چند نوع بدنسازی وجود دارد؟

یک بدن‌ساز در حال گرفتن ژست پا بدن‌سازی، پرورش اندام یا زیبایی‌اندام (به : Bodybuilding) ورزشی است که در آن فرد بدن‌ساز با انجام تمرین‌های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات خود، همچنین تغذیه مناسب و استراحت کافی به ساخت بدنی حجیم، کات شده و متناسب مبادرت می‌ورزدسنت‌های بلند کردن سنگ در باستان، و انجام می‌شده‌است. وزنه‌برداری غربی از سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۵۳ در گسترش یافت و مردان قدرتمند شاهکارهای قدرتی را برای همگان به نمایش می‌گذاشتند و یکدیگر را به چالش می‌کشیدند. اگرچه تمرکز روی فیزیک بدنی آن‌ها نبود و آنها در مقایسه با بدنسازان امروزی دارای نسبتاً بزرگ و اندام‌های چاق‌تری بودند.

انواع بدن در بدنسازی |انواع بدنسازی فیتنس

 

در پایان سده ۱۹ میلادی جریان فکری تازه‌ای با رویکردی آرمانی به که در آن قدرت و زیبایی، تناسب و پرورش یافتگی عضله‌ها و بدن، چیزی برای ستایش و تمجید انسان دانسته می‌شد پدید آمد. بر اثر نفوذ این جریان فکری، سنت کهن بلند کردن سنگ به صورت ورزشی تازه چون وزنه‌برداری درآمد و با توجه به روند گسترش آن، جوانب گوناگونی در فرهنگ‌ها پیدا نمود. یوجین ساندو یک ابرستاره فرهنگ بدنی در نخستین دوران شخصی بود که آوازه‌ای را در اروپا به عنوان مرد قدرتمند حرفه‌ای به دست آورد و پیروزمندانه با مردان دیگری مبارزه می‌کرد و آن‌ها را شکست می‌داد.

او در سال‌های ۱۸۹۰ به آمریکا آمد و توسط فلورنس زیگفلد مورد پشتیبانی قرار گرفت. چیزی که ساندو را از دیگران جدا می‌کرد زیبایی، ورزیدگی، قدرت و پرورش یافتگی عضلات و بدن وی بود و بیشتر به خاطر معروفیت ساندو بود که فروش و به‌طور سرسام آوری بالا رفت. از همین دوره پژوهش‌هایی دربارهٔ قدرت و استعداد عضلانی زنان و اثرات آن در بدن‌سازی زنان انجام شد که نشان می‌داد در بخش‌های بزرگی از ران و تماماً پاها، زنان قدرت و پیش‌زمینه عضلانی بهتری دارند.

دوره شکوفایی

دوران نوین با اینترنت و شکوفایی زنان

هم‌زمان با پیشرفت بدن‌سازی رشد کرد و با اینترنت گسترش‌یافته‌تر شد.

با افزایش شمار ویدیوهای بدن‌سازی در اینترنت کم‌کم فرهنگ باشگاه و ورزشکاران این ورزش بیشتر مورد توجه قرار گرفت. کم‌کم پست‌هایی در نقد خودنمایی و فرهنگ باشگاه‌ها منتشر شد. برخی نیز ورزشکاران دیگر را سمی یا سوسول دانستند. برخی نیز به خیره شدن مردان به زنان در باشگاه‌ها اشاره کردند و خواستار برخورد با آن شدند.

فیزیک بدنسازی

این مسابقات در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار مطرح گردید. در مسابقات فیزیک بدنسازی بیشتر تمرکز بر عرض شانه و نسبت آن به باریک بودن کمر است. در واقع هر چه بدن فرد V شکل باشد شانس بیشتری برای برنده شدن در این مسابقات دارد. فاکتورهای مهم دیگری نیز در برنده شدن تأثیر گذار هستند از جمله عدم استفاده از داروهای استروئیدی و بزرگ یا گرد نبودن بیش از حد عضلات.

بادی بیلدینگ یا پرورش اندام

در پرورش اندام وزن ورزشکاران اهمیت زیادی دارد و مقیاس دسته‌بندی آن‌هاست. در واقع ورزشکاران بر اساس عضله سازی و نمایش بهتر عضلات انتخاب می‌شوند بر این اساس هر چه قد بدنساز کوتاهتر باشد به معیارهای انتخاب نزدیک تر است زیرا شرط انتخاب تناسب عضلات و ورزیدگی آنها با وزن آنهاست.

بادی کلاسیک

بادی کلاسیک که از تازه‌ترین شاخه‌های بدنسازی است تمرکز اصلی بر کشیدگی عضلات است یعنی هر چه قد فرد بلندتر باشد شانس برنده شدن در این مسابقات برای او بالاتر است.

پاورلیفتینگ

پاورلیفتینگ از شاخه‌های تخصصی بدنسازی می‌باشد که به ورزش وزنه‌برداری شباهت زیادی دارد. هر چه قدرت بدنساز برای بلند کردن وزنه‌ها بالاتر باشد شانس برنده شدن وی در این مسابقات بیشتر است.

فدراسیون‌ها و قانون

ورزش بدن‌سازی دارای پنج فدراسیون جهانی می‌باشد که باسابقه‌ترین و معتبرترین آن‌ها می‌باشد که مسابقات که مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی در جهان است زیر نظر این فدراسیون برگزار می‌گردد.

مسابقه‌ها و رقابت‌ها

 

مسابقه‌های بدن‌سازی به‌طور کلی به سه دسته نمایشی (با فیگور گرفتن روی استیج)، آیتمی (با گذراندن آیتم‌های قدرتی ویا استقامتی) ویا ترکیبی از هردو مورد قبلی تقسیم می‌شوند که در دو سطح آماتور و حرفه‌ای زیر نظر یکی از پنج فدراسیون جهانی بدن‌سازی برگزار می‌گردد.[]

مسابقه‌های نمایشی

این مسابقه‌ها که تنها با فیگور گرفتن روی استیج (صحنه نمایش) انجام می‌پذیرد در سطح آماتور به دسته مسابقات بادی‌بیلدینگ و بادی‌کلاسیک تقسیم می‌شوند که تفاوتشان در محاسبه قد و وزن در بادی‌کلاسیک و دسته‌بندی بر اساس قامت در این رشته می‌باشد درصورتی که در بادی‌بیلدینگ قامت تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تنها براساس وزن تقسیم‌بندی برای رقابت صورت می‌گیرد. اما در رقابت‌های حرفه‌ای معمولاً تقسیم‌بندی وزنی هم صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین این مسابقات مسابقات می‌باشد که سالانه برگزار شده و مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی است.[]

مسابقه‌های ترکیبی

این مسابقه‌ها بیشتر در بخش تناسب‌اندام زنان مطرح است که افزون بر فیگور روی استیج، آیتم‌های هوازی نیز برایشان وجود دارد و بیشتر با عنوان مسابقات فیتنس شناخته شده‌است که مسابقات تناسب‌اندام در از جمله آن است.[]

بدن‌سازی زنان

، مدل تناسب اندام، بدنساز و کشتی‌گیر حرفه‌ای

در ، محبوبیت بیشتری نسبت به دارد چراکه در آن حجم عضلانی بیشتر، اهمیت ندارد و در یک حجم متعارف (همانند بدن ) مدنظر قرار گرفته می‌شود، همچنین این مسابقات بعضاً دارای آیتم‌های می‌باشند و زیبایی چهره نیز در آن تأثیرگذار است.

اگرچه که عضلات دو سر بازو در مردان حداقل دو برابر زنان است اما زنان در ران و بخش‌های دیگری برتری دارند و مردان و زنان از دید میزان سنتز پروتئین تفاوتی با هم ندارند و گاه زنان اندکی بالاترند. گرایش دختران به بدنسازی به گونه‌ای در جهان افزایش یافته‌است که رسانه‌ها از پیشی گرفتن زنان در این ورزش در چند کشور اروپایی خبر دادند. یک گزارش در بی‌بی‌سی دربارهٔ انگیزه برخی زنان نوشته بود: «رفتن به باشگاه، ورود به اتاق و وزنه زدن بیشتر از یک مرد احساس خوبی دارد.

دسـته بندی انواع شاخه ها، رشته هاي بدنسازی

ورزش محبوب بدنسازی که هرچه بیشتر جلو مي رویم شاهد همه گیر تر شدن آن مي شویم. زیرا که اين روزها بیشتر بـه سلامتی اهميت داده مي شود.شايد روزی قصد اين را داشته باشيد تا شما هم بـه باشگاه بدنسازی بروید و ثبت نام کنيد یا که هم اکنون در حال فعالیت در اين ورزش هسـتید. کم و بیش با اين ورزش آشنا هسـتیم اما هميشه شناخت موجب درک بـهتر مي شود و در تصميم گیری نهايی کمک بسیار زیادی بـه ما خواهد کرد. بدن سازی هم مثل دیگر ورزش ها شاخه هاي متعددی دارد. مثل فیتنس و پاور لیفتینگ که شما مي توانيد طبق علاقه و هدف خود یکي از شاخه ها را انتخاب کنيد با ما براي شناخت بیشتر شاخه هاي بدنسازی همراه باشيد.

هادی چوپان قهرمان پرورش اندام ایران

بادی بیلدینگ (پرورش اندام) body building :

شرکت کنندگان در  اين رشته ورزشي از بدنسازی طبق وزن دسـته بندی مي شوند. به عنوان مثال کسی که قدبلندتری دارد مي تواند در کنار کسی قرار بگیرد که قدکوتاهتری دارد. افرادی که دارای قد کوتاهتری هستند، در اين رشته موفقترند. چون عضلات بدن آنها زودتر پر مي شود و نمايانتر اسـت . اما بدنسازان قدبلند بسیاری بوده اند که توانسـته اند در اين رشته موفق شوند مانند : روني کلمن، آرنولد شوارتزنگر و…

ارنولد شوارتزنگر اسطوره ی پرورش اندام

ميناي داوری در پرورش اندام ، عضلات حجیم و گرد و کات عضلاني خوب و بالانس بدن اسـت.نکته بسیار مهم بالانس و داشتن توازن در بدن اسـت. بدنسازان زیادی بوده اند که بدنشان حجم زیادی داشته اسـت اما بـه خاطر بالانس نبودن بدنشان، بـه جايگاه خوبی دسـت پی دا نکرده اند مانند: مارکوس رول.

مارکوس رول ژنتیک بدنسازی

در پرورش اندام  افرادی که داراي تیپ بدني آندرومورف هسـتند مي توانند بیشتر موفق باشند. ولی اشخاصی هم بوده اند از دسـته اکتومورف و مزومورف که در بادی بیلدینگ بـه موفقیت دسـت یافته اند. مانند دوریان یتس که در ۶ دوره مسـترالمپیا قهرمان شد.

انواع بدنسازی و رشته های آن

پاور لیفتینگ power lifting :

وزنه بردار یا پاورلیفترها قدرت بدني خود را در هر سه حرکت بارز یابی می کنند. در هر حرکت 3 بار این امکان را دارند تا وزنه را بلند کنند و در هر حرکت سنگین‌ترین وزنه را به ثیت برسانند. درآخر هم بـهترین امتیاز از هر حرکت با هم جمع مي‌شود و مجموع امتیاز وزنه بردار براي نتیجه نهايی در نظر گرفته مي‌شود. اين 3 حرکت عبارتند از: 1-اسکات 2-پرس سینه 3-ددلیفت

اکثریت  قهرمانان جهان هفته اي 4 جلسه تمرین مي‌کنند.حرکات اسکات و پرس سینه در طول هفته دو جلسه و حرکت لیفت هفته اي یک جلسه تمرین مي‌شوند.دو حرکت اسکات و پرس سینه در طول هفته یک بار سنگین و بار دیگر 50 درصد توان انجام مي‌شوند.حرکت ددلیفت هفته اي یک جلسه سنگین تمرین مي‌شود.

انواع بدنسازی فیتنس

البته یک مربی خصوصی در پاسداران این عقیده را دارد که حرکت لیفت را بايد هر سه هفته یک بار سنگین تمرین کرد.و در دو هفته دیگر با وزنه‌هاي متوسط و نزدیک بـه سنگین تمرین نمود.بین سـت‌هاي سبک و مقدماتی یک دقیقه و سـت‌هاي سنگین 3 الی 5 دقیقه مي‌توان اسـتراحت کرد.

اکثر وزنه بردارهاي قدرتی موقع انجام حرکت اسکات هالتر را قدری پايین‌تر از حد معمول روی شانه‌ها قرار مي‎دهند.فاصله پاها از یکدیگر در حدود 20 الی 30سانتی متر بازتر از عرض شانه اسـت و در اين حالت سینه را بـه سمت جلو قوس مي‌دهند.اين تکنيکي اسـت که 75 درصد از قهرمانان موفق و خوب جهان از آن تبعیت مي‌کنند.

در حرکت پرس سینه فاصله دسـت‌ها را بازتر بگیرید تا از قدرت عضلات قدرتمند سینه بـهره ببرید.فاصله دسـت‌ها از یکدیگر طبق قانون نبايد بیش از بیش از 81 سانتی‌متر که از مابین انگشتان محاسبـه مي‌شود، باشد.

افزایش سرعت سوخت و ساز و تحریک همه عضلات بدن در مدت زمان کمتر میتونه شمارو به نتیجه دلخواهی که میخوایی برسونه.فقط کافیه چند جلسه از تمرین خودت رو در ایکس بادی پاسداران بگذرونی و متوجه تاثیر خارق العاده اون بشی.

دکمه بازگشت به بالا