تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟

بازار ارز (فارکس) با حجم معاملات روزانه بیش از 5 تریلیون دلار، بزرگترین و نقدشونده ترین بازار مالی در جهان است. معامله گران فارکس از ابزارها و تکنیک های مختلفی برای تجزیه و تحلیل بازار و تصمیم گیری آگاهانه برای معاملات استفاده می کنند. یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش ها، تحلیل فاندامنتال است که در این مقاله از به طور جامع به آن می‌پردازیم.

تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟

تحلیل فاندامنتال در واقع روشی برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی با بررسی عوامل اقتصادی و مالی اساسی است که بر ارزش دارایی تأثیر می گذارد. که در مورد فارکس، شامل تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی و سیاسی می باشد که بر نرخ مبادله بین دو ارز تأثیر گذار است.معامله گران با تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی و مالی مؤثر بر جریان های نقدینگی آتی یک ارز، می توانند ارزش ذاتی آن را تخمین بزنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه ای اتخاذ کنند.تحلیل فاندامنتال فارکس شامل تجزیه و تحلیل شاخص های مختلف اقتصادی مانند ، تورم، رشد تولید ناخالص داخلی و تراز تجاری و همچنین رویدادهای سیاسی و ژئوپلیتیکی است که ممکن است بر نرخ مبادله بین دو ارز تأثیر بگذارد.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

مانند هر استراتژی تجاری دیگری، از جمله که در مقاله قبلی به آن پرداختیم و مزایا و معایب آن را برشمردیم، تحلیل فاندامنتال فارکس نیز مزایا و معایب خود را دارد. در اینجا برخی از آنها آورده شده است: یک چشم انداز بلندمدت ارائه می دهد: تحلیل فاندامنتال یک استراتژی بلندمدت است که عوامل اقتصادی و مالی را در نظر می گیرد که بر ارزش یک ارز در طی چند ماه یا سال تأثیر می گذارد. این امر برای معامله گرانی که به دنبال حفظ پوزیشن خود برای مدت طولانی هستند مفید است. به شناسایی روندها کمک می کند: با تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی و مالی که بر نرخ مبادله بین دو ارز تأثیر می گذارد، معامله گران می توانند روندها را شناسایی کرده و حرکت های آتی در بازار را پیش بینی کنند.

دید جامعی از بازار ارائه می دهد: طیف گسترده ای از عوامل اقتصادی و مالی را در نظر می گیرد و به معامله گران دیدی جامع از بازار و عوامل مؤثر بر آن ارائه می دهد. زمان بر است: تحلیل فاندامنتال فارکس نیازمند زمان و تلاش قابل توجهی برای تحقیق و تحلیل عوامل اقتصادی و مالی موثر بر بازار است. برای معاملات کوتاه مدت مناسب نیست: تحلیل فاندامنتال یک استراتژی بلند مدت است و ممکن است برای معامله گرانی که به دنبال انجام معاملات کوتاه مدت هستند مناسب نباشد. ذهنی است: تحلیل فاندامنتال ذهنی است، زیرا معامله گران مختلف ممکن است عوامل اقتصادی و مالی یکسان را متفاوت تفسیر کنند.

نحوه  استفاده از تحلیل فاندامنتال در فارکس :

حال که با مفهوم تحلیل فاندامنتال فارکس آشنا شدیم،‌ به نحوه استفاده از آن در معاملات می پردازیم. در زیر مراحلی که باید دنبال شود آورده شده است: اولین گام در تحلیل فاندامنتال، شناسایی شاخص های اقتصادی است که بیشترین ارتباط را با جفت ارزی که معامله می کنید دارد. برخی از مهم ترین شاخص های اقتصادی برای تجزیه و تحلیل در معاملات فارکس عبارتند از:

آدرس‌های فعّال یک رمزارز

تعداد آدرس‌های فعّال هم معیار بلاکچینیِ دیگری است که به شمار آدرس‌های بلاکچینی‌ای اشاره دارد که یک بازۀ زمانی مشخص تراکنش داشته‌اند. یکی از ساده‌ترین روش‌های محاسبۀ آن، تعداد کلّ آدرس‌های دریافتی و ارسالی در یک بازۀ زمانی خاص است. شمارش آدرس‌های فعال در یک بازۀ زمانی خاص (چند روز، چند هفته یا چند ماه) میزان رشد یا کاهش محبوبیت یک کوین یا توکن را نشان می‌دهد. روش دیگر، شمارش تعداد کل آدرس‌های اختصاصی در بازه‌های زمانی ازپیش‌تعیین‌شده و سپس ارزیابی نتایج آن است.

این معیار چشم‌اندازی برای سرمایه‌گذاران ترسیم می‌کند تا بتوانند رمزارزهایی را که پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرد شناسایی کنند. تعداد تراکنش‌ های یک ارز دیجیتال یک شبکه را می‌توان براساس تعداد تراکنش‌هایش سنجید. سرمایه‌گذاران می‌توانند با ترسیم تعداد تراکنش‌ها (یا استفاده از میانگین متحرک) در بازه‌های معین، تغییرات فعالیت‌ها را طی آن دوره مشاهده کنند. توجه داشته باشید که باید با احتیاط از این معیار استفاده کنید. چراکه ممکن است فردی بیاید و رمزارز خود را به سایر کیف‌پول‌هایش منتقل کند و از آنجایی که ما قادر نیستیم هویت برخی از آدرس‌ها را شناسایی کنیم، لذا فرد می‌تواند از این طریق، به‌صورت مصنوعی فعالیت آن‌چین را بالا ببرد.

ارزش تراکنش‌ ارزش تراکنش معیاری است که مقدار ارزش معامله‌شده را طی یک بازۀ زمانی خاص به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر 5 تراکنش 250دلاری در یک روز انجام شود، ارزش تراکنش روزانه 1250 دلار خواهد بود. ارزش تراکنشِ رمزارزی که پیوسته بالاست، نشان می‌دهد که کوین مذکور مدام درگردش است، و در عین حال، مقایسۀ‌ این مقادیر از حرکاتِ آتیِ بازار خبر می‌دهد. به‌عنوان مثال، در بلاکچین‌های لایۀ اول، ممکن است شاهد آن باشیم که ارزش تراکنش یک رمزارز دارد کاهش می‌یابد و هم‌زمان، ارزش تراکنش رمزارز دیگری افزایش می‌یابد. چنین وضعیتی حاکی از آن است که بازار توجه خود را معطوف به‌جای دیگری کرده و با توجه به تقاضا و میزان فعالیت رمزارز ثانوی، ممکن است نشانه‌ای بر افزایش قیمت بالقوۀ آن باشد.

کارمزد تراکنش هر ارز دیجیتال کارمزدها منعکس‌کنندۀ تقاضای یک بلاکچین هستند و نشان می‌دهند که چه تعداد تراکنش می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به بلاکچین اضافه شود. می‌توانیم به کارمزدها به چشم پیشنهاد قیمت خرید در یک مزایده نگاه کنیم: کاربران باید بر سرِ اجرای تراکنش‌ها و گنجاندن‌شان در بلاکچین با یکدیگر رقابت کنند. هرکس که کارمزد بیشتری بپردازد، تراکنش‌هایش زودتر تأیید خواهد شد. از این رو، کارمزدهای گران‌تر معمولاً به این معناست که کاربران تقاضای بیشتری برای این بلاکچین دارند و می‌خواهند تراکنش‌هایشان را به آن بیفزایند.

کارمزد نمایانگر سطح امنیتی شبکه نیز هست. در بلاکچین‌های تحتِ گواه اثبات کار (PoW)، ماینرها به انجام تراکنش‌ها کمک می‌کنند، حافظِ امنیت زنجیره‌اند و در ازای خدمت خود بلاک پاداش می‌گیرند. این بلاک‌های دریافتی عموماً از محل کارمزد تراکنش‌ها تأمین می‌‌شوند. رمزارزهایی که الگوی عرضۀ انقباضی دارند، مثل بیت‌کوین، بلاک‌های پاداش به‌صورت دوره‌ای کاهش می‌یابند که در بیت‌کوین به هالوینگ (Bitcoin ) معروف است. پاداش‌ به‌معنای افزایش کارمزد تراکنش است تا ماینرها بتوانند سودآوری خود را حفظ کنند. اگر نرخ افزایش کارمزد از کاهش پاداش‌ پیشی نگیرد، ممکن است ماینرها ضرر کنند و شبکه را ترک بگویند. چنین وضعیتی به امنیت شبکه لطمه خواهد زد.

عرضه درگردش یعنی تعداد کل واحدهای یک رمزارز که فعالانه در جریان هستند و علناً در دسترس قرار دارند. تفاوت عرضه درگردش با عرضۀ کل یا حداکثر عرضۀ بالقوه در این است که اولی ایستا نیست و می‌تواند به‌مرور زمان تغییر کند؛ چراکه رمزارزها می‌توانند سوزانده یا تولید شوند. زمان‌بندی یا برنامۀ عرضۀ یک رمزارز، سندی است که می‌تواند در اتخاذ تصمیمات آگاهانه محل رجوع سرمایه‌گذاران باشد. برخی از رمزارزها انقباضی هستند و به‌مرور زمان عرضه‌شان کاهش خواهد یافت. این دسته از رمزارزها برای برخی از سرمایه‌گذاران جذابند؛ زیرا  آنها معتقدند که کاهش عرضه با افزایش تقاضای بازار همراه می‌شود و به افزایش قیمت می‌انجامد.

معیارهای پروژه‌ای

برای ارزیابیِ کیفیِ عملکرد یک رمزارز از معیارهای پروژه‌ای استفاده می‌شود. این معیارها به عوامل خارجی و داخلی تمرکز می‌کنند؛ مانند هدف رمزارز و نحوۀ اجرای پروژه. وبسایت پروژه‌های رمزارزی معمولاً حاوی فهرستی است از اعضای پروژه. تجاربِ تیم پروژه می‌تواند نشان دهد که آیا اعضا آن‌قدر تخصص دارند که بتوانند پروژه را تکمیل کنند یا نه. برخی از مواردی که سرمایه‌گذاران مایلند در مورد تیم پروژه بدانند، از این قرار است:

نمونۀ بارز این اتفاق دوج‌کوین و ایلان ماسک بود. ایلان ماسک می‌تواند تنها با یک توییت دربارۀ دوج‌کوین قیمت را به فلک برساند؛ چراکه دنبال‌کنندگان بسیار زیادی دارد. در یک دوره طولانی هستند. با این حال، معامله گران همچنین باید از تحلیل تکنیکال برای تایید تصمیمات تجاری خود و بهبود استراتژی های معاملاتی خود استفاده کنند. در نهایت، کلید موفقیت در معاملات فارکس، استفاده از ابزارها و تکنیک های مختلف برای تجزیه و تحلیل بازار و تصمیم گیری آگاهانه در معاملات است. با ترکیب تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال و استراتژی های مدیریت ریسک، معامله گران می توانند شانس موفقیت خود را در بازار فارکس افزایش دهند.

خروج از نسخه موبایل