معرفی بهترین تولید کننده فیبر استخوانی و فیبر نسوز در ایران

فیبرهای نسوز و فیبرهای استخوانی از عایق های پرکاربرد در صنعت می باشند که از انواع الیاف مصنوعی ساخته می شوند، این عایق های پرکاربرد دوستدار محیط زیست هم هستند و همانطور که از نام شان مشهود است می توانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند اما این موضوع تنها مزیت این مواد نیست.

با ما همراه باشید تا ضمن بررسی و شرح فیبر استخوانی و فیبر نسوز بهترین تولید کننده این محصولات را در سطح کشور به شما معرفی کنیم.

فیبر نسوز چیست؟

فیبر نسوز ماده ای می باشد که از تکه های ریز و باریک چوب که همراه با آب به صورت خمیر در آمده اند و سپس با رزین و چسب ترکیب شده اند و سپس به زیر دستگاه پرس رفته اند، ساخته می شود.

این محصول به طور معمول به صورت ورق هایی صاف و به رنگ های قهوه ای و جگری در ابعادی 200 در 100 سانتی متر و یا به شکل میلگردهای با ابعاد طول 1 متر و قطر 1 تا 20 سانتی متر تولید می شوند، مهم ترین مواد و اکسیدهای موجود در مواد نسوز عبارت اند از:

  • سیلیسیم (دی اکسید سیلیسیم)
  • اکسیدهای آلومینیوم (آلومینا)
  • منیزیم (اکسید منیزیم)
  • اکسید کلسیم (آهک)

محصولاتی که از فیبر نسوز ساخته می شوند طیف بسیار وسیعی از عایق های صنایع متفاوت را تشکیل می دهند که برخلاف ظواهر، ابعاد، تراکم و ضخامت های گوناگون از ویژگی های مشابهی برخوردار می باشند، بهترین تولید کننده فیبر نسوز در ایران شرکت عایق نوین صنعت فاخر می باشد.

الکتریسیته |ایران

ویژگی های فیبر نسوز

این ماده در برابر انواع شرایط محیطی مقاومت دارد و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن در اثر موارد گوناگون تغییری نمی کند.

این ماده، چگالی بسیار پایینی داشته و به این دلیل هم می تواند به عنوان یک عایق حرارتی فوق العاده عمل کند همچنین این ماده از مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی نیز برخوردار می باشد، این ماده با انتقال حرارتی کم، عایق عالی الکتریسیته نیز می باشد، لازم به ذکر است تمامی محصولات فیبر نسوز تحمل حرارتی بالایی داشته و قدرت مهار فشار مطلوبی نیز دارند.

این ماده با خواص مکانیکی عالی خود در برابر سایش، پارگی، کشش و پارگی بسیار مقاوم است و علاوه بر این دارای عملکردی مناسب در محیط های قلیایی و اسیدی بوده و در برابر اکسید شدن و خوردگی ها نیز تا حد مناسبی مقاوم می باشد.

خواص ذکر شده تا به اینجای کار نشان دهنده دلیل این است که فیبر نسوز به چه دلیلی به این چنین محصول کاربردی تبدیل شده است، موارد ذیل نیز دیگر ویژگی های مشترک انواع فیبر نسوز به شمار می روند:

  • قدرت عایق الکتریکی بالا
  • طول عمر و دوام و ماندگاری بالا
  • تحمل دمای زیاد تا 200 درجه سانتی گراد
  • هزینه مقرون به صرفه
  • استحکام بالا در برابر کشش و…
  • رسانایی حرارتی اندک

که موارد ذکر شده باعث می شود این ماده، کاربرد گسترده ای از لوازم آشپزخانه گرفته تا صنایع عظیم نیروگاهی داشته باشد.

کاربرد فیبر نسوز

کاربرد اصلی فیبر نسوز در ساخت کوره های هوانوردی، ریخته گری، کارخانه های ذوب فلزات، عایق لوله اگزوز، صنایع ریخته گری، اتصالات حرارتی، موتورها، دیگ های بخار و… است، در صنایع فولاد، خودرو، شیشه، کشتی سازی و صنایع حرارتی نیز از فیبر نسوز و مشتقات این ماده نسوز استفاده زیادی می شود.

انواع فیبر نسوز

در کل مشتقات فیبر نسوز را می توان در 5 دسته بندی قرار داد که عبارت اند از: فیبر استخوانی، فیبر اپوکسی، فیبر فایبر گلاس، فیبر نخ دار، میلگرد و ورق پلی امید که در این مقاله به یکی از مهمترین این فیبرها، یعنی فیبر استخوانی به طور کامل خواهیم پرداخت.

فیبر استخوانی  چیست؟

فیبرهای استخوانی یکی از پرکاربرد ترین محصولات نسوز می باشند و در رنگ های مشکی و یا قهوه ای تیره ساخته می شوند، این فیبرهای نسوز از کاغذهای سلولزی، الیاف شیشه و یا پنبه آغشته به رزین فنولیک ساخته می شوند و دارای مشخصاتی شبیه به فیبر نخ دار می باشند و بیشتر در عایق سازی الکتریکی به کار می روند.

این ماده نسوز هم همانند فیبر نسوز برای محیط زیست و هم سلامت انسان هیچ گونه خطری ندارد و به همین سبب است که می توان به سادگی این فیبرهای استخوانی نسوز را در همه محیط ها استفاده کرد، برترین تولید کننده فیبر استخوانی در ایران شرکت عایق نوین می باشد.

الکتریسیته |ایران

ویژگی های فیبر استخوانی

این فیبر با ضخامتی بین 0.5 میلی متر تا 5 سانتی متر تولید می شود و از تحمل حرارتی در حدود 120 درجه سانتی گراد برخوردار می باشد، علاوه بر این، در برابر الکتریسته نیز مقاومت خوبی دارد.

توجه داشته باشید که مهم ترین عامل اثرگذار در کیفیت فیبر استخوانی میزان خلوص رزین فنولیک و کاغذ سلولزی به کار رفته در ساخت آن می باشد.

ضمناً وجود رشته های گلوکز موجود در ترکیبات سلولز دلیلی است که منجر به استحکام و ثبات ابعاد کاغذ سلولز در برابر رطوبت می شود زیرا گلوکز در آب محلول باقی مانده و با خشک شدن دوباره خمیر کاغذ و از بین رفتن رطوبت، این مولکول ها دوباره با هم پیوند می خورند.

از طرفی دیگر نیز رزین فنولیک موجود در این عایق، به دلیل استحکام بالای خود و ضربه پذیری عالی اش، در ساخت ماشین آلات مقاوم در برابر طوفان و تجهیزات ضد گلوله نیز به کار می رود.

مزایای فیبر استخوانی

  • وزن پایین
  • قیمت مناسب
  • قدرت بالا در مهار فشار که منجر به جلوگیری از فرسایش قطعات می شود
  • حفظ بازده بالا در انواع شرایط آب و هوایی
  • تحمل حرارتی تا 120 درجه سانتی گراد
  • غیر قابل نفوذ در برابر رطوبت
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • عایق بندی الکتریکی در ولتاژهای بالا
  • قابلیت تراشکاری و ماشین کاری ساده

کاربرد فیبر استخوانی

به سبب ویژگی های ذکر شده این ماده دارای کاربردهای فراوانی در حوزه های صنایع می باشد، فیبر استخوانی در عایق بندی قطعات پر فشار و کم فشار، دینام، ترانسفورماتور، مولد برق نیروگاه و برخی دیگر از قطعات مورد استفاده در صنعت برق کاربرد دارد.

الکتریسیته |ایران

معرفی بهترین تولید کننده فیبر استخوانی و فیبر نسوز در ایران

توجه داشته باشید که به همان شکل که استفاده از فیبر نسوز مناسب می تواند نقش مهمی در پیشگیری از فرسایش قطعات و در نهایت کاهش هزینه ها داشته باشد، استفاده از فیبر نسوز نامناسب می تواند عواقب بدی را به دنبال داشته باشد و خسارات سنگینی را به تجهیزات وارد نماید.

مجموعه عایق نوین فاخر، واحدی با سابقه می باشد که در حوزه تولید انواع عایق های الکتریکی و حرارتی با کادری مجرب و دانش مهندسی پیشرفته مواد به فعالیت می پردازد، این مجموعه تاکنون توانسته است محصولات زیادی را با کیفیت بالا و قیمتی معقول و مناسب در کشور عرضه نماید، فیبر نسوز و فیبر استخوانی دو مورد از محصولاتی می باشند که این واحد در تولید و تأمین آن ها آماده ارائه خدمات باکیفیت می باشد.

در صورت تمایل برای همکاری و یا مشاوه در زمینه تولید قطعات نسوز و یا خرید این محصولات می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع عایق نوین

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.
دکمه بازگشت به بالا