کاربرد انواع میلگرد در صنایع مختلف

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.nasim.news” در مورد مقاله ” کاربرد میلگرد در صنایع” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

کاربرد میلگرد در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از اصلی ترین و پر کاربردترین صنایع، صنعت ساخت و ساز است که میلگرد جز اصلی این صنعت به حساب می آید.

نسیم آنلاین:

بخش‌ های صنعتی و ساختمانی در سراسر جهان به استفاده از میلگرد روی آورده ‌اند تا لایه ‌ای از حفاظت و دوام را در بخش‌های مختلف ساخت ‌و ‌ساز فراهم کنند.

انواع کاربرد میلگرد

میلگرد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و صنعتی استفاده می‌شود. میلگرد به شکل آجدار و ساده و در قالب کلاف و شاخته تولید می شود که به منظور افزایش چسبندگی با بتن در سازه به کار گرفته می شود. برخی از انواع کاربرد میلگرد عبارتند از:

میلگرد می تواند کارکردهای زیر را در پی داشته باشد:

1.     تامین مقاومت بتن

سازه ‌های بتنی به تنهایی از پایداری بالایی برخوردار هستند؛ اما بتن در مقابل نیروی کششی ضعیف است که با استفاده از میلگرد سطح پایداری بیشتری در سازه بتنی ایجاد می ‌شود.

2.     کاهش سایز سازه بتنی

استفاده از مقادیر زیاد بتن در سازه‌ های بزرگ بسیار طبیعی است. چرا که بکار بردن بتن در حجم وسیع در سازه‌ ها به استحکام بیشتر سازه منجر می ‌شود. در عین حال باعث کاهش فضای مفید سازه، کوتاه ‌تر شدن سقف سازه و عدم زیبایی می‌گردد.

3.     جلوگیری از ترک خوردن

همان طور که قبلا ذکر شد؛ مهم ‌ترین کاربرد میلگرد تقویت ستون ‌های بتنی به منظور بهبود یکپارچگی کلی سازه است.

4.    افزایش طول عمر سازه

کاربرد میلگرد در افزایش طول عمر ساختمان، از مهم ‌ترین دلایلی است که صنایع به استفاده از آن روی‌ آورده ‌اند. در نتیجه ساختمان نیاز‌کم ‌تری به تعمیرات و بازسازی خواهد داشت و مدت زمان استفاده مفید و ایمن از سازه زیاد می‌ شود.

5.     کاهش هزینه ساخت ‌وساز و نگهداری

استفاده از میلگرد در ساختمان منجر به کاهش هزینه ‌های ساخت ‌و ساز و نگهداری از سازه می‌ شود. همچنین میلگردها منجر به کاهش کلی استفاده از انواع مصالح ساختمانی پرهزینه می ‌شوند که مجموع این صرفه ‌جویی ‌ها بسیار مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر از هزینه استفاده از بتن در سازه است.

ویژگی‌ های میلگرد

همان طور که قبل ‌تر ذکر شد، کاربرد میلگرد بسیار فراوان و وسیع است. میلگرد‌ها در بخش ‌های مختلف ساخت‌ و ساز از جمله ستون ‌ها، پی ساختمان، دیوار‌های بلند، چهارچوب ‌ها و … کاربرد دارند. از جمله ویژگی های این محصول عبارتتد از:

  1. قابلیت خم شدن
  2. استحکام بالا
  3. قابلیت بازیافت
  4. در دسترس بودن

البته میلگرد دارای خصوصیات زیر است که باید در مزان خرید به آن توجه داشت:

افزایش کارایی میلگرد در بتن

وقتی میلگرد درون سازه بتنی قرار گیرد؛ کارایی آن چند برابر می ‌شود. بتن شکل‌ پذیری میلگرد را از آن صلب می‌کند و جلوی زنگ ‌زدگی میلگرد را می‌گیرد. افزایش کارایی میلگرد در بتن می تواند به افزایش مقاومت، کاهش هزینه و حفاظت از محیط زیست کمک کند.

وقتی میلگرد درون بتن قرار می ‌گیرد، تماس آن با هوا و رطوبت بسیار کم‌ می ‌شود در نتیجه فرآیند زنگ‌ زدگی متوقف می‌گردد. اما باید دقت کرد که لایه ‌های بتنی به طور دقیق ریخته شوند و دارای کم‌ ترین ترک ‌خوردگی باشند.

 ویژگی ‌های منحصر‌به ‌فرد میلگرد باعث کاربرد گسترده آن در صنایع کوچک و بزرگ شده است. میلگرد بنای شما را مستحکم می‌کند، هزینه تعمیرات را کاهش می ‌دهد و بازسازی بنا را به تاخیر می ‌اندازد.

برای افزایش کارایی میلگرد در بتن، باید به چند عامل توجه کرد:

خروج از نسخه موبایل