نحوه اعتراض وابطال فروش ملک مشاع + مدت زمان

موارد ابطال فروش مال مشاع برای پرونده هایی که در آن یک یا چند نفر از شرکا یک ملک به فروش همه یا بخشی از مال مورد نظر اعتراض دارند، مورد توجه قرار می گیرد. بررسی مواردی که ابطال فروش مال در آن میسر است، به شما کمک می کند که به این مشکلات خود بهتر رسیدگی کنید. دستور فروش ملک مشاع در زمانی صادر می شود که شرکای ملک مشاع در خصوص تقسیم بندی ملک و فروش آن به نتیجه نرسند. به این ترتیب دادگاه های ذی صلاح این دستور را صادر می کنند. برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده و رسیدگی به حقوق همه شرکا، شرایطی برای ابطال این دستورات نیز به وجود آمده است.

طریقه اعتراض به مال مشاع

دستور فروش ملک مشاع در خصوص اموالی که سهام مربوط به آن بین چند نفر اشاعه پیدا کرده صادر می شود. برای اعتراض به فروش مال و ملک مشاع باید به مقررات تعیین شده در این حوزه توجه داشته باشید. بر مبنای قوانین تصویب شده در این حوزه اعتراض به دستور فروش ملک مشاع امکان پذیر نیست؛ چرا که فروش مال مشاع اغلب به صورت دستور صادر می شود و رای نیست.

 به همین خاطر امکان اعتراض به آن وجود ندارد. در دادگاه های ملکی و حقوقی، دستور فروش ملک مشاع در شرایطی صادر می شود که دادخواست های فروش به طرفیت کلیه شرکا ارائه شده و ملک مورد نظر قابل افراز نباشد. به همین خاطر برای جلوگیری از فروش ملک باید در مراحل پیش از صدور دستور فروش اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که در این حیطه اطلاعات کافی ندارید، حتما از راهنمایی های وکلای کاردان ملکی کمک بگیرید.

در این زمینه یک استثنا وجود دارد که امکان اعتراض به دستور فروش ملک را میسر می کند. در شرایطی که ملک مورد نظر افراز شده باشد و یکی از شرکا برای فروش سهم خود اقدام کند، سایر شرکا می توانند برای ابطال فروش اعتراض خود را اعلام کنند. در چنین شرایطی دادگاه به پرونده شما رسیدگی کرده و حکم مورد نظر را ابطال خواهد کرد. در این پرونده ها شرکا باید قابلیت افراز ملک را در دادگاه اثبات کنند. در غیر این صورت ملک، به عنوان مال مشاع غیر قابل افراز معرفی شده و حق اعتراض به دستور فروش ملک نیز وجود نخواهد داشت.

ابطال مزایده ملک مشاع |حقوق

مراحل و شرایط اعتراض به مال مشاع 

موارد ابطال فروش مال مشاع در چند مرحله مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش اول باید گواهی های مربوط به افراز ملک را دریافت کنید. در این جا مسئله عدم افراز ملک مطرح می شود و هر یک از شرکا سعی در احقاق حقوق خود در مال مورد نظر دارند. در این شرایط باید سند مالکیت ملک مورد نظر را در دسترس داشته باشید. این اسناد قابلیت افراز ملک را فراهم می کنند.

موارد ابطال فروش ملک مشاع در خصوص افراز هر نوع ملکی به گونه ای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. مراحل افراز برای جلوگیری از فروش ملک توسط یکی از شرکا در خصوص املاک مختلف، متفاوت خواهد بود. برای ثبت این درخواست ها باید حتما مدارک شناسایی رسمی خود را ارائه دهید. در ادامه مراحل افراز ملک آغاز می شود.

در این جا دو حالت وجود دارد؛ در بخش اول عدم افراز ملک مورد نظر ثابت شده و اداره ثبت گواهی هایی در این خصوص صادر می کند. به این ترتیب هر یک از شرکا سهمی از مال مورد نظر دریافت می کنند و به مدت سه روز قادر به اعتراض به سهم تعیین شده خواهند بود. اما در صورت تایید افراز ملک، هر یک از شرکا به سهم خود از ملک مورد نظر دست پیدا کرده و در صورت نیاز به فروش ملک نیز اعتراض خواهند کرد.

مدت زمان دستور فروش ملک مشاع

موارد ابطال فروش مال مشاع بیشتر مربوط به املاک افراز شده هستند و این موارد قانونی برای املاکی که افراز آن ها مقدور نیست، کارایی نخواهند داشت. در این پرونده های حقوقی مدت زمانی برای رسیدگی به پرونده مورد نظر صرف می شود؛ بازه های زمانی مربوط به صدور گواهی های اداره ثبت، جلسات دادگاه و اعلام نتیجه نهایی در این خصوص مورد توجه هستند. اما در صورت حضور یک وکیل کاردان در کنار شما این فرایند در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

در صورتی که می خواهید دستور فروش ملک مشاع خود را ابطال کنید، باز هم به حضور کارشناسان حقوقی با تجربه که همه پیچ و خم های مسیر قانونی این پرونده ها را می دانند، احتیاج خواهید داشت. این وکلا با تجربیات فراوان خود شما را در این زمینه یاری می کنند.

موارد ابطال دستور فروش مال مشاع

موارد ابطال فروش مال مشاع در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که مالی افراز شده و یکی از شرکا قصد فروش سهم خود را داشته باشد. در چنین پرونده هایی شرکا اعتراض خود را به دادگاه اعلام کرده و سپس مراحل دادگاه آغاز می شود. در این شرایط معامله انجام شده اغلب فسخ می شود. البته باید حتما مدارک و اسناد کافی در خصوص ابطال دستور فروش به دادگاه های ذی صلاح ارائه شود. یک وکیل باتجربه در این پرونده های ملکی به شما کمک می کند که در کوتاه ترین بازه های زمانی به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. به طور کلی مدت زمان اعتراض به حکم فروش صادر شده در خصوص املاک مشاع افراز شده، 10 روز است و هر یک از شرکا در این مدت قانونی قادر به اعتراض خواهند بود.

ابطال مزایده ملک مشاع |حقوق

جمع بندی

در این بخش به یکی از مشکلات رایج در حوزه املاک و پرونده های حقوقی مربوط به آن ها پرداختیم. مشکلات مربوط به دستور فروش ملک مشاع همواره کسانی که ملک غیر قابل افراز دارند را با محدودیت هایی رو به رو می کند. اما در صورتی که ملک آن ها قابل افراز باشد و این مسئله در دادگاه ثابت شود، بی شک اعتراض به حکم فروش میسر خواهد بود. در بخش هایی از این مطلب به موارد و قابلیت های ابطال دستور فروش نیز پرداختیم. این روزها کارشناسان حقوقی در جلسات مشاوره حرفه ای به شما کمک می کنند که بهترین راه حل ها را برای پیشروی در چنین پرنده هایی انتخاب کنید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا