ماشین بازی کودکانه یادگیری رنگ ها

آموزش رنگها به کودکان با ماشین بازی کودکانه

کودکان معمولاً در دوران پیش دبستانی با رنگها آشنا می شوند. توانایی شناسایی رنگ ها در مراحل رشد ذهنی کودک یک علامت و نقطه عطف محسوب می شود و اغلب بخشی از آمادگی برای دوران تحصیل است. شناخت رنگ ها و شناسایی نام رنگ ها قسمت مهمی از رشد کودک است. شناسایی رنگ ها به ایجاد ارتباط شناختی بین تصویر و کلمات در کودکان کمک می کند و یکی از وسایلی که در این راه به شما کمک می کند، ماشین مک کویین می باشد.

کودکان قبل از آن که بتوانند رنگ را به عنوان یک مفهوم درک کنند باید اطلاعات بصری در مورد رنگ دریافت کنند. کودکان توانایی درک این موضوع را ندارند که آبی روشن و سرمه ای هر دو آبی هستند و همچنین مهارت کلامی لازم برای توضیح آن را ندارند! شاید به همین دلیل آموزش رنگ به کودکان به نظر دشوار باشد. برای شروع بهتر است آموزش سه رنگ اصلی به کودکان را در دستور کار قرار دهید. کودکان باید همراه با یادگیری آنچه رنگ نامیده می شود، درک کنند که رنگ نشان دهنده چیست؟ تکرار مداوم به هر کودکی کمک می کند معنای واقعی کلمه رنگ را درک کند.

کودکان به طور طبیعی به رنگ های روشن جذب می شوند به همین دلیل است که بیشتر اسباب بازی ها و وسایل سرگرمی که برای کودکان کوچک تر از جمله کودکان نوپا و نوزادان تولید می شود رنگ روشن دارند. در طول سالهای پیش از دبستان کودکان یک کنجکاوی طبیعی برای درک دنیای رنگارنگ اطراف خود دارند. استفاده از فرصت های روزانه برای بحث در مورد رنگ های اطراف یک راه حل آسان برای آموزش رنگها به کودکان است.

از آنجا که آموزش تشخیص رنگ به کودکان بسیار مهم است ابزارهای زیادی وجود دارد که والدین و مربیان کودک می توانند از آنها استفاده نمایند تا به کودکان در یادگیری رنگ کمک کند. بطور مثال کتاب های کودکان یک فرصت طبیعی است که نه تنها تفاوت بین رنگ ها را به کودکان می آموزد بلکه ارتباط بین کلمات نوشتاری و رنگ ها را نیز نشان میدهد و کودک را با یک داستان عالی و تصاویر رنگارنگ آشنا کرده و تجربه خواندن را کاملاً لذت بخش می کند.

برخی از کتاب ها مخصوص رنگ آمیزی هستند و بر اساس شکل و رنگ سازمان یافته اند و در آن الگوهای رنگی طراحی شده تا کودک مطابق آنها رنگ آمیزی اشکال را انجام دهد. برای رنگ آمیزی می توان از ابزارهای متنوع نقاشی مانند مداد رنگی، مداد شمعی، پاستل روغنی، ماژیک نقاشی و … استفاده کرد که کلیه این ابزار در مجموعه های متنوع و رنگارنگ در فروشگاه دفتر دستک عرضه گردیده است.

یکی دیگر از روش های آموزش رنگ به کودکان استفاده از مواد غذایی روزانه مانند انواع میوه ها و سبزیجات است که با استفاده از آنها به راحتی می توان کودکان را با رنگ های متنوعی آشنا کرد. حتی امروزه بازی های آنلاین متنوعی برای این منظور طراحی شده است تا کودک در کنار بازی مهارت شناخت و ترکیب رنگ را نیز بیاموزد.

آموزش |آینه

تشخیص رنگ در کودکان در چه سنی است؟

توانایی تشخیص رنگ های مختلف در کودکان از ۱۸ ماهگی همزمان با قدرت تشخیص شباهت ها و تفاوت ها در شکل، اندازه و بافت آغاز می شود. اما مدتی طول می کشد تا کودک بتواند رنگ ها را نام ببرد.  بیشتر کودکان از یک تا سه رنگ را در سه سالگی می توانند نام ببرند اما در عین حال تلاش می کنند تا رنگ های جدیدی را به پالت ذهنی خود اضافه نمایند حتی ممکن است شما را با شناسایی رنگ ها شگفت زده کنند حتی اگر نتوانند آنها را بصورت شفاهی بیان کنند. در این مقطع سنی بهترین زمان آموزش سه رنگ اصلی به کودکان است.

آموزش رنگ به کودکان را باید از چه سنی شروع کرد؟

باید دید برنامه آموزش رنگها به کودکان از چه سنی مناسب است. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد همزمان با قدرت تشخیص رنگ در کودک می توان آموزش رنگ ها به کودک را نیز آغاز نمود. بطور کلی ۱۸ ماهگی (۲.۵ سال ) سن قابل قبولی است که کودکان می توانند رنگ ها را شناسایی کرده و از آنها استفاده کنند. برخی ممکن است زودتر یاد بگیرند و برخی دیگر تا زمانی که به سن اول دبستان برسند! همچنین کودکان با اختلالات بینایی مانند “کور رنگی” ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند.

برای تمرین آموزش رنگ هنگامی که با کودک خود بیرون از منزل هستید بازی های اشاره و تطبیق را انجام دهید. بطور مثال بگویید “من یک گل سرخ می بینم” و قبل از اشاره به آن صبر کنید و ببینید آیا کودک شما آن را پیدا می کند. یا اگر کودک شما لباس آبی پوشیده است از او سؤال کنید که آیا چیز دیگری به همین رنگ در اطراف خود می بیند؟ کودکان دو ساله عاشق دیدن کتاب های تصویری هستند؛ برای شروع از او بخواهید اشکال و رنگ ها را غیر کلامی شناسایی کند!

بطور مثال بگویید ” مربع قرمز را به من نشان بده؟” و بگذارید او به آن اشاره کند. همانطور که او شروع به یادگیری نام رنگ ها می کند می توانید بازی را معکوس کنید! حال خودتان به اشیا اشاره کرده و بپرسید “این مثلث چه رنگی است؟” این را بدانید که او از نشان دادن دانش خود لذت خواهد برد و وقتی اشتباه می کند فقط نام صحیح رنگ را با لحنی دلگرم کننده بگویید.

روش های آموزش رنگ به کودکان

در این قسمت به بررسی روش های آموزش رنگ به کودکان میپردازیم:

۱. هر بار روی یک رنگ تمرکز کنید

یک بسته مداد رنگی یا مداد شمعی با رنگ های شاد برای هر شخصی جذاب است. در جعبه مداد رنگی یا مداد شمعی رنگ های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما این تعداد زیاد رنگ برای بحث آموزش رنگ به کودک می تواند دردسرساز شود! برای آن که کودک بهتر بتواند با مفهوم رنگ آشنا شود بهتر است از او بخواهید یک رنگ که برایش جذاب تر است را انتخاب نماید. با این روش هر بار با تمرکز فقط بر روی یک رنگ کودک می تواند آن رنگ را با وضوح بیشتری شناسایی کند.

هنگامی که کودک شما رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کرد به او اجازه دهید برخی توانایی و خلاقیت خود را نمایش دهد. یک صفحه کاغذ یا کتاب رنگ آمیزی را در اختیار کودک خود قرار دهید و به اون نشان دهید که چگونه با مدادرنگی خط خطی کند و تصاویر را رنگ آمیزی نماید. تلاش کنید تا رنگ مورد نظر را با طبیعت و اشیاء پیرامون نیز تطبیق دهید تا در ذهن کودک اشکال و رنگ ها و ارتباط بین آنها بهتر شکل گیرد.

پس از آموزش یک رنگ سراغ رنگی دیگر بروید.

۲. مرتب کردن اشیاء بر اساس رنگ

آیا می خواهید کودک شما منظم باشد؟ به طور یقین پاسخ شما “بله” است.

یادگیری نحوه مرتب سازی وسایل می تواند به مهارت های سازمانی کمک کند! فعالیت های مرتب سازی برای یادگیری اینکه همه چیز می تواند متفاوت و یکسان باشد عالی است.

برای آموزش رنگ ها با استفاده از مرتب سازی می توانید از یک قالب کاپ کیک و یا جعبه های خالی استفاده کنید. در مراحل ابتدایی تمرین فعالیت باید با استفاده از برچسب مشخص کنید که کودک شما چه رنگی را در هر بخش قرار دهد. همچنین بهتر است با ۲ یا ۳ رنگ مختلف کنید و به مرور رنگ های بیشتری را به تمرین فعالیت اضافه نمایید.

نکته جالب در مورد این فعالیت این است که موارد بی شماری را برای مرتب سازی بر اساس رنگ می توانید انتخاب کنید مانند مهره بازی، گیره مو، گیره کاغذ، توپ بازی، اسمارتیز، لگو و … .

می توانید وسایل مورد نظر خود را روی زمین یا میز بریزید و به کودک خود نشان دهید که چگونه در بخش های مختلف رنگ های مورد نظر را قرار دهد. از آنها بخواهید آنچه را شروع کرده اند تمام کنند! ممکن است کمی طول بکشد تا پیشرفت کنند بنابراین صبور باشید و آنها را در حین انجام فعالیت تشویق کنید.

۳. استفاده از اسباب بازی جهت آموزش رنگ ها

شاید بسیاری از والدین بر این باور باشند که برای آموزش رنگ به کودکان باید از لوازم هنری مانند مداد رنگی یا مداد شمعی شروع کرد. اما برای آموزش مفهوم رنگ می توان از اسباب بازی های مختلف کودک مانند خمیر بازی، لگو، حلقه های رنگی و یا مهره ها نیز استفاده کرد.

۴. به رنگ هایی که می بینید اشاره کنید

این استراتژی یکی از بهترین روش های آموزش رنگ به کودکان است. همه چیز در جهان ما رنگ دارد بنابراین می توانید رنگ های زیادی را با این روش به کودک آموزش دهید. بطور مثال به کودک خود بگویید “به درخت نگاه کن، برگ های آن سبز است” یا “سیب قرمز را به من بده” و … .

در این فعالیت کودک در کنار آشنایی با مفهوم رنگ اشکال و اشیاء را نیز می شناسد.

۵. طرح پرسش

طرح پرسش برای کودک در خصوص رنگ ها یکی از مهم ترین بخش های فرآیند یادگیری رنگ است. اگر از آنها سؤالی نپرسید، نمی دانید چه درکی از مفهوم رنگ دارند! بطور مثال هنگام پیاده روی آموزش رنگها به کودکان با ماشین را تمرین کنید و از کودک در مورد رنگ ماشین های lightning mcqueen اطراف سؤال کنید. دقت کنید کودک در هنگام پرسش و پاسخ و درک مطلب دچار اشتباه نشود. اطمینان حاصل کنید که مطلب را به درستی درک کرده است.

۶. کتاب های آموزش رنگ را تهیه کنید

همه ما می دانیم که خواندن داستان و شعر و آشنایی با کتاب برای کودک چقدر ضروری است! اولین کتاب های کودک که در مورد رنگ ها و اشکال صحبت می کنند بسیار مناسب برای آموزش این مفاهیم است. آموزش رنگها به کودکان با شعر و داستان بسیار مفرح و تأثیرگذار خواهد بود.

۷. آموزش به کمک حرکات بدنی

آیا به دنبال راهی برای فعال کردن کودک خود در حین یادگیری هستید؟

شما می توانید با کمی خلاقیت شرایطی را فراهم آورید تا کودک شما حین بازی و دویدن با رنگ های مختلف نیز آشنا شود. آموزش رنگها به کودکان با بازی به طور یقین بسیار جذاب خواهد بود. بطور مثال یک سبد بردارید و با کودک خود به محوطه حیاط یا پارک بروید و از کودک خود بخواهید رنگ های سبز را که در برگ گیاهان و درختان مختلف است را جمع آوری نماید. این فعالیت کودک شما را به راه رفتن و دویدن تشویق می کند.

یک بازی دیگر رسم تعدادی دایره با کمک گچ های رنگی بر روی زمین است. در این بازی پس از رسم دایره های متعدد و مشخص نمودن نقطه ای برای شروع بازی، می توانید گچ های رنگی را در دایره های مختلف قرار دهید و از کودک خود بخواهید با دویدن و پریدن از نقطه شروع خود را به رنگ مورد نظر برساند.

اسباب بازی نوزاد یک تا سه ماهه:

با خرید اسباب بازی مک کویین پس از تولد، قبل از هر گونه تحرکی، قوه ی بینایی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود. پس او نیاز به اسباب بازی دارد که این دو وجه را تقویت کند. نوزاد تازه متولد شده، دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینایی اش تکمیل می شود. به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود.

برای مثال اشکال سیاه و سفید و یا اشیایی که دارای خطوطی با رنگ های متفاوت باشند، باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حس کند. یکی دیگر از اشیایی که برای نوزاد یک تا سه ماهه توصیه می شود، آینه های نشکن و ایمنی است که به نرده های تخت با دیواره گهواره کودک نصب می شود. همچنین جغجغه ، که نوزاد در این سن تمایل دارد آن را محکم در دست گیرد و تکان دهد.  چند تا از بازی های مناسب برای نوزادان تا کودکان یک ساله رو با هم ببینیم:

سفره موزیکال حیوانات مزرعه

سفره موزیکال حیوانات مزرعه برای نوزادان و کودکان کوچک میباشد که با رنگ آمیزی و داشتن اشکال و تصاویر حیوانات مختلف کودک را جذب خود میکند. این سفره موزیکالبوده و از طریق قسمت بالای خود موزیک پخش میکند. در سفره آهنگین نوزاد بروی عکس هر حیوان اگر فشار دهید صدای آن حیوان پخش میشود و کودک با آن حیوان و صدایش اشنا میشود. ویژگی های سفره موزیکال حیوانات مزرعه :

  • هنگامیکه کودک دست خود را روی هر حیوان بگذارد می تواند صدای آن حیوان و موزیکهای متنوع را بشنود.
  • برای آشنایی با رنگها و شناخت حیوانات، اسباب بازی فوق العاده ای است.
  • از این اسباب بازی برای تزئین دیوار اتاق کودک نیز می توانید استفاده نمایید
  • آیتم های دیگری روی این سفره موزیکال تعبیه شده که با فشار دادن آنها شروع به آهنگ زدن می کنند
  • درباره رنگهای بکار رفته در اسباب بازی به کودک توضیح و آموزش دهید
  • مشوق نوزاد و کودک به بازی کردن مستقل
  • به کمک این اسباب بازی می توانید براحتی نوزادتان را سرگرم و آرام نمایید
  • هماهنگی دست ها و چشمهای کودک را تقویت می کند
  • برای اتاق سیسمونی بسیار جذاب و مفید است

اتوبوس ویولون اشکال

اتوبوس ویولون اشکال happy bus  یک اتوبوس   و تقویت کننده هوش کودک بوده که هم یه بلز خیلی خفن داره و هم بازی جای گذاری یه ماشین شگفت انگیزه .علاوه بر این جهت یادگیری اعداد، رنگ ها و اشکال هندسی طراحی شده است. این ماشین گوگولی یک بلز خوش رنگ روی سقفش سوار کرده و بچه ها میتونن باهاش کیف کنند و از نواختن موسیقی لذت ببرند .این  زیبا به شکل یک اتوبوس طراحی شده است و دارای حفره هایی با اشکال مختلف است.

کودک می بایست اشکال را با حفره های مشابه، تطبیق دهد و آن ها را وارد اتوبوس  کند.در پشت اتوبوس دربی تعبیه شده است که کودک می تواند تکه های را خارج کرده و مجددا به بازی ادامه دهد. در جلوی ماشین یک نخ وجود دارد که بچه های نوپا می توانند از استفاده کرده و ماشین پاپی زیبای خود را دنبال خود بکشند.

ماشین کنترلی مک کویین این کار برای بچه ها بسیار لذتبخش است و موجب تقویت مهارت های حرکتی آن ها می شود.هنگام راه رفتن چرخ هاش صدا دارد و کودک تشویق به راه رفتن میکند .علاوه بر این که کودک با اشکال هندسی آشنا می شود؛ داشتن رنگ بندی شاد و جذاب این امکان را برای کودک فراهم می سازد تا رنگ آن ها را تشخیص دهد و با انواع رنگ ها آشنا شود. والدین عزیز می توانند نام رنگ ها را به فرزند دلبدنشان آموزش دهند. این اسباب بازی با رنگ های شادی که در آن به کار رفته می تواند در جلب توجه کودک به شکل ها و رنگ مفید بوده و به بهبود مهارت های دیداری و هوش منطقی کودک از طریق تطبیق و تشخیص اشکال کمک نماید.

حلقه هوش چرخدار شادوک متوسط

هدف بازی حلقه هوش چرخدار شادوک متوسط یادگیری اشکال، اندازه، حجم و رنگ هاست که از اولین آموزش ها به کودک است . بازی کردن آنقدر از هر لحاظ برای کودکان مفید است که این مجال برای بازگویی کامل آن ها کافی نیست. هماهنگی میان اعصاب و عضله از مهم ترین فوایدی است که پزشکان با تاکید بر آن والدین را تشویق به بازی با کودک می کنند .

گفتنی است که بازی کردن والدین با کودک باعث ایجاد حسی عمیق به لحاظ عاطفی در کودکان می گردد. آنان را با اعتماد به نفس و خاطرات خوب بسیار وارد زندگی اجتماعی می کند. خوب است خاطر نشان شویم که انتخاب اسباب بازی نامناسب می تواند به همان اندازه به سلامت و روند رشد کودک آسیب بزند و آن را دچار اختلال نماید. بازی های کودکان باید مناسب سن آن ها و با توجه به رفتارشناسی سن آن ها ساخته شوند. همچنین به لحاظ ایمنی هم در بالاترین سطح ممکن قرار بگیرند.حلقه هوش چرخدار شادوک کوچک تمام این ویژگی هارا به صورت یکجا داراست.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا