آموزش هوش مالی در ایران

هوش اقتصادی یا به زبان خودمان شم اقتصادی

 تعریف هوش مالی از نگاه آقای رابرت کیوساکی “عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد”

کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. جالب است بدانید هوش اقتصادی کودک، مانند این هوش والدین و نزدیکان است. بعد ها هوش اقتصادی سرمایه گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می شود که نهایتا در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هرکدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می کنیم و نیاز به افزایش هوش مالی داریم.

آموزش |ادبیات

تعریف هوش اقتصادی + آموزش سواد مالی به کودکان

رابرت کیوساکی در کتاب « هوش مالی خود را افزایش  دهید » می نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش  است که افراد را ثروتمند می کند . “ او یادآور می شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید. خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی کند بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کند.

در چه جایگاهی از هرم هوش مالی قرار دارید؟

هرم هوش مالی که یکی از تحقیقات میدانی انجام شده تیم آموزشی لرنوین بر روی صدها تن از افراد جامعه می باشد. طبق اطلاعات بدست آمده این افراد در دسته های مختلفی در این هرم قرار گرفتند. در این مقاله شما به این درک خواهید رسید که به طور دقیق در کدام سطح این  هوش قرار دارید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی بتوانید سطح هوش مالی خود را بالاتر برده و اگر جز هوشیاران مالی هستید از سطح هوشیاری شما کمتر نشود.

هوشیاران مالی

هوشیاران مالی حداقل درآمدی که تجربه می‌کنند 100میلیون تومان در سال است. این افراد به دنبال خدمت کردن هستند و دوست دارند که نامی از آنها در این دنیا باقی بماند.

هوش ‌مالی بالا یا عالی

یعنی اینکه تصمیمات مالی شما هوشمندانه‌ تر بوده و اقدامات صحیح تری جهت بهبود شرایط مالی‌ خود انجام می‌ دهید. این افراد درآمدی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دارند. فرصت‌های سرمایه گذاری این افراد محدود شده است. یکی از دغدغده های این دست آین است که درآمد آنها پایدار نباشد. این دسته از افراد به دنبال نیروهای وفادار در سازمان خود می‌گردند.

هوش مالی خوب

درآمد بین 5 تا 20 میلیون:

این دسته از افراد درآمد خوبی دارند و به طور متوسط دریافتی آن ها بین 5 تا 20 میلیون تومان است. در هرم هوش مالی جایگاه مناسبی دارند و افراد خودساخته ای هستند. میزان درآمد آن ها بستگی زیادی به شرایط بازار دارد. اگر این افراد تجربه زیادی داشته باشند، شرایط بهتری نسبت به تازه کارها خواهند داشت.

خصوصیات افراد با هوش  اقتصادی خوب:

افرادی که در هرم مربوط به هوش مالی یا اقتصادی در رده خوب قرار دارند، بیشتر به شکل سنتی و قدیمی کار می کنند.

هوش اقتصادی متوسط

درآمد بین 1 تا 5 میلیون تومان:اکثر افرادی که در این گروه قرار می گیرند یا کارمند هستند یا کسب و کار آنها مثل راننده تاکسی هست. درآمد آن ها بین 1 تا 5 میلیون تومان می باشد. این افراد بزرگترین گروه در هرم هوش مالی هستند. غالب این افراد در مدت زمان طولانی مشغول کارهای تکراری هستند و در یکجا کار می کنند. این دسته از افراد پول خلق می کنند اما خیلی کم.

مشکلات این افراد عادت به شرایط فعلی آن ها است و دچار روزمرگی شده اند و همیشه کارها برایشان تکراری است. اکثر این افراد برای خودشان کار نمی کنند و کارمند دیگران هستند و فقط کارهای تکراری را به صورت تکراری دائماً انجام می دهند. افراد با هوش مالی متوسط اکثراً از درآمد خود راضی نیستن و از برآورده نشدن نیازهای خود نا امیدند. این افراد حتی امنیت کاری هم ندارند، هر روز ترس از بیکار شدن آن ها را تهدید می کند. رویای این افراد غالباً این است که جزء افراد ثروتمند باشند و در محیط بهتری زندگی کنند. افراد با هوش  متوسط دوست دارند مدیر خود باشند و برای دیگران کار نکنند.

خصوصیات افراد با هوش مالی متوسط

  • افرادی که هوش  اقتصادی متوسط دارند تصور می کنند که هنگام شروع کسب و کار باید همه شرایط عالی باشد و از روی کمال طلبی تصمیم گیری می کنند.
  • غالباً آن ها با متخصصین و مشاوران حرفه ای مالی مشورت نمی کنند و اگر تصمیمات خود را هم به افراد معمولی در میان بگذارند، مانع آن ها خواهند شد.
  • این افراد همیشه ترس از تحقیر شدن و شکست خوردن را دارند.
  • قدرت ریسک در بین این افراد بسیار کم است.

راهکارهایی برای افراد با هوش اقتصادی متوسط

راهکار اول این است که اگر کارمند هستید، یاد بگیرید چطور برای خودتان شغل دومی دست و پا کنید. قدرت ریسک را در خود بالا ببرید؛ راهکار این موضوع این است که ریسک کاری که برای انجام در نظر دارید را کمتر کنید. برخلاف تصور خیلی از این دسته افراد کارآفرینان بزرگ و میلیاردر های خودساخته هیچ گاه ریسک های خطرناکی نکردند. در عوض آن ها ریسک را برای کار خود کم می کردند. برای این کار از تکنیک هایی مثل افزایش اطلاعات در کسب و کار خود استفاده کنید، قصد راه اندازی هر کسب و کاری را که دارید در آن زمینه اطلاعات خود را کامل کنید. درباره کار خود از افراد حرفه ای که مشغول به شغل مورد نظر شما هستند پرس و جو کنید.

اگر آن ها به شما گفتند که کسب و کار بد است، قطعاً بد نیست فقط باید بیشتر برای کار زحمت بکشید.  دلیل این جواب آن است که آن ها درآمد الان خود را با گذشته پر رونق کاری مقایسه می کنند و اینکه هیچگاه کار خود را گسترش ندادند. راهکار دیگر برای کمک به شما این است که حتی اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید. برای راه اندازی کسب و کار تا جایی که ممکن است هزینه های خود را کاهش دهید. ترس ها و تردیدها به شما خیانت می کند. اجازه ندید ترس جلوی رشد و پیشرفت شما را  بگیرد؛ کمال طلب باشید.

هوش مالی پایین یا ضعیف

هوش مالی چیست؟

از نظر رابرت کیوساکی هوش مالی از پنج قسمت تشکیل شده است که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم. شما با این پنچ حوزه می توانید پس از مدتی هوش مالی خود را افزایش دهید.

حوزه اول هوش مالی: کسب درآمد بیشتر

رابرت کیوساکی می گوید :“بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می رساند، نه پول “

این مورد با توجه به مقدار پولی که بدست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان باشد، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است. برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف ، رویا و جاه طلبی های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف گذاری های خود را بر آن اساس انجام دهید.برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید.

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید.پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

یادگرفتن تمام مهارت های مرتبط با حوزه کاری

اگر در یک حوزه کاری فعالیت می کنید،‌ یاد گرفتن مهارت های جانبی و مرتبط به حوزه کاریتان می تواند درآمد شما را افزایش دهد زیرا امکان گرفتن پروژه های بیشتر برایتان فراهم می شود. برای مثال اگر کار اصلی شما طراحی سایت باشد، یاد گرفتن اصول سئو و تولید محتوا می تواند پروژه های بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. اگر هم نخواهید، در آن زمینه ها متخصص شوید، حداقل ساده تر می توانید با متخصصینی که در این حوزه فعالیت می کنند، ارتباط بگیرید و با انجام پروژه های مشترک، درآمدتان را بیشتر کنید.

یاد گرفتن مهارت های متفاوت

همانطور که یاد گرفتن مهارت های مرتبط با یک حوزه کاری می تواند درآمد شما را بسیار افزایش دهد، یاد گرفتن مهارت های متفاوت از کسب وکار نیز می تواند شما را تبدیل به یک نابغه کند. در آن صورت است که رقابت با شما عملاً غیر ممکن می شود. برای مثال مهران مدیری را در نظر بگیرید. مهران مدیری علاوه بر آن که بازیگر و کارگردان بسیار خوبی است و سریال های ماندگاری ساخته است  و در فیلم های نسبتاً خوبی بازی کرده است، در سال های اخیر با وارد شدن به حوزه اجرا و خوانندگی  (مجری گری در دورهمی  و خواندن چند آهنگ) توانسته است به یک نابغه در حوزه هنر تبدیل شود و تعداد طرفدارانش را بیشتر کرده است. علاوه بر مهارت اجرا و خوانندگی، مهران مدیری مطالعات بسیاری در حوزه ادبیات نیز انجام داده است که همین مورد نیز بسیار در اجرای های او تاثیر گذار بوده.

پس یاد گرفتن مهارت های مختلف می تواند کاری کند که شما به یک نابغه  ثروت ساز تبدیل شوید.

پرزنت کردن خود

هرچه هم که مهارت های مختلف را یاد بگیرید و سعی کنید که آنها را با هم ترکیب کنید و در نهایت از خروجی که ارائه می کنید پول به دست بیاورید؛ تا زمانی که نتوانید مهارت خود را به دیگران ارائه کنید و به دیگران نشان دهید که واقعاً در کارتان یک نابغه هستید، درآمدتان رشد چندانی نخواهد داشت.

شروع فعالیت در یکی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین یا راه اندازی سایت می تواند نقطه شروع خوبی باشد. شما از طریق تولید محتوا و پاسخ دادن به سوالات مخاطبین در زمینه ای که متخصص آن هستید، می توانید مهارت و دانشتان را به دیگران نشان دهید و از این طریق تعداد پروژه هایی که قرار است به شما برسد را افزایش خواهید داد.

افزاش ارتباطات

با شرکت در دورهمی‌ها و نمایشگاه هایی که به حوزه کاری شما مرتبط است می توانید ارتباطات خوبی بگیرید. داشتن ارتباطات می تواند برای شما پروژه های کاری متفاوتی را ایجاد کند.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا