علائم بارداری و نشانه های اولیه برای حاملگی

از زمان اولین اقدام برای بارداری و انجام معاینات قبل از حاملگی تا زمان باردار شدنتان، احتمالاً یکی از دغدغه‌های اصلی شما اطلاع از موفقیت‌آمیز بودن چنین اقدام و تلاشی برای داشتن فرزند است. تردیدی نیست که مطمئن ترین روش برای تأیید تشخیص حاملگی آزمایش خون است اما برخی از نشانه‌ها از حالت تهوع و خستگی گرفته تا قطع قاعدگی اولین علائم بارداری هستند و نشان می‌دهند که شما حامله شده‌اید.

برخی زنان ممکن است در هفته اول، علائمی مانند حساسیت و درد نوک سینه، تغییر خلق و خو، افزایش دمای بدن، گرفتگی عضلات و خونریزی لانه گزینی را تجربه کنند. اما فقط در بعضی موارد می‌توان از علائم صددرصدی بارداری در هفته اول حرف زد. تمیز علائم حاملگی در هفته اول، از علائم قاعدگی ممکن است دشوار باشد. اما در همین مقاله ریزترین علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه را نیز به شما معرفی می‌کنیم. علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح در هفته اول بارداری ممکن است علائمی را تجربه نکنید، چون در واقع شما هنوز باردار نیستید.

در این مطلب با علائمی آشنا خواهید شد که می‌توانید با دانستن آنها متوجه بارداری خود شوید و سپس اطلاعات مفیدی در مورد تمام مراحل خودمراقبتی و مراقبت‌های پزشکی لازم در طول این دوران و عوارض شایع بارداری و مدیریت آنها به دست خواهید آورد. شناخت علائم اولیه‌ بارداری اولین نشانه ‌های بارداری ممکن است چند هفتۀ اول پس از بارور شدن تخمک مشاهده شود. این علایم می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد و یا حتی اصلاً متوجه هیچ علامتی نشوید.

توجه داشته باشید که اینها تنها نشانه‌ای برای بارداری در نظر گرفته می‌شوند و به طور قطع نمی‌توانند تأییدی برای مادر شدن باشند. برخی از این‌ موارد که در بسیاری از زنان باردار مشاهده می‌شود و می‌تواند نشان‌دهندۀ حاملگی باشد در زیر آمده است: تأخیر در پریود عقب افتادن عادت ماهانه یکی از اولین نشانه های حاملگی خانم‌هایی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است اگر برای انجام آزمایش خون به پزشکتان مراجعه کنید. چنانچه سیکل قاعدگی‌تان نامنظم است این علامت نمی‌تواند به طور قطع به شما بگوید که باردار شده‌اید.

حساسیت بافت سینه و ورم پستان  یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌هاست. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد و ناشی از افزایش سطح هورمون‌ها، جریان خون و احتباس مایعات است. این تغییرات پستان را برای تغذیۀ نوزاد پس از تولد آماده می‌کند. پس از گذشت چند هفته از زمان شروع بارداری، بدن زنان با تغییرات هورمونی سازگاری پیدا کرده و درد و حساسیت پستان‌ها فروکش می‌کنند.

تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ که در هر زمانی از شبانه روز رخ می‌دهد نیز یکی از دلایل و علایم بارداری در ماه اول است. لازم به ذکر این این نکته است که احساس ناخوشایند تهوع و استفراغ در تمام مادران باردار به یک شدت نیست و در برخی زنان یک تا دو ماه پس از حاملگی شروع می‌شود و برخی نیز هرگز آن را تجربه نمی‌کنند. در حالی که علت دقیق تهوع مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌ها موجب آن می‌شوند. در حالی که انجام تست بارداری و سونوگرافی تنها راه‌هایی تشخیص باردار بودن هستند، شما می‌توانید با توجه به سایر علائم و نشانه‌ها متوجه بارداری خود شوید. اما علائم حاملگی چیست؟ علائم اولیه بارداری چگونه نمایان می‌شوند؟

بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

هفته اول بارداری شما بر اساس تاریخ قاعدگی شما است و آخرین قاعدگی شما هفته اول بارداری در نظر گرفته می‌شود و تاریخ زایمان نیز با توجه همین زمان محاسبه می‌شود. به همین دلیل، ممکن است در چند هفته اول بارداری علائمی نداشته باشید. همچنین می‌توانید در این مقاله درباره بهترین روش های پیشگیری از بارداری بخوانید. احساس علائم اولیه بارداری در طی انجام تحقیقی برای روی 135 خانم که اقدام به بارداری داشته‌اند، نتایج جالب توجهی بدست آمده است. اگر شماهم می‌خواهید بدانید اولین علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهید کرد نتایج این تحقیق را مشاهده نمائید:

50 درصد بانوان از هفته پنجم بعد از آخرین دوره پریودشان، علائم بارداری را احساس کردند.

70 درصد بانوان از هفته ششم بعد از این زمان علائم بارداری را احساس کردند.

90 درصد بانوان از هفته هشتم بارداری، شرایطی که علائم حاملگی خوانده می‌شود تجربه کرده‌اند.

علائم بارداری چیست؟

اینکه می‌خواهید بدانید نشانه‌های بارداری چگونه نمایان می‌شود یک سوال کاملا رایج است، شما ممکن است طیف وسیعی از علائم و تغییرات را در حین حاملگی تجربه کنید. اما بیشترین استرس برای بارداری را افرادی دارند که به تازگی رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اند و شرایط بارداری را ندارند. در ادامه تمامی این علائم را باهم بررسی می‌کنیم. اگر باردار هستید، ممکن است علائم اولیه بارداری را تجربه کنید به طور کلی این علائم اولیه از شایع‌ترین نشانه های بارداری هستند که شامل: علائم بارداری در ماه‌ های مختلف چگونه است؟ | نشانه های شایع و غیر شایع بارداری زنان در هنگام بارداری به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند.

از طرفی، با تشخیص بارداری و انجام کارهایی که پزشک به شما توصیه می‌کند، احتمال سقط‌ جنین کاهش می‌یابد. بدین ترتیب تشخیص سریع بارداری نخستین گام برای انجام مجموعه‌ای از مراقبت‌های پزشکی است که سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند. باوجودآنکه بارداری با انجام آزمایش‌ها اثبات می‌شود، اما می‌توان با دانستن علائم بارداری نیز با احتمال بالایی آن را تشخیص داد. علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟ زمان بروز علائمی که نشان‌دهنده بارداری باشند، در هر مادری با سایرین تفاوت دارد. به همین دلیل ممکن است این سؤال به وجود آید که علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

برخی از افراد در عرض چند روز پس از لقاح، احساس بارداری می‌کنند و ممکن است علائم را در عرض یک هفته پس از لقاح (حدود یک هفته قبل از عقب افتادن قاعدگی) تشخیص بدهند. بااین‌حال برخی دیگر حتی تا هفته‌ها پس از مثبت ‌شدن آزمایش بارداری نیز آن را احساس نمی‌کنند و نشانه های بارداری را بروز نمی‌دهند. تست‌های بارداری سطح مشخصی از گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار را تشخیص می‌دهند. به‌محض آنکه قاعدگی شما عقب افتاد، می‌توانید آزمایش را انجام دهید. البته بهتر است که تا یک هفته صبر کنید؛ زیرا ممکن است نتایج تست کاذب باشند. در این حالت تست اعلام می‌کند که شما باردار نیستید، درحالی‌که نتیجه منفی کاذب است و شما باردار هستید.

دکمه بازگشت به بالا