عوارض پوستی رژیم کتوژنیک

یکی از مشهور‌ترین و پرسروصداترین رژیم‌های چند سال گذشته، رژیم کتوژنیک بوده است. این رژیم غذایی ادعا می‌کند در مقایسه با سایر انواع رژیم‌ها، کاهش وزن مؤثرتر همراه با سطوح گرسنگی کمتر را برای متقاضیان به ارمغان می‌آورد. در این میان، برخی از متخصصان پوست و زیبایی هم معتقدند که تغییرات ناشی از رژیم کتو می‌تواند تأثیر مثبتی بر پوست داشته باشد. البته امروزه همه ما می‌دانیم که غذایی که می‌خوریم می‌تواند بر ظاهر پوست ما تأثیر بگذارد.

بنابراین، تغذیه سالم و استفاده از بهترین محصولات مراقبت از پوست برای حفظ جوانی و درخشندگی پوست ضروری است. اما مساله این‌جاست که ارتباط بین رژیم کتوژنیک و پوست به چه صورت است؟ و با توجه به این‌که رژیم کتو، یک رژیم غذایی بسیار سخت و محدودکننده است، آیا ارزش دنبال کردن صرفا با هدف زیبایی و سلامت پوست را دارد؟

آیا رابطه رژیم کتوژنیک و پوست واقعی است؟

رژیم کتوژنیک در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مردم این رژیم را مفید می‌دانند چون می‌توانند مقدار زیادی چربی مصرف نموده و درعین‌حال مقدار قابل توجهی وزن کم کنند. اما چگونه مصرف چربی زیاد در رژیم کتوژنیک بر ظاهر کلی پوست شما تأثیر خواهد گذاشت؟برای این‌که متابولیسم از گلیکولیز (سوزاندن قند) به کتوز (چربی‌سوزی) تبدیل شود، باید ۵۰٪ تا ۷۵٪ از کل کالری را از چربی دریافت کنید. محتوای چربی بالا در رژیم غذایی سیرکننده است، بنابراین باعث می‌شود کمتر غذا بخورید.البته مزایای سلامتی رژیم کتوژنیک متفاوت است، اما برخی فواید مانند مدیریت دیابت، سرطان، کلسترول و صرع را به همراه دارد. هرچند اگر این رژیم به‌طور نادرست انجام شود، می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد و پیامدهای منفی دیگری هم برای سلامتی داشته باشد.

رژیم کتو شامل مصرف چربی‌های سالم از منابعی مانند ماهی، آجیل و آووکادو است. این چربی‌ها می‌توانند ظاهر بهتری به پوست بدهند و تا حدودی از میزان چین و چروک‌های روی پوست صورت کم کنند. ارتباط رژیم کتوژنیک و پوست هنوز به‌طور کامل به اثبات نرسیده است اما ممکن است به دلیل چرب شدن پوست صورت باعث درخشندگی و جوان دیده شدن آن شود. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و کلاژن که از اجزای لاینفک کتو هستند، می‌تواند سلامت و ظاهر پوست را بهبود بخشد. اما ازسوی‌دیگر، پوست برخی از افراد به‌دلیل مصرف زیاد لبنیات مانند پنیر، خامه و کره جوش می‌زند.

رژیم کتوژنیک چه تاثیری بر روی پوست دارد؟

طرفداران کتو معتقدند تاثیر مثبتی بر پوست دارد، چون با مصرف چربی‌های سالم و کاهش مصرف قند، التهاب و استرس اکسیداتیو کاهش می‌یابد و ظاهر پوست را هم بهبود می‌بخشد. رژیم کتو همچنین می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند، آکنه را بهبود بخشد و ظاهر رگ‌های واریسی را کاهش دهد. اما این رژیم تاثیرات منفی مثل جوش یا حساسیت‌های پوستی را هم ممکن است در پی داشته باشند.

تاثیر رژیم کتوژنیک روی جوش

ارتباط بین رژیم کتوژنیک و پوست گاهی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند جوش‌های پوستی شود. رژیم کتو باعث ترشح بیش از حد سبوم می‌شود که غذای باکتری نوع P. آکنه است که در عمق فولیکول‌های مو و لایه بیرونی پوست زندگی می‌کند. غلظت این باکتری‌ها در همان حال که از سبوم تغذیه می‌کنند، به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد که باعث ایجاد جوش‌های پوستی یا آکنه می‌شود. همچنین، رژیم کتو باعث تولید کتون در بدن می‌شود، که ارتباط ضعیفی با ایجاد بیماری‌های پوستی مانند آکنه، روزاسه (قرمزی صورت) و حتی بثورات پوستی دارد.

فواید رژیم کتوژنیک برای پوست

علاوه‌بر مزایای کاهش وزن رژیم کتوژنیک، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که به رژیم کتو پایبند هستند، در نهایت دارای پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر و موهایی براق و قوی می‌شوند. برخی از رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، حتی کاهش قابل مشاهده در ظاهر زخم‌ها و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما را گزارش می‌دهند.اگرچه هیچ مطالعه ای وجود ندارد که مستقیماً رابطه رژیم کتوژنیک و پوست را توضیح دهد اما به‌نظر می‌رسد رژیم کتو می‌تواند ضدپیری باشد.

کاهش التهاب پوست با رژیم کتوژنیک

با مصرف کربوهیدرات‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که قند بالایی دارند، سطح گلوکز بدن افزایش یافته و بدن، انسولین بیشتری برای تبدیل آن به انرژی تولید می‌کند. یکی از معایب این فرآیند این است که انسولین باعث التهاب می‌شود. بنابراین هنگامی که مصرف کربوهیدرات‌های ساده با کمک رژیم کتو کاهش یابد، تولید انسولین نیز کاهش یافته و خطر التهاب در سراسر بدن به حداقل می‌رسد. افزایش سطح انسولین در بدن منجر به التهاب و قرمزی پوست و سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما، روزاسه و پسوریازیس می‌شود.

کاهش استرس اکسیداتیو

کتون‌های تولید شده در طول کتوز می‌توانند رشد رادیکال‌های آزاد را در بدن سرکوب کنند.رادیکال‌های آزاد مولکول‌های خطرناکی هستند که باعث استرس اکسیداتیو شده و بر توانایی بدن برای دفع سموم تأثیر منفی می‌گذارند. این موضوع می‌تواند منجر به تجمع سموم در سراسر بدن و ایجاد جوش، التهاب و سایر لک‌های پوستی شود. به‌همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان ممکن است به شما توصیه کنند که برای داشتن پوستی شفاف، سم‌زدایی را امتحان کنید که شامل غذاهایی با آنتی‌اکسیدان بالا برای کمک به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سلامت کلی بدن است.

رژیم کتو می‌تواند به این کار کمک کند. هنگامی که مصرف کربوهیدرات متوقف شده و وارد حالت کتوز می‌شوید، کبد گلوتاتیون بیشتری تولید می‌کند که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد، محافظت از ذخایر کلاژن و الاستین پوست، کاهش رنگدانه‌ها و لکه‌های پیری و حتی جلوگیری از پسوریازیس کمک می‌کند.

رابطه رژیم کتوژنیک و پوست برای کاهش جوش و آکنه

رابطه بین رژیم کتوژنیک و پوست درمورد آکنه، یک رابطه متناقض به‌نظر می‌رسد. از یک‌سو این رژیم برای برخی افراد باعث کاهش آکنه و جوش صورت شده و ازسوی‌دیگر، برای سایرین باعث افزایش جوش و بثورات پوستی می‌شود. معمولا مصرف کربوهیدرات کمتر منجر به تولید انسولین کمتر در بدن می‌شود و انسولین با آکنه، التهاب و جوش‌ها مرتبط است، بنابراین کاهش سطح انسولین با رژیم کم کربوهیدرات ممکن است تأثیر مثبتی بر علائم آکنه داشته باشد اما افزایش مصرف چربی، تولید سبوم را روی پوست زیاد کند.

کمک به تولید کلاژن

مصرف غذاهای حاوی کلاژن مانند ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و آووکادو، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم در رژیم‌های کتو می‌تواند به فرآیند تولید کلاژن بدن کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست با رژیم کتوژنیک

برخی تحقیقات، رشد سلول‌های سرطانی را با فرآیند گلیکولیز مرتبط می‌دانند که در آن بدن گلوکز را به انرژی تبدیل می‌کند.از آن‌جایی که رژیم کتو بدن را به حالت کتوز می‌برد (که در آن کبد سلول‌های چربی را به انرژی تبدیل می‌کند)، فرآیند گلیکولیز به‌صورت جانبی انجام شده و بدن به‌جای گلوکز برای تامین انرژی، چربی می‌سوزاند. این سرکوب گلیکولیز نشان می‌دهد که رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند به جلوگیری از رشد تومور کمک کنند.

عوارض رژیم کتوژنیک روی پوست

عوارض جانبی اولیه رژیم کتو ممکن است شامل مه مغزی، خستگی، عدم تعادل الکترولیت‌ها باشد اما ارتباط بین رژیم کتوژنیک و پوست با راش کتو مشخص می‌شود. این بیماری شامل بثورات پوست است که اغلب به‌نام «پروریگو پیگمنتوزا» شناخته می‌شوند و نوعی بیماری نادر و التهابی پوست هستند که با بثورات قرمز و خارش در اطراف تنه و گردن مشخص می‌شود. بثورات کتو در هر فردی ممکن است رخ دهد اما در زنان آسیایی شایع‌تر است. علائم کتو راش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات قرمز خارش‌دار و قرمز که عمدتاً در قسمت بالایی پشت، قفسه سینه و شکم ایجاد می‌شود.
  • لکه‌های قرمز رنگی که پاپول نامیده می‌شوند و ظاهری شبیه به شبکه پیدا می‌کنند.
  • پس از ناپدید شدن لکه‌ها، یک الگوی قهوه‌ای تیره روی پوست باقی می‌ماند.

شواهد مستدل علمی در مورد ارتباط بین رژیم کتو و پیگمانتوزا پروریگو محدود است اما بااین‌حال، مدارکی وجود دارد که ارتباط بین این دو را نشان می‌دهد. محققان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد راش کتو می‌شود، اما تصور می‌شود که چندین بیماری مرتبط وجود دارد که در ایجاد آن دخیل هستند:

  • بیماری استیل: بیماری استیل با شروع در بزرگسالی (AOSD)، یک اختلال التهابی است که با تب‌های متوالی روزانه، آرتریت و بثورات پوستی مشخص می‌شود. این بیماری معادل «آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان» است.
  • سندرم شوگرن

علاوه‌براین، یک ارتباط قوی بین راش حاد و کتوز وجود دارد، که دقیقا به‌همین دلیل نام «کتو راش» را به آن داده است.کتوز اغلب در نتیجه رژیم غذایی محدود رخ می‌دهد و در دیابتی‌ها نیز دیده می‌شود. اگر کتوز با قندهای کنترل‌نشده همراه باشد، می‌تواند منجر به یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی به‌نام «کتواسیدوز» شود. و البته هدف رژیم کتوژنیک نیز همین است که بدن در حالت کتوز قرار بگیرد.

در یک مطالعه موردی، مشخص شد که یک دختر ۱۶ ساله تقریباً یک ماه پس از تغییرات شدید رژیم غذایی، دچار بثورات شده است. در موردی مشابه، یک پسر ۱۷ ساله پس از گرفتن رژیم کتو دچار بثورات و علائم آرتریت شده و در طول درمان مشخص شد که او بیش از یک‌سال از رژیم غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات پیروی کرده است. همچنین، طی بررسی‌های مختلف ۱۴ فرد در طول دو مطالعه روی ارتباط بین رژیم کتوژنیک و پوست، مبتلا به پیگمانتوزا در کتوز تشخیص داده شدند. علاوه‌براین، تصور می‌شود که برخی عوامل خارجی نیز ممکن است راش کتو را تشدید کنند. این موارد شامل نور خورشید و گرمای بیش از حد، تعریق، اصطکاک، آسیب‌های پوستی و آلرژن‌ها می‌شود.

اگر با فواید رژیم کتوژنیک برای پوست آشنا شدید و خواستید راجب این رژیم و فواید دیگر آشنا بشوید به بخش رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی مراجعه کنید تا در مورد فواید و عوارض آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • رابطه رژیم کتوژنیک و پوست در برخی مطالعات محدود نشان دامجله زوم لایف
  • به‌روزرسانی: 1 سال پیش
  •  
  • خواندن: 7 دقیقه

کتوژنیک، یک رژیم غذایی کوتاه مدت و مناسب لاغری است. اما این رژیم کتوژنیک مثل تمام رژیم‌های غذایی عوارضی هم دارد که در این مطلب شایع‌ترین را توضیح داده‌ایم. رژیم کتوژنیک، یک برنامه غذایی عالی برای کاهش وزن و کاهش قند خون است اما می‌تواند عوارض جانبی برای سلامت بدن در پی داشته باشد. در ادامه با معرفی عوارض جانبی رژیم غذایی کتوژنیک همراه زوم لایف باشید.

عوارض شایع در رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک به طور معمول خطرناک نیستند. از عوارض آن می‌توان به یبوست، یا سوء هاضمه اشاره نمود. البته در رژیم با کربوهیدرات کم، اثرات دیگری نظیر ایجاد سنگ کلیه یا افزایش سطح اسید بدن شود (اسیدوز).

علیرغم اینکه این رژیم برای افرادی که از نظر جسمی در سلامت هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند اما این امکان نیز وجود دارد که در مواردی عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. از این عوارض تحت عنوان آنفولانزای کتو (Keto Flu)  نام برده می‌شود. این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن می‌توان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشت‌ها، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره کرد.

  • برای کم‌کردن شانس بروز این عوارض می‌بایست قبل از قطع کامل ورود کربوهیدرات‌ها به بدن، چند هفته‌ای را با برنامه شروع کرد. این استراتژی باعث می‌شود تا بدن بیاموزد که برای تولید انرژی مورد نیاز خود می‌بایست به سوزاندن چربی‌ها روی بیاورد.

یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی در بدن است. از این رو اضافه کردن اندکی نمک به وعده های غذایی روزانه و یا مصرف مکمل‌های مواد معدنی (با نظر پزشک) می تواند به بدن شما کمک کند.

  • با نظر پزشک می‌‌توانید بصورت روزانه 3000 تا 4000 میلی‌گرم سدیم، 1000 میلی‌گرم پتاسیوم و 300 میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید تا این عارضه را نیز به حداقل برسانید.

شایع‌ترین عوارض که در روزهای ابتدایی رژیم در اکثر افراد ظاهر می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  • تشنگی بیش از حد؛
  • ؛
  • خستگی؛
  • گرسنگی؛
  • سردرگمی، اضطراب؛
  • احساس سبکی سر و لرزش؛
  • تعریق؛
  • ؛
  • سستی و بیحالی؛
  • حالت تهوع؛
  • سردرگمی و گیجی؛
  • گرفتگی عضلات پا؛
  • یبوست؛
  • ؛
  • کاهش عملکرد فیزیکی؛
  • ؛
  1. رژیم کتو و مادران شیرده

مطالعات مرتبطی درباره ی رژیم کتو و شیر دادن انجام شده است، اگرچه در حال حاضر هیچ چیزی به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته است. تاکنون دریافت شده که داشتن رژیم های غذایی کتوژنیک در هنگام شیر دهی معمولا سالم است.

توصیه شده است که هنگام شیردهی برای کمک به بدن برای تولید شیر، 30 تا 50 گرم کربوهیدرات اضافی از میوه ها استفاده کنید. همچنین ممکن است شما مقداری کالری اضافی هم مصرف کنید. یه خصوص 300 تا 500 کالری چربی اضافی برای کمک به تولید شیر. شما باید همواره با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

اگر پس از گذشت 5 ماه از رژیم غذایی کتوژنیک دچار ریزش مو شدید، این معمولا موقت است. می توانید مولتی ویتامین مصرف کنید و کارهایی را که همیشه انجام می دادید، انجام دهید. اگرچه ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک بسیار نادر است، شما می توانید خطر ریزش مو را با داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز و محدود نکردن بیش از حد کالری ها، کاهش دهید.

  1. سنگ کلیه با رژیم کتو

تحقیقات کمی در مورد رژیم غذایی کتوژنیک و انجام شده. اما بیشتر مردمی که به آن مبتلا شدند، بهبود یافتند و درمان شدند. تنها مشکلی که گزارش شده است افزایش برخی ناراحتی‌ها در آغاز رژِیم کتوژنیک است که اگر شما آن را تحمل نمایید، بهبود می‌یابد.

پرسش دیگری که بسیار مطرح می‌شود، این است که اگر شخصی خود را برداشته باشد، آیا می تواند رژیم لاغری کتوژنیک را اجرا کند؟ پاسخ مثبت است. شما ممکن است چربی خود را به تدریج افزایش دهید تا زمانی دیگر به بدن خود اجازه بدهید از آن استفاده کند.

بالا رفتن کلسترول خون در رژیم کتوژنیک

  1. افزایش کلسترول در رژیم کتو

تحقیقات بسیاری درباره سطح کلسترول در رژیم کتوژنیک انجام شده است که نتیجه آنها بالا رفتن سطح کلسترول خون در رژیم کتوژنیک بود. به طور کلی به دلیل افزایش HDL (کلسترول خوب) است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌‌دهد. ممکن است میزان تری گلیسیرید شما افزایش یابد، اما این چیزی عادی است به خصوص برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند. این افزایش با کاهش وزن، کم  و عادی خواهد شد.

درصد کمی از مردم در رژیم کتوژنیک هستند که افزایش LDL را تجربه می‌ کنند. این افزایش معمولا طبیعی است (هرچند آزمایش آن سخت‌تر است). خطر کلسترول LDL به اندازه و غلظت آن بستگی دارد که نشان داده شده که در کتوژنیک سالم هستند.

  1. رژیم کتوژنیک و سوء هاضمه

به طور کلی، با آغاز رژیم کتوژنیک از سوء هاضمه و سوزش سر دل خلاص می‌شوید. اگر مشکلی داشتید، خوب است چربی مصرفی خود را محدود کنید و به تدریج مقداری را که در روز مصرف می‌کنید، افزایش دهید.

  1. رژیم غذایی کتوژنیک و خارش پوست

دلیل علمی خاصی درباره ی خارش برخی افراد در هنگام استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک وجود ندارد. تنها چند تجربه اندک درباره ی خارش افراد وجود دارد و در اینجا درباره آن ها صحبت می‌شود. بنابراین حکایات، این خارش باعث تحریک استون می‌شود که در عرق دفع می‌شود (به همین دلیل ممکن است شما بد نفس بکشید).

برای حل این مشکل بهتر است لباس مناسب‌تری بپوشید و عرق کنید. همچنین خوب است پس از عرق کردن حمام کنید. اگر مشکل آخر را دارید، بهتر است کربوهیدرات بیشتری بخورید یا فعالیت‌های بدنی خود را تغییر دهید.

  1. گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات (بیشتر گرفتگی عضلات پا) یکی از عوارض بسیار معمول رژیم لاغری کتوژنیک است. این گرفتگی بیشتر در صبح زود یا شب اتفاق می افتد. اما به طور کلی این یک مسئله بسیار جزئی است. این نشانه ای از کمبود مواد معدنی به خصوص منیزیم در بدن است. به اندازه کافی مایعات بنوشید و در غذایتان نمک بریزید. این کار منیزیم را بیشتر می کند و این مشکل حل می‌شود.

یبوست در رژیم کتوژنیک

  1. رژیم کتو و یبوست

بزرگترین ؛ کم آبی است. یک راه حل ساده این است که آب بیشتری بنوشید و سعی کنید مقدار آن را به یک گالن در روز بیشتر نزدیک کنید. سبزیجات فیبر دارند و استفاده از آن‌ها معمولا می تواند مفید باشد. گرفتن فیبر از سبزیجات این مشکل را حل می‌کند. اگر این کافی نبود، پودر پوسته پوسته شده یا پروبیوتیک بخورید.

  1. تپش قلب در رژیم کتو

وقتی بخواهید برای کاهش وزن از رژیم لاغری کتوژنیک استفاده کنید، ممکن است متوجه این شوید که قلب شما تندتر و محکم تر می تپد. این طبیعی است، پس نگران نباشید. اگر مشکل طول کشید، مایعات و نمک مصرف کنید. معمولا این کافی است تا این مشکل حل شود. اگر مشکل ادامه یافت، روزانه یک مکمل پتاسیم مصرف کنید.

  1. کاهش عملکرد فیزیکی

ممکن است در آغاز رژیم غذایی کتوژنیک، محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های خود مشاهده کنید، اما این فقط به خاطر عادت کردن بدن شما به این رژیم برای مصرف چربی است. هرچه بدن شما تغییر کند تا چربی را برای انرژی استفاده کند، همه‌ی استحکام و استقامت شما به حالت عادی بازمی‌گردد. اگر باز هم در انجام فعالیت خود مشکل داشتید، بهتر است قبل از انجام فعالیت خود کربوهیدرات مصرف کنید.

  1. تکرر ادرار

در روزهای ابتدایی رژیم کتوژنیک بدن اقدام به سوزاندن گلیکوژن اضافی (گلوکز ذخیره شده ) در کبد و عضلات می‌کند و شکستن گلیکوژن مقدار زیادی آب در بدن شما آزاد می شود، بنابراین شما ناچارید برای دفع این آب دفعات بیشتری ادرار کنید.

  1. از دست رفتن مواد معدنی استخوان‌ها

زمانی که بی کربنات مایع خارج سلولی و به دنبال آن ph خون کاهش می‌یابد، خون اسیدی شده و یا به اصطلاح اسیدوز صورت می‌گیرد. در این حالت استخوان‌های بدن شروع به از دست دادن مواد معدنی خود کرده و به همین خاطر میزان کلسیم دفع شده در ادرار افزایش می‌یابد.

  1. اختلال در خواب شبانه

اختلال در خواب شبانه برای بعضی از افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک هستند نیز از عوارض رژیم کتوژنیک می باشد. نداشتن خواب خوب و رضایت بخش در طول شب برای افراد تحت رژیم های لاغری به علت کمبود انسولین و سروتونین است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از میان وعده‌هایی قبل از خواب استفاده کنید که دارای کربوهیدرات و پروتئین باشد.

در دوره های پاکسازی پوست شما با آناتومی و ساختمان پوست، انواع تایپ های پوستی، عارضه های پوستی و نحوه درمان آن، معرفی برندهای معتبر، مواد و ابزار پاکسازی، آموزش پاکسازی پوست با دستگاه، آموزش لاین های اسیدتراپی، آنزیم تراپی، جوانساز، چین و چروک، جوش و لک، آبرسانی پوست و انتخاب بهترین روش درمان پوست با توجه به عارضه و تایپ های پوستی به طور کامل آشنا خواهید شد.

سخن پایانی

در اینجا با شایع‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک آشنا شدید. اگر می‌خواهید بدون عوارض جانبی از این رژیم غذایی بهره ببرید، بهتر است از یک برنامه غذایی مناسب با شرایط حسمانی خودتان استفاده کنید. در طول برنامه غذایی مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید و غذاهایی که دارای منابع مواد مغذی هستند را می‌خورید.

توجه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

ده شده است. محتوای چربی زیاد در رژیم کتوژنیک می‌تواند پوست را براق و سالم نشان دهد، چون این رژیم باعث می‌شود چربی بیشتری توسط غدد چربی روی پوست آزاد شود. گرچه فواید دیگری هم دارد که می توانید در سایت راجبش مطالعه کنید.

در ادامه این متن درمان های خانگی کتوراش بیان شده اند که با استفاده از این راهکار ها میتوانید کتوراش را درمان کنید:

 

۱مصرف کربوهیدرات را دوباره از سر بگیرید

اگر شما فکر میکنید که تغییر رژیم غذایی و استفاده از رژیم کتو باعث کتوراش در شما گشته شاید بهتر باشد مصرف کربوهیدرات ها را دوباره از سر بگیرید.
در یکی از مطالعات که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت مشاهده شد افزایش میزان کربوهیدرات دریافتی در رژیم غذایی باعث بهبود وضعیت کتوراش در افراد میگردد.
اگر شما تمایل دارید کماکان رژیم کم کربوهیدرات را ادامه دهید و نمیخواهید کربوهیدرات رژیم خودتان را به مقدار زیاد افزایش دهید بهتر است از رژیم اتکینز استاندارد شده استفاده کنید.

 

۳غذا های آلرژی زا را از رژیم غذایی خود حذف کنید

زمانی که شما رژیم کتو میگیرید و تاکید شما بر مصرف غذاهای کم کربوهیدرات است در نتیجه غذاهایی مثل تخم مرغ، لبنیات، ماهی، مغز ها و … در گروه غذاهای رایج مصرفی شما قرار میگیرند.
این غذاها که در مصرف میشوند اغلب در گروه غذاهای آلرژن و حساسیت زا شناخته میشوند، از آنجایی که غذاهای آلرژن باعث التهاب میگردند شما باید غذاهایی که به آن حساسیت دارید را از رژیم غذایی خود حذف کنید. غذاهای آلرژن باعث افزایش شدت راش پوستی در شما میگردد و حذف آنها میتواند به درمان کتوراش کمک کند.

حالت تهوع در رژیم کتوژنیک نی نی سایت |درمان کتوراش در رژیم کتوژنیک

۴مکمل های ضد التهاب را در رژیم غذایی خود بگنجانید

علاوه بر تغییر در رژیم غذایی استفاده از برخی مکمل های ضد التهاب هم میتواند به درمان کتوراش کمک کننده باشد.
محصولات پروبیوتیک و پره بیوتیک، ویتامین D و مکمل روغن ماهی حاوی امگا ۳ برای درمان التهابات پوستی و کتوراش موثر هستند و میتوانید از آنها در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید.
روغن گل مغربی هم تاثیرات مثبتی در درمان بیماری کتوراش ایجاد میکند که میتوانید به عنوان یک گزینه جانبی در نظر داشته باشید.

 

۵مراقب پوست خود باشید

مسئله مراقبت از پوست یک مسئله بسیار مهم است و شما باید تا آنجایی که میتوانید از پوست خود مراقبت کنید. این مسئله زمانی که به التهابات پوستی مبتلا میشوید اهمیت بیشتری پیدا میکند.
هنگام استحمام از آب خیلی داغ استفاده نکنید و با آب ولرم دوش بگیرید، از طرف دیگر نباید از صابون ها و شامپوهای خیلی قوی برای شستشوی پوست خود استفاده کنید و باید صابون و شامپوی مصرفی شما ملایم باشد.
برای مراقبت بیشتر از پوست خود، سعی کنید آن را مرطوب نگه دارید و زمانی که در معرض نور خورشید یا سرما قرار میگیرید از آن با استفاده از کرم های ضد آفتاب و یا پوشش های دیگر محافظت کنید.

 

۶با پزشک خود مشورت کنید

اگر مراقبت های خانگی برای درمان کتوراش جوابگو نبود، برای درمان آن به پزشک خود مراجعه کنید.
احتمالا پزشک شما برای کمک به درمان کتوراش داروهایی را تجویز کند که با استفاده از آنها مشکل پوستی شما حل خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا