علت طولانی استارت خوردن ماشین سرد چیست؟

علت طولانی استارت خوردن ماشین در هنگام صبح چیست؟

What to Do When Your Car Won’t Start on a Cold Morning

در ابتدا بهتر است درباره چهار علت طولانی استارت خوردن ماشین که منجر به استارت نخوردن یا سنگین استارت خوردن ماشین در هوای سرد می شود توضیحاتی داده شود. در ادامه نیز به بررسی لوازم یدکی جک خواهیم پرداخت.

۱- ساختار باتری ماشین به گونه ای است که در هوای سرد، سرعت واکنش شیمیایی داخل باتری کند می شود که این مسئله می تواند سنگین استارت خوردن ماشین را در پی داشته باشد. استارت خوردن و روشن نشدن پراید یا باقی خودروها می تواند به این دلیل صورت بگیرد.

 ۲- پارامتر مهمی در مورد مایعات مطرح است که ویسکوزیته نامیده می شود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم، ویسکوزیته یا گرانروی در یک سیال به مقاومت آن در برابر لغزیدن لایه های سیال گفته می شود. بطور مثال ویسکوزیته عسل از آب بیشتر است. این پارامتر در روغن ماشین نیز حائز اهمیت است. با سرد شدن هوا، ویسکوزیته روغن بیشتر می شود که منجر به سخت تر شدن جریان روغن در موتور می گردد. این مسئله فشار بیشتری بر باتری می آورد و علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین ۲۰۶ می تواند چنین عاملی باشد. در صورتیکه باتری ضعیف شده باشد، ماشین سنگین استارت می خورد.

۳- در موارد نادری مشاهده شده که با سرد شدن هوا رطوبت موجود در مسیرهای سوخت رسانی اتومبیل، یخ زده و مسیر سوخت بسته شده است. واضح است که با عدم سوخت رسانی مناسب، استارت و روشن شدن ماشین با مشکل مواجه می شود.

۴- دلیل چهارم مربوط به خودروهای قدیمی تر است که از سیستم کاربراتور استفاده می کنند. نازل های کوچک این سیستم می توانند مسدود شوند و اجازه ندهند تبخیر مناسب رطوبت انجام شود و در نهایت باعث یخ زدگی می شوند. در نتیجه در صورتیکه شما دارای یک ماشین کلاسیک یا قدیمی هستید، باید آگاه باشید که کاربراتور میتواند منجر به بروز مشکلاتی از این قسم گردد و شاید در این خودروها با استارت نخوردن موتور گرم رو به رو شوید.

استاندارد |انتظار

برای سنگین استارت خوردن ماشین خود چه کاری انجام دهیم؟

دانستن نکات ذیل میتواند در هنگام بد استارت خوردن سمند و دیگر ماشین ها به شما کمک کند:

لوازم الکتریکی استاندارد ماشین مانند چراغ های جلو، بخاریها و رادیوها از قدرت باتری استفاده می کنند. در نتیجه با خاموش کردن آنها، شرایط بهتری برای باتری مهیا می شود تا ماشین را روشن کند. در این رابطه توصیه می شود بدون روشن کردن لوازم الکتریکی مذکور، چند دقیقه ای ماشین رانده شود.

نگه داشتن کلاچ در هنگام استارت خودرو، از کار باتری می کاهد و روشن شدن خودرو راحت تر اتفاق می افتد.

وضعیت باتری و اتصالات آن را بررسی کنید. در صورت مشاهده آثار خوردگی یا اصطلاحا شوره بستن اتصالات باتری، آنها را تمیز نمایید. در باز کردن اتصالات باتری می بایست به نکات ایمنی از جمله پوشیدن عینک محافظ و دستکشهای عایق توجه شود. بعد از باز کردن اتصالات، با یک برس کوچک مانند مسواک و محلول مناسب، اتصالات را تمیز نمایید. به یاد داشته باشید که در ابتدا قطب منفی باز شود. این مسئله باعث از قطع برق بدنه اتومبیل می شود. همچنین در هنگام بستن اتصالات، قطب منفی در انتهای کار بسته شود.

سطح روغن موتور را چک کنید. کم بودن روغن موتور یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث سنگین استارت خوردن ماشین بخصوص در روزهای سرد شود. در صورتیکه سطح روغن ماشین پایین است، قبل از اقدام به استارت مجدد، لازم است به آن روغن اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است با صدای تق تق استارت خودرو رو به رو شوید.

استفاده از اسپری تقویت کننده استارت یا اسپری اتر راه حل دیگری است که می تواند به شما کمک کند. فقط کافی است درب کاور فیلتر هوای موتور را برداشته و چند پیس مایع را به محل مذکور اسپری کنید و سپس مجدد استارت بزنید. این کار باعث می شود هوای ورودی به موتور با اتر آغشته شود که کمک می کند موتور راحتتر روشن شود.

در صورتیکه اطمینان دارید مشکل سنگین استارت خوردن ماشین به باتری مربوط می شود، می توانید با استفاده از باتری ماشین دیگری، اتومبیل خود را روشن کنید. این روش که اصطلاحا باتری به باتری کردن نامیده می شود می تواند باتری مشکل دار را شارژ کند. البته پیشنهاد می شود در صورتیکه تاکنون این کار را انجام نداده اید، بعد از بررسی و تحقیق لازم و با رعایت نکات ایمنی نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

جلوگیری از سنگین استارت خوردن ماشین

علی رغم بیان نکات فوق برای رفع مشکل، لازم است با بازرسی های منظم، ماشین خود را در وضعیت مطلوب نگه دارید. شکی نیست که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر با بد استارت خوردن سمند یا خودروهای دیگر مواجه هستید، توجه به موارد ذیل می تواند مفید باشد:

  • در صورتیکه مدتی است که باتری ماشین شما بازی درآورده، لازم است باتری را تعویض نمایید. هزینه این کار از مشکلات و خسارتهایی که باتری معیوب به بار می آورد، قطعا کمتر خواهد بود.
  • آیا می دانید استارت یک اتومبیل سرد در مقایسه با حالت معمول می تواند تا چهل درصد سوخت بیشتری را مصرف کند؟ پس بهتر است اجازه ندهید مقدار سوخت مخزن اتومبیل تا حد مینیمم کاهش پیدا کند.
  • استفاده از روغن مناسب، کاری است که هر راننده ای که به سلامت ماشین خود اهمیت می دهد، ملزم به اجرای آن است. مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل و انتخاب روغن توصیه شده سازنده، ضروری است.

در ارتباط با این مطلب، پیش از این نگاهی به انداخته بودیم و می توانید این مطلب را هم بررسی کنید.

8 دلیل مهم برای روشن نشدن ماشین

  • ساده‌ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین، می‌تواند نبود سوخت کافی در باک خودرو باشد. اگر باک خودروی شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد؛ پس خودرو هم روشن نخواهد شد!
  • پیش‌ از این در مقاله‌ای تحت عنوان‌ خودروها با چراغ روشن بنزین چقدر پیمایش خواهند داشت؟ به پمپ‌بنزین و وظیفه‌ مهم آن اشاره کرده‌ایم؛ هم‌چنین گفتیم که اگر این پمپ به هر دلیلی درست ‌کار نکند، بنزین هم به موتور نمی‌رسد و خودرو روشن نمی‌شود.
  • یکی دیگر از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، می‌تواند خرابی در یاتاقان‌ها، قطعات متحرک و… باشد که می‌تواند برای شما دردساز شود. اگر مجموعه‌ استارتر خودروی شما درست‌ کار نکند، خودرو روشن نخواهد شد؛ درصورتی‌که مشکل از این سیستم استارت باشد، در اولین فرصت اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید. معمولا استارتر خودرو به دلایلی مثل تمام شدن زغال یا خرابی اتومات استارت از کار می‌ایستد.
  • سومین مرحله از استارت خوردن، مربوط به اشتعال است که مستقیما به کویل و شمع‌ها مربوط می‌شود. شمع و کویل خراب، زمان‌بندی و ولتاژ احتراق را خراب می‌کنند و نتیجه‌ آن، روشن‌نشدن خودرو است. اگر خودرو بد استارت می‌خورد، شمع‌های آن را به مراکز خدمات معتبر نشان دهید تا از مشکلات احتمالی پیش رو جلوگیری کنید. البته این خرابی ممکن است به خاطر نرسیدن برق به شمع‌ها نیز باشد که در این صورت، باید سیستم برق‌رسانی خودرو را بررسی و تعمیر کنید.
  • اگر فیلتر بنزین خودرو مسدود باشد یا به هر دلیل دیگری مجاری سوخت‌رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی شده باشد، نباید انتظار داشته باشید که خودرو با تک استارتی به‌سرعت روشن شود و موتور غرشی دل‌نشین داشته باشد.
  • در طی سال‌های گذشته، کاربراتور جای خود را به انژکتور داده است. نام دیگر انژکتور، سیستم پاشش سوخت است که وظایفی در حیطه‌ سوخت‌رسانی دارد؛ بنابراین، وجود مشکل در انژکتور هم می‌تواند از دلایل استارت‌ خوردن و روشن‌نشدن ماشین تلقی شود.
  • فراموش نکنید که مشکل روشن‌نشدن خودرو پس از استارت، در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل آن‌، می‌تواند استفاده از روغن‌موتورهای بی‌کیفیت و غیراصل باشد. این روغن‌موتورها نمی‌توانند روان‌سازی لازم برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور را فراهم کنند.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین، مشکل در سیستم سوخت رسانی آن است.
  • پاره شدن تسمه تایم: اگر تسمه تایم ماشین پاره شود، خودرو استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود. در این موارد موتور به راحتی به چرخش در‌می‌آید اما میل سوپاپ نمی‌چرخد و احتمال شنیده شدن صدای برخورد قطعات فلزی (سوپاپ و پیستون) نیز وجود دارد.
  • خرابی سیستم برق شامل ایسیو، رله دوبل، رله یا فیوز پمپ بنزین و..: اگر سیستم برق رسانی به موتور و ایسیو دچار آسیب شود، احتمال روشن نشدن موتور پس از استارت زدن بسیار بالا خواهد بود. خرابی ایسیو، رله دوبل، فیوز یا رله پمپ بنزین و…، در این مقوله دسته بندی می‌شوند. ضمنا خرابی سیم یا سوکت کوئل نیز ممکن به روشن نشدن خودرو بعد از استارت منجر شود.
  • خرابی یا کثیفی سنسور دور موتور: سنسور دور موتور بعد از استارت خوردن موتور، وظیفه ارسال سیگنال به ایسیو جهت روشن شدن موتور را بر عهده دارد. اگر این سنسور خراب و یا کثیف شود، ممکن است ماشین روشن نشود.
  • سوختن واشر سرسیلندر: اگر سوختن با خرابی واشر سرسیلندر به حدی باشد که آب به میزان زیاد وارد محفظه احتراق شود، آن وقت موتور خودرو بعد از استارت خوردن روشن نخواهد شد.

منبع:

mapquest.com

repairpal.com

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا