کدام ریجن ps5 برای ایران بهتر است؟

ریجن ps5 چیست؟

سازنده‌های مختلف برای تقسیم بهتر محصولات خود در سراسر جهان سیاست‌های متفاوتی را پیش می‌گیرند. به عنوان مثال اپل گوشی‌های خود را برای هر منطقه با پارت نامبر مخصوص همان‌جا روانه بازار می‌کند تا بتواند ویژگی‌های نرم‌افزاری این محصولات را مطابق با قوانین تنظیم کند.  همین مفهوم دقیقا برای کنسول‌های سونی نیز وجود دارد و سازنده ژاپنی برای این که بتواند کنترل بهتری به روی محصولات خود داشته باشد آن‌ها را در ریجن‌های مختلف و مخصوص مناطق متفاوت دنیا تولید می‌کند. خرید اکانت قانونی برای ps5 و خرید فیفا ۲۳ ظرفیتی نیز نیازمند این اطلاعات است. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

آسیا |اپل

ریجن های ps5 کدام است؟

کنسول‌های سونی در شش ریجن یا منطقه مختلف به فروش می‌رسند که این سازنده به هر منطقه یک نام اختصاص داده است و قطعا با مفهومی تحت عنوان ps5 ریجن ۳ مواجه شده‌اید. در ادامه به هر منطقه و کد مخصوص به آن می‌پردازیم.

  • ریجن 1: آمریکا و کانادا
  • ریجن 2: ژاپن، اروپا، خاورمیانه و آفریقای جنوبی
  • ریجن 3: آسیای شرقی
  • ریجن 4: استرالیا و آمریکای لاتین
  • ریجن 5: روسیه و آفریقا
  • ریجن 6: چین

طبق این توضیحات متوجه شدیم که مثلا ps5 ریجن ۲ همان پلی استیشن متعلق به منطقه اروپا است.

آیا حین خرید ریجن ps5 اهمیت دارد؟

بگذارید همین ابتدا خیال شما را از بابت یک موضوع راحت کنیم، هیچ تفاوت کیفیت و عملکردی بین پلی استیشن‌ با ریجن‌های مختلف وجود ندارد و به این شکل نیست که مثلا ریجن اروپا کیفیت بیشتری نسبت به ریجن خاورمیانه داشته باشد. تفاوت ریجن‌های مختلف PS5 به داشتن آداپتورهایی با سری‌های مختلف و همچنین نحوه بسته‌بندی محدود می‌شود.

در PS4 شاهد متفاوت بودن دسته بازی مخصوص منطقه ژاپن بودیم ولی در این نسل این تفاوت هم از بین رفته تا انتخاب منطقه از هر زمان دیگری ساده‌تر شود. در بخش بعدی به این سوال مهم که کدام ریجن ps5 برای ایران بهتر است پاسخ خواهیم داد.

تفاوت اصلی ریجن‌های PS5 چیست؟

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم از نظر کیفیت بین ریجن‌ها تفاوتی وجود ندارد و هر ریجن‌ می‌تواند بازی‌های مختلف را بدون مشکل به اجرا دربیاورد. از طرفی هر کشور قوانین مخصوص به خود را دارد و همین سبب می‌شود برخی از بازی‌ها برای مناطق خاصی با سانسور یا حذفیات مواجه شوند.

پس تفاوت اصلی ریجن‌ها به همین موضوع سانسور برخی از بازی‌ها برمی‌گردد. به عنوان مثال ممکن است بازی در ریجن چین یا برخی از کشورهای عربی با حذفیات در اختیار کاربران قرار بگیرد. البته باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از DLC ها باید حتما ریجن بازی با ریجن کنسول یکسان باشد.

کد تشخیص ریجن ps5

هر ریجن دارای کد مشخص است که به راحتی می‌توانید آن را از طریق فرم CFI-10XX متوجه شوید. به جای عبارت XX اعداد ریجن‌های مختلف قرار می‌گیرد که در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم.

  • 00: ژاپن
  • 02: اقیانوسیه (نیوزلند و استرالیا)
  • 08: آسیای مرکزی، هندوستان، روسیه، اوکراین
  • 14: آمریکای لاتین، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی
  • 15: آمریکای شمالی (کانادا، ایالات متحده)
  • 16: اروپا، خاورمیانه، آفریقا
  • 18: کره جنوبی

به عنوان مثال ps5 ریجن اروپا با فرم کلی CFI-1016 شناخته می‌شود.

ریجن ps5 را از کجا بفهمیم؟

به دو روش کلی می‌توانید ریجن پلی استیشن 5 خود را تشخیص دهید که در ادامه به هر دو روش اشاره خواهیم کرد.

 نحوه تشخیص ریجن ps5 از طریق اکانت

به سایت www.playstation.com مراجعه کرده و سپس به روی گزینه Sign in کلیک کنید. اطلاعات حساب از جمله ایمیل و پسورد اکانت را وارد کرده و وارد حساب خود شوید. پس از ورود به اکانت از بخش Account وارد قسمت Account Details شوید و از طریق بخش Country/Region منطقه کنسول خود را مشاهده کنید.

تشخیص ریجن با خود کنسول

کنسول خود را روشن کرده و به تنظیمات مراجعه کنید. حال گزینه Account Management را انتخاب کرده و به روی Account information کلیک کنید و در نهایت گزینه Address را انتخاب کنید. در این بخش به شما نام یک شهر نمایش داده می‌‌شود که از طریق شهر می‌توانید به کشور مورد نظر و در نتیجه ریجن کنسول پی ببرید.

آیا تغییر ریجن ps5 امکان پذیر است؟

کنسول‌های سونی با ریجن‌های مختلف که توضیح دادیم وارد بازار می‌شوند و اصلا امکان تغییر ریجن وجود ندارد. در واقع ریجن مفهومی نیست که بتوان آن را پس از خرید کنسول تغییر داد و باید از ابتدا ریجن مورد نظر را خریداری کرد. پس این مفهوم که ps5 ریجن اروپا را به آسیا یا هرجای دیگری تغییر دهید را از ذهن خود خارج کنید. البته در نظر داشته باشید که می‌توان اکانت جدیدی با ریجن جدید به وجود آورد ولی ریجن اکانت قبلی را نمی‌توان تغییر داد.

 قیمت ps5 ریجن 1 چقدر است؟

قیمت PS5 در ریجن‌های مختلف با هم یکسان است و اگر در بازار کشور این محصولات با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند داستان به هزینه واردات و همچنین سیاست‌های فروش برخی از فروشندگان بر می‌گردد.

ps5 ریجن آسیا را بخریم؟

طبق توضیحات ارائه شده هیچ فرقی نمی‌کند که کدام ریجن از PS5 را خریداری کنید و عملا هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد که بخواهید وسواس به خرج دهید. در نظر داشته باشید که اگر فروشنده‌ای قصد دارد پلی استیشن 5 با یک ریجن به خصوص را با قیمتی بیشتر به شما بفروشد کاملا با یک دروغ مواجه هستید و مراقب افراد سودجو باشید.

این که بدانید کنسول شما چه ریجنی دارد یک اتفاق واجب است؛ چرا که هنگام خرید گیفت کارت و DLC بازی‌ها نیاز است بدانید که PS5 شما چه منطقه‌ای دارد. به غیر از این مورد خرید ps5 ریجن اروپا با دیگر ریجن‌ها هیچ تفاوت کیفیت و عملکردی ندارد و با خیال راحت کنسول پلی استیشن 5 را خریداری کرده و از اجرای بازی‌ها لذت ببرید. برای هم می‌توانید از فروشگاه گیم استور اقدام کنید.

راهنمای خرید پلی‌استیشن ۵ در ایران؛ ابهام‌زدایی از مدل‌ها و ریجن‌ها

حدود یک سال از آغاز نسل نهم بازی‌های ویدیویی می‌گذرد؛ نسلی که با عرضه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری رقم خورد. به جرات می‌توانیم بگوییم که آغاز نسل نهم و یک سال ابتدایی آن، در مقایسه با نسل‌های کنسولی قبلی حرفی برای گفتن نداشته است. سال گذشته و با عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ مطلبی نوشتیم تا شما را از پرداخت ارقام تخیلی برای این کنسول بازداریم. در این بازه‌ی یک ساله، وضعیت برای خرید کمی بهتر شده است. هنوز هم سر حرف‌های سال قبل‌مان هستیم، اما اگر تصمیم به خرید پلی‌استیشن ۵ گرفته‌اید و می‌خواهید این کنسول را تهیه کنید، بد نیست پیش از خرید چند نکته را بدانید.

نکته‌ی نخست این است که قیمت خرید پلی‌استیشن ۵ در حال حاضر واقعی نیست و این موضوع در بیشتر نقاط دنیا صدق می‌کند. یا باید در کشورهایی که کنسول به صورت رسمی توزیع شده است، طی تلاش‌های ممتد و چالش‌برانگیز یک کنسول برای خرید دست و پا کنید، یا از سمت فروشنده‌های غیر رسمی وارد شوید و رقم بیشتری برای خرید پرداخت کنید. مشخصا در مملکت ما توزیع رسمی پلی‌استیشن ۵ وجود ندارد و مطمئن باشید آن‌هایی هم که کنسول را وارد کشور کرده‌اند، قیمتی بیشتر از رقم اصلی آن پرداخت کرده‌اند. در نتیجه شما به عنوان خریدار هم در حال حاضر قیمت بیشتری از ارزش اصلی کنسول پرداخت خواهید کرد.

نکته‌ی دیگر، بحث نرم‌افزاری است. در طول یک سالی که از عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ می‌گذرد، شاید یکی دو بازی درست و درمان مختص این کنسول عرضه شده باشد؛ بازی‌هایی که بسیار خوب هستند و روی هیچ پلتفرم دیگری پیدا نمی‌شوند. این مشکل به این زودی‌ها هم رفع نخواهد شد، چون شرکت‌های بازی‌سازی به خاطر چالش‌های ناشی از قرنطینه‌ها، با روندی کاملا متفاوت در توسعه‌ی بازی روبرو شده‌اند.

حتی بازی‌های بزرگ ساخته‌ی خود سونی، مثل «هورایزن فوربیدن وست» و «گاد آو وار رگناورک» و «گرن توریسمو ۷» که برای عرضه در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌اند، هم روی پلی‌استیشن ۴ عرضه می‌شوند و هم روی پلی‌استیشن ۵. در نتیجه به راحتی می‌گوییم که تا سال آینده هم هیچ اجباری به خرید کنسول نخواهد بود.

با این حال، به هنگام صحبت درباره‌ی خرید پلی‌استیشن ۵، نکته‌ی بسیار مهم دیگری هم مطرح می‌شود که فقط مختص ممکلت خودمان است: آینده به هیچ شکلی قابل پیش‌بینی نیست. فرضا همین حالا توانایی خرید کنسول را دارید، آیا شش ماه یا یک سال آینده هم توانایی خرید را خواهید داشت؟ متخصص اقتصادی نیستیم، اما تجربه‌ی شخصی‌مان در زندگی داخل این کشور به ما آموخته است که ارزش واحد پولی ثابت نخواهد ماند.

البته اگر می‌خواهید برای خرید پلی‌استیشن ۵ صبر کنید، راهکاری وجود دارد و این راهکار، حفظ ارزش پولی است که برای خرید این کنسول کنار گذاشته‌اید. پاسخ‌هایی برای چگونگی حفظ این ارزش هم داریم، اما همانطور که گفتیم، متخصص اقتصادی نیستیم، در نتیجه حرف ما را نشنیده بگیرید.

با تمام این اوصاف، اگر تمام قصه‌هایی که گفتیم را خوانده‌اید و هنوز هم قصد خرید کنسول را دارید، در ادامه با بررسی مدل‌ها و نسخه‌های مختلف کنسول پلی‌استیشن ۵ با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که این مطلب راهنمای خرید پلی‌استیشن ۵ «در ایران» است، آن هم به این دلیل که اخیرا مطلع شدیم فروشنده‌های ممکلت دست به ترفندها و حیله‌ها و دروغ‌های محیرالعقولی می‌زنند تا جنس خود را بهتر جلوه دهند و با قیمت بالاتر به خریدار قالب کنند. در همین راستا هم این را وظیفه‌ی خود دیدیم تا هر چه سریعتر موضوع را شفاف‌سازی کنیم.

مدل‌های مختلف پلی‌استیشن ۵

ممکن است برای خرید پلی‌استیشن ۵ وارد فروشگاهی شوید و فرضا فروشنده به شما بگوید که «این مدل ساخته‌ی فلان‌جا و مدل دیگری ساخته‌ی بهمان‌جاست» و برای هر کدام از مدل‌ها هم یک قیمت متفاوت به شما بدهد. در ثانیه چنین فروشگاهی را ترک کنید که از همان لحظه‌ی ورود شما، پروسه‌ی به بازی گرفتن‌تان آغاز شده است؛ پروسه‌ای که نهایتا به پرداخت رقمی بسیار بیشتر، برای محصولی یکسان که هیچ فرقی ندارد منجر خواهد شد.

بگذارید همین ابتدا این موضوع را به سادگی برای‌تان روشن کنیم: کنسول‌ها، بدون در نظر گرفتن جعبه و عدد و رقم و شماره سریال آن‌ها، همگی در دو سه خط تولید یکسان ساخته می‌شوند. این خطوط تولید هم همگی بلااستثنا در چین قرار دارند و نه‌تنها هیچ برنامه‌ای هم برای ساخت کنسول در کشور دیگری از سوی سونی وجود ندارد، بلکه حتی اگر چنین اتفاقی هم بیافتد، فرقی در محصول نهایی ایجاد نمی‌کند. محصول مورد بحث ما که میوه یا گوشت نیست که برای مثال گوشت گوسفند هلندی‌اش کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گوسفند دام‌داری محل‌تان داشته باشد.

کنسول از یک تراشه‌ی خاص استفاده می‌کند که آن هم در کارخانه‌ی مثلا فاکس‌کان چین ساخته و برای استفاده به کارخانه‌های سونی، آن هم دوباره مستقر در چین فرستاده می‌شود. حتی فرقی نمی‌کند کنسول ساخته‌ی خط تولید شماره‌ی ۱ باشد یا خط تولید شماره‌ی ۲، در نهایت تراشه‌ها و بردها و متریال‌های کاملا یکسان در ساخت آن استفاده می‌شود و محصول نهایی یکی است.

بگذارید ساده‌تر بگوییم: جعبه‌ی کنسول شما متعلق به هر نقطه و مکانی باشد، محصول داخلش یکی است و هیچ فرقی نمی‌کند.

حدود یک ماه پیش، سونی سخت‌افزار داخل کنسول پلی‌استیشن ۵ را کمی تغییر داد. این تغییرات همیشه صورت می‌گیرند و هدف آن‌ها هم کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش سوددهی است و هیچ تاثیری هم روی عملکرد نهایی یک کنسول ندارند. سونی در همه حال مشغول بررسی سخت‌افزار و به دنبال راه‌هایی برای بهبود آن است، اما این تغییرات نه برای مصرف‌کننده و بلکه برای خودشان است.

گاه ممکن است برای حل مشکل کمبود قطعات، مثلا شرکت ارایه دهند‌ه‌ی قطعه‌ی حافظه را تغییر دهند و حرکاتی از این قبیل. حتی تغییری به این کوچکی روی شماره سریال دستگاه تاثیر می‌گذارد. شماره سریالی که مشخصا برای استفاده در داخل سونی تعبیه شده و شخص مصرف‌کننده ذره‌ای دانش در چگونگی خواندن آن را هم ندارد. اگر کسی بحث شماره سریال را به هنگام خرید کنسول میان کشید، شک نکنید که می‌خواهد سرتان کلاه بگذارد. نه او می‌تواند از آن شماره سریال چیزی سر در بیاورد و نه شما. آن شماره سریال برای متصدی سونی است که محض بازگشت کنسول، با ورود شماره سریال متوجه شوند کنسول از کدام سری است و چه مدل قطعاتی در آن استفاده شده.

یک بار دیگر ساده‌تر می‌گوییم: شماره سریال و شماره مدل یک کنسول، هیچ تفاوتی در آن دستگاه ایجاد نمی‌کند و اساسا برای من و شما نیست. شماره سریال از سری ساخت کنسول می‌گوید و هیچ کس جز سونی هم نمی‌داند هر حرف و رقم آن دقیقا به چه معناست. اگر حرف از شماره سریال می‌زنید، بدانید که بازیچه‌ی دست یک عده سودجو شده‌اید.

این موضوع هم برای کنسول و هم برای دسته و لوازم جانبی آن صدق می‌کند. در حال حاضر، یعنی آبان ماه ۱۴۰۰ که این مطلب نگارش می‌شود، لوازم جانبی تقبلی که هیچ، حتی لوازم جانبی غیر رسمی برای پلی‌استیشن ۵ هم وجود ندارد. صد درصد که در آینده‌ی نزدیک چنین نخواهد بود، اما سونی حتی در حال حاضر به شرکت‌های رسمی سازنده‌ی دسته هم اجازه‌ی ساخت دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ را نداده است، چه برسد به اینکه نسخه‌های تقلبی آن ساخته شود. فعلا می‌توانید سفت و سخت در دهن آن فروشنده‌ای که می‌گوید کنسول و دسته‌ی من اصل است و جنس بقیه تقلبی، بکوبید. ولی یادتان نرود که در آینده این کار را نکنید که ممکن است حرفش درست باشد.

به هنگام خرید پلی‌استیشن ۵ چه کنیم؟ پیش از هر چیز انتخاب کنیم که آیا مدل دیسک‌خور را می‌خواهیم یا مدل تمام دیجیتال، سپس ارزان‌ترین مدل را بخریم. منظورمان این است که اگر فروشنده گفت این مدل و این ریجن ارزان‌تر و دیگری گران‌تر است، فلان شماره سریال بهتر و آن یکی بدتر، شما ارزان‌ترین را بخرید و اطمینان داشته باشید که هیچ فرقی ندارد. البته که از نظر ما با چنین فروشنده‌ای معامله نکنید که در روز روشن قصد کلاه‌برداری از شما را دارد.

اما ریجن که همین فروشنده‌ها به کنسول و قطعات می‌بندند، دقیقا چیست؟

ریجن‌های مختلف پلی‌استیشن ۵

چه کنسول‌ها و حتی چه دیگر محصولاتی که توسط شرکت‌های بزرگ در تمام دنیا عرضه می‌شوند، مشخصا با در نظر گرفتن بازار هدف بسته‌بندی خواهند شد. بگذارید یک بار دیگر و محض تکرار بگوییم: با توجه به بازار هدف «بسته بندی» خواهند شد. تنها یک نوع محصول وجود دارد و محصول مورد بحث ما هم اینجا پلی‌استیشن ۵ است. با توجه به اینکه قرار است این کنسول در کدام کشور و ناحیه فروخته شود، این محصول را در جعبه‌ی متفاوتی قرار می‌دهند؛ جعبه‌ای که نوشته‌های روی آن و دفترچه‌ی داخل آن، با زبان و گارانتی کشور هدف تنظیم شده‌اند.

همانطور که بالاتر گفتیم، اکثر محصولات الکترونیکی عرضه‌ی رسمی در کشور ما ندارند. در نتیجه ممکن است از هر ناحیه‌ای وارد مملکت ما شوند. ممکن است کنسول برای آسیای شرقی بسته‌بندی شده باشد، یا برای اروپا یا امریکا. محصولات سونی، از سه رقم استفاده می‌کنند. آن‌هایی که برای آسیای شرقی (ژاپن و هنگ کنگ) بسته‌بندی شده باشند، ریجن ۳ هستند، اروپا و خاورمیانه ریجن ۲ و امریکای جنوبی و ایالات متحده هم ریجن ۱.

آیا محصول داخل این بسته‌ها فرق می‌کند؟ خیر. کنسول در همان خط تولید یکسان کارخانه ساخته و برای این مناطق مختلف بسته‌بندی می‌شود.

مشخصا با یکی از فروشنده‌های کنسول بزرگ کشور تماس گرفتیم و دلیل تفاوت قیمت ریجن‌ها را پرسیدیم. چرا قیمت پلی‌استیشن ۵ ریجن فلان از ریجن بهمان کمتر یا بیشتر است؟ پاسخی که شنیدیم این بود: کنسول‌هایی که از خاورمیانه آمده‌اند، مشخصا آن‌هایی که روی جعبه‌شان عربی نوشته است، هزینه‌ی حمل و نقل متفاوتی از کنسول مدل اروپا داشته است. این هزینه‌ی حمل نقل روی قیمت نهایی مدل‌های مختلف تاثیر گذاشته است.

آیا ریجن کنسول تاثیری در تجربه‌ی استفاده دارد؟ خیر. کنسول در تمام بسته‌ها و جعبه‌ها یکسان است. با خیال راحت هر مدل و هر ریجن که ارزان‌تر است را بخرید و به این قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب که فقط مختص فروشنده‌های مملکت ما است تن ندهید.

پس بحث اکانت و بازی چه می‌شود؟ آیا ریجن اکانت یا بازی‌های من نباید با کنسول یکسان باشد؟ آیا ضربدر و دایره در کنسول‌های ریجن ژاپن برعکس نیست؟ و جواب تمام این‌ها هم خیر است. ریجن کنسول هیچ تاثیری در هیچ چیز ندارد.

این سوال را هم از فروشنده پرسیدیم که چرا ممکن است کسی هزینه‌ی بیشتری برای آن مدل ریجن اروپا بپردازد و جواب کمی غافلگیرمان کرد: چون نمی‌خواهد روی جعبه‌ی کنسولش ژاپنی و عربی نوشته شده باشد و می‌خواهد انگلیسی باشد. اطمینان پیدا کنید که شما آن خریدار نیستید.

منبع مقاله: راهنمای خرید اکانت ظرفیت 2 ps4

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا