ویژگی ها و کاربردهای کفش طبیعت گردی و کوهنوردی چهار فصل مردانه و زنانه

کفش کوهنوردی: راهنمای خرید کفش کوهنوردی (خرید و قیمت)

چطور بهترین کفش کوهنوردی را انتخاب کنیم؟

یکی از وسایل مهم و ضروری هر کوهنورد کفش مناسب است، برای لذت بردن از یک پیاده روی در مسیرهای زیبای کوهستانی شما به کفشی احتیاج دارید که علاوه بر مقاوم بودن به شما احساس راحتی نیز بدهد. کفش شما باید مطابق استاندارهای روز انتخاب شود از نظر مقاومت در برابر آب، سرما، ضربه….هم‌چنین باید بتواند از پای شما در برابر اتفاقات پیش بینی نشده به خوبی محافظت کند. کفش طبیعت گردی مردانه پویان یکی از تجهیزات ضروری برای صعودهای صعب العبور، پیاده روی در کوه ها و عملیات یخ نوردی است.

انتظار |ایران

ویژگی های فنی برای انتخاب بهترین کفش کوهنوردی

  باید دقت کنیم که برای هر برنامه‌ی خاص کوهنوردی کفش مخصوص آن را تهیه کنیم، بعنوان مثال ما از کفش‌های کوهپیمایی نمی‌توانیم برای برنامه‌هایی یک روزه استفاده کنیم. در زیر با مهمترین نکاتی که در انتخاب کفش کوهنوردی باید مد نظر قرار گرفت آشنا می‌شویم.

راحتی کفش

  • راحتی کفش از مسائل مهم مورد توجه است و جزء مهم‌ترین پارامترهای انتخاب کفش است. این نوع کفش باید از مفصل و مچ پای شما محافظت کند و دارای ساقی بلند در حدود 14 تا 19 سانتیمتر باشد.
  • مدل انتخاب شده باید به خوبی با پای شما سازگار باشد. هم‌چنین توصیه می‌شود برای خرید، کفش شما یک شماره از پای شما بزرگتر باشد. این فضا با جوراب ضخیم پر می‌شود. همیشه در هنگام خرید کفش کوهنوردی جوراب مخصوص خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی انجام بدهید. باید تقریباً به فاصله یک انگشت شست بین انتهای انگشت شست و انتهای بوت فاصله داشته باشد.

مقاومت کفش

  • مقاومت کفش در برابر آب که با منطقه‌ی صعود همخوانی داشته باشد. استحکام و جنس رویه کفش بسیار مهم است. جنس کفش باید طوری باشد که در هوای سرد، گرمای پای شما را حفظ کند.

زیره‌ی کفش

  • نکته‌ی مهم دیگر زیره‌ی کفش است، زیره‌ی کفش باید در برابر سایش مقاوم باشد و فشاره‌های احتمالی را تحمل کند. داشتن عاج‌های عمیق زیر کفش خیلی مهم است.

برند کفش

  • سعی شود کفش از یک برند و فروشگاه معتبر خریداری شود. حتما به تاریخ تولید کفش دقت کنید. هم‌چنین دارای ضمانت معتبر باشد.

کفش مناسب طبیعت گردی و کوه (ایرانی و خارجی)

خرید کفش پویان مناسب طبیعت گردی دغدغه همه طبیعتگردان آماتور و حرفه ای است. حرفه ای ها می دانند کفش کوه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و هر چند وقت یکبار مبالغی برای تجهیزات کوهنوردی از جمله خرید کفش مردانه کنار می گذارند؛ ولی آماتورها تجربه چندانی ندارند. سوال اولشان این است که «کفش طبیعت گردی ایرانی» بخرند یا خارجی؟ در این مقاله به ویژگی های کفش طبیعت گردی و کوه پرداخته ایم و سوالات پر تکرار را پاسخ داده ایم. ادامه مطلب را از دست ندهید.

از دیرباز پا در طب ایرانی پا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در این علم هر نقطه از پا را مرتبط با نقطه ای مشخص از بدن می دانستند و با ماساژ آن نقطه از پا سعی می کردند که درد ناحیه بدن را که مرتبط با آن نقطه بوده تسکین دهند. علاوه بر این، نامیدن پا به عنوان قلب دوم بیانگر ارزش و اهمیت این عضو است. پس اگر تا به حال به حفظ سلامت و بهداشت این عضو ارزشمند خود توجه نداشتید، لازم است که بیش از پیش به سلامت قلب دوم خود توجه داشته باشید.

شاید بتوان گفت کفشی که می پوشید بیشترین تاثیر را در سلامت و بهداشت پای شما دارد. در راهنمای خرید کفش گفته شد که متناسب با کارکردی که انتظار دارید، نوع آن محصول نیز تغییر خواهد کرد. کفش روزمره با مدل های مجلسی و «کفش کوه» یا رفتینگ یا به طور کلی مدل های مناسب طبیعت گردی متفاوت است.

بزن بریم طبیعت گردی!

تصور کنید که همه وسایل طبیعت گردی را جمع کردید و حالا به آخرین مرحله رسیدید، یعنی خرید تجهیزات! چه مدل هایی را باید انتخاب بکنید؟ روزمره یا مناسب طبیعت گردی؟ کفش طبیعت گردی ایرانی یا خارجی؟ برای اینکه انتخاب راحت تر شود باید به ویژگی مکانی که قصد گردش در آن را دارید توجه کنید؛ قرار است از کوه بالا بروید؟ می خواهید کویر گردی کنید؟ یا قصد دارید از رودخانه عبور کنید ؟

همانطور که در راهنمای کفش مناسب ورزش بیان شد، برای هریک از مکان ها مدل های مخصوصی طراحی و تولید شده اند تا شما لذت بیشتری ورزش طبیعت گردی ببرید. حالا اگر قصد کوهنوردی، کویر گردی یا عبور از رودخانه و آب ها خروشان را دارید با ما همراه باشید.

کفش کوه چه ویژگی هایی دارد؟

مسیر سخت و ناهموار کوه، به همان نسبت کفشی مقاوم و محکم می طلبد  و مسیر صاف و هموار کفشی سبک! با توجه به این جمله، قبل از هر چیزی باید سطح کوهنوردی خود را مشخص کنید: آیا می خواهید به صورت حرفه ای کوهنوردی کنید یا اینکه به کوهنوردی به چشم یک تفریح گذرا نگاه می کنید و قصد ندارید از مسیرهای پر از چاله و سخت عبور کنید؟

دومین سوالی که قبل از خرید کفش دویدن دیجی کالا باید به آن جواب بدهید این است که سختی مسیر کوهنوردی شما چقدر است؟ مسیر پر از سنگ و چاله یا مسیری صاف و هموار؟ بعد از اینکه به این سوالات جواب دادید نوبت به انتخاب می رسد!

ویژگی های عمومی یک کفش کوه مناسب شامل این موارد است:

  • وزن: معمولا توصیه می شود که از مدل های های سبک چه برای کوهنوردی حرفه ای و چه غیر حرفه ای استفاده کنید. مدل های سبک احساس خستگی شما را کمتر می کند.
  • زیره: زیره پاپوش های کوه معمولا در دو نوع استوک دار یا عاج دار و صاف یا بدون استوک در بازار موجود می باشند. مدل های عاج دار مناسب مکان های ناهموار و مدل های بدون عاج مناسب مکان های صاف و هموارند.
  • قابلیت حفظ دما و هوا خوری: قابلیت هواخوری در مسیرهای طولانی برای کفش طبیعت گردی تابستانی به منظور جلوگیری از بوی بد پا بسیار اهمیت دارد و همچنین قابلیت حفظ دما در سرما و گرما دمای پای شما را حفظ می کند و مانع از احساس سردی یا گرمای بیش از حد می شود.
  • جنس رویه: کفش کوه مناسب از رویه مقاوم در برابر ساییدگی ساخته می شود و به همین دلیل است که گاهی اوقات قیمت آن بالا است.
  • ضد آب بودن: این ویژگی که با Gore tex در محصولات ورزشی مشخص می شود، برای انجام فعالیت های حرفه ای ورزشی بسیار اهمیت دارد.

بهترین برندهای حرفه ای خارجی در بازار BESTARD، MAMMUT، ASOLO، MILLET و SCARPA هستند. البته برندهای کفش طبیعت گردی ایرانی نیز بسیار خوش درخشیدند و توانستند رضایت بسیاری از مشتریان خود را بدست آورند.

بدنی ورزیده و آماده در کوهنوردی به شما بسیار کمک خواهد کرد. اگر به باشگاه می روید و تمرینات بدن سازی انجام می دهید، از یار همیشگی خود در ورزش غفلت نکنید! در مقاله کفش مناسب باشگاه بدن سازی به طور کامل به بررسی ویژگی یک پاپوش مناسب که حافظ قلب دوم شما باشد، پرداخته ایم.

 برای کویرگردی چه کفشی مناسب است؟

لذت راه رفتن روی ماسه های نرم و گرم کویر چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت! اما این مسیر زمانی برای شما دلچسب تر خواهد شد که روی ماسه  سر نخورید، شن و ماسه به داخل کفشتان نرود یا نیش عقرب یا سایر حشرات از آن عبور نکند. اما مگر ممکن است که کویر بری و شن و ماسه داخل کفشت نرود؟ بله با پوشیدن مدل های مناسب کویرگردی ممکن است!

شاید برایتان عجیب باشد اما پوتین مناسب ترین کفش برای کویرنوردی است؛ ساق بلند آن محافظ پای شما دربرابر ورود شن و ماسه و نیش حشرات است، ساختار محکم آن از احتمال آسیب دیدن پا را در برابر سرخوردن و پیچ خوردن جلوگیری می کند. اگر جنس رویه پوتین از چرم باشد دمای پا را حفظ می کند و دربرابر سرما و گرما ایمن خواهید بود. اگر کفی آن از جنس پلاستیک باشد مانع سرخوردن شما می شود ضمن اینکه وزن آن سبک تر هم خواهد شد.

علاوه بر پوتین، مدل های کوهنوردی نیز می تواند انتخابی هوشمندانه برای یک کویرگردی حرفه ای باشد. همچنین، اگر قصد دارید مدتی کوتاه کویرگردی کنید و به طور حرفه ای به این فعالیت نگاه نمی کنید صندل نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. اگر هنوز نمی دانید چه مدل های مناسب آقایان است و چه مدل هایی مناسب بانوان، حتما مقالات  مدل کفش اسپرت مردانه و کفش اسپرت دخترانه را مطالعه کنید.

در رودخانه چه کفشی می پوشند؟

در رودخانه و آب های خروشان باید کفش مناسب طبیعت گردی داشته باشید. رفتینگ یا قایق سواری در آب های خروشان یکی از فعالیت هایی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که آخرین تجربه شما در رودخانه، پوشیدن دمپایی ای بوده است که یک لنگ آن را هم آب با خودش برده، باید بدانید که چه برای عبور از رودخانه و چه برای انجام ورزش هایی مانند رفتینگ نیاز به پاپوش مناسب دارید.

مدلی مناسب رفتینگ است که به سرعت داخل آن آب جمع نشود و به عبارت دیگر به محض افتادن در آب، پر از آب نشود و با سنگین شدن پای شما را خسته کند، صندل های ورزشی انتخابی مناسب برای انجام این کار است. البته لازم به ذکر است که برای کسب اوج لذت در رفتینگ باید سایر تجهیزاتتان نیز مناسب طبیعت گردی باشد.

بعد از مطالبی که تا کنون در کنار هم یادگرفتیم، مقاله نکات انتخاب کفش 1401 کمک می کند تا با نکات شیک پوشی در سال 1401 آشنا شویم و همگام با مد روز قدم برداریم!

انتظار |ایران

کفش طبیعت گردی ایرانی بخرم یا خارجی؟

خوشبختانه در چند سال اخیر صنعت کفش ایران رشد خوبی کرده است و توانسته نیاز ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای را پوشش دهد. در مقاله انواع کفش اسپرت به معرفی انواع مدلهای های اسپرت پرداختیم و در اینجا لازم است که به معرفی بهترین برندهای طبیعت گردی مردانه و زنانه ایرانی  بپردازیم.

برندهایی همچون لاوان، کوهسار، سهند و کفش کوهنوردی کسری توانسته اند با رعایت استانداردهای جهانی مانند رویه ضد آب و قابلیت گردش هوا، زیره مقاوم و ضد شوک، وزن مناسب، آستر نرم و زبانه بالشتک مانند رضایت خریداران را جلب نماید. البته ناگفته نماند که برندهای خارجی ضمن استانداردسازی محصولات خود و به روز کردن تجهیزات و امکانات به کار رفته در آن ها، رقیب جدی برای محصولات مشابه داخلی محسوب می شوند. اما، عواملی همچون خدمات پس از فروش و قیمت مناسب می توانند مزیت رقابتی محصولات داخلی باشد.

شاید برایتان جالب باشد که در ملاقات با افراد، ظاهر شما سبب ایجاد قضاوت افراد از شما می شود و سهم کفش در ظاهر شما کمتر از لباسی که پوشیده اید نیست! در مقاله حاضر تمام نکاتی که به هنگام خرید باید به آن توجه کرد را بررسی کردیم. می توانید با خرید کفش ورزشی مردانه، محصولی مناسب با پوشش غیررسمی خود داشته باشید.

نتیجه گیری

 در پایان باید گفت که ورزش چه حرفه ای و چه غیرحرفه ای نیاز به تجهیزات خاص خود را دارد. همانطور که در این مقاله اشاره شد در انواع «کفش مناسب طبیعت گردی» کفش کوه با کویرگردی و رفتینگ تفاوت دارد؛ با توجه به این تفاوت ها، انتظارات از جنس، هزینه و بودجه مدنظر می توانید انتخابی هوشمند از انواع کفش مناسب طبیعت گردی ایرانی و خارجی داشته باشید و لذت طبیعت گردی خود را دو چندان کنید.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا