ساندویچ پانل چیست ؟

ساخت و ساز ساختمان با ساندویچ پانل در ساخت و سازها بسیار رایج شده است. و توسعه ساندویچ پانل نیز توسط طیف گسترده ای از سازمان ها در حال پیشرفت است. پایبندی به استفاده مرسوم فعلی دشوار می شود.

اگر فایل‌های مصالح معماری چند دهه پیش را با ادبیات کنونی مقایسه کنید، شاهد افزایش سریع تعداد اجزای ساندویچی از هر نوع خواهید بود. با این حال، حتی تعریف “ساختار ساندویچی” که برای پانل های ساندویچ اعمال می شود، هنوز آسان نیست. نهادهای رسمی بخش ساخت و ساز در مورد تعریف زیر اتفاق نظر دارند.

ساختمان ساندویچی

این ساختاری است که شامل ترکیبی از مواد جایگزین، متفاوت، ساده یا کامپوزیتی است که با هم مونتاژ شده و محکم با هم ثابت می‌شوند تا از مزایای ساختاری هر کدام استفاده کنند.

این بهترین تعریف ممکن از همه تعاریف دیگر است. دقر هر صورت، این اصطلاح به این معناست که قطعاتی که یک ساندویچ پانل را تشکیل می‌دهند، همانطور که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، به نحوی به یکدیگر متصل می‌شوند تا عمل یکپارچه را برای محیطی که در آن قرار می‌گیرند فراهم کنند.

ساندویچ پانل ها می توانند با دیوار پرده ای متفاوت باشند که می تواند واحدها را محدود کند. یک ساندویچ پانل می تواند یک دیوار پرده باشد، اما نمی توان آن را فقط یک دیوار پرده نامید. اگرچه ایده ساخت و ساز ساندویچ سازه ای کاملاً جدید نیست، تنها در دهه های اخیر، ساندویچ پانل ها در ساختمان ها کاربرد نسبتاً گسترده ای پیدا کرده است. در میان اولین ساندویچ پانل های قابل توجه، ترکیبات مختلفی از پوشش های سیمانی-آزبست ورق های الیافی بود.

به طور کلی، اینها در ترکیب با یک نوع قاب استفاده می شدند. بنابراین ساندویچ پانل بارهایی را که مستقیماً به آنها وارد می شود، تحمل می کند، اما بار کامل ساختمان را تحمل نمی کند. این نوع یک ساخت خانه معمولی اولیه است.

بیشتر کاربردهای صنعتی و تجاری ساندویچ پانل ها شامل قاب هایی نیز می شد که ساندویچ ها در آن قرار می گرفتند.

دلیل اصلی استفاده از ساندویچ پانل کارایی سازه ای است که می توان به آن دست یافت. پوشش های نازک، سخت، قوی و سفت و سخت به هسته های ضخیم و سبک وزن چسبیده اند. هندسه این ترکیب، مواد پوشش دهنده و مواد هسته می تواند به راحتی با وزن یا ضخامت کم، استحکام و سفتی زیادی را ایجاد کند. سطوح نازک و مستحکم در برابر خم های داخلی، حاشیه مقاومت می کنند، در حالی که مواد هسته در برابر برش مقاوم هستند. همچنین سطوح را در برابر کمانش تثبیت می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده فعلی از ساندویچ پانل فقط نیمه ساختاری است. به این معنی که پانل ها در یک قاب سازه ای گنجانده می شوند که بیشتر بار را تحمل می کند و پانل های ساندویچ فقط بارهای بارگذاری شده مستقیم را حمل می کنند.

به طور معمول، این ساندویچ ها پانل های دیواری هستند که فقط در معرض بارهای عرضی هستند. آنها این بارها را به چارچوب سازه اولیه منتقل می کنند. در واقع این موضوع که از ساندویچ پانل های ساختمانی انتظار می رود یک عادت است. برای بسیاری از کاربردها، ساخت و ساز درکی است که استفاده ساختاری از پانل های ساندویچ را محدود می کند. همچنین هیچ دلیل طبیعی برای سازه های سبک به ویژه خانه ها و ساختمان های تجاری یا صنعتی یک یا دو طبقه وجود ندارد که ساندویچ پانل های ساختمانی نباید تمام بارها را تحمل کنند و قاب سازه را از بین ببرند.

بسیاری از ساندویچ پانل ها می توانند یا با تغییرات نسبتاً جزئی تأثیر ساختاری کاملی داشته باشند.

خواص ساندویچ پانل

خواص حرارتی

یکی از جذاب ترین ویژگی های ساندویچ پانل های ساختمانی، توانایی آنها در ارائه راندمان عایق حرارتی بالا (به عنوان مثال، ضریب انتقال کلی پایین) با حداقل حرارت است. بسیاری از مواد هسته ای کارآمد از نظر حرارتی وجود دارند که از نظر ساختاری مناسب هستند. ضخامت ساندویچ پانل ها بر اساس نیازهای ساختاری (مانند حداقل ابعاد قاب در و پنجره) و سایر ملاحظات تعیین می شود، نه حرارتی. خواص حرارتی دوم ساندویچ پانل برای هر ساندویچ پانل خیلی خوب نیست. مواد متشکل از ساندویچ پانل ممکن است دارای ضرایب انبساط حرارتی متفاوتی باشند. و تغییر دما منجر به تغییرات ابعادی مختلف در قسمت های مختلف ساندویچ می شود. این، خم شدن یا رگ به رگ شدن می تواند به راحتی منجر به خرابی شود. همچنین، یک طرف ساندویچ، مانند صفحه بیرونی پانل دیواری، می تواند تغییرات دمایی قابل توجهی بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد. حتی اگر قطعات مختلف دارای ضرایب مساوی باشند، می توانند شیب حرارتی ایجاد کنند که منجر به انبساط یا انقباض دیفرانسیل می شود. نتیجه دوباره اختلال است. اگر قرار است این اثرات به حداقل برسد، طراحی دقیق مورد نیاز است.

رطوبت و اثرات آن ارتباط نزدیکی با خواص حرارتی دارد

تغییرات دما می تواند باعث تغییر در فشار هوا در داخل ساندویچ با یک عمل پمپاژ شود که منجر به نشت بخار آب به داخل پانل می شود. تراکم ممکن است روی پانل ها ایجاد شود و باید اقداماتی برای خلاص شدن از شر آب یا جلوگیری از تجمع آن در وهله اول انجام شود. این نیاز به ایجاد پانل های مهر و موم شده یا ساختارهای باز دارد که به رطوبت اجازه ورود و تخلیه آزاد می دهد.

مشکلات آکوستیک

اساس مشکلات آکوستیک تمایل صدا به سمت قاب ها و تخته های سبک، پلان های باز و اغلب تقسیم کننده های فضا است. دیوارهای ساخته شده از پانل های ساندویچ، محفظه ها، جداکننده های فضا و سایر بخش های نیمه سازه ای ساختمان به این وضعیت کمک می کنند.

ساختار دائمی سنگین‌تر که قبلاً مورد استفاده قرار می‌گرفت، به دلیل جرم آن، موانع صوتی خوبی ایجاد کرد. سازه های سبک امروزی تمایل دارند به راحتی صدا را منتقل کنند. مشکل این است که ویژگی‌های صوتی پانل‌های سبک‌وزن را نزدیک به مزایای ساخت و ساز سفت و سخت مداوم و ایجاد موانع صوتی و عایق صوتی خوب است. به همین دلیل باید مبانی انتقال صدا در ساندویچ پانل سازی مجدد مورد بررسی قرار گیرد. ابزارهایی که امپدانس صوتی بالایی دارند باید بدون توسل به جرم سنگین استفاده شوند. به همین دلیل سیستم های پشتیبانی در طراحی ساندویچ پانل ها از جمله دلایل آکوستیک مهم هستند. این فقط ساندویچ پانل خوب نیست.

سیستم مورد نیاز

پانل باید بخشی از یک ساختمان باشد. همچنین ضروری است که از برخی سیستم ها برای ترکیب ساندویچ پانل در ساختمان استفاده شود. در واقع، سیستم درج می تواند به یک عنصر بسیار مهم تبدیل شود و یک اتصال ضعیف می تواند به راحتی یک ساندویچ پانل خوب را با مشکل مواجه کند.

در حالی که سیستم ساندویچ خود ماژولار است، باید خود را با طرح های غیر مدولار تطبیق دهد. باید اجازه دهد ساندویچ ها با مواد دیگر ترکیب شوند. مگر اینکه چنین انعطاف پذیری در کنار سادگی ارائه شود، کل ساندویچ پانل و سیستم ضمیمه در عمل باعث ایجاد محدودیت های جدی می شود.

از نظر طراحی معماری

ساندویچ پانل های ساختمانی هم یک فرصت و هم چالش برای معماران است. مواد زیادی که می توان در آنها استفاده کرد طیف گسترده ای از الگوها و رنگ ها را ارائه می دهد و اندازه ها و شکل های موجود انعطاف پذیری قابل توجهی را برای طراحی فراهم می کند. از سوی دیگر، برای کاهش هزینه های ساخت باید از تعداد زیادی از این نوع ها استفاده کرد. الزامات حمل و نقل محدودیت هایی در اندازه، شکل و وزن ایجاد می کند.

پانل ها همچنین باید با سایر ویژگی ها، مانند پنجره ها و درها، که در کارخانه ساخته می شوند و باید به طور مکرر استفاده شوند، سازگار شوند. این می تواند یک مشکل بزرگ در زیبایی شناسی باشد. می تواند یکنواختی ایجاد کند و مورد انتقاد شدید قرار گیرد. مشکل طراحی نیز می تواند یک مشکل جدی باشد، اما در صورت برنامه ریزی موفقیت آمیز، ساختمانی از نظر زیبایی شناختی رضایت بخش و همچنین کارآمد ظاهر می شود. این واقعیت که پانل های تولید شده در کارخانه می توانند در صورت تمایل به اشکال مختلف تبدیل شوند، مزیت زیادی ایجاد می کند.

نمایندگی های ساندویچ پانل ظفر آهن

در خرید ساندویچ پانل حتماً از تولیدی های معتبری به عنوان ظفر آهن خریداری می کنید چرا که همه محصولات ظفر آهن دارای ضمانت کیفی می باشند.شما می توانید برای خرید ساندویچ پانل در تبریز، تهران، مشهد، زنجان و شهرها ویا دریافت قیمت بروز ساندویچ پانل به وب سایت ظفر آهن مراجعه کنید. ثبت سفارش از طریق تماس با کارشناس فروش با شماره تماس های قرار داده شده در زیر نسبت به خرید اقدام کنید.

شماره تماس های فروش ظفر آهن:

  1. 041-34216800

  2. 041-34216801

  3. 041-34216802

  4. 041-34216803

  5. 041-34216804

  6. 041-34216805

  7. 041-34216806

دکمه بازگشت به بالا