خواص روغن آرگان برای پوست صورت

روغن آرگان، یکی از انواع روغن‌های مغذی و گیاهی است که ریشه‌ای طبیعی دارد. این روغن، از هسته میوه درخت آرگان فراوری می‌شود. درخت آرگان، به صورت بومی متعلق به کشور مراکش است و در حال حاضر به دلیل خطر انقراض، تحت حمایت یونسکو قرار دارد. روغن آرگان، مصارف پزشکی، مراقبتی، آرایشی، بهداشتی و خوراکی دارد.همچنین، با نام روغن مراکشی نیز شناخته می‌شود.
اما چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند، کاربرد گسترده این روغن در تولید لوازم آرایشی بهداشتی است. به طوری که از سال 2007 تا 2016 گستردگی کاربرد آن از فرمول 2 محصول به بیش از صد محصول افزایش یافته است.

میوه(آجیل) آرگان چیست؟

میوه‌های درخت آرگان، تقریبا به اندازه گردو هستند و به شکل بیضی یا مخروطی شکل دیده می‌شوند. این میوه، پوست ضخیمی دارد که خود میوه را کاملا دربر گرفته است و تقریبا 25 درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد. میوه آرگان، متشکل از سه هسته غنی از روغن است که منبع اصلی روغن آرگان به حساب می‌آیند. بازده روغن گیری میوه‌های آرگان، با توجه به متد و فناوری مورد استفاده تقریبا بین 30 تا 55 درصد است.

همه چیز درباره تاریخچه روغن آرگان

داستان کاربری و فراوری روغن آرگان، به صدها سال پیش باز می‌گردد. زمانی که بربرهای مراکش باستان، باقی مانده‌های میوه آرگان را از میان غذای بزهای خود جمع آوری می‌کردند و در گودال بزرگی می‌ریختند. سپس این بقایا را آسیاب می‌نمودند و آنقدر تحت فشار می‌گذاشتند تا روغن آن را فراوری کنند. این روغن، برای مصارف آشپزی، آرایشگری و درمانی کاربرد داشت.

با مزایا و ویژگی‌های روغن آرگان آشنا شوید

  • روغن آرگان، منبعی غنی از انواع ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن محسوب می‌شود و حاوی ویتامین‌های A و E است.
  • ویتامین A ، خاصیت ضد پیری و ضد آکنه دارد. این ویتامین، علاوه بر لایه برداری ملایم پوست، از تجمع سبوم در منافذ نیز جلوگیری می‌نماید.
  • ویتامین E، قدرت آنتی اکسیدان ویژه‌ای به روغن آرگان می‌دهد و در کنترل واکنش‌های اکسیدانت نقش مهمی ایفا می‌نماید. همچنین، این ویتامین خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد. به این معنی که، رطوبت را در منافذ پوست حبس می‌کند و مانع از تبخیر آن می‌شود.
  • روغن آرگان، حاوی مقدار قابل توجهی اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. این دو اسید چرب، برای حفظ سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید هستند و عملکرد سلولی را بهبود می‌دهند.
  • روغن آرگان، قدرت ضد التهابی دارد و در رفع حساسیت‌ها و بیماری‌های پوستی موثر است.
  • وجود اسید چرب ضروری امگا 6 در ساختار روغن آرگان، به تغذیه پوست و رفع نیازهای سلولی آن کمک می‌کند.

روغن آرگان را می‌توان مجموعه‌ای بی‌نظیر از انواع مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری بدن در نظر گرفت. این امر، روغن آرگان را به گزینه‌ای عالی برای کاربرد در محصولات تقویتی پوست و مو تبدیل کرده است. همچنین، شما می‌توانید از ویژگی‌های منحصر به فرد روغن آرگان برای پوست صورت خود نیز بهر‌مند شوید.

آموزش |پزشک

از جمله مهم‌ترین کاربردهای این روغن برای پوست صورت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید

زنان بومی مراکش، سال‌های بسیاری است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خودشان در برابر آفتاب استفاده می‌کنند. تا پیش از این، خاصیت ضد آفتاب روغن آرگان به صورت علمی و مستند ثابت نشده نبود. اما با مطالعه‌ای که در سال 2013 در این باره انجام شد، دانشمندان توانستند خاصیت آنتی اکسیدانت این روغن را اثبات کنند.

شواهد حاکی از آن است که روغن آرگان، می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از نور آفتاب محافظت نماید. مواد آنتی اکسیدانت روغن آرگان، رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماورا بنفش آفتاب را خنثی می‌نماید. علاوه بر این، روغن آرگان احتمال آفتاب سوختگی و هایپرپیگمنتیشن ناشی از نور آفتاب را به حداقل می‌رساند.

برای بهره مندی از خواص ضد آفتاب و محافظت کننده این روغن، می‌توانید آن را به صورت موضعی یا خوراکی مصرف نمایید. اگر قصد دارید آرگان را به صورت خوراکی استفاده نمایید، می‌توانید مکمل‌های آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

  • تامین رطوبت مورد نیاز پوست

روغن آرگان، حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب و ویتامین E است. وجود این کمپلکس فوق‌العاده، خاصیت مرطوب کنندگی عالی به آن می‌دهد. به همین خاطر است که در اکثر لوسیون‌های مرطوب کننده، شامپو یا نرم کننده‌ها، نام روغن آرگان به چشم می‌خورد.
بافت سبک این روغن، سرعت جذب و قدرت نفوذ آن را افزایش می‌دهد. روغن آرگان به سرعت جذب پوستتان می‌شود و آن را به صورت عمقی مرطوب می‌نماید. ویتامین E موجود در روغن آرگان، نوعی ویتامین محلول در چربی است و به راحتی از لایه‌های عمقی پوست عبور می‌نماید. در نتیجه، با احتباس آب و رطوبت در منافذ، رطوبت پوستتان را در طول روز تامین می‌کند.

اگر در شرایط آب و هوایی خشک و سرد زندگی می‌کنید، داشتن یک شیشه روغن آرگان در قفسه محصولات مراقبت پوستی‌تان، امری ضروری است. این روغن با انواع پوست، به خصوص پوست‌های حساس، سازگاری دارد و باعث تحریک یا ایجاد حساسیت نمی‌شود.
با این اوصاف، می‌توانید با خیال راحت از روغن آرگان در روتین مراقبت پوستی روزانه خود استفاده نمایید.

خواص روغن آرگان برای مو

استفاده از ، سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته است؛ از مصارف ساده خانگی تا کمپانی های بزرگ صنعتی، همه از خواص بی‌شمار این روغن مغذی برای مو بهره برده‌اند.

از دلایل هورمونی و ژنتیکی گرفته تا عدم رسیدگی به پوست، جوش و آکنه ممکن است دلیل و منشا متفاوتی داشته باشد. اما علت اصلی همه اینها، تجمع سبوم و چربی اضافی در منافذ پوستی است. این عامل باعث مسدودیت منافذ و تجمع چربی زیر پوستی می‌شود و آکنه‌ها را به وجود می‌آورد. اما روغن آرگان می‌تواند تا حد زیادی در کنترل این آکنه‌ها موثر واقع شود.

استفاده از روغن برای رفع آکنه، ممکن است در وهله اول تعجب برانگیز باشد. چرا که روغن‌ها اغلب باعث مسدودیت منافذ و تجمع چربی زیر پوستی می‌شوند. اما مطمئن باشید روغن آرگان فرق می‌کند! این اکسیر، تولید و ترشح سبوم طبیعی پوست را کنترل می‌نماید و مانع از تجمع آنها در منافذ می‌شود. از طرفی، خاصیت آنتی باکتریال این روغن، در رفع آکنه‌های چرکی و باکتریایی نیز موثر است.

بهترین راهکار برای بهره‌مندی از خواص ضد آکنه روغن آرگان، استفاده موضعی از آن است. حداقل دوبار در روز آن را روی نقاط جوش و آکنه‌ها بمالید و حدود 4-5 ماه این کار را ادامه دهید تا اثرات قابل توجه آن را ببینید.

خواص شگفت انگیز روغن آرگان، پایان ناپذیر است. یکی دیگر از خصوصیات این روغن مغذی و طبیعی، خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده آن است. به همین خاطر است که از دیر باز، روغن آرگان برای درمان عفونت‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این خاصیت درمانی، امروزه به صورت پیشرفته‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مکمل‌، پماد و ترکیبات درمانی روغن آرگان به صورت ویژه برای اهداف آنتی باکتریال در داروخانه‌ها موجود هستند.

  • ضد التهاب و روشن کننده پوست

گفتیم که روغن آرگان سرشار از مواد آنتی اکسیدان است. مواد آنتی اکسیدان، با تاثیر بر راندمان ایجاد رادیکال‌های آزاد، از آسیب سلولی جلوگیری می‌نمایند. از طرفی، مانع از انجام واکنش‌های اکسیدانت می‌شوند و پیری پوست را به تعویق می‌اندازند. این مجموعه بازدارنده، در کاهش فاکتورهای التهابی نیز موثر است و باعث رفع قرمزی پوست می‌شود.

آموزش ساخت ماسک‌های خانگی با روغن آرگان

احتمالا همه شما به خوبی درباره اهمیت و تاثیر ماسک‌های خانگی اطلاع دارید. ماسک‌های خانگی، ترکیبی از مواد طبیعی و مغذی هستند که به رفع نیازهای تغذیه‌ای پوست و بهبود نواقص آن کمک می‌نمایند. مهم‌تر از همه، عارضه جانبی خاصی ندارند و سلامت شما را تهدید نمی‌کنند.
روغن آرگان نیز، یکی از این مواد مغذی است که در ترکیب با دیگر مواد ارگانیک، می‌تواند خواص موثرتری برای سلامت پوستتان داشته باشد. جهت آموزش پاکسازی پوست (فیشیال) در اصفهان کلیک کنید.
از پرطرفدارترین ماسک‌های روغن آرگان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک جو دوسر و روغن آرگان

ماسک آرگان و جو دوسر، ترکیبی متفاوت و موثر برای درمان مشکلات پوستی است. ترکیبات به کار رفته در این ماسک، آن را به معجونی جادویی و همه کاره تبدیل کرده است. جو دو سر، خاصیت التیام بخش دارد و در رفع التهابات و تحریک پوستی بسیار موثر است. روغن آرگان، خاصیت آنتی اکسیدانت و روشن کنندگی پوست دارد و به افزایش قدرت ترمیم آن کمک می‌کند.


آبلیمو، عنصر دیگر این ماسک است که با خاصیت آنتی باکتریال و ضد لک خود، به جنگ مشکلات پوستی شما می‌آید. عسل، آخرین عضو افتخاری این مجموعه کم نظیر است،کمپلکسی کامل از انواع مواد مغذی و اسیدآمینه‌ها که سلول‌های پوستی را به خوبی تغذیه می‌کند.

برای ساخت این ماسک جادویی، می‌توانید مطابق دستورالعمل زیر پیش بروید:

دو تا سه قاشق جو دو سر را در میکسر بریزید و کاملا نرم کنید تا ظاهری شبیه آرد به خودش بگیرد. سپس آن را به ظرف تمیزی منتقل کنید و یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری روغن آرگان به آن بیفزایید. در ادامه، یک تا دو قاشق چای خوری عسل نیز به مواد اضافه کنید.
حالا، لیمو سبز تازه‌ای را بشویید و آب آن را از صافی رد کنید تا تفاله و هسته‌ها جدا شوند. سپس، یک قاشق چای خوری از آبلیمو را در ظرف ماسک بریزید و مواد را به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.
وقتی مواد به خمیر یکدستی تبدیل شد، ماسک شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده نمایید.  کافی است با پد ماسک، مقداری از آن را روی تمام صورتتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند.
در آخر، پوستتان را بشویید و با حوله تمیز و لطیفی خشک نمایید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای دو تا سه بار برای تقویت پوست، از بین بردن لک و افزایش سرعت ترمیم استفاده کنید.

ماسک روغن آرگان و زردچوبه

زردچوبه، سرشار از نوعی ماده آنتی اکسیدان به نام کورکومین است. کورکومین موجود در زردچوبه، آن را به ضد التهابی قدرتمند و بسیار موثر تبدیل کرده است. به شکلی که امروزه، عصاره زردچوبه(کورکومین) در تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد.


زردچوبه، به رفع التهابات و قرمزی پوست کمک می‌کند و برای از بین بردن جای جوش نیز موثر است. آبلیمو به کار رفته در این ماسک، در زمینه رفع لک‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه موثر است. همچنین وجود روغن آرگان، خاصیت آنتی اکسیدان و ترمیمی بیشتری به این ماسک هدیه می‌دهد.
برای تهیه ماسک زردچوبه و آرگان، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در ظرف کوچک و تمیزی بریزید. آب نصف لیمو سبز را بگیرید و بعد از رد کردن از صافی، به زردچوبه بیفزایید. در انتها، یک تا دو قاشق چای خوری روغن آرگان اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد مخلوط شوند.
حالا ماسک شما آماده است و می‌توانید به کمک پد ماسک یا یک تکه پنبه کوچک از آن استفاده کنید. پنبه را به مقداری از مواد ماسک آغشته نمایید و روی لک یا جوش‌های پوستتان بمالید. اجازه دهید ماسک 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی نمایید.
ماسک زردچوبه و روغن آرگان، برای رفع لک‌ها و جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه مفید است و می‌توانید هفته ای 2 تا 3 بار از آن استفاده نمایید.

ماسک روغن آرگان و اسانس درخت چای

به دنبال ماسک عالی برای جلوگیری از پیری پوستتان هستید؟ پس ترکیب اسانس درخت چای و آرگان را از دست ندهید. اسانس درخت چای، منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد ضروری است. به علاوه، قدرت آنتی اکسیدان بی نظیری دارد و ترکیبش با روغن آرگان، آن را به اکسیری برای تضمین جوانی و زیبایی پوستتان تبدیل می‌نماید.

در صورت تمایل برای استفاده از این ترکیب، می‌توانید دستور زیر را دنبال نمایید:

کاسه شیشه‌ای و کوچکی را انتخاب کنید و یک قاشق از روغن آرگان را در داخل آن بریزید. حالا چند قطره از اسانس درخت چای را به روغن اضافه کنید. با قاشق تمیز و مناسبی، مواد را چند دقیقه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

بهتر است برای سهولت کاربری و افزایش ماندگاری، این ماسک را در شیشه‌های قطره چکانی نگهداری کنید. برای هربار استفاده، دستتان را به خوبی بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. سپس چند قطره از ماسک را روی دستتان بریزید و با ضربه‌های ملایم، روی پوست صورتتان پخش کنید.
این کار را دو بار در روز انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان دست یابید. ماسک آرگان و درخت چای، با انواع پوست سازگار است و باعث ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی نمی‌شود.

نکته مهم: روغن آرگان، فرآورده منحصر به فرد و بسیار مفیدی است که در تامین سلامت پوست و موی شما موثر است.اما باید توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی ننمایید. به علاوه، اگر نسبت به دانه‌های مغذی و آجیل حساسیت دارید، بهتر است از مصرف موضعی/خوراکی روغن آرگان خودداری نمایید. در غیر اینصورت، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از انجام تست پچ و مشورت با پزشک، این روغن مغذی را در برنامه مراقبتی/خوراکی خود بگنجانید.

آموزشگاه فنی و حرفه ای اولین و بزرگترین مرکز آموزش فیشیال اصفهان با مدرک معتبر می باشد. آموزش در سطح مبتدی ، پیشرفته و حرفه ای و… با بهترین اساتید اصفهان و با مجوز های بین المللی میباشد. این کارگاه به صورت نیمه خصوصی، خصوصی فشرده و کاربردی در بازه زمانی مشخص تدریس می شود.

مژده بهترین آموزش جوانسازی و پاکسازی پوست اصفهان با قیمت و هزینه مناسب دوره های آموزش پوست برگزار می کند شما می توانید سریعتر ثبت نام خود را انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا