مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت چقدر است؟

ارث یکی از مهم ترین حقوق هر انسان است و نه تنها در دین و نظام حقوقی ما پذیرفته شده است بلکه در کل دنیا مورد قبول واقع شده است. تقسیم ارث باید از طریق و روش مربوط به خود صورت بگیرد که روش درست و قانونی آن انحصار وراثت است. در این مطلب ما قصد داریم تا به طور کامل در مورد انحصار وراثت و مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات لازم در مورد این موضوع و مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت در این مطلب با بهترین وکیل سنندج همراه باشید.

آیا انحصار وراثت اجباری است |انحصار وراثت چقدر زمان میبرد

منظور از انحصار وراثت چیست ؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که انحصار وراثت چیست و چرا باید انجام شود ؟ پیش از پرداختن به مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم.

  • پس از فوت متوفی اموالی از او به جای می ماند که به آن ما ترک گفته می شود. این ما ترک بر اساس قانون متناسب با سهم هر یک از ورثه باید میان آن ها تقسیم شود.
  • این سهم و درصد و میزان دقیق ارث هر کدام از ورثه به طور دقیق در دین و در قانون ما مشخص شده است و تنها کافیست مقادیر آن بر روی ما ترک محاسبه شود.
  • هر کس می تواند در میان وراث به تعیین دقیق میزان سهم الارث خود و سایر وراث بپردازد. اما برای دریافت رسمی و قانونی آن نیاز به مراجعه به مراجع اداری می باشد که همین اقدام را اقدام به انحصار وراث می گویند.
  • در حقیقت در این قدم برای دریافت سهم الارث قانون و مراجع ذی صلاح در یک گواهی که از آن با نام گواهی انحصار وراثت یاد می شود میزان دقیق سهم هر یک از وراث را مشخص می کند.

شایان ذکر شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد تقسیم ارث و ما ترک متوفی با یک مشورت نمایید که تماس با او از طریق این سایت برای شما میسر شده است. تا اینجا با مفهوم انحصار وراثت آشنا شدیم. حال این سوال پیش می آید که مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت به چه صورت می باشد. در ادامه این موضوع را شرح خواهیم داد.

آیا مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت محدودیت دارد؟

این احتمال وجود دارد که افراد بسته به شرایط خود امکان دریافت فوری و سریع گواهی حصر وارثت را نداشته باشند و این دغدغه برای آن ها به وجود بیاید که آیا مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت محدودیت دارد ؟ به طور کلی اگر بخواهیم به این سوال جواب بدهیم باید بگوییم خیر ! بر خلاف تصور بسیاری از مردم گواهی حصر وراثت و دریافت آن از نظر زمان محدودیتی ندارد و در هر زمانی قابل انجام است. به طور دقیق جواب این سوال را می توان در 2 حالت برسی نمود :

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت برای اجرایی کردن آن

گاهی دریافت این گواهی مد نظر نمی باشد و این مدت زمان اجرایی کردن انحصار وراثت بعد از فوت است که اهمیت دارد و این دغدغه را به وجود می آورد که به طور کامل انحصار وراثت بعد از فوت و اجرایی کردن آن چقدر طول می کشد. در این مورد شایان ذکر است که به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. به مثابه دریافت گواهی انحصار وراثت و پرداخت به اداره مالیات ، هر کس به نوعی مالک سهم الارث است می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی اقدام به انتقال قانونی ملک به نام خود کند.

شایان توجه است که وجود این گواهی برای انتقال اموال الزامی می باشد. همچنین در صورتی که پس از دریافت این گواهی اقدام به انتقال رسمی و قانونی اموال نشود، مانعی ایجاد نخواهد شد و ورثه می توانند بنا به شرایط خود برای انتقال و دریافت قانونی سهم خود در هر زمانی که تمایل داشته باشند اقدام نمایند. لازم به ذکر است که برای انتقال قانونی ما ترک نیاز به این گواهی می باشد و اگر پس از دریافت آن ، این گواهی از بین رفته است یا مفقود شده است باید مجددا به مرجع ذی صلاح مراجعه کرده و اقدام به دریافت مجدد آن نمایید.

محدودیت مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت برای دریافت گواهی

ممکن است پس از فوت شرایط به گونه ای باشد که امکان دریافت آن وجود نداشته باشد. برای مثال یکی از ورثه در خارج از کشور می باشد یا مفقود الاثر می باشد و یا … . در این صورت این سوال مطرح می شود که برای دریافت این گواهی چقدر وقت است. در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که محدودیتی برای دریافت گواهی وجود ندارد و در هر زمانی که شرایط محیا شد با پرداخت مالیات بر ارث امکان دریافت این گواهی وجود دارد.

شایان ذکر است که علاوه بر مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت ، باید به مالیات بعد از ارث و محدودیت زمانی آن نیز توجه داشته باشید. شما از زمان فوت متوفی به مدت یک سال زمان دارید که اظهار نامه مالیاتی خود را به اداره مالیات بفرستید. در غیر این صورت امکان دریافت این گواهی وجود ندارد و دریافت مجدد آن پس از مدتی می تواند دردسر هایی برای شما ایجاد کند.

البته که در این مواقع مشکلی برای پرداخت مالیات به وجود نمی آید و خسارتی نیز بابت عدم تادیه مالیات از شما دریافت نمی شود اما با این وجود ارائه فوری معافیت هایی برای شما به همراه دارد که در صورت عدم دریافت گواهی به طور فوری از دست خواهید داد. با این وجود کسی نمی تواند به طور کامل شما را از تقسیم ترکه و دریافت سهم الارث قانونی و مشروع منع نماید.

برای انحصار وراثت باید به کدام مرجع مراجعه کرد ؟

حال که به تمامی پاسخ های خود مبنی بر مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت دسترسی پیدا کردید این سوال پیش می آید که کدام دادگاه برای دریافت این گواهی صالح می شود. نماینده قانونی وراث که می تواند وکیل آن ها یا یکی از خود وراث باشد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و درخواست صدور این گواهی را به ثبت برساند. مدت زمانی که دریافت این گواهی نیز طول می کشد بسته به میزات ما ترک دارد.

مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت بعد از فوت چقدر می باشد ؟

صدور این گواهی از جانب مرجع صالح و مدت زمان آن بسته به میزان ما ترک شما می باشد. به همین منظور نیز اموال را از نظر مقدار باید در دو گروه مورد برسی قرار داد :

  • انحصار وراثت برای ما ترک 50 میلیون تومان و کمتر : این میزان انحصار وراثت که از آن با نام انحصار وراثت محدود نام می شود نهایتا تا 20 روز به طول می انجامد و سریعا انجام می گردد.
  • انحصار وراثت برای ما ترک بیشتر از 50 میلیون : اگر میزان ما ترک بیشتر از حدی که اعلام شد باشد در دسته حصر وراثت نا محدود به شمار می آید. در این صورت است که مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت بیشتر خواهد بود. به طور کلی برای زمانی که ما ترک در مبالغ بالا تر از 50 میلیون تومان می باشد باید حداقل یک ماه زمان بدهید. هر چند که گاهی دریافت این گواهی تا بالا دو ماه نیز طول می کشد.

توجه داشته باشید که اقدام به دریافت این گواهی و پیگیری آن از جانب وکیل بسیار سریع تر صورت می گیرد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و تمامی ابهامات شما مبنی بر مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت از بین رفته باشد.

دریافت گواهی انحصار وراثت چقدر طول می کشد؟

بسته به میزان ما ترک شما این مدت زمان از دو هفته تا دو ما می تواند متغیر باشد.

آیا برای دریافت گواهی انحصار وراثت محدودیت زمانی وجود دارد؟

خیر – شما می توانید در هر زمانی که شرایط محیا بود به دریافت این گواهی بپردازید.

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به کجا مراجعه کرد؟

شما برای اقدام به دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا