لوله جدار چاه چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

این پست خلاصه ای از مقاله «لوله جدار چاه، انواع، ویژگی و کاربردها» از سایت برداشت روز است.

لوله جدار چاه یکی از انواع پروفیل‌ های فولادی موجود در بازار است. این مقطع فولادی در ابعاد و ضخامت‌ های مختلفی تولید و به بازار‌های فروش عرضه می‌ شود. محصولات شیار‌دار و بدون شیار مشبک از انواع آن است که از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. از ویژگی‌ های مهم این لوله می‌ توان به استحکام بالا و قیمت مقرون‌ به‌ صرفه اشاره کرد. از این لوله می توان به عنوان ابزاری برای استخراج سیالات همچون آب و نفت و گاز استفاده نمود.

آهن |پیچ و مهره

لوله جدار چاه چیست؟

لوله جدار چاه یک قطعه تجهیزات است که در دیواره چاه های نفتی و گازی نصب می شود. این لوله برای حفاظت از دیواره چاه در برابر فشار، حرارت، خوردگی و نفوذ مایعات استفاده می شود. لوله جدار چاه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • مقاومت بالا در برابر فشار داخلی و خارجی
  • تحمل بالا در برابر حرارت و دمای بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و تاثیرات شیمیایی
  • انعطاف پذیری کافی برای تطابق با تغییرات شکل چاه
  • قابلیت اتصال آسان و مطمئن به سایر قطعات لوله

این لوله ها به منظور جلوگیری از فروپاشی دیواره چاه، کنترل فشار سیالات، حفاظت از لایه های زیرزمینی و انتقال نفت و گاز به سطح زمین استفاده می شوند. لوله جدار چاه باید دارای مقاومت بالای مکانیکی، شیمیایی و حرارتی باشد تا بتواند در شرایط سخت محیطی عملکرد مناسبی داشته باشد.

چرا لوله جدار چاه را انتخاب کنیم؟

در ایران کارخانه هایی که این محصول را تولید می کنند تلاش دارند تولیدات خود را با مهندسین حرفه ای و تیم کارگران ماهر به بهترین نحوه تولید و به بازار مصرف عرضه نمایند.

هر لوله جدار چاه مجموعه ای از بازرسی های دقیق و تست های کیفیت را تجربه می کند و دارای گواهی ISO 9001 است.

لوله جدار چاه یک پروفیل لوله ای شکل است که به طور خاص برای ساخت چاه طراحی شده است. می تواند دیواره چاه را برای اطمینان از تولید پایدار نگه دارد و از فروریختن داخل چاه جلوگیری کند.

انواع لوله جدار چاه

در حالت کلی دو ماده برای ساخت این پروفیل‌ ها مورد‌استفاده قرار می‌ گیرد که هر‌کدام از این جنس‌ ها، مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. این مزایا و معایب در کارایی و موارد مصرفی انواع این محصول نقش پر‌رنگی را ایفا می‌ کنند. متداول ترین مواد برای پوشش لوله جدار چاه  فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و PVC است. هنگامی که یک لوله جدار چاه  مناسب را انتخاب می کنید، باید به نوع تجهیزات فعلی، زمین شناسی محلی، بودجه پروژه، معیارهای نصب عملی و شاید الزامات کد محلی توجه بیشتری داشته باشید.

با این حال، با بهبود در استحکام و دوام، لوله جدار چاه  PVC به عنوان یک ماده پوشش در حال حاضر در بسیاری از کاربردها به شدت رایج است. علاوه بر این، لوله جدار چاه  PVC از یک ماده ترموپلاستیک با مقاومت در برابر خوردگی PH بالا و خواص غیر رسانایی ساخته شده است. بنابراین می توانید کاملاً به آن در روند ساخت چاه زیرزمینی خود اعتماد کنید. البته درخواست شما یکی دیگر از ملاحظات مهم قبل از انتخاب است. لوله جدار چاه  فولادی بیشتر در چاه های صنعتی و معدنی مناسب است، در حالی که پوشش چاه PVC یک گزینه ترجیحی برای چاه های خانگی و شهری است.

نوع اول: لوله جدار چاه  فلزی

این نوع از لوله های جدار چاه مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی پیدا می‌ کنند. پروفیل‌ های گالوانیزه که برای ساخت جداره مورد‌استفاده قرار می‌ گیرند، مقاومت کششی بسیار بالایی دارند؛ در‌ نتیجه به‌ راحتی به شکل استوانه در‌می‌ آیند و فرایند تولید آن‌ ها آسان‌ تر است. در مقابل فشار‌ها و ضربه‌ های ناگهانی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آن‌ ها در چاه، ریزش و آسیب‌ های محتمل را بر‌طرف می‌ کند. نوع فلزی به دو روش کلی تولید می‌شود که در ادامه ویژگی هریک به صورت مختصر بیان گردیده است:

روش اول تولید لوله جدار چاه  فلزی

در این روش ورق‌ های نورد سرد یا گرم از خط تولید خارج می‌ شوند و به‌ صورت استوانه‌ ای در‌می‌ آیند. در انتها درز آن‌ ها جوشکاری می‌ شوند و با‌ توجه به سفارش مشتری و ابعاد استاندارد برش داده می‌ شوند. در این هنگام فرایند ساخت به پایان می‌ رسد و کالا آماده عرضه به بازار می‌ شود.

روش دوم تولید لوله جدار چاه  فلزی

در دومین روش تولید لوله جدار چاه ،  استوانه‌ ها به‌ گونه‌ ای ساخته می‌ شوند که درز‌ها به‌ صورت مارپیچ بر روی آن‌ ها نقش می‌ بندند. درز‌ها در این شیوه تولید لوله جدار چاه  به‌ صورت جوشکاری مارپیچ بسته می‌ شوند. سپس با برش در اندازه‌ های مختلف آماده فروش می‌ شوند.

نوع دوم: لوله جدار چاه   Pvc یا پلی‌ اتیلن

به‌ غیراز فولاد و عناصر فلزی از pvc هم برای ساخت مقاطع گوناگون استفاده می‌ شود. این جنس از مزایای متعددی برخوردار است که در موارد خاص از آن بهره می‌ برند.

مزایای استفاده از پروفیل pvc برای ساخت لوله جدار چاه

پروفیل‌ های pvc وزن کمتری نسبت به انواع فلزی دارند. در نتیجه فرایند نصب و اتصال آن‌ ها راحت‌ تر انجام می‌ شود. نارسایی الکتریکی، مقاومت مطلوب در برابر خوردگی و رطوبت، هزینه کم، عمر نسبتا مطلوب و قابلیت استفاده تا حداکثر ۵۰۰ متر از دیگر مزایای آن هستند.

نوع سوم: لوله جدار چاه   Upvc

لوله جدار چاه  upvc یکی از انواع پر‌ مصرف این محصول به شمار می‌ رود. این نوع، به دلیل ویژگی‌ های ساختاری خاص قابلیت استفاده در محیط‌ های اسیدی را دارا است. همچنین به دلیل داشتن واشر داخلی، بعد از اتصال امکان ورود ذرات خارجی و ایجاد آلودگی وجود ندارد. همچنین میزان آبگیری آن نسبت به سایر کالا‌ها بیشتر است.

وظیفه اصلی و کاربرد لوله جدار چاه

لوله جدار چاه  به دلیل انواع مختلف آن، انتهایی آن از جمله اتصالات انتهایی ساده، دو سر رزوه‌ دار، رزوه‌ ای و کوپل شده، اتصال داخلی نصب می‌ شود. به همین خاطر، برای جلوگیری از تغییر شکل یا ترک خوردن لوله جدار چاه  در زمان  استفاده لازم است دستورالعمل های لازم پیرامون نصب و استفاده را از فروشنده دریافت کنید.

لوله های جدار چاه را با قطر 4 اینچ تا 48 اینچ به صورت جوشی و بدون درز به بازار مصرف عرضه می گردد. اندازه استاندارد قطر لوله جدار چاه  برای مصارف مسکونی با طول 10 تا 20 دقیقه 4 اینچ 6 یا کمتر 8 اینچ است. همچنین ضخامت دیواره لوله چاه استاندارد  موجود 0.188-0.219 اینچ است و بنا به درخواست شما کارخانه تولید کننده می تواند ابعاد لوله چاه را سفارشی سازی کند.

ویژگی لوله جدار چاه

بدون شک مهم‌ ترین ویژگی و خاصیت غلاف، مقاومت آن در برابر رطوبت و زنگ‌ زدگی است. تولید‌ کنندگان آهن‌آلات از ورق‌ هایی برای ساخت آن استفاده می‌ کنند که استحکام بسیار زیادی در برابر اکسید آهن دارند. علاوه بر این موارد، از ویژگی‌ های دیگری هم برخوردار است که در زیر اشاره کردیم:

  • عمر نسبتا طولانی (عمر نوع سنتی آن 20-25 سال است، لوله پی وی سی جدار چاه می تواند تا 50 سال نیز برسد)
  • مقاومت در برابر فرسایش و زنگ‌ زدگی
  • قیمت مقرون‌ به‌ صرفه
  • وزن مطلوب و مناسب
  • امکان تحمل دما و فشار بالا
  • مقاوم بودن لوله جدار چاه PVC در برابر اسید و قلیایی
  • امکان نصب آسان با استفاده از چندین نوع انتهایی ساخت
  • جلوگیری از ورود ذرات یا جامدات به آب به صورت کاملا موثر
  • امکان طراحی منحصر به فرد آن از جریان صاف بدون از دست دادن ظرفیت بار

مزیت لوله جدار چاه

از جمله مزیت های لوله جدار چاه  می تواند به موارد زیر اشاره نمود:

  • استحکام بسیار بالا
  • ضد‌ فرسایش
  • عمر مطلوب و کافی
  • ممانعت از ریزش چاه
  • جلوگیری از رشد باکتری
  • کنترل بخش‌ های کم‌ فشار و پر‌فشار
  • جلوگیری از ورود ذرات خارجی به داخل فضا
  • امکان استفاده در عمق‌ های زیاد
  • حفاظت از آب شیرین
  • جداسازی مناطق بازدهی از دست رفته با گرادیان فشار غیرمشابه
  • تقویت سوراخ چاه
  • اجازه عبور ایمن برای استخراج هیدروکربن منهای تماس با دیگر تشکل ها یا سیالات موجود در زیر زمین را می دهد
  • در حصول اطمینان از عدم وجود فوران مهم است، که در صورت بحرانی شدن سطح فشار، آب بندی بالایی را فراهم می کند

خرید لوله جدار چاه  و عوامل موثر بر قیمت

محاسبه هزینه و نرخ نهایی لوله جدار چاه  بر اساس جدول وزنی بالا و بر‌حسب وزن هر متر انجام می‌ شود. به‌ عنوان مثال وزن یک پروفیل با ابعاد ۱۲ اینچ حدودا ۴۸۰ کیلو‌متر بر متر است. بنابراین قیمت آن معادل قیمت واحد متر در ۴۸۰ است. عوامل متعددی بر قیمت لوله جدار چاه  تاثیر می‌ گذارند. در واقع نرخ نهایی آن با‌توجه به ویژگی‌ های فیزیکی و کیفیت آن‌ ها تغییر می‌ کند.

عوامل موثر بر قیمت لوله جدار چاه شامل موارد زیر است:

  • جنس و نوع لوله: لوله‌های جدار چاه می‌توانند از فولاد، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل کلراید و … ساخته شوند. هر کدام از این مواد دارای خصوصیات، مزایا و معایب خود هستند که بر روی قیمت تأثیرگذار است.
  • قطر و ضخامت لوله: قطر و ضخامت لوله جدار چاه بستگی به عمق، شعاع و نوع چاه دارد. هر چه قطر و ضخامت لوله بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • تعداد و نحوه اتصال لوله‌ها: لوله‌های جدار چاه به صورت تکی یا به هم متصل شده به فروش می‌رسند. تعداد و نحوه اتصال لوله‌ها نیز بر روی قیمت تأثیر دارد. برای مثال، لوله‌های پلی‌اتیلن با جوشکاری، لوله‌های فولادی با پیچ و مهره و لوله‌های پلی‌پروپیلن با سوکت به هم متصل می‌شوند.
  • کیفیت و استاندارد لوله: کیفیت و استاندارد لوله جدار چاه نشان دهنده رعایت نکات فنی، ابعاد، تحمل فشار، ضریب اصطکاک و … در ساخت لوله است. لوله‌های با کیفیت و استاندارد بالا قابل اطمینان‌تر هستند و قیمت بالاتری دارند.

کلام آخر

با ظهور لوله جدار چاه  فلزی و غیر‌فلزی مشبک یا بدون شیار، استفاده از پروفیل‌ های سیمانی به کلی کنار گذاشته شد. محصولات جدید از جهات متعددی بر نسل‌ های قبلی برتری دارند؛ به‌ طوری‌ که اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب می‌ کنند. برای تهیه و خرید باید به یک فروشگاه معتبر و مورد‌ اطمینان مراجعه فرمایید تا تجربه‌ ای مطلوب از خرید خود داشته باشید. در این صورت می‌ توانید از کیفیت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا