بهترین فیلم های اکشن هندی

اگر از طرفداران دانلود فیلم دوبله هندی هستید و تعداد قابل توجهی از اکران‌های سال‌های گذشته را تماشا کرده‌اید، ممکن است این فکر به ذهنتان رسیده باشد که چرا یک دفعه فیلم‌های هندی اینقدر خوب و باکیفیت شدند؟ سینمای هند طی دهه‌های اخیر کوشید تا خودشان را به پای بهترین‌های سینمای جهان برساند و حالا میتوان گفت فیلم هندی اکشن دیگر شانه به شانه‌ی بهترین فیلم‌های این ژانر با فیلم‌های سینمایی هالیوود رقابت می‌کند. هند همیشه فیلم اکشن ساخته است، اما تازه اخیرا فیلم‌هایی از سینمای این کشور بیرون آمده که در بالاترین سطح کیفی قرار دارند.

علت آن هم اغلب در فعل و انفعالات بازار نهفته است. فیلم‌های اکشن هالیوودی درصد بالایی از بازار فیلم‌های این سبک را اشغال کرده‌اند که البته جای نگرانی بسیاری دارد. حالا فیلم‌های هندی باید از روی دست آن‌ها یاد می‌گرفتند تا بتوانند آثاری مشابه هالیوود تولید کنند، با این تفاوت که باید این کار را با بودجه‌های بسیار کمتر انجام می‌دادند. علاوه بر این، مخاطبان هم نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و آن قدری فیلم خوب دیده‌اند که بتوانند خوب و بد را از هم تشخیص دهند و گزینه‌های پیش رویشان خیلی بیشتر است. به ویژه که با پلتفرم‌های استریمینگ امروزی دیگر هر کسی در هر جایی می‌تواند به راحتی به هر فیلمی دسترسی پیدا کند و دیگر لازم نیست نگران این باشد که آیا فیلمی در شهرش اکران می‌شود یا نه.

افزایش تعداد تهیه‌کنندگان خارجی و بدلکارانی که روی فیلم‌های هندی کار می‌کنند و ظهور کارگردان‌های بی‌نظیری مانند اس. اس. راجامولی و  لوکش کاناگاراج و ستارگانی که خود دیگر به بدلکاران رزمی تبدیل شده‌اند مانند، تایگر شروف و ویدیوت جاموال، نشان‌دهنده‌ی این است که فیلم اکشن در هند بالاخره دیگر در جدی گرفته می شود؛ از جلوه‌های ویژه گرفته تا بدلکاری و کارگردانی صحنه‌های هیجان تعقیب و گریز. موفقیت فیلم‌های اکشن هندی طی سال‌های اخیر نشان داد که مخاطبان جهانی نیز مشتاق دیدن این فیلم‌ها هستند و تنها فیلم‌های هالیوودی نیست که خریدار دارد.

انتخاب یک فهرست بیست تایی از فیلم‌های اکشن هندی کار ساده‌ای نیست؛ اما نکته‌ای که در این لیست قابل توجه است، حجم فیلم‌های سینمایی باکیفیتی است که بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی به سینماها آمده‌اند و و این نشان می‌دهد به زودی آثاری حتی بهتری از این‌ها نیز خواهیم دید. سال ۲۰۲۳ میلادی هم با فیلم اکشن هندی اشباع شده بود که همگی توانستند رضایت هر دو مخاطبان و منتقدان را به دست بیاورند. اگر از یک نظر بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، زندگی حرفه‌ای تایگر شروف تنها به کفش‌های اسنیکر سفید، لگدپرانی و رقاصی خلاصه می‌شود؛ اما اگر بخواهیم منصف باشیم، برای طرفداران فیلم‌های اکشن هندی آنچه بیش از همه اهمیت دارد توانایی‌های فیزیکی تایگر و تعهد او به این است که بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته شکم شش‌تکه‌اش را حفظ کند.

«شورشی»‌ ترکیبی تند و تیز و ماهرانه از «بچه کاراته‌کار» (۱۹۸۴)، «بیل را بکش» (۲۰۰۳) و «یورش» (۲۰۱۱) و برخی دیگر از آثار کلاسیک فیلم‌های سبک هنرهای رزمی است که شکی در آن نیست یکی از بهترین ستاره‌های فیلم‌های اکشن را به مخاطبان هندی معرفی کرده که قرار است تا سال‌ها در عرصه‌ی فیلم هندی بدرخشد. نیمه‌ی اول فیلم شخصیت تایگر را نشان می‌دهد که در مدرسه‌ی کالاریپایاتو (تکنیکی شبیه کونگ فو) تحت نظر یک سرباز بازنشسته به نام گوروسوامی (شائوریا بارادواج) در حال آموزش دیدن است. در ادامه او با پسر بدذات گوروسوامی به نام راگاو (سودر بابو) روبه‌رو می‌شود که در این میان با اقتباس از فیلم «یورش» از یک برج چندین طبقه‌ای بالا می‌رود که در آن آدم بدها مثل مور و ملخ همه جا را پر کرده‌اند.

تماشای اینکه شروف هر یک از دشمنان خود را با مهارت و انرژی مثال زدنی از پا درمی‌آورد بسیار سرگرم کننده است. به طور کل، چیزهای زیادی در فیلم «شورشی» وجود دارد که به پختگی کامل نرسیده، اما اگر یک چیز خوب بتوانم درباره‌اش بگویم آن این است که «شورشی» شاید در نظر منتقدین امتیازات بالایی به دست نیاورده باشد، اما اگر بخواهیم صرفا به جنبه‌ی اکشن آن نگاه کنیم دیگر این فیلم یکی از بهترین نمونه‌های فیلم اکشن هندی به حساب می‌آید که دیدن آن را به شدت به همه‌ی مخاطبان فیلم‌های اکشن و پرهیجان توصیه می‌کنم.

لیست بهترین فیلم های هندی اکشن و جنگی تا سال ۲۰۲۳

عنصر اکشن  در سال‌های اولیه آن هرگز بخشی از بالیوود نبود. شاید تنها اکشنی که میتوانید در فیلم‌های کلاسیک با بازی راج کاپور دو آناند یا دیلیپ کومار ببینید یک سکانس مبارزه ۱ یا ۲ دقیقه ای یا صحنه‌های تعقیب و گریز نفس گیر بود. دوران دهه ۵۰ بیشتر در ژانر عاشقانه و درام بود و بعداً راجش خانا در دهه ۶۰ با مجموعه ای از بلاک باسترهای رمانتیک چهره سینما را تغییر داد. در آن زمان بالیوود به دنبال پیروی از روندها شناخته شده بود و فیلمسازان به سختی سایر ژانرها را آزمایش می‌کردند؛ با این حال در میان قهرمانان رمانتیک یک قهرمان اکشن با نام دارمندرا در صنعت سینمای هند نیز وجود داشت. داشتن شخصیت مصمم و هیکل درشت باعث شد تا فیلمسازان او را برای فیلم های اکشن خود انتخاب کنند؛

شاهرخ خان همواره به عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی شناخته می‌شود که همیشه از خود کشش زیادی را برای اجرای نقش‌های اکشن نشان می‌دهد؛ یکی از بهترین اکشن‌های او که در همین چندماه اخیر منتشر شده است، فیلم جذاب و هیجانی پاتان است. این فیلم پس از اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. داستان این فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که کشور هند در مقابل یک حمله تروریستی مورد تهدید قرار می‌گیرد، دولت که در حل این مشکل مانده است، تصمیم می‌گیرد از یک مجرم تبعیدی استفاده کند تا در مقابل این حمله از کشور دفاع کند. کشور هندوستان تاریخ غنی دارد از همین رو فیلم‌های بالیوود با موضوع تاریخی همیشه به آثاری قابل توجه و جذاب تبدیل می‌شوند.

قسمت دوم به روایت ادامه سفر آرولموژی وارمان برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین حاکمان امپراتوری تاریخی چولا در جنوب هند، می‌پردازد. این فیلم که ادامه قسمت اول پونیین سلوان است با داستانی هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر ما را با سفر ماجراجویانه آرولموژی وارمان همراه می‌کند و تلاش‌های او برای رسیدن به هدفش را به تصویر می‌کشد. مثل هر فیلم اکشن پرفروشی، بهترین صحنه‌های فیلم «قبیله سارپاتا» هم صحنه‌ی مونتاژهای تمرین‌هاست و شخصیت اصلی ما، که آریا نقش آن را بازی می‌کند، تحت نظر مربی خود تعلیم می‌بیند. کارگردان فیلم پا. رنجسی هر حرکت آریا را با دقتی مثال‌زدنی دنبال می‌کند. در صحنه‌ای که بعدتر می‌آید کابیلان (کاراکتر آریا) نشان داده می‌شود که با آهنگ «نیه اولی» به مصاف یک رزمی‌کار مرموز می‌رود.

فیلم اکشن ورزشی کمیاب است که نظیرش را در جای دیگری جز هند پیدا نخواهید کرد. این فیلم داستان قهرمانی یک دالیت (پایین‌ترین سطح از طبقه‌بندی کاست‌ها در کشور هند)‌ را به تصویر می‌کشد که با انرژی و قدرت طوفانی خود پا به میدان مبارزه می‌گذارد و نمایشی فراتر از حد تصوراتتان ارائه می‌دهد. از جمله دیگر صحنه‌های به یادماندنی این فیلم می‌توان به نبرد کالیبان با شخصیت جان کوکن اشاره کرد که برای خودش یک‌پا حماسه آفرینی محسوب می‌شود. حتی بهتر از آن صحنه‌ی مبارزه‌ی کابیلان با رز رقصان (شبیر کالاراکال) است که خود به تنهایی برای تبدیل این فیلم به نمایشی برای تمام اعصار کافی است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا