برنامه ریزی به روش تایم باکسینگ چگونه است؟

تایم باکسینگ یک روش برنامه ریزی است. توسط این تکنیک می توانید زمان خود را مدیریت کنید. به شکل خلاصه می توان در مورد این تکنیک برنامه ریزی گفت که شما برای کارهای خود برنامه زمانی می گذارید و خودتان را متعهد به اتمام کار در زمان مشخص شده می کنید. برای انجام کارها باید همیشه تصور کنید که در یک جلسه با زمان محدود هستید و باید مطالب خاصی را حتما در آن جلسه ارائه کنید. بهترین کار برای مدیریت زمان در این جلسه چیست؟ شما کل زمان جلسه را به زمان های کوچکتر تقسیم می کنید و در هر زمان یک مطلب مهم را ارائه کرده و با صدای تایمر به پایان می رسانید، سپس به سراغ مطلب بعدی می روید. شما در هر مرحله با تمرکز کامل روی ارائه همان مطلب مشخص شده ارائه تان را انجام می دهید با سرعتی که از قبل برای خود تعیین کرده اید. فقط باید دقت نمائید که محدوده زمانی را به شکل منطقی و براساس داده های واقعی مشخص نمائید تا برای مرحله ای وقت کم یا حتی زیاد نیاورید.

اپلیکیشن تایم باکسینگ |استرس

استفاده از تایم باکسینگ برای چه نوع کارهایی مناسب است؟

انجام این تکنیک برای کارهایی مناسب است که انگیزه کافی برای انجام آن ها ندارید. مثلا فرض کنید که یک کار تحقیقاتی بزرگ دارید که نیاز است، زمان زیادی برای تهیه آن صرف کنید و شما با توجه به کارهای روزمره و شغلیتان انجام آن را به تعویق می اندازید. در این مورد با مشخص کردن جعبه های زمانی و تقسیم این کار بزرگ به کارهای کوچک می توانید کار را به راحتی پیش ببرید.

تعدادی از کارها نیز وجود دارند که نیاز نیست زمان زیادی برای آن ها صرف کنید ولی انجام آن ها ضروری است مثلا مرتب کردن منزل. برای انجام هر قسمت از کار می توانید تایم باکسینگ تعریف کنید، و کار را در کمترین زمان ممکن به انجام برسانید.

برای پیاده سازی تایم باکسینگ مراحل زیر را دنبال کنید

  1. کار مورد نظر خود را به شکل شفاف مشخص نمائید. هدفی که قرار است در انتهای انجام کار به آن برسید را در یک دفتر برنامه ریزی تایم باکسینگ یادداشت کنید.
  2. برای به پایان رساندن کارهای بلند مدت نیاز به برنامه ریزی روزانه دارید این برنامه را در بین کارهای خود قرار دهید. به عنوان مثال مشخص کنید که روزی حتما چهار ساعت روی پروژه مد نظر کار خواهم کرد و به آن پایبند باشید.
  3. پیاده سازی تایم باکسینگ را آغاز کنید و نتیجه را مورد بررسی قرار دهید. نکاتی که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است که آیا توانسته اید در زمان مشخص شده کار تعیین شده را به پایان برسانید و با تمرکز کامل باشید.
  4. برای اتمام کار خود برای خودتان یک پاداش خوب در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر چهار ساعت تعیین شده را روی پروژه مد نظرتان به اندازه ای که مشخص کرده بودید کار کردید، خودتان را به تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقه تان یا یک ساعت پیاده روی در هوای آزاد مهمان کنید، و اگر در اجرای برنامه موفق نبودید این پاداش تعیین شده را تا به دست آوردن موفقیت از خود دریغ نمائید.
  5. قرار نیست که کارها با جعبه زمانی با سرعت برق به پایان برسند، بلکه تایم باکسینگ تکنیکی قدرتمند برای مدیریت وظایف است. توسط آن میتوان کارهای بزرگ و به ظاهر دست نیافتنی را به کارهای کوچک و قابل انجام تقسیم کرد و به موفقیت های بزرگ رسید. توسط تایم باکسینگ از هدر رفتن زمان جلوگیری کرده و بهره وری شما افزایش می یابد.

چند نکته ساده ولی مهم برای داشتن یک تایم باکسینگ موثر

  1. محیطی آرام را برای انجام کارها در زمان بندی تایم باکسینگ انتخاب کنید. محیط پر سر و صدا موجب حواس پرتی و عدم تمرکز می شود.
  2. از تقویم، تایمر و سایر وسایل مدیریت زمان استفاده نمائید.
  3. ممکن است در ابتدای اجرای این تکنیک به راحتی حس خستگی یا عدم تمرکز به سراغتان بیاید، برای غلبه بر این مشکل پنج تا ده دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید و کار را ادامه دهید.

شاید جالب باشد که بدانید ایلان ماسک که یکی از پولدارترین افراد در دنیا ست ازهمین روش تایم باکسینگ برای رسیدگی به همه ی شغل های تحت مدیریتش بهره می برد. روش برنامه ریزی ایلان ماسک بر سه اصل استوار است.

  1. کارها را به کارهای کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید.
  2. برای انجام کارهایتان ضرب الاجل مشخص نمائید. تا به اندازه کافی انگیزه برای ادامه کار داشته باشید.
  3. انعطاف پذیر باشید. در صورت نیاز برنامه را تغییر دهید. اینکار به جلوگیری از استرس و سازگار شدن با تغییرات غیر قابل پیش بینی کمک می کند.

تکنیک پومودورو چیست؟

پومودورو در واقع یک تکنیک تایم باکسینگ است. در این تکنیک بیان می شود که به مدت 25 دقیقه کاملا روی انجام یک کار متمرکز شوید سپس یک استراحت پنج دقیقه ای داشت باشید و دوباره به مدت 25دقیقه روی انجام کار تمرکز کنید.

نهایت تمرکز وقتی می تواند ایجاد شود که محدودیت در زمان وجود داشته باشد. و این تمرکز زمانی می تواند ادامه پیدا کند که استراحت کافی در پی انجام کار وجود داشته باشد. در تکنیک پومودورو از تکه های زمانی برای انجام کار و دوری از حواس پرتی استفاده می شود.

در وب سایت چاپگ انواع مختلف و زیبایی از دفترهای مناسب و کاربردی با جلد پارچه ای برای استفاده به عنوان دفتر تایم باکسینگ موجود است در صورت تمایل به مشاهده قیمت پلنر فانتزی می توانید به وب سایت چاپگ مراجعه فرمائید.

دکمه بازگشت به بالا