5 اشتباهی که درباره استفاده از لنز طبی انجام میدهید

از گذاشتن لنز می‌ترسید؟ با این 5 ترفند به ترس خود غلبه کنید

از لنز گذاشتن می ترسم ، لنز باعث کوری من نشود؟ با لنز، چشم‌هایم دچار عفونت نشوند؟ و ترس‌هایی شبیه به این همگی کاملا نرمال و طبیعی هستند و نباید خود را برای این نگرانی‌ها سرزنش کنید. دوست دارید که خود را کنار بگذارید و به جای آن از لنزهای طبی استفاده کنید اما می‌ترسید؟ باید بدانید که شما تنها نیستید و افراد زیادی در سراسر جهان دچار ترس از گذاشتن لنز هستند. دلیل اینکه چرا استفاده از لنز برایتان ترسناک است چندان مهم نیست. مهم این است که ما در زیر 5 ترفند را به شما یاد می‌دهیم تا به کمک آنها بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. با لنزبیوتی همراه باشید.

آینه |استفاده از لنز دیگران

1- واقعیت‌ها را از شایعات و باورهای غلط تفکیک کنید!

بعضی از افراد واقعا وحشت دارند از اینکه دست در چشم‌های خود ببرند. اما بعضی دیگر به خاطر حرف‌هایی که از دیگران شنیده‌اند حاضر نیستند هرگز سراغ لنز طبی بروند. باید بدانید که شایعات زیادی در مورد استفاده از لنز چشم وجود دارد که اغلب آنها هم صحیح نیستند.  ما در زیر چندین شایعه و ادعای نادرست را برایتان نوشته‌ایم تا با استناد بر این موارد بر ترس خود از گذاشتن لنز طبی یا غلبه کنید.

شایعه اول: اگر لنز پاره شود تا ابد پشت چشم‌های من خواهد ماند و نمی‌توانم آن را خارج کنم

این ادعا صد در صد اشتباه است. لنز طبی یا لنز رنگی فقط روی سطح چشم می‌چسبد. پس اگر حتی پاره شده باشد هم نمی‌تواند وارد فضای پشت چشم شما بشود.

حتی اگر لنز پشت پلک گیر کند هم خیلی راحت می‌توانید آن را خارج کنید. به این صورت که سرم یا قطره اشک مصنوعی در چشم بچکانید تا محیط لنز مرطوب و روان شود و در نتیجه از زیر پلک بیرون بیاید.

افزایش رطوبت چشم می‌تواند به خارج کردن لنزی که در پلک گیر کرده کمک کند. یادتان باشد که برای این منظور نباید از «آب شیر» استفاده کنید زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشد که وارد چشم شده و عفونت از خود به جا بگذارند.

شایعه دوم: لنز در پشت پلک‌های من گم خواهد شد

احتمالا شنیده‌اید که لنز ممکن است در پشت پلک گم شود. بله این اتفاق ممکن است روی دهد اما خیلی کم و به ندرت! حتی اگر هم لنز پشت پلک برود شما می‌توانید خیلی ساده آن را از چشم خارج کنید. در نتیجه هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اولا برای اینکه لنز در چشم گم نشود باید از مالیدن و خاراندن چشم‌های خود (وقتی لنز به چشم دارید) پرهیز کنید. سایز لنز را هم به درستی انتخاب کنید که درون چشم حرکت زیادی نداشته باشد. قبل از درآوردن لنز از چشم هم آرایش خود را پاک نکنید، زیرا مالیدن چشم سبب بیرون آمدن لنز از جای خودش می‌شود.

در صورت گم شدن لنز در پشت پلک فقط کافیست قطره اشک مصنوعی در چشم بریزید تا افزایش رطوبت باعث حرکت لنز به سمت بیرون بشود. به همین سادگی!

شایعه سوم: لنز طبی در چشم بسیار ناراحت و دردناک است!

به نظرتان چطور می‌شود یک لنز نرم که بسیار نازک است و تقریبا هیچ وزنی ندارد باعث ناراحتی یا ایجاد درد در چشم‌های شما بشود؟ تا الان از خود پرسیده‌اید که چرا از لنز گذاشتن می ترسم ؟ آیا این خودِ شما هستید که می‌ترسید یا دیگران باعث تلقین این ترس به شما شده‌اند؟

این را باید بدانید که دو سه بار اولی که لنز می‌گذارید چون یک شئی بیرونی در چشم است، وجود آن را احساس خواهید کرد. اما اصولا هیچ دردی ندارد. مگر اینکه لنز را برعکس گذاشته باشید یا مثلا لنز مناسب سایز چشم شما نباشد. در غیر این صورت هیچ دلیل برای ناراحتی وجود ندارد.

2- چند روز قبل از گذاشتن لنز، با انگشت‌های دست چشم‌های خود را لمس کنید!

این راهکار در ظاهر خیلی عجیب است: چرا آدم باید انگشت در چشم خود بکند؟ اما اگر از گذاشتن لنز می‌ترسید با این روش می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید. چطوری؟ از چند روز قبل از استفاده از لنز، گذاشتن و برداشتن لنز طبی را تمرین کنید.

برای این منظور، دست‌های خود را کاملا تمیز با آب و صابون بشویید. آنها را خشک کنید. سپس به حالتی که مثلا دارید لنز در چشم می‌گذارید سطح چشم خود را لمس کنید. چند بار این کار را انجام دهید تا ترس شما از تماس دست با چشم‌هایتان بریزد. سپس احتمالا بدون ترس می‌توانید لنز واقعی را وارد چشم‌های خود کنید. از خودتان پرسیده‌اید که چرا از لنز گذاشتن می ترسم ؟ شاید ترستان همین لمس کردن چشم با دست باشد. پس این روش را تمرین کنید. ضرر ندارد.

3- پلک نزدن را تمرین کنید

وقتی هر چیزی به سمت چشم می‌آید، آدم به طور ناخودآگاه پلک می‌کند. این یک واکنش طبیعی است. بنابراین برای اینکه هنگام لنز گذاشتن خیلی پلک نزنید، پیشنهاد می‌کنیم چند روز انگشت را سمت چشم ببرید و سعی کنید پلک نزنید. به این صورت، پلک نزدن را تمرین می‌کنید.

4- به جایی غیر از انگشتان دست خود نگاه کنید

چرا از لنز گذاشتن می ترسم ؟ چون انگشتم داخل چشم‌هایم می‌آید. اگر این دقیقا مکالمه شما با خودتان است، باید بگوییم با یک تمرین ساده می‌توانید این ترس را از میان بردارید. چه تمرینی؟ اینکه وقتی لنز در میان انگشتان دست به سمت چشم می‌آید، به جای اینکه به انگشتان خود خیره شوید، در آینه به سقف خانه یا هر جای دیگری غیر از دست و چشم خود نگاه کنید.

5- همه وسایل لنز و دست‌های خود را تمیز کنید

اگر از خودتان بپرسید چرا از لنز گذاشتن می ترسم شاید در پاسخ بگویید از عفونت چشم هراس دارم. این ترس کاملا طبیعی است اما راهکار هم دارد! برای پیشگیری از عفونت چشم با لنز فقط کافیست دست‌ها و تمامی وسایل مربوط به لنز را هر بار و همیشه تمیز و ضدعفونی کنید.

اول از همه دست‌ها را با آب و صابون بشویید. آنها را با دستمال بدون پرز خشک کنید. لنز را با بشویید. آن را درون محلول درون جالنزی قرار دهید.  لنز را هم باید با محلول ضدعفونی کننده بشویید و تمیز کنید. هر سه ماه یک بار هم جالنزی را عوض کنید.  پس از پایان یافتن تاریخ مصرف لنز آن را حتما دور بیندازید و یک نمونه‌ی نو بخرید.

سوالات رایج در مورد اینکه چگونه بر ترس از گذاشتن لنز غلبه کنم

چگونه از گم شدن لنز در چشم جلوگیری کنیم؟

اولا برای اینکه لنز در چشم گم نشود باید از مالیدن و خاراندن چشم‌های خود (وقتی لنز به چشم دارید) پرهیز کنید. سایز لنز را هم به درستی انتخاب کنید که درون چشم حرکت زیادی نداشته باشد. قبل از درآوردن لنز از چشم هم آرایش خود را پاک نکنید، زیرا مالیدن چشم سبب بیرون آمدن لنز از جای خودش می‌شود.

چگونه به ترس از گذاشتن لنز غلبه کنم؟

چند روز قبل از گذاشتن لنز، چندین بار انگشت دست خود را به سمت چشم ببرید تا ترستان بریزد. موقع گذاشتن لنز در چشم، نگاهتان در آینه را به جایی غیر از انگشتان دست بچرخانید. مطمئن باشید که لنز در پشت پلک گیر نمی‌کند و حتی اگر گیر کرد با قطره اشک مصنوعی می‌توان به راحتی آن را خارج کرد.

چرا من از گذاشتن لنز می‌ترسم؟

چندین دلیل برای این ترس می‌تواند وجود داشته باشد: نگران عفونت چشم هستید، نگران گم شدن لنز در چشم هستید یا ترس دیگران به شما منتقل شده. اما باید بدانید که با رعایت اصول بهداشتی و شست‌وشوی دایمی دست‌ها، لنز و جالنزی هیچ دلیلی برای ترس از عفونت وجود ندارد. لنز که پشت پلک رفته را با چند قطره اشک مصنوعی می‌توان بیرون آورد. و با تمرین هم می‌توانید ترس از گذاشتن لنز را از بین ببرید.

لنزی که پشت پلک گیر کرده را چگونه درآوریم؟

چند قطره اشک مصنوعی در چشم بچکانید تا رطوبت زیاد باعث شود لنز لیز ب1,1K

نگهداری لنز طبی راه و روش خاص خود را دارد که برای حفظ سلامت چشم‌ها باید آنها را رعایت کنید. چرا که استفاده‌ی ناصحیح از لنز و نگهداری اشتباه ممکن است موجب خطرات جدی برای چشمان شما شود.

برای مثال استفاده از محلول‌های نامناسب ضدعفونی کننده و نگهداری لنز، ممکن است موجب عفونت چشم و تحریک آن گردد. گرچه شیوه‌ی نگهداری لنز بسته به هر لنز متفاوت است، اما قوانین عمومی نیز برای نگهداری تمامی آن‌ها وجود دارد.

اگر از لنزهای روزانه و یکبارمصرف استفاده نمی‌کنید، نگهداری لنز طبی یکی از موضوعات اساسی‌ای است که باید به آن توجه کنید. درباره روش‌های نگهداری لنز خود حتما با دکتر خود مشورت کنید و علاوه بر آن نکات کلی و ضروری زیر را نیز در رابطه با نگهداری لنز مطالعه کنید.

اصول و روش‌های عمومی نگهداری لنز طبی

همانطور که اشاره کردیم لنزهای طبی با توجه به ویژگی‌های خاصی که هرکدام دارند، روش‌های نگهداری خاص خود را می‌طلبند.

اما یک سری روش‌های کلی نیز در رابطه با نگهداری لنز وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر به سلامت چشمتان اهمیت می‌دهید، بهتر است روش‌ها و نکات زیر را با دقت تمام مطالعه کنید.

۱–  آیا هنگام دست زدن به لنزهایتان دست خود را تمیز و خشک می‌کنید؟

اولین چیزی که در نگهداری لنز طبی باید همیشه به یاد داشته باشید این است که قبل از اینکه لنز خود را به چشم بگذارید و یا دربیاورید، باید دستهایتان تمیز و خشک باشد.

  • قبل از اینکه به لنزها دست بزنید، دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.
  • پس از اینکه دست‌هایتان را شستید با حوله‌ی بدون پرز، دست‌هایتان را خشک کنید.
  • نباید بگذارید هیچ کرک و یا پرزی وارد چشمهایتان شود.
  •  اگر می‌خواهید آرایش کنید، بهتر است لنز را اول به چشمتان بگذارید.
  • قبل از شستن و پاک کردن آرایشتان نیز لنزها را بردارید.

۲لنزهای خود را با ملایمت تمیز کنید

به منظور نگهداری لنز طبی ، شما می‌توانید لنزتان را به طور جداگانه تمیز کنید تا هرگونه کثیفی را از روی سطح آن بردارید. کمی محلول پاک کننده‌ی مخصوص لنز، و یا محلول چندمنظوره به یکی از دستانتان بریزید. سپس لنز را با ملایمت با انگشت سبابه‌ی خود بمالید.

  • پس از مالیدن آن‌ها را خوب بشویید.
  • روش مالش رو شستشو روش بسیار موثریست.

۳– هنگام گذاشتن و درآوردن لنز بسیار مراقب باشید

هنگام گذاشتن لنز باید بسیار مراقب باشید تا باعث تحریک چشمتان نشوید. قبل از اینکه لنز را بگذارید، آن را با انگشت اشاره‌ی خود نگه دارید و با مراقبت کامل آن را در مرکز چشمان خود قرار دهید. هنگام بیرون آوردن لنزها با ملایمت این کار را انجام دهید تا باعث پارگی آن نشوید.

  •  مواظب باشید که لنز را در راستای درستی خارج کنید. کشیدن لنز در راستای بالا و یا پایین موجب تحریک آن خواهد شد.
  •  اگر با درآوردن و یا گذاشتن لنز مشکل جدی دارید، با دکتر خود در این باره صحبت کنید.
  • اگر ناخن‌های بلندی دارید بهتر است بیشتر مراقب باشید تا ناخن‌هایتان موجب پارگی لنز و یا خراش رو چشمتان نشود.

۴به لنزهای خود آب و یا بزاق دهان نزنید

دقت کنید که برای نگهداری لنز طبی رنگی یا معمولی و پاک کردن و ضدعفونی آن از محلول‌های مخصوص استفاده کنید. هیچگاه آن‌ها را با آب نشویید و یا بزاق دهان به آن‌ها نزنید. میکروارگانیسم‌های موجود در آب ممکن است باعث عفونت و یا آسیب چشم‌های شما شوند.

  • هیچ‌گاه لنزتان با آب دهان پاک نکنید، این کار موجب عفونت خواهد شد.
  • به هیچ وجه لنزهای خود را در هیچ گونه آبی نشویید. چه این آب، آب آشامیدنی باشد چه آب مقطر و چه آب اقیانوس و چشمه.
  •  به همین دلیل بهتر است که به منظور نگهداری لنز و جلوگیری از عفونت چشم‌هایتان هنگام شنا و یا در سونا، لنز به چشم نداشته باشید.

۵–  از محلول‌های لنز مناسب استفاده کنید

لنزهای مختلف، محلول‌های ضدعفونی مخصوص به خود را دارند. بنابراین استفاده‌ی محلول لنز مناسب لنزتان یکی از موارد ضروری در نگهداری لنز به شمار می‌رود. بنابراین حتما بروشورها و نوشته‌های روی محلول‌ها را با دقت مطالعه کنید و از دکتر خود نیز راهنمایی بخواهید. شما می‌توانید از محلول‌های چندمنظوره نیز برای پاک کردن و نگهداری لنزهایتان استفاده کنید.

  • محلول سالین (محلول نمک‌) برای نگهداری لنز می‌تواند مناسب باشد، اما به منظور ضدعفونی از این محلول استفاده نکنید.
  • اگر از محلول آب اکسیژنه استفاده می‌کنید قبل کامل شدن روند مورد نیاز ضدعفونی و خنثی سازی، لنزها را به چشم خود نگذارید.

سوالات رایج در مورد نگهداری لنز طبی

با لنز طبی می‌توان استخر رفت؟

به منظور نگهداری صحسح از لنز و جلوگیری از عفونت چشم‌هایتان، بهتر است هنگام شنا و یا در سونا، لنز به چشم نداشته باشید. میکروارگانیسم‌های موجود در آب ممکن است باعث عفونت و یا آسیب چشم‌های شما شوند.

لنز طبی را می‌توان با آب شیر شست؟

هرگز لنز تماسی چشم را با آب شیر نشویید. آب لوله‌کشی شامل موجودات ریزی است که باعث بروز عفونت در چشم می‌شوند.

قاب لنز را باید با محلول بشوییم یا با آب معمولی هم می‌شود؟

به دلیل وجود میکروارگانیزم‌های آب، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که قاب لنز را هم با محلول‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده بشویید. اما اگر می‌خواهید با آب بشویید حتما با آب داغ شیر بشویید و سپس با دستمال بدون پرز خشک کنید.

وقتی لنز در چشم است می‌توان آرایش را پاک کرد؟

خیر، اول لنز را خارج کنید و بعد اقدام به پاک کردن آرایش‌ از چشم و دورچشم خود بکنید.

منبع:

youtube.com

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا