buy sell در فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

در این مقاله از آموزش آلپاری توسط ایتسکا با اصطلاحات بازار فارکس آشنا شوید. پیش از فراگیری این بازار مالی، لازم است تا با مهم‌ترین اصطلاحات بازار فارکس آشنا شوید. اصطلاحاتی که کمی مشکل، و تعداد آن‌ها نسبتا زیاد است اما هر معامله‌گری باید این اصطلاحات را به یاد داشته باشد. این اصطلاحات جزو دانش پایه در این حوزه محسوب می‌شود و اگر این اصطلاحات را یاد نداشته باشید دچار سردرگمی و مشکل می‌شوید و در پی آن نیز ضرر زیادی می‌کنید.

رایج‌ترین اصطلاحات بازار فارکس

SYMBOL: سیمبل یا نماد معاملاتی در واقع نشان آن بازار برای معامله را نشان می‌دهد. برای انجام معامله روی این نماد‌ها کلیک می‌کنیم و معامله خود را باز می‌کنیم. به عنوام مثال سیمبل طلا در بازار فارکس XAU است و سیمبل GBP/USD مقدار پوند را در برابر دلار نشان می‌دهد.

PRICE: یکی از اصطلاحات بازار فارکس قیمت است که ارزش اکنون نماد معاملاتی را نشان می‌دهد.

BID PRICE: در بازار فارکس برای هر نمادی دو قیمت وجود دارد یکی قیمت خرید و دیگری قیمت فروش است. Bid price قیمت فروش را نشان می‌دهد. Bid نشان‌دهنده تقاضا برای یک دارایی است.

ASK PRICE: هنگام خرید یک نماد معاملاتی در فارکس، باید قیمت Ask را بپردازیم. قیمت فروش پایین‌تر از قیمت خرید است. Ask نشان‌دهنده عرضه برای یک دارایی است.

SPREAD: تفاوت قیمت خرید و فروش اسپرد را نشان می‌دهد. در واقع اسپرد مبلغی است که باید برای انجام معامله به آن کارگزاری پرداخت کنید. پس هر اندازه مقدار اسپرد کمتر باشد، بهتر است.ترجیحا اسپرد زیر یک برای انجام معامله بهتر است.

TRADE: ترید به معنی انجام معامله در بازار فارکس یا دیگر بازار‌های مالی است. در واقع به هر معامله‌ای که ما در این بازار باز می‌کنیم ترید می‌گویند.

TRADER: به افرادی که به ترید یا انجام معامله در بازار‎های مالی مانند فارکس و بورس و آتی و غیره می‌پردازند تریدر یا معامله‌گر می‌گویند.

BUY: برای باز کردن معامله خرید در فارکس روی گزینه Buy کلیک می‌کنیم.

SELL: برای باز کردن معامله فروش در بازار فارکس روی گزینه Sell کلیک می‌کنیم.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گزینه sell و buy به معنای فروش آن نماد معاملاتی که خریداری کردیم نیست. در واقع شما از گزینه فروش برای کسب سود از پایین آمدن قیمت استفاده می‌کنید و از گزینه خرید برای کسب زود از بالا آمدن قیمت استفاده می‌کنید. گزینه sell و buy در واقع معامله در لحظه را نشان می‌دهد و هر موقع بخواهید می‌توانید اقدام به بستن آن بکنید.

CLOSE: برای بستن معاملات در بازار فارکس از این گزینه استفاده‌ می‌کنیم. به عنوان مثال شما یک معامله را باز می‌کنید و هنگامی که به آن سود مورد نظر خود رسیدید می‌توانید معامله را ببندید و سود خود را کسب کنید.

AMOUNT: مقدار مبلغی را که می‌خواهید در معامله بگذارید می‌توانید در این قسمت وارد کنید.

MULTIPLIER: از دیگر اصطلاحات بازار فارکس می‌توان میزان درصد سود را نام برد که به ازای هر پیپ تغییر می‌کند ودر واقع ریسک انجام معامله را نشان می‌دهد پس هر چه بیشتر باشد ریسک معامله نیز بیشتر است. بهتر است روی عدد 200-300 یا نهایتا 500 بگذارید.

در واقع در یک معامله هر اندازه spread کمتر و multiplier بیشتر باشد، بهتر است.

POSITION: به معاملاتی که در بازار فارکس انجام می‌شود پوزیشن می‌گویند. برای مثال اگر شما نفت خریداری کرده باشید می‌گویید در نفت پوزیشن خرید دارید.

VOLUME: هنگام معامله در بازار فارکس باید حجم و تعداد سهامی را که می‌خواهیم بخریم، مشخص کنیم. برای مشخص کردن حجم در بازار فارکس از معیار لات استفاده می‌کنیم. باید بدانید که هر لات برابر است با ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه.

PIP: واحد اندازه‌گیری برای بیان تغییرات ارزش بین دو ارز نام دارد. یک پیپ معمولا آخرین عدد اعشاری از نرخ یک جفت ارز می‌باشد به عنوان مثال در جفت ارز یورو/ دلار  1.4351 یک نشان‌دهنده پیپ است.

PIP VALUE: به ازای هر پیپ جابه‌جایی آن مقدار پولی که آن جا نوشته است به معامله گر تعلق می‌گیرد.

BALANCE: به موجودی حساب شما بدون در نظر گرفتن معاملاتی که در حال حاضر انجام می‌دهید، می‌گویند.

EQUITY: به موجودی حساب شما با احتساب سود و زیان معاملات باز Equity می‌گویند. Equity از اصطلاحات بازار فارکس یعنی این که اگر شما 2000 دلار در حساب خود داشته باشید و مجموع سودی که از معاملات بازتان دارید 500 دلار باشد، Equity حساب شما 2500 دلار بوده و Balance آن 2000 دلار.

انواع اصطلاحات بازار فارکس در درخواست معاملات – ORDER TYPE

Instant Execution: برای انجام معاملات در همین لحظه با قیمت در حال حاضر به صورت دستی این گزینه را انتخاب می‌کنیم. در این درخواست، معامله با سرعت زیاد و در یک بازه زمانی کوتاه در لحظه انجام می‌شود.

Pending Order: معاملاتی که به صورت آنی انجام نمی‌شود. در واقع شما یک قیمت یا زمان را برای معامله خود مشخص می‌کنید، هنگامی که به آن نقطه مورد نظر رسید خود کارگزاری یا بروکر به صورت اتوماتیک معامله را برای شما باز می‌کند:

شما پیش بینی می‌کنید که قیمت یورو/ دلار با گذشت از یک مرز مشخص رشد خوبی خواهد کرد بنابراین حساب معاملاتی خود را باز می‌کنید و گزینه pending را انتخاب می‌کنید و درخواست می‌کنید در آن مرز مشخص به صورت اتوماتیک معامله انجام شود. Pending Order چند نوع دارد و هر کدام نیز کاربرد متفاوتی برای خرید و فروش دارند.

انواع Pending Order

Buy Stop: اگر معامله‌گر دستور سفارش خرید را بالاتر از قیمت جاری در سیستم ثبت کند. به عنوان مثال می‌خواهیم بشکه نفت را با قیمت 75 دلار بخریم. اکنون قیمت هر بشکه نفت در یک روند صعودی 62 دلار است، پیش‌بینی می‌کنیم اگر قیمت به محدوده 65 دلار برسد نشان‌دهنده حجم زیاد برای تقاضا است که نشان از تایید روند صعودی است. ما یک سفارش خرید را در قیمت 65 دلار ثبت می‌کنیم.

چگونه می‌توان بای استاپ را فعال کرد؟ هنگامی که وارد حساب معاملاتی خود می‌شوید، روی نماد مربوطه کلیک می‌کنیم و گزینه Pending Order را انتخاب می‌کنیم. در بخش انواع Pending Order گزینه buy stop را انتخاب می‌کنیم. این گزینه برای انجام معاملاتی انتخاب می‌شود که قیمتی که می‌خواهیم برای سفارش ثبت کنیم بالا‌تر از قیمت اکنون است.

در یک روند صعودی این گزینه را فعال می‌کنیم و در قیمت‌های بالاتر هر اندازه قیمت رشد کند، خریدهای ما به صورت خودکار فعال می‌شود.

Buy Limit: اگر بخواهیم درخواست خرید یک نماد را پایین‌تر از قیمت جاری ثبت کنیم این گزینه را فعال می‌کنیم. به عنوان مثال قیمت هر بشکه نفت در حال حاضر 62 دلار است و ما فرض میکنیم به دلیل حجم زیاد عرضه در بازار این قیمت نزول خواهد کرد پس درخواست خودمان را پایین‌تر از این قیمت ثبت می‌کنیم و از گزینه buy limit استفاده می‌کنیم.

Sell Stop: اگر در یک روند نزولی بخواهیم در قیمت پایین‌تر از قیمت جاری معامله را باز کنیم، باید از گزینه sell stop استفاده کنیم. مثلا شما پیش بینی می‌کنید که قیمت نماد موردنظرتان می‌خواهد کاهش پیدا کند اگر به عنوان مثال الان قیمت 10000 باشد شما می‌توانید سفارش خود را در قیمت‌های پایین‌تر از 10000 مثل 9000، 8000 و 7000 بگذارید و هنگامی که قیمت به این حد رسید، بروکر به صورت اتوماتیک معامله را برای شما باز کند.

Sell Limit: اگر بخواهید نمادی را در قیمت بالاتر از قیمت کنونی بفروشید، گزینه sell limit را فعال می‌کنید. به عنوان مثال ما پیش بینی می‌کنیم که قیمت بشکه نفت بعد از این که به قیمت 65 دلار رسید فرو می‌ریزد پس سفارش فروش خود را در این محدوده فعال می‌کنیم و از گزینه sell limit استفاده می‎کنیم.

Order Price: یکی دیگر از اصطلاحات بازار فارکس در معاملات pending، قیمت پیشنهادی است که شما باید قیمت مورد نظر خود را برای بروکر ثبت کنیم. قیمت مورد نظر ما را برای انجام سفارش نشان می‌دهد.

Order Time: در معاملاتی که آنی انجام نمی‌شوند یا به اصطلاح pending هستند، می‌توانیم زمان انجام معامله را تعیین کنیم. می‌توانیم مشخص کنیم که معامله همین امروز یا فردا انجام شود و یا زمانی انجام شود که به قیمت مورد نظر رسید.

Stop Loss: حد ضرر گذاشتن در بازار فارکس یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هر تریدر باید به آن توجه کند. به عنوان مثال شما سهم طلا را در قیمت ۱,۴۰۰ خریداری کرده اید و چند روز به بازار نگاه نکرده اید. وقتی برمیگردید متوجه می‌شوید که قیمت طلا پایین آمده و شما تمام پولتان را از دست داده اید.

شما می‌توانستید یک حد ضرر مشخص می‌کردید تا حداقل یک بخشی از پولتان از دست برود به این صورت که مشخص می‌کردید اگر قیمت طلا به ۱,۳۰۰ رسید معامله به صورت خودکار بسته شود.

چه در معاملات آنی و چه در معاملاتی که تاخیر دارند، می‌توانیم حد ضرر را مشخص کنیم. حد ضرر برای خرید پایین تر از قیمت اکنون بازار است و برای فروش بالاتر از قیمت حال بازار است.

Take Profit: یکی از اصطلاحات بازار فارکس حد سود است که باید در انجام معاملات مشخص شود. شما یک حد سودی را مشخص می‌کنید و هنگامی که معامله به آن قیمت رسید کارگزاری معامله را می‌بندد.

اگر شما طلا را در قیمت ۱,۴۰۰ خریداری کرده باشید و حدد سود  را مثلا برای ۱,۴۱۰ انتخاب کنید، هنگامی که معامله به این قیمت رسید پوزیشن ما را با سود می‌بندد. حد سود برای خرید، بالاتر از قیمت حال بازار و برای فروش پایین‌تر از قیمت جاری بازی است.

مارجین و انواع آن

مارجین یا حاشیه، یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات بازار فارکس به حساب می‌رود که باید با انواع آن آشنا باشید که چرا که اهمیت بسیاری زیادی در روند معاملات شما دارند.

Margin

هنگامی که حساب خود را در بازار فارکس شارژ می‌کنیم، بر اساس مقدار لوریج یا اهرم که انتخاب کردیم، بروکر به ما یک اعتبار می‌دهد تا به انجام معامله بپردازیم.

اگر شما یک حساب ۱۰۰ دلاری داشته باشید و لوریج حساب هم ۱:۱۰۰ باشد، می‌توانید تا ۱۰ هزار دلار به انجام معامله بپردازید. هنگامی که شما اولین معامله را انجام دهید با توجه به حجم معامله مارجینی به حساب اضافه می‌شود.

شما در واقع با لوریج ۱:۱۰۰ می‌توانید تا ۱۰۰ برابر پول فعلی خود معامله باز کنید. مارجین یکی دیگر از اصطلاحات بازار فارکس است و مقدار پولی را نشان می‌دهد که دیگر قابل معامله نیست.

Free Margin

مارجین آزاد به مارجینی گفته می‌شود که در حساب استفاده نشده است. مارجین آزاد برای انجام معامله الزامی است و اگر مقدار مارجین آزاد به اندازه ی مارجینی که برای خرید و فروش لازم است، نباشد سیستم معامله را قبول نمی‌کند.

براب مثال، شما یک حساب ۱۰۰۰ دلاری با لوریج ۱:۱۰۰ دارید و ۰.۰۱ لات دلار به یورو خریداری می‌کنید، این حساب ۱۰ دلار مارجین می‌گیرد و ۱۰ دلار نیز برای مارجین آزاد از آن کم می‌شود. در صورتی که شما چند معامله باز کرده باشید و مارجین آزادتان تمام شده باشد، سیستم خطای موجودی ناکافی پول را می‌دهد.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان مارجین آزاد را حساب کرد؟

ساده است طبق فرمول  Equity + Margin = Free Margin  محاسبه می‌شود. طبق این فرمول اگر معامله‌ای انجام دهیم که در سود باشد به مارجین آزاد افزوده می‌شود و ما می‌توانیم معاملات بیشتری باز کنیم.

Margin Level

از تقسیم Equity بر مارجین، سطح مارجین حساب می‌شود و در صحفه معاملات در کنار دیگر علائم نشان داده می‌شود. بیشترین استفاده از سطح مارجین در margin call level و stop out level است.

برای مثال اگر موجودی شما در حساب معاملاتی 1000 دلار باشد و 0.1 لات دلار به یورو بخریم که به طور تقریبی 100 دلار مارجین استفاده می‌کند. در همان لحظه که حساب در سود و ضرر خاصی نیست و Equity=Balance است، سطح مارجین اینگونه محاسبه می‌شود:

۱۰۰/۱۰۰۰ * ۱۰۰%= ۱۰۰۰%

Margin Call Level

یکی دیگر از اصطلاحات بازار فارکس مارجین کال است. مارجین کال یعنی این که معاملات شما به یک حد ضرری رسیده است و دیگر نمی‌توانید معامله جدیدی باز کنید بلکه فقط می‌توانید معاملاتی را که باز کرده بودید، ببندید.

بروکر از طریق ایمیل یا شماره تلفن به شما هشدار می‌دهد که حسابتان در وضعیت خوبی قرار ندارد و امکان از دست رفتن پولتان وجود دارد.

مارجین کال چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ زمانی که سطح مارجین شما به حدی برسد که دیگر نتوانید معامله جدید باز کنید و اگر اقدام به شارژ حساب خود نکنید تمامی معاملات باز شما بسته می‌شود. سطح مارجین کال به آن سطحی از مارجین گفته می‌شود که شما کال مارجین می‌شوید و دیگر قادر به انجام معامله نیستید.

در مثال قبلی ۱۰۰۰ دلار در حساب خود داشتیم و مارجینی که استفاده کردیم ۱۰۰ دلار بود، حال فرض کنید سهم ۹۰۰ دلار ریزش کند و موجودی حساب ما ۱۰۰ دلار شود یعنی سطح مارجین ما ۱۰۰% بشود.

۱۰۰/۱۰۰ * ۱۰۰% = ۱۰۰%

اگر margin call level بروکر شما 100 درصد باشد دیگر نمی‌توانید معامله انجام دهید و بروکر از شما می‌خواهد که حساب خود را شارژ کنید به این دلیل که هشدار مارجین کال را دریافت کرده اید.

Stop Out Level

برای معاملاتی که پول زیادی را برایشان گذاشته ایم اتفاق بدی است به این دلیل که هنگامی که معاملات به این سطح برسد، معاملات به صورت اتوماتیک بسته می‌شود و مقدار کمی از پول ما باقی می‌ماند.

چه دلیلی وجود دارد که معاملات بسته می‌شود؟

معاملاتی که در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود همراه با یک لوریج است همان طور که می‌دانید لوریج در واقع پول ما را چند برابر می‌کند و این در واقع پولی است که از طرف بروکر به ما داده می‌شود تا با آن معامله کنیم.

در واقع کارگزاری اصلا مایل نیست که ضرر کند و پولی را که به ما داده بود از دست بدهد به همین دلیل مجبور است که اگر معاملات ما به حدی رسید که احتمال صفر شدن موجودی ما بود، معاملات ما را می‌بندد و از پولی که در اختیار ما قرار داده است، محافظت می‌کند.

کارگزاری ابتدا یک خطا کال مارجین می‌دهد می‌دهد و پیشنهاد می‌دهد که حساب خود را شارژ کنید، اگر ما توجه نکنیم و ضرر بیشتری را متحمل شویم، معاملات ما را می‌بندد. این عمل stop out نام دارد که یکی از اصطلاحات بازار فارکس است. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که چگونه تشخیص دهیم که معاملات ما در چه سطحی بسته می‌شود؟

هر بروکری stop out level مخصوص خود را دارد. اگر فرض کنیم این سطح برای یک کارگزاری 30 درصد باشد یعنی این که اگر سطح مارجین ما به 30 درصد رسید تمام معاملات ما را می‌بندد. سطح استاپ اوت یعنی سطح مارجین به 30 درصد برسد.

هر تریدری در بازار فارکس باید از سطح استاپ اوت خود مطلع باشد و معاملات را بدون فکر باز نکند زیرا در این صورت پول خود را از دست می‌دهد و راهی نیز برای بازگشت پولش نیست.

با یک مثال این موضوع را به طور واضح مشخص می‌کنیم: فرض می‌کنیم موجودی حساب شما ۱۰۰۰ دلار است و ۰.۱ لات دلار به یورو خریداری کرده اید و مارجین شما ۱۰۰ دلار می‌شود.

حال اگر شما در ضرر باشید و سطح مارجین شما ۲۰ درصد شود، معاملات به صورت خودکار شروع به بسته شدن می‌کنند و این ابتدا از معاملاتی شروع می‌شود که در سود هستند، در صورتی که سطح مارجین همچنان در زیر سطح استاپ اوت باشد، تمامی معاملات یکی یکی بسته می‌شوند تا زمانی که سطح مارجین به عدد بالاتر از ۲۰ درصد برسد.

اصطلاحات بازار فارکس را همواره به خاطر داشته باشید

بازار فارکس بازاری است که هیچ منبع یا مرکز فیزیکی ندارد در واقع کسی این بازار را مدیریت نمی‌کند فقط به صورت آنلاین خرید و فروش انجام می‌شود. این بازار یکی از فعال‌ترین بازار‌ها در کشور ژاپن، آمریکا و انگلستان است. به دلیل تازگی بازار فارکس، افراد زیادی وجود دارند که تمایل دارند اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنند. در این مقاله سعی کردیم که تمامی اصطلاحات بازار فارکس را بیان کنیم، زیرا شرط اصلی ورود به این بازار دانش اولیه است.

بنابراین لازم است قبل از ورود به این بازار به قدر کافی تحقیق کنید و پیش از هر اقدامی به خوبی مطالعه انجام دهید و در واقع با یک ذهن باز به معامله بپردازید. اصطلاحات بازار فارکس را هنگام ترید کردن در این بازار می‌توانید به خوبی یاد بگیرید، اکثر بروکر‌ها نیز یک حساب مجازی دارند که می‌توانید در آن جا امتحان کنید و بعد از آن به سراغ یک بازار با پول واقعی بروید.

اصطلاحات معامله‌گری: Long – Short – Buy – Sell

همیشه در معامله‌گری بعضی چیزها وجود دارند که اطلاعات درستی در مورد آنها نداریم و حتی آنها را اشتباه به کار می‌بریم. بعضی وقت‌ها در سایت‌های مطلبی را می‌خوانیم و متوجه می‌شویم که فرد مترجم اطلاعات درستی در زمینه معامله‌گری نداشته و ترجمه‌های اشتباهی انجام داده است.

مثلا یک نمونه که شخصا با آن برخورد داشتم این جمله بود: “پس از اینکه خط سطح حمایتی شکسته شد، حالا وارد یک معامله کوتاه مدت می‌شویم”!!!

جمله بالا کاملا اشتباه ترجمه شده بود. چرا که کلمه Short به معنی کوتاه مدت نبوده و معنای دیگری داشته است. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت Long – Short – Buy – Sell را توضیح دهیم تا دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشوید. پس با ایتسکا همراه باشید…

Long به چه معناست؟

به طور ساده اقدام به اخذ پوزیشن خرید برای ورود به بازار را Long می‌گوییم.

فرض کنید در بازار سکه آتی، قیمت به ناحیه حمایتی ۱,۵۵۰,۰۰۰ تومان رسیده و استراتژی معاملاتی شما سیگنال خرید صادر کرده است. در این حالت ما Long می‌کنیم. در واقع اقدام به اخذ پوزیشن خرید می‌کنیم و امید به این داریم که قیمت افزایش یافته و بتوانیم سودی از این معامله کسب کنیم.

Sell به چه معناست؟

به طور ساده ایجاد یک دستور فروش برای بستن یک پوزیشن خرید را Sell می‌گوییم.

حالا فرض کنید که قیمت افزایش یافته است و به ۱,۵۹۰,۰۰۰ تومان رسیده است. در این حالت ما ۴۰ هزار تومان در سود هستیم (به ازای هر قرارداد ده سکه‌ای، ۴۰۰ هزار تومان) و می‌خواهیم از بازار خارج شویم. حالا باید قرارداد خود را به شخص دیگری بفروشیم تا بتوانیم پوزیشن خود را ببندیم و سود خود را برداشت کنیم. زمانی که ما یک دستور فروش برای بستن پوزیشن خرید خود را در بازار قرار می‌دهیم، اصطلاحا Sell کرده ایم.

بنابراین دستور Sell برای بستن یک پوزیشن خرید (یا همان Long) به کار می‌رود تا ما بتوانیم از بازار خارج شویم.

Short  به چه معناست؟

به طور ساده اقدام به اخذ پوزیشن فروش برای ورود به بازار را Short می‌گوییم.

حالا فرض کنید در بازار ارز هستیم و جفت ارز GBPUSD را در نرخ ۱.۳۶۵۰ فروخته‌ایم. در این حالت ما Short کرده‌ایم و امیدواریم که قیمت حرکت نزولی خوبی انجام دهد تا پوزیشن ما وارد سود شود.

Buy به چه معناست؟

به طور ساده ایجاد یک دستور خرید برای بستن یک پوزین فروش را Buy می‌گوییم.

تحلیل ما در مثال قبلی صحیح بود و جفت ارز GBPUSD با یک حرکت نزولی به نرخ ۱.۳۵۵۰ رسیده است و در این حالت ما ۱۰۰ پیپ در سود هستیم. حالا می‌خواهیم از بازار خارج شویم و سود خود را برداشت کنیم. بنابراین مجبوریم که پوزیشن فروش خود به شخص دیگری بدهیم. بنابراین یک دستور خرید Buy در بازار قرار می‌دهیم تا بتوانیم پوزیشن فروش (Short) را ببندیم. بنابراین دستور Buy برای بستن یک پوزیشن فروش (یا همان Short) به کار می‌رود تا ما بتوانیم از بازار خارج شویم.

منبع:

https://itsca-brokers.com/forex/alpari-broker-registration-training/

خروج از نسخه موبایل