دانشگاهها و یا همان موسسات می باشد. با ثبت نام در این کلاس ها میتوانید ویزای تحصیلی یکساله دریافت کنید و مشکل تمدید اقامت خود را حل کنید.

۵-اقامت ترکیه با خرید خانه

شما با خرید خانه در هر شهر و یا روستایی از ترکیه میتوانید نسبت به خرید خانه در ترکیه و دریافت اقامت اقدام کنید. ارزش این ملک در شهرهای بزرگ حداقل باید ۷۵ هزار دلار و در شهرهای کوچک ۵۰ هزار دلار باشد. اما باید بدانید که به شما اقامت دائم با خرید ملک تعلق نمیگیرد بلکه همان اقامت یکساله می باشد که هرسال باید تمدید شود. همچنین اگر ملک به صورت شریکی خریداری شود باید نام خریداران در تاپو ( سند ملکی) درج شود تا اقامت کوتاه مدت به افراد مالک داده شود.

اما برای دریافت اقامت دائم شرط مبلغ بیشتری برای خرید ملک وجود دارد و آن هم خرید ملک به ارزش بالای ۴۰۰ هزار دلار است که با خرید چنین ملکی شما شهروند ترکیه خواهید شد. در فایل های فروش خانه حداقل قیمت برای خرید خانه ۱ میلیون لیر است که متعلق به سوییت هایی در استانبول هستند. با دارا بودن ملک و زمین شما میتوانید اقامت سالیانه ترکیه را دریافت کنید.

۶-اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

شما با سرمایه گذاری و حتی سپرده گذاری در بانک های ترکیه میتوانید را دریافت و تمدید کنید. چنانچه در بانک های ترکیه حساب بانکی داشته باشید و حساب شما گردش و سپرده داشته باشد میتوانید با ارائه آن به اداره مهاجرت دلیل قانع کننده ای برای تمدید اقامت داشته باشید. شما در ترکیه می توانید با پاسپورت و بدون نیاز به اقامت ترکیه حساب بانکی بین المللی باز کنید ( برای آشنایی با کلیک کنید) برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر، باید مستندات سرمایه گذاری خود را شفاف و با مدارک معتبر تحویل دهید.

۷- اقامت از طریق ازدواج و تولد

برای دریافت اقامت ترکیه چنانچه شما با یک شهروند ترک ازدواج کنید در ابتدا اقامت کوتاه مدت را دریافت خواهید کرد و پس از ۳ سال در صورت تدوام ازدواج شهروندی ترکیه را می توانید اخذ کنید. اما شرایط خاصی مانند عدم سوءپیشینه فردی که با آن ازدواج می کنید در اداره امنیت ترکیه لازم است تا به شما شهروندی تعلق گیرد. برای تولد فرزند هم کشور ترکیه برای اعطای شهروندی تابع قانون خون است. یعنی تولد فرزند شما در ترکیه هیچ امتیاز خاصی ندارد و برای دریافت شهروندی پدر و یا مادر حداقل یکی باید شهروند ترک باشند تا به کودک شهروندی اعطا شود.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا