مروری بر انواع تکنیک های خیاطی ساده و کاربردی!

ترفندهایی که در سرعت و پیشرفت شما تاثیر بسزایی دارند!

خیاطی از جمله هنرهایی که نیاز به دقت و البته مهارت و صبر و حوصله دارد. خیاطی در کنار این که یک هنر و یک حرفه نیز محسوب می شود، حرفه ای که تاکنون بانوان و مردان زیادی در آن مشغول به کار شده اند و از طرفی به دلیل این که میزان تقاضای پوشاک در کشورمان بالا است و پر درآمدترین صنعت در کشورمان محسوب می شود، بسیاری علاقه مندند که وارد این حرفه شوند اما برای این که بتوان در این حرفه فعالیت کرد باید در کنار آشنایی با این حرفه، با نکاتی در مورد این حرفه نیز آشنا بود.

جالب است بدانید خیاطی سراسر پر شده است از نکات ریز و درست و دانستنی های متعدد که یک خیاط ماهر باید تمامی آنها را بشناسد و با یک یک نکاتش آشنا باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی وارد حرفه ی خیاطی شده اید و تا حدودی با مهارت های مورد نیاز و رسم الگو خیاطی در این حرفه آشنا شده اید، حتما میدانید که خیاط های حرفه ای، از ترفندهای خیاطی جذاب و مختلفی استفاده میکنند، در این نوشته، به طور کامل و جامع، سراغ این ترفندها میرویم، ترفندهایی که باعث تمایز شما با دیگران خواهد شد، شک نکنید!

آموزشگاه خیاطی در تهران |آموزشگاه خیاطی در غرب تهران

دکمه ها را دور نریزید!

اگر تصمیم گرفته اید دکمه لباس قدیمی خود را عوض کنید یا حتی لباس را دور بیاندازید، بهتر است دکمه ها را از لباس جدا کرده و در یک ظرف آنها را نگه دارید. شاید به نظرتان این کار بی اهمیت بیاید اما مطمئن باشید در زمانی به یک دکمه نیاز پیدا می کنید و این ظرف پر از دکمه می تواند به کمک شما بیاید و نیازتان را تامین کند. البته برای آن که دکمه های یک شکل در میان سایر دکمه ها گم نشوند، بهتر است از میان سوراخ های دکمه های یک شکل نخ رد کرده و همچون یک دستبند دو سر نخ را بهم گره بزنید آن وقت است که برای استفاده از دکمه های هم شکل نیازی نیست تمامی دکمه ها را از قوطی یا ظرف دکمه ها خالی کرده و برای پیدا کردن دکمه های هم شکل زمان صرف کنید.

جاسوزنی های مناسب تهیه کنید

سوزن های خود را در یک جای مناسب گرد هم جمع آوری کنید زیرا سوزن ها بسیار سخت دیده می شوند و اگر آنها را پراکنده نگه دارید ممکن است بر روی زمین افتاده به شما و دیگران صدمه بزنند. همچنین گم شدن سوزن ها ممکن است باعث شوند شما ساعت ها زمان خود را هدر دهید تا آنها را بیابید و کار خیاطی نیمه تمام خود را تمام کنید. از همین رو شما می توانید یک بالشتک کوچک درست کرده و سوزن های خود را به ترتیب درون آن فرو کنید آن وقت است که هیچ وقت آنها کم نمی شوند و شما می توانید به راحتی آنها را مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید از یک لوله خودکار استفاده کرد و سوزن های خود را درون آن بیاندازید.

زیپ های قدیمی را نگه دارید

همانند دکمه، شما باید زیپ های قدیمی را نیز نگه دارید چون در زمان مناسب به آنها نیاز پیدا می کنید از همین رو بهتر است برای آن که زیپ ها کیفیت خود را از دست ندهند، آنها را با کمی صابون خیاطی آغشته کنید و با باز و بسته کردن چند باره سبب شوید صابون در تمامی بخش های آن نفوذ کند و از زنگ زدگی و خشکی آن جلوگیری نماید.

از افتادن دکمه ها جلوگیری کنید

تصور کنید وسط خیابان یا یک مهمانی، دکمه لباستان کنده شود، چه حسی پیدا می کنید؟ قطعا به هم می ریزید و از این اتفاق دلخور می شوید اما شما می توانید با یک اقدام ساده و سریع کاری کنید که هیچ وقت دکمه لباس ها نیوفتند و محکم به جای خود باقی بمانند. شما در این مسیر تنها کافی است که پس از دوختن دکمه، با برق ناخن بی رنگ کمی بر روی دکمه و نخ را بپوشانید، آن وقت است که نخ ها به جای خود محکم شده و تحت هیچ شرایطی از لباس جدا نمی شوند.

حتما انگشتانه تهیه کنید!

خیاطی با سوزن سر و کار دارد و ممکن است هر لحظه دستتان به خصوص انگشتانتان آسیب ببینند به همین دلیل بهتر است پیش از هر کاری انگشتانه تهیه کرده و در موارد مورد نیاز از آن استفاده کنید زیرا تنها کافی ست چند بار پشت سر هم دستانتان آسیب ببینند آن وقت است که نسبت به خیاطی دلسرد می شوید و آن را کنار می گذارید.

    اگر به هر دلیل انگشتانه در اختیار نداشتید، می توانید ابتدای انگشتان خود را با چسب زخم بپوشانید تا از آسیب احتمالی با سوزن جلوگیری کنید.

جای نگهداری قرقره بسیازید

شما می توانید برای قرقره های خود یک جای مناسب تهیه کنید تا نیازی نداشته باشید برای پیدا کردن آنها زمان زیادی صرف کنید. برای پیشنهاد می توانیم از کارتن شونه تخم مرغ نام ببریم. شما می توانید با کمی تزئین آن را زیبا کرده و برای استفاده به عنوان جای قرقره از آن بهره بگیرید.

پارچه های اضافه را نگه دارید

هر لباسی که می دوزید بخشی از پارچه آن اضافه می آید. بهتر است آن پارچه ها را جمع کنید و در نهایت با به خرج دادن کمی سلیقه از آنها چیزهای جالب بسازید. ساخت رو میزی چهل تکه، کیف، عروسک پارچه ای، دستگیره آشپزخانه و… مواردی هستند که می توانید با پارچه های اضافه بدوزید.

از لیز خوردن چرخ خیاطی جلوگیری کنید

عموما چرخ های خیاطی هنگامی که مورد استفاده قرار می گیرند، لرزشی کوچک دارند که سبب می شود مدام چرخ خیاطی جا به جا شود و لیز بخورد. شما می توانید برای مقابله با این اتفاق یک ابر اسفنجی به ضخامت ۳ الی ۵ سانت زیر چرخ خیاطی قرار دهید و سبب شوید چرخ شما ثابت بر روی میز باقی بماند و هنگام استفاده جا به جا نشود.

الگوها را ذخیره کنید

هرگز الگوهایی که استفاده کردید را دور نریزید زیرا ممکن است مجددا به آنها نیاز پیدا کنید و بخواهید از آنها بهره مند شوید. پس دور ریختن الگو را فراموش کرده و برای آنها مکانی مناسب در نظر بگیرید تا هر وقت نیاز داشتید به سراغ آنها رفته و مجددا آنها را مورد استفاده قرار دهید.

از چروک شدن الگوها جلوگیری کنید

اگر نگران چروک شدن الگوهای خود هستید بهتر است آنها را با آب و نشاسته بپوشانید. در واقع شما باید محلولی از آب و نشاسته تهیه کرده و آن را بر روی الگو اسپری کنید زیرا این کار سبب می شود الگوی شما چروک نشده و همواره سالم بماند.

از افتادگی زانو شلوار جلوگیری کنید

عموما زانوها زودتر از بقیه بخش های سلوار آسیب می بینند و دچار افتادگی می شوند از همین رو به شما پیشنهاد می دهیم پیش از هر چیز پشت زانوها را با لایه ای بپوشانید و دور آن را بدوزید از همین رو این کار سبب می شود تا ظاهر شلوار شما سالم بماند به خصوص شلوار کودکان که مدام در معرض آسیب قرار دارد.

از سر خوردن پدال جلوگیری کنید

برای آن که پدال چرخ شما ثابت بماند و مدام جا به جا نشود، بهتر است کمی ابر بر روی بخش زیرین پدال بچسبانید تا آن را محکم نگه دارد.

روغن کاری چرخ را فراموش نکنید!

اگر می خواهید چرخ شما طول عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است بر اساس دستور العمل آن رفتار کرده و مطابق آن روغن کاری را انجام دهید. همچنین اگر این کار را انجام نمی دهید تا لباسی که می دوزید چرب نشود، می توانید بر روی لباس کاغذی قرار داده و با آن لباس را بدوزید و پس از اتمام کار کاغذ را از لباس جدا کنید.

منبع: آموزشگاه خیاطی سیماکده

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا